UżywaneUżywany Peugeot 2008 I (2013-2019) - który silnik wybrać?

Używany Peugeot 2008 I (2013-2019) – który silnik wybrać?

Peugeot 2008 idealnie wpisał się w wymagania osób chcących kupić crossovera. Z jakim silnikiem warto kupić ten samochód z drugiej ręki?

Debiutujący w 2013 roku Peugeot 2008 to z pewnością model wyróżniający się na tle konkurencji, co jest niemałym osiągnięciem w mocno obsadzonym segmencie miejskich crossoverów. Auto zwraca uwagę efektowną listwą nad tylnymi drzwiami (optycznie podwyższającą samochód), a w środku – pierwszą wersją i-Cockpitu, czyli deski rozdzielczej z małą kierownicą i umieszczonymi nad nią wskaźnikami. Peugeot nadal projektuje kokpity wg tego wzorca, więc 2008 I stosunkowo dobrze się zestarzało. Wiek tego auta zdradzają na dobrą sprawę jedynie przestarzałe i wolno działające multimedia.

Oprócz tego Peugeot 2008 I zwraca uwagę całkiem przestronnym wnętrzem (zwłaszcza w obrębie głów), ustawnym bagażnikiem o pojemności 350 l, komfortowym zestrojeniem zawieszenia i niezłym wyposażeniem. Oferowano go także z wieloma silnikami. Którego z nich najlepiej rozważyć w aucie z drugiej ręki? Oto przegląd wszystkich jednostek napędowych Peugeota 2008 I.

Używany Peugeot 2008 I – silniki benzynowe

  • 1.2 VTi/PureTech (82 KM, 83 KM)
  • 1.2 PureTech (110 KM, 114 KM, 131 KM)
  • 1.6 VTi (120 KM)

Praktycznie całą gamę jednostek benzynowych zbudowano na 3-cylindrowym silniku 1.2. Występuje on w odmianach wolnossących z wielopunktowym wtryskiem paliwa (1.2 VTi/PureTech o mocy 82/83 KM) oraz turbodoładowanych z wtryskiem bezpośrednim (1.2 PureTech; 110/114/131 KM). To całkiem oszczędne jednostki napędowe, spalające średnio w cyklu mieszanym ok. 6-6,5 l/100 km. Do wad należy zaliczyć przeciętną kulturę pracy i wyraźną turbodziurę odmian z doładowaniem. Mimo ogólnego „wyżyłowania” te silniki nie są przesadnie awaryjne. Należy jednak mieć na względzie zweryfikowanie stanu paska rozrządu, ponieważ pracuje on w kąpieli olejowej. Pierwsi właściciele 2008 już po kilkudziesięciu tysiącach kilometrów sygnalizowali przypadki łuszczenia się paska i zapychania drobinkami gumy pompy oleju, co w skrajnych przypadkach prowadziło do zatarcia silnika. Jednostki 1.2 łączono z 5- lub 6-biegowymi skrzyniami ręcznymi lub automatycznymi przekładniami o 6 przełożeniach (w 1.2 PureTech z turbo). Dla odmian 82-konnych opcjonalnie przewidywano zautomatyzowaną skrzynię 5-biegową.

W latach 2013-2015 swój epizod w 2008 miał silnik 1.6 VTi (120 KM), którego koncern PSA opracował wspólnie z BMW. Co prawda nie jest on tak problematyczny jak turbodoładowany odpowiednik THP, ale i tak należy mieć na względzie możliwe rozciąganie łańcucha rozrządu. Często wynika ono z usterki napinacza, spowodowanej jazdą ze zbyt niskim poziomem oleju silnikowego. Ten „lubi uciekać” drogą wycieków, ale nie można też wykluczać spalania go przez silnik. Oprócz tego w 1.6 VTi zawodzą termostaty (jednostka się przegrzewa) i różnego rodzaju czujniki. Ten silnik łączono tylko ze skrzynią 5-biegową lub 4-biegowym „automatem”.

Peugeot 2008 I 1.2 PureTech
Benzynowe 1.2 to w ogólnym rozrachunku całkiem niezłe silniki, choć na pewno nie idealne. Niektórym przeszkadza ich głośna praca.
Peugeot 2008 I 1.6 VTi
1.6 VTi pali trochę więcej od 1.2 PureTech (ok. 6,5-7 l/100 km w cyklu mieszanym) i jest obarczony ryzykiem częstszych awarii.
Peugeot 2008 I – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik 1.2 VTi 1.2 VTi 1.2 PureTech 1.2 PureTech 1.2 PureTech 1.6 VTi
Pojemność 1199 cm³ 1199 cm³ 1199 cm³ 1199 cm³ 1199 cm³ 1598 cm³
Paliwo benz. benz. benz., turbo benz., turbo benz., turbo benz.
Maks. moc 82 KM 83 KM 110 KM 114 KM 131 KM 120 KM
Maks. moment 118 Nm 118 Nm 205 Nm 205 Nm 230 Nm 160 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 13,5 s 13,6 s 9,9 s 10,9 s 9,3 s 9,5 s
Prędkość maks. 169 km/h 166 km/h 191 km/h 188 km/h 200 km/h 196 km/h
Śr. zużycie paliwa 4,9 l/100 km 5,0 l/100 km 4,7 l/100 km 5,0 l/100 km 4,8 l/100 km 5,9 l/100 km

Używany Peugeot 2008 I – silniki Diesla

  • 1.4 HDi (68 KM)
  • 1.5 HDi (102 KM, 120 KM)
  • 1.6 HDi (92 KM, 99 KM, 115 KM, 120 KM)

Rola bazowego turbodiesla przypadła oferowanemu tylko do 2015 roku 68-konnemu 1.4 HDi. To prosty konstrukcyjnie silnik (bez koła dwumasowego i zmiennej geometrii łopadek turbo), ale zapewniający najwyżej akceptowalne osiągi po mieście. Nieco lepiej prezentują się około 92-konne odmiany jednostki 1.6 HDi, które mają podobnie uproszczony osprzęt, ale są znacznie żwawsze. Ten popularny turbodiesel występował jeszcze w odmianach o mocy 99, 115 i 120 KM. Po stronie zalet wszystkich wariantów należy postawić obecność regenerowalnych, elektromagnetycznych wtryskiwaczy. Ewentualne usterki tyczą się filtrów cząstek stałych i układów AdBlue w nowszych wersjach BlueHDi. W 2018 roku wycofano ten silnik na rzecz zupełnie nowego 1.5 HDi (102/120 KM). Dał on się poznać jako mniej dopracowany z uwagi na pęknięcia łańcucha spinającego wałki rozrządu, wycieki oleju spod pokrywy zaworów i awarie systemu SRC, który również wykorzystuje płyn AdBlue. Wysokoprężne Peugeoty 2008 imponują oszczędnym charakterem, spalając ok. 4,5-5,5 l/100 km w cyklu mieszanym. Także sprzedawano je z 5- lub 6-biegowymi skrzyniami ręcznymi oraz przekładniami zautomatyzowanymi (1.6 HDi/92 KM) i klasycznymi „automatami” (1.5 HDi). Podobnie jak w odmiany benzynowe, nie łączono ich z napędem 4×4.

Peugeot 2008 I HDi
Pod nazwą BlueHDi ukryto najmłodsze warianty jednostek 1.6 HDi i diesle 1.5. Potrafią one sprawiać problemy z układem AdBlue.
Peugeot 2008 I – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik 1.4 HDi 1.5 HDi 1.5 HDi 1.6 HDi 1.6 HDi 1.6 HDi 1.6 HDi
Pojemność 1398 cm³ 1499 cm³ 1499 cm³ 1560 cm³ 1560 cm³ 1560 cm³ 1560 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 68 KM 102 KM 120 KM 92 KM 99 KM 115 KM 120 KM
Maks. moment 160 Nm 250 Nm 300 Nm 230 Nm 254 Nm 270 Nm 300 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 14,9 s 10,6 s 9,5 s 11,5 s 11,3 s 10,4 s 9,6 s
Prędkość maks. 159 km/h 182 km/h 193 km/h 181 km/h 180 km/h 188 km/h 190 km/h
Śr. zużycie paliwa 4,0 l/100 km 4,0 l/100 km 4,0 l/100 km 4,0 l/100 km 3,6 l/100 km 4,0 l/100 km 3,7 l/100 km

Używany Peugeot 2008 I – który silnik wybrać?

Rozważając wariant benzynowy, warto mimo wszystko postawić na turbodoładowanego 1.2 PureTech – najlepiej z udokumentowaną wymianą rozrządu. Do miasta z powodzeniem powinna wystarczyć jego wolnossąca odmiana. Spośród diesli polecamy 1.6 HDi wyprodukowane do 2015 roku, czyli jeszcze bez problematycznego systemu SRC. Będą pewniejszym wyborem od nieco mniej udanego 1.5 HDi i korzystniejszym od ospałego 1.4 HDi.

Przeczytaj więcej na temat używanego Peugeota 2008 I:

Używany Peugeot 2008 I (2013-2019) – opinie użytkowników

Peugeot 2008 I

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

1 KOMENTARZ

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji