Peugeot 2008 idealnie wpisał się w wymagania osób chcących kupić crossovera. Z jakim silnikiem warto kupić ten samochód z drugiej ręki?
Debiutujący w 2013 roku Peugeot 2008 to z pewnością model wyróżniający się na tle konkurencji, co jest niemałym osiągnięciem w mocno obsadzonym segmencie miejskich crossoverów. Auto zwraca uwagę efektowną listwą nad tylnymi drzwiami (optycznie podwyższającą samochód), a w środku – pierwszą wersją i-Cockpitu, czyli deski rozdzielczej z małą kierownicą i umieszczonymi nad nią wskaźnikami. Peugeot nadal projektuje kokpity wg tego wzorca, więc 2008 I stosunkowo dobrze się zestarzało. Wiek tego auta zdradzają na dobrą sprawę jedynie przestarzałe i wolno działające multimedia.
Oprócz tego Peugeot 2008 I zwraca uwagę całkiem przestronnym wnętrzem (zwłaszcza w obrębie głów), ustawnym bagażnikiem o pojemności 350 l, komfortowym zestrojeniem zawieszenia i niezłym wyposażeniem. Oferowano go także z wieloma silnikami. Którego z nich najlepiej rozważyć w aucie z drugiej ręki? Oto przegląd wszystkich jednostek napędowych Peugeota 2008 I.
Używany Peugeot 2008 I – silniki benzynowe
- 1.2 VTi/PureTech (82 KM, 83 KM)
- 1.2 PureTech (110 KM, 114 KM, 131 KM)
- 1.6 VTi (120 KM)
Praktycznie całą gamę jednostek benzynowych zbudowano na 3-cylindrowym silniku 1.2. Występuje on w odmianach wolnossących z wielopunktowym wtryskiem paliwa (1.2 VTi/PureTech o mocy 82/83 KM) oraz turbodoładowanych z wtryskiem bezpośrednim (1.2 PureTech; 110/114/131 KM). To całkiem oszczędne jednostki napędowe, spalające średnio w cyklu mieszanym ok. 6-6,5 l/100 km. Do wad należy zaliczyć przeciętną kulturę pracy i wyraźną turbodziurę odmian z doładowaniem. Mimo ogólnego „wyżyłowania” te silniki nie są przesadnie awaryjne. Należy jednak mieć na względzie zweryfikowanie stanu paska rozrządu, ponieważ pracuje on w kąpieli olejowej. Pierwsi właściciele 2008 już po kilkudziesięciu tysiącach kilometrów sygnalizowali przypadki łuszczenia się paska i zapychania drobinkami gumy pompy oleju, co w skrajnych przypadkach prowadziło do zatarcia silnika. Jednostki 1.2 łączono z 5- lub 6-biegowymi skrzyniami ręcznymi lub automatycznymi przekładniami o 6 przełożeniach (w 1.2 PureTech z turbo). Dla odmian 82-konnych opcjonalnie przewidywano zautomatyzowaną skrzynię 5-biegową.
W latach 2013-2015 swój epizod w 2008 miał silnik 1.6 VTi (120 KM), którego koncern PSA opracował wspólnie z BMW. Co prawda nie jest on tak problematyczny jak turbodoładowany odpowiednik THP, ale i tak należy mieć na względzie możliwe rozciąganie łańcucha rozrządu. Często wynika ono z usterki napinacza, spowodowanej jazdą ze zbyt niskim poziomem oleju silnikowego. Ten „lubi uciekać” drogą wycieków, ale nie można też wykluczać spalania go przez silnik. Oprócz tego w 1.6 VTi zawodzą termostaty (jednostka się przegrzewa) i różnego rodzaju czujniki. Ten silnik łączono tylko ze skrzynią 5-biegową lub 4-biegowym „automatem”.
Silnik | 1.2 VTi | 1.2 VTi | 1.2 PureTech | 1.2 PureTech | 1.2 PureTech | 1.6 VTi |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1199 cm³ | 1199 cm³ | 1199 cm³ | 1199 cm³ | 1199 cm³ | 1598 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | benz. |
Maks. moc | 82 KM | 83 KM | 110 KM | 114 KM | 131 KM | 120 KM |
Maks. moment | 118 Nm | 118 Nm | 205 Nm | 205 Nm | 230 Nm | 160 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 13,5 s | 13,6 s | 9,9 s | 10,9 s | 9,3 s | 9,5 s |
Prędkość maks. | 169 km/h | 166 km/h | 191 km/h | 188 km/h | 200 km/h | 196 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,9 l/100 km | 5,0 l/100 km | 4,7 l/100 km | 5,0 l/100 km | 4,8 l/100 km | 5,9 l/100 km |
Używany Peugeot 2008 I – silniki Diesla
- 1.4 HDi (68 KM)
- 1.5 HDi (102 KM, 120 KM)
- 1.6 HDi (92 KM, 99 KM, 115 KM, 120 KM)
Rola bazowego turbodiesla przypadła oferowanemu tylko do 2015 roku 68-konnemu 1.4 HDi. To prosty konstrukcyjnie silnik (bez koła dwumasowego i zmiennej geometrii łopadek turbo), ale zapewniający najwyżej akceptowalne osiągi po mieście. Nieco lepiej prezentują się około 92-konne odmiany jednostki 1.6 HDi, które mają podobnie uproszczony osprzęt, ale są znacznie żwawsze. Ten popularny turbodiesel występował jeszcze w odmianach o mocy 99, 115 i 120 KM. Po stronie zalet wszystkich wariantów należy postawić obecność regenerowalnych, elektromagnetycznych wtryskiwaczy. Ewentualne usterki tyczą się filtrów cząstek stałych i układów AdBlue w nowszych wersjach BlueHDi. W 2018 roku wycofano ten silnik na rzecz zupełnie nowego 1.5 HDi (102/120 KM). Dał on się poznać jako mniej dopracowany z uwagi na pęknięcia łańcucha spinającego wałki rozrządu, wycieki oleju spod pokrywy zaworów i awarie systemu SRC, który również wykorzystuje płyn AdBlue. Wysokoprężne Peugeoty 2008 imponują oszczędnym charakterem, spalając ok. 4,5-5,5 l/100 km w cyklu mieszanym. Także sprzedawano je z 5- lub 6-biegowymi skrzyniami ręcznymi oraz przekładniami zautomatyzowanymi (1.6 HDi/92 KM) i klasycznymi „automatami” (1.5 HDi). Podobnie jak w odmiany benzynowe, nie łączono ich z napędem 4×4.
Silnik | 1.4 HDi | 1.5 HDi | 1.5 HDi | 1.6 HDi | 1.6 HDi | 1.6 HDi | 1.6 HDi |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1398 cm³ | 1499 cm³ | 1499 cm³ | 1560 cm³ | 1560 cm³ | 1560 cm³ | 1560 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 68 KM | 102 KM | 120 KM | 92 KM | 99 KM | 115 KM | 120 KM |
Maks. moment | 160 Nm | 250 Nm | 300 Nm | 230 Nm | 254 Nm | 270 Nm | 300 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 14,9 s | 10,6 s | 9,5 s | 11,5 s | 11,3 s | 10,4 s | 9,6 s |
Prędkość maks. | 159 km/h | 182 km/h | 193 km/h | 181 km/h | 180 km/h | 188 km/h | 190 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,0 l/100 km | 4,0 l/100 km | 4,0 l/100 km | 4,0 l/100 km | 3,6 l/100 km | 4,0 l/100 km | 3,7 l/100 km |
Używany Peugeot 2008 I – który silnik wybrać?
Rozważając wariant benzynowy, warto mimo wszystko postawić na turbodoładowanego 1.2 PureTech – najlepiej z udokumentowaną wymianą rozrządu. Do miasta z powodzeniem powinna wystarczyć jego wolnossąca odmiana. Spośród diesli polecamy 1.6 HDi wyprodukowane do 2015 roku, czyli jeszcze bez problematycznego systemu SRC. Będą pewniejszym wyborem od nieco mniej udanego 1.5 HDi i korzystniejszym od ospałego 1.4 HDi.