TestyTestPeugeot 308 1.2 PureTech GT – opinia, zalety i wady

Peugeot 308 1.2 PureTech GT – opinia, zalety i wady

Peugeot 308 jest jednym z najlepiej wyglądających kompaktów na rynku, zwłaszcza w topowej specyfikacji GT. W naszym teście egzemplarz ze 130-konnym silnikiem benzynowym.

Czasy, gdy litery GTi czy GT na klapie Peugeotów zwiastowały świetne osiągi i sportowe wrażenia z jazdy, już dawno minęły. W gamie obecnej, trzeciej generacji modelu 308 pod tym oznaczeniem kryje się po prostu najbogatsza wersja wyposażenia. Co więcej, jest ona dostępna nawet z podstawowym, 130-konnym silnikiem benzynowym.

Właśnie tak skonfigurowane auto, w odmianie GT z silnikiem 1.2 PureTech o mocy 130 KM i automatyczną skrzynią biegów, trafiło ostatnio na tygodniowy test do naszej redakcji. Oto nasze wrażenia z jazdy tym samochodem.

Peugeot 308 - tył

Peugeot 308 (2024) – nadwozie, wymiary

Peugeot 308 mierzy 436,7 cm długości, 185,2 cm szerokości (206,2 cm z lusterkami) i 144,1 cm wysokości, a jego rozstaw osi wynosi 267,5 cm. Choć w marcu miną trzy lata od premiery tego auta, to trzeba przyznać, że nadal wygląda atrakcyjnie i przyciąga wzrok swoim oryginalnym designem. Niezmiennie duże wrażenie robią efektowne światła do jazdy dziennej w kształcie kłów czy tylne lampy z motywem trzech pazurów, a także umieszczone z przodu i z tyłu oraz na błotnikach logo marki, które w obecnej formie przypomina herb rodowy.

Peugeot 308 GT – wnętrze, bagażnik

Wnętrze Peugeota 308 zostało wykończone materiałami wysokiej jakości i prezentuje się nowocześnie, a za sprawą trójwymiarowych, cyfrowych zegarów (standard w tej wersji) nawet nieco futurystycznie. Na szczęście obsługa nie nastręcza trudności, w czym duża zasługa fizycznych klawiszy-skrótów oraz dotykowego panelu i-Toggles z wirtualnymi przyciskami, do których można przypisać wybrane przez użytkownika funkcje. Pokładowe multimedia należy pochwalić także za szybkość działania oraz bezprzewodową komunikację ze smartfonami z iOS i Android.

Przestronność kabiny jest na typowym dla kompaktów poziomie, co oznacza, że kierowca i pasażer mają sporą swobodę ruchów, natomiast ilość miejsca dla osób podróżujących z tyłu zależy głównie od tego, jak wysokie osoby jadą przed nimi. Przednie fotele wyglądają na sportowe, ale tak naprawdę są dość miękkie i przydałaby się im bardziej wszechstronna regulacja (z tego względu warto rozważyć dopłatę do opcjonalnych siedzeń AGR). Tylna kanapa posiada dwa wyraźnie wyprofilowane miejsca, co sugeruje, że najwygodniej będzie na niej dwóm osobom – i tak też jest w rzeczywistości.

Pojemność kufra w tym francuskim hatchbacku wynosi 412 litrów, a maksymalnie możną ją zwiększyć do 1323 l. Jeśli chodzi o funkcjonalność, to użytkownik ma do dyspozycji cztery uchwyty do montażu siatki, otwór do przewożenia nart i niewielką wnękę po lewej stronie, ale zabrakło haczyków na torby czy dodatkowego gniazda 12V.

Peugeot 308 1.2 PureTech – silnik, zużycie paliwa

Do napędu opisywanego egzemplarza przewidziano 1,2-litrowy silnik benzynowy PureTech, który ma 3 cylindry, 130 KM i 230 Nm. Ta turbodoładowana jednostka została sprzęgnięta z 8-biegową skrzynią automatyczną, a moc trafia na przednią oś. Według danych producenta francuski kompakt w tej konfiguracji przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9,7 s i rozpędza się maksymalnie do 210 km/h, a średnie spalanie wynosi 5,6-5,9 l/100 km.

Peugeot 308 - silnik
Pod maskę testowanego auta trafił trzycylindrowy motor 1.2 PureTech o mocy 130 KM i momencie obrotowym 230 Nm. Zapewnia wystarczające osiągi i jest oszczędny.

Podczas naszego testu przejechaliśmy widocznym na zdjęciach autem 872 km, a na koniec komputer pokładowy wskazywał średnią 7,3 l/100 km. W mieście należy się spodziewać zużycia paliwa na poziomie 8,0-9,0 l/100 km, natomiast na drogach lokalnych można bez problemu zejść do ok. 5,5 l/100 km. A jak benzynowe 308 wypada w trasie? Na drodze ekspresowej przy 120 km/h potrzebuje ok. 6,0 l/100 km, z kolei na autostradzie przy 140 km/h spalanie rośnie do ok. 7,5 l/100 km. Rzeczywiste zużycie paliwa na trasie Warszawa-Poznań (podróżowaliśmy bezpłatnym odcinkiem autostrady A2, a następnie drogami lokalnymi) wyniosło 7,2 l/100 km, a na powrocie – 7,3 l/100 km.

Peugeot 308 1.2 PureTech – wrażenia z jazdy, prowadzenie, komfort

Wspomnianego we wstępie artykułu sportowego charakteru Peugeota 308 można by się doszukiwać jedynie w dość sztywno zestrojonym zawieszeniu. Z jednej strony, francuskie auto całkiem dobrze się prowadzi i zwinnie pokonuje zakręty, a do tego zachowuje się stabilnie przy autostradowych prędkościach. Z drugiej natomiast, ceną za takie usposobienie jest ograniczony komfort jazdy oraz lekka nerwowość podczas przejeżdżania przez poprzeczne nierówności, np. łączenia asfaltu.

Peugeot 308 - bok

Trzycylindrowy silnik sprawnie radzi sobie z napędzaniem tego hatchbacka nawet z trzema osobami i niewielkim bagażem na pokładzie, tracąc werwę dopiero przy prędkościach, których osiąganie w naszym kraju jest niedozwolone. Ten 130-konny motor tworzy zgrany duet z 8-stopniowym automatem, który w normalnym trybie pracuje gładko i płynnie zmienia przełożenia, a w sportowym zyskuje więcej ostrości, choć trochę niepotrzebnie przez cały czas utrzymuje silnik na wyższych obrotach.

Peugeot 308 - tył

Peugeot 308 1.2 PureTech GT – cena, wyposażenie

Francuski kompakt w bazowej wersji Active Pack z silnikiem 1.2 PureTech o mocy 130 KM i ręczną skrzynią biegów kosztuje aktualnie 116 300 zł. W tej cenie otrzymujemy auto wyposażone w m.in. 16-calowe obręcze kół ze stopów lekkich, dwustrefową klimatyzację automatyczną, adaptacyjny tempomat, tylne czujniki parkowania, reflektory Eco LED, cyfrowe zegary Peugeot i-Cockpit z 10-calowym wyświetlaczem oraz system multimedialny z 10-calowym ekranem dotykowym.

Samochód z tą samą jednostką napędową i automatem w topowej odmianie GT to wydatek rzędu 146 400 zł, a na jego liście wyposażenia widnieją m.in. 18-calowe felgi aluminiowe, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, kamera cofania, bezkluczykowy dostęp i uruchamianie, reflektory Matrix LED oraz zestaw wskaźników 3D. Testowany egzemplarz został ponadto wzbogacony o Pakiet Augmented Vision (m.in. alarm, system kamer 360 stopni), tapicerkę Fraxx i czarny lakier Perla Nera, co podniosło cenę do 154 100 zł.

Poniżej znajdziesz szczegółowy cennik Peugeota 308:

Peugeot 308 – opis wersji i cennik

Peugeot 308 1.2 PureTech GT – PODSUMOWANIE

Peugeot 308 w swoim trzecim wydaniu nie zdążył jeszcze spowszednieć i wciąż zwraca na siebie uwagę efektownie stylizowanym nadwoziem. Należy jednak pamiętać, że sam wygląd to nie wszystko. Choć w ciągu tygodnia spędzonego z tym francuskim kompaktem przekonaliśmy się, że nie brakuje mu licznych atutów, to nie da się ukryć, że ma też kilka słabych stron, spośród których najistotniejszą jest wysoka cena.

Peugeot 308 - przód

Peugeot 308 1.2 PureTech GT – plusy i minusy

 ZALETY 
+ atrakcyjny design
+ nowoczesne, dobrze wykończone wnętrze
+ dynamiczny i oszczędny napęd
+ bogate wyposażenie
+ duży bagażnik
 WADY 
– wysoka cena zakupu
– ograniczony komfort jazdy
– przeciętna ilość miejsca na tylnej kanapie

Peugeot 308 1.2 PureTech GT – dane techniczne, osiągi, zużycie paliwa

Silnik benzynowy (R3, 12V, 1199 cm³), moc maksymalna 130 KM, maksymalny moment obrotowy 230 Nm, przyspieszenie 0-100 km/h 9,7 s, prędkość maksymalna 210 km/h, średnie zużycie paliwa 5,6-5,9 l/100 km (WLTP)

Peugeot 308 1.2 PureTech GT – dane techniczne, osiągi, spalanie, cena
DANE TECHNICZNE Peugeot 308 1.2 PureTech
Silnik benzynowy, turbo
Układ cyl./zaw./pojemność R3/12/1199 cm³
Moc maksymalna 130 KM/5500
Maks. moment obrotowy 230 Nm/1750
Napęd przedni
Skrzynia biegów automatyczna, 8-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 4,37/1,85/1,44 m
Rozstaw osi 2,68 m
Średnica zawracania 10,5 m
Masa własna/ładowność 1291/589 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.) 412/1323 l
Pojemność zbiornika paliwa 52 l (Pb 95)
Opony 225/40 R18
OSIĄGI (DANE PRODUCENTA)
Prędkość maksymalna 210 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,7 s
Średnie zużycie paliwa (cykl mieszany) 5,6-5,9 l/100 km
CENA
Wersja Peugeot 308 1.2 PureTech GT
Cena wersji podstawowej (1.2 PureTech M6 Active Pack) 116 300 zł
Cena wersji testowanej (1.2 PureTech EAT8 GT) 146 400 zł
Cena testowanego egzemplarza (z wyposażeniem dodatkowym) 154 100 zł

Peugeot 308 1.2 PureTech GT – galeria zdjęć

Peugeot 308 - przód
Peugeot 308 – przód
Peugeot 308 - przód
Peugeot 308 – przód
Peugeot 308 - bok
Peugeot 308 – bok
Peugeot 308 - tył
Peugeot 308 – tył
Peugeot 308 - tył
Peugeot 308 – tył
Peugeot 308 - deska rozdzielcza
Dobrze wykończony i porządnie zmontowany kokpit nie tylko ciekawie wygląda, ale jest również funkcjonalny i łatwy w obsłudze.
Peugeot 308 - zestaw wskaźników
Testowana wersja GT oferuje w standardzie cyfrowy zestaw wskaźników 3D. Jest efektowny, ale jego czytelność może budzić zastrzeżenia.
Peugeot 308 - system multimedialny
System multimedialny Peugeot i-Connect Advanced z 10-calowym ekranem dotykowym oferuje m.in. nawigację oraz bezprzewodową łączność z Apple CarPlay i Android Auto. Plus za przejrzysty interfejs i szybkość działania.
Peugeot 308 - fotele przednie
Całkiem obszerne i wygodne fotele mogłyby być nieco twardsze. Szeroki próg oraz nisko ustawiona kierownica trochę utrudniają wsiadanie i wysiadanie.
Peugeot 308 - tylna kanapa
Na komfortowe warunki na tylnej kanapie mogą liczyć osoby o wzroście do ok. 185 cm. Ilość miejsca na nogi muszą jednak negocjować z kierowcą i pasażerem.
Peugeot 308 - bagażnik
Peugeot 308 może pochwalić się dość sporym jak na kompakt bagażnikiem, którego pojemność wynosi 412 litrów.
Peugeot 308 - bagażnik
Maksymalnie można uzyskać do 1323 l przestrzeni bagażowej, ale po złożeniu oparcia tylnej kanapy powstaje wyraźny próg.
Peugeot 308 - silnik
Pod maskę testowanego auta trafił trzycylindrowy motor 1.2 PureTech o mocy 130 KM i momencie obrotowym 230 Nm. Zapewnia wystarczające osiągi i jest oszczędny.
Peugeot 308 - przód
Peugeot 308 – test
Peugeot 308 - tył
Peugeot 308 – test
Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji