TestyTestPeugeot 2008 PureTech 130 GT – opinia, zalety i wady

Peugeot 2008 PureTech 130 GT – opinia, zalety i wady

Niedawny lifting Peugeota 2008 dodał mu jeszcze więcej „drapieżności”. Oto nasz test odświeżonego crossovera Peugeota w topowej wersji benzynowej z „automatem”.

Trzeba przyznać, że modele Peugeota wolniej niż konkurenci odczuwają upływ czasu. Jednym z takich aut jest produkowany od 2019 roku miejski crossover 2008, który na dobrą sprawę nie potrzebował liftingu wizualnego. Ale go niedawno dostał. W odświeżonym 2008 pojawiło się kilka motywów z pazurami, co niejako nawiązuje do zwierzęcia umieszczonego w logo producenta. Znajdziemy je w światłach tylnych oraz przednich do jazdy dziennej: teraz mają one formę trzech „kresek” przypominających ślad po kociej łapie.

Peugeot 2008 GT PureTech 130

Mimo wycofania z gamy kilku silników, Peugeot 2008 nadal może się pochwalić sporym wyborem źródeł napędu. Obecnie jest oferowany w kilku wersjach benzynowych, a także hybrydowej oraz całkowicie elektrycznej. W nasze ręce trafił najmocniejszy wariant spalinowy (130 KM) z automatyczną skrzynią biegów, skonfigurowany według topowej specyfikacji GT. Czy tak typowe auto do miasta jak Peugeot 2008 nadal warto kupić jako z napędem nie wykorzystującym elektryfikacji? Oto nasze wrażenia z testu.

Peugeot 2008 – nadwozie, wymiary

Długością nadwozia Peugeot 2008 sporo przewyższa miejskie samochody, ale nie przerasta tych kompaktowych. Ma ok. 4,3 m długości i niecałe 1,8 m szerokości, natomiast na wysokość mierzy ponad 1,5 m. Podobieństwo do wyżej pozycjonowanych modeli 3008 i 5008 sprawia, że na zdjęciach wygląda on na większego, niż jest w rzeczywistości. W praktyce optymalna szerokość ułatwia manewrowanie nim na parkingu, a widoczność z miejsca kierowcy pozostaje akceptowalna. Gorzej jest rzecz jasna w tył, niemniej po tej części karoserii widać, że prym wiodły względy wizualne. Mówi się, że o gustach się nie dyskutuje, jednak w praktyce trudno przejść obok Peugeota 2008 obojętnie. Liczba finezyjnych linii i ładnych dodatków jest na tyle duża, że auto, biorąc pod uwagę estetykę, nadal plasuje się w czołówce segmentu.

Peugeot 2008 GT PureTech 130
18-calowe felgi i wiele błyszczących czarnych wstawek zarezerwowano dla najbogatszej wersji wyposażenia – GT.

Peugeot 2008 GT – wnętrze, bagażnik

Peugeot już od kilkunastu lat rozwija koncepcję kokpitu z małą kierownicą i umieszczonymi nad nią wskaźnikami. Rozwiązanie ma swoich zwolenników i przeciwników, jednak okazuje się wygodne na co dzień, pod warunkiem ustawienia kierownicy w dolnym zakresie – tak, by zegary znajdywały się tuż ponad jej górną częścią (podobnie jak dolna, jest ona spłaszczona i dobrze „dostosowuje” się do wskaźników). Jak na miejskiego crossovera, Peugeot 2008 pozytywnie zaskakuje różnorodnością materiałów wykończeniowych, nierzadko obejmujących miękkie tworzywa. Błyszczące akcenty i oświetlenie ambientowe jeszcze bardziej wyróżniają tą deskę rozdzielczą na tle rywali. W przypadku Peugeota estetyka trochę pogorszyła ergonomię kokpitu, ale po przyzwyczajeniu obsługa wszystkich funkcji odbywa się już „automatycznie.” Dobrze, że nie brakuje schowków, wnęk, uchwytów na kubki i miejsca do położenia telefonu (z ładowarką indukcyjną: tylko w GT).

Peugeot 2008 GT PureTech 130
Nie da się ukryć, że do zapoznania się z tym kokpitem potrzeba nieco czasu. Ale po „rozszyfrowaniu” go obsługa staje się przyjemna, zwłaszcza że ekrany są naprawdę wysokiej jakości.
Peugeot 2008 GT PureTech 130
Wirtualne zegary (i-Cockpit 3D) oferują kilka możliwości ustawień, w tym tryb indywidualny.
Peugeot 2008 GT PureTech 130
Ich grafika jest naprawdę dobra. Obsługa – przyciskami na kierownicy.
Peugeot 2008 GT PureTech 130
We wszystkich odświeżonych Peugeotach 2008 spotkamy system multimedialny z 10-calowym ekranem. Wyświetlacz ma duże ikony i sprawnie reaguje na dotyk.
Peugeot 2008 GT PureTech 130
Dotykowy panel pomocniczy nie sprawdza się w praktyce: kierowca musi dobrze trafić palcem w ikonkę, by przejść do żądanego ustawienia. Szkoda, że zabrało przycisków do sterowania temperaturą i nawiewem klimatyzacji (trzeba je ustawiać przez ekran).
Peugeot 2008 GT PureTech 130
Otwarta pokrywka schowka tworzy bardzo przydatny uchwyt na smartfona. Świetne rozwiązanie!
Peugeot 2008 GT PureTech 130
Manetki do ręcznej zmiany przełożeń dobrze leżą w dłoniach i bywają użyteczne np. podczas wytracania prędkości na drogach szybkiego ruchu.

Wypada pochwalić świetnie wyprofilowane fotele Peugeota 2008 z elektryczną regulacją, podpórką lędźwiową oraz masażem. Ani trochę nie męczą w długich trasach i świetnie sprawdzają się na drogach z zakrętami. Miejsca w przedniej części kabiny nie powinno brakować nawet wysokim osobom: niektórym może jedynie przeszkadzać ograniczona regulacja środkowego podłokietnika (można go przesuwać, ale nie da rady podnieść lub obniżyć). Z tyłu także nie brakuje miejsca, choć siedzi się tam w odrobinę nienaturalnej pozycji – z podniesionymi wyżej kolanami. Wyprofilowanie kanapy raczej sugeruje, by przewozić tam dwie osoby.

Peugeot 2008 GT PureTech 130
W zajęciu wygodnej pozycji za kierownicą przeszkadza zbyt wysunięta w kierunku foteli podpórka lewej stopy.
Peugeot 2008 GT PureTech 130
Przez niewielkie szyby do tylnej części pasażerskiej wpada niewiele światła.

Bagażnik Peugeota 2008 zasługuje na uznanie, gdyż zmieści więcej niż np. w 5-drzwiowym 308. Jego pojemność do 434 l i można ją zwiększyć na kilka sposobów – kładąc podłogę w dolnym położeniu, lub składając oparcia kanapy (wtedy rośnie do godnych uznania 1467 l). Zastrzeżenia płyną głównie w kierunku wielkości otworu załadunkowego oraz niewielkiej liczby praktycznych udogodnień typu haczyki na torby (ale są przynajmniej wnęki na drobiazgi).

Peugeot 2008 GT PureTech 130
Ustawny i pojemny bagażnik to bez wątpienia mocna strona 2008.
Peugeot 2008 GT PureTech 130
Składając kanapę uzyskujemy płaską powierzchnię o pojemności aż 1467 l.

Peugeot 2008 PureTech 130 GT – silnik, zużycie paliwa

Z palety silników odświeżonego Peugeota 2008 wypadły diesle. Chętni na odmiany spalinowe skazani są na dwie wersje benzynowego silnika 1.2 PureTech: 100-konną (z ręczną skrzynią) lub 130-konną (z automatyczną skrzynią 8-biegową). Właśnie ta druga znalazła się pod maską testowanego auta. Kosztuje co prawda znacznie więcej od bazowej, ale przekonuje do siebie zaletami wynikającymi z pracy „automatu”. Poza oczywistym, znacznie większym komfortem poruszania się w korkach, aż 8 biegów powoduje, że nieduży Peugeot okazuje się cichy na drogach szybkiego ruchu. Silnik podczas przepisowej jazdy drogą ekspresową (120 km/h) ma zaledwie 2200 obrotów, natomiast na autostradzie (140 km/h) – 2500 obrotów. Taka zależność powinna też przekładać się na mniejsze zużycie paliwa.

Peugeot 2008 GT PureTech 130
Kultura pracy 3-cylindrowego silnika nie jest wzorowa. Nim się rozgrzeje, daje o sobie znać odczuwalnymi wibracjami.

W kwestii spalania bywa jednak różnie, ponieważ Peugeot 2008 zużywa na autostradzie (przy 140 km/h) prawie 8 l/100 km. Zwalniając do 120 km/h można liczyć na znacznie przystępniejsze zużycie paliwa w okolicach 6,5 l/100 km. Po drodze krajowej auto potrafi „zejść” nawet do mniej niż 5 l/100 km, natomiast w gęstym ruchu miejskim raczej trudno będzie osiągnąć rezultat niższy niż 7 l/100 km. Deklarowane zużycie paliwa w cyklu mieszanym (6,1 l/100 km) można wobec tego osiągnąć, ale mając „lekką nogę”.

Peugeot 2008 GT PureTech 130
Do obsługi skrzyni biegów przewidziano niewielki przełącznik. W praktyce jest równie wygodny jak standardowy lewarek.

Peugeot 2008 PureTech 130 GT – wrażenia z jazdy, prowadzenie, komfort

Układ kierowniczy Peugeota 2008 zachowuje wysoką precyzję do ok. 120 km/h: dopóki nie jedziemy szybciej, można liczyć na dobrą przewidywalność prowadzenia i jazdę odbywającą się bez zaskakujących manewrów. Dopiero jadąc 140 km/h trzeba bardziej korygować tor jazdy, gdyż auto „myszkuje” i zaczyna być przy tym coraz głośniejsze. Z tego powodu samochód przeciętnie nadaje się do częstych przelotów autostradami. W codziennej jeździe po mieście (i ewentualnie w obszarach pozamiejskich) te defekty nie są jednak odczuwalne, a auto ujmuje stabilnością i dużymi rezerwami bezpieczeństwa. O prowadzeniu na miarę auta usportowionego (co może sugerować nazwa wyposażenia) można jednak zapomnieć.

Peugeot 2008 GT PureTech 130
W trybie Eco napęd zmienia charakterystykę na bardzo „spokojną”. Poza ustawieniem „Normalnym” i „Sport” jest jeszcze kilka trybów terenowych.

Wydawać by się mogło, że zaledwie 1,2-litrowy silnik i 8-biegowy automat to połączenie, które finalnie nie zda egzaminu. Nic bardziej mylnego. Jednostka napędowa bez żadnego trudu wprawia w ruch nie tylko miejskiego 2008, ale także większe auta koncernu – o czym mogliśmy się przekonać, testując Opla Grandlanda z tym samym silnikiem. Jak na konstrukcję 3-cylindrową, nie irytuje on hałasem na wolnych obrotach, choć pracę kwituje delikatnymi wibracjami. Punktuje za to ochoczą reakcją na gaz i dobrą współpracą z przekładnią automatyczną. Ta ma jedną przypadłość, mianowicie lekką zwłokę po dodaniu gazu. Może to zdenerwować wtedy, gdy chcemy szybko ruszyć lub momentalnie podjąć manewr wyprzedzania.

Peugeot 2008 GT PureTech 130
Peugeot 2008 dobrze się odnajduje w terenie pozamiejskim. Jego żywiołem nie są jedynie autostrady.

Peugeot 2008 PureTech 130 GT – cena, wyposażenie

Benzynowy Peugeot 2008 GT dostępny jest wyłącznie ze 130-konnym silnikiem połączonym ze skrzynią ręczną. Taka konfiguracja kosztuje 142 400 zł. Dla porównania, tańszy wariant Allure z tym samym silnikiem i skrzynią oznacza wydatek 133 900 zł, a ceny odmian 100-konnych z ręczną skrzynią kształtują się w granicach 113-120 tys. zł. Dla specyfikacji GT zarezerwowano takie opcje wyposażenia jak reflektory Full LED ze światłami do jazdy dziennej w kształcie trzech pazurów, wskaźniki Peugeot i-Cockpit 3D z cyfrowym wyświetlaczem 10″, system Visiopark 1 (kamera cofania HD, wspomaganie parkowania przodem i tyłem, wizualne i dźwiękowe), ładowarka indukcyjna, dostęp bezkluczykowy i pakiet wykończeń wizualnych w kolorze błyszczącym czarnym.

Peugeot 2008 GT PureTech 130
Topowe fotele (z elektryczną regulacją, podgrzewaniem i masażem) wymagają dopłaty 5000 zł. Można je dokupić tylko do wersji GT.

Peugeot 2008 PureTech 130 GT – PODSUMOWANIE

Jak na miejskiego crossovera, Peugeot 2008 jest na wyraz „dojrzałym” samochodem – pewnym w prowadzeniu, dobrze wyciszonym, przyzwoicie wykończonym i oferującym wiele nieszablonowych rozwiązań technicznych. Zaskakująco dobrze odnajduje się w nim konfiguracja niewielkiego silnika z zaawansowaną skrzynią automatyczną. Za to udane połączenie trzeba jednak sporo zapłacić, a wybór najdroższej specyfikacji nie oznacza, że w cenie otrzymamy kompletne wyposażenie.

Redakcja poleca inne testy nowych Peugeotów:

Peugeot 208 PureTech 130 GT – nasz test

Peugeot 308 PureTech 130 GT – nasz test

Peugeot 2008 GT PureTech 130

Peugeot 2008 PureTech 130 GT – plusy i minusy

 ZALETY 
+ wciąż bardzo atrakcyjna stylistyka
+ bardzo wygodne fotele (choć wymagają dopłaty)
+ pojemny bagażnik
+ dobre wykończenie kokpitu
+ przyzwoite osiągi
+ akceptowalne spalanie
 WADY 
– nawet topowa wersja wymaga dokupienia kilku opcji
– wysoka cena aut ze 130-konnym silnikiem
– przeciętna ilość miejsca na kanapie
– słaba ergonomia kokpitu

Peugeot 2008 PureTech 130 GT – dane techniczne, osiągi, zużycie paliwa

Silnik benzynowy (R3, 12V, 1199 cm³), moc maksymalna 130 KM, maksymalny moment obrotowy 230 Nm, przyspieszenie 0-100 km/h 9,2 s, prędkość maksymalna 203 km/h, średnie zużycie paliwa 6,1 l/100 km (WLTP)

Peugeot 2008 PureTech 130 GT – dane techniczne, osiągi, spalanie, cena
DANE TECHNICZNE Peugeot 2008 PureTech 130
Silnik benzynowy, turbo
Układ cyl./zaw./pojemność R3/12/1199 cm³
Moc maksymalna 130 KM/5500
Maks. moment obrotowy 230 Nm/1750
Napęd/skrzynia biegów przedni/automatyczna, 8-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 4,30/1,77/1,55 m
Rozstaw osi 2,61 m
Masa własna/ładowność 1205/535 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.) 434/1467 l
Pojemność zbiornika paliwa 44 l
Opony 215/55 R18
OSIĄGI (DANE PRODUCENTA)
Prędkość maksymalna 203 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,2 s
Średnie zużycie paliwa (cykl mieszany) 6,1 l/100 km
CENA
Wersja Peugeot 2008 PureTech 130
Cena wersji podstawowej (PureTech 130 EAT8 Allure) 133 900 zł
Cena wersji testowanej (PureTech 130 EAT8 GT) 142 400 zł

Peugeot 2008 PureTech 130 GT – galeria zdjęć

Peugeot 2008 GT PureTech 130Peugeot 2008 GT PureTech 130Peugeot 2008 GT PureTech 130Peugeot 2008 GT PureTech 130Peugeot 2008 GT PureTech 130Peugeot 2008 GT PureTech 130

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji