Francuski crossover cieszy się dobrymi opiniami kierowców. Jest przestronny, ma oszczędne silniki i przyjemnie się prowadzi, a do tego jest bezawaryjny i wolno traci na wartości. Oto opinie o używanym Peugeocie 2008 I.
Boom na crossovery sprawił, że Peugeot zastąpił swoje najmniejsze kombi – model 207 SW – uterenowionym 2008. Klienci otrzymali nie tylko modnie wyglądające auto. Wysoko poprowadzona linia dachu sprawia, że Peugeot 2008 ma przestronne wnętrze. Wraz z wysoko osadzonymi siedziskami foteli ułatwia ona też wsiadanie, wysiadanie czy przypinanie dzieci do fotelików. Pozycja za kierownicą jest lekko podniesiona względem zwykłych hatchbacków. Do poziomu znanego z SUV-ów nieco jednak brakuje. W przypadku Peugeota 2008 uterenowiony wygląd to tylko gra pozorów. Samochód został zbudowany na użytej wcześniej w modelu 208 płycie podłogowej PF1. Prześwit został zwiększony do umiarkowanych 16,5 cm (dla porównania – w Renault Captur wynosi on 170 mm, a w Dacii Sandero Stepway – 207 mm), co wystarcza jedynie do jazdy po zniszczonych drogach bez obaw o stan podwozia. Napęd na cztery koła nie był dostępny nawet za dopłatą. Peugeot proponował jedynie system Grip Control – rozbudowaną kontrolę trakcji z programami do jazdy po różnych nawierzchniach, która utrzymywała na nich optymalne buksowanie kół.
Mimo niekrótkiej obecności na rynku, pierwsze wcielenie 2008 nadal prezentuje się nowocześnie i stanowi rozsądną alternatywę dla drogich, nowych crossoverów. Ile trzeba wydać na używanego Peugeota 2008 I? Jak z jego awaryjnością? Oto opinie o używanym Peugeocie 2008 I.
Używany Peugeot 2008 I – wnętrze
W Peugeocie 2008 I pojawiło się oryginalne wnętrze z kierownicą o małej średnicy i umieszczonym nad nią panelem wskaźników (i-Cockpit) – ten trend przywędrował wprost z modelu, na którym bazuje, czyli 208 I. Rozwiązanie wymaga przyzwyczajenia, ale okazuje się ergonomiczne. Pewne powody do narzekania dają natomiast detale – np. niezbyt pojemne kieszenie w drzwiach, małe i niefortunnie umieszczone uchwyty na kubki czy kierownica przesłaniająca w określonych położeniach fragmenty panelu wskaźników. Do wykończenia wnętrza użyto niezłych materiałów, choć nie dotyczy to m.in. wykładziny bagażnika czy dywaników podłogowych. W bogatszych wersjach wyposażeniowych znajdziemy rozbudowane multimedia z przejrzystym, dotykowym ekranem o ładnej grafice: prawdę mówiąc, nie ustępuje on niektórym systemom z aktualnie produkowanych aut. Pewne zastrzeżenia płyną w stronę reagowania wyświetlacza na dotyk.
Fotele budzą mieszane odczucia. Część kierowców uważa, że są wygodne, inni twierdzą, że mogłyby być bardziej sprężyste, co podniosłoby komfort na dłuższych trasach. Na pewno warto je pochwalić za optymalny poziom podparcia bocznego. W drugim rzędzie wygospodarowano podobną ilość miejsca jak w samochodach kompaktowych, z tym że Peugeot 2008 punktuje większą swobodą w obrębie głów. Wrażenie przestronności dodatkowo potęguje obfite przeszklenie nadwozia. Do bagażnika wejdzie 350 l pakunków. Nie ma on co prawda idealnie ustawnego kształtu, niemniej dostępne są praktyczne haki na torby czy wnęki na drobiazgi. Po złożeniu kanapy powstaje 1194 l równej przestrzeni bagażowej.
Używany Peugeot 2008 I – silniki
Trzonem oferty wśród silników benzynowych są trzycylindrowe jednostki 1.2 PureTech – wolnossące z pośrednim wtryskiem paliwa (82-83 KM, znane też jako VTi) oraz turbodoładowane z wtryskiem bezpośrednim (110-131 KM). Jedynym benzynowym czterocylindrowcem była wolnossąca jednostka 1.6 VTi (120 KM). Alternatywą są doskonałe diesle – 1.4 HDi (68 KM), 1.5 HDi (102 i 120 KM) oraz 1.6 HDi (92, 99, 115 i 120 KM). Diesle zużywają średnio niecałe 5 l/100 km. Silniki benzynowe, w zależności od stylu i warunków jazdy, potrzebują 1-2 l/100 km więcej. Wybrane wersje silnikowe były oferowane z automatycznymi skrzyniami. Lepszym wyborem są klasyczne „automaty” z przetwornikiem momentu obrotowego, dostępne w odmianach 1.2 PureTech (6-biegowe) i 1.6 VTi (4-biegowe). Nie polecamy zautomatyzowanych przekładni z odmian 1.2 VTi oraz diesli 1.5/1.6 HDi. To zautomatyzowane mechanizmy z siłownikami odpowiadającymi za zmienianie biegów i obsługę sprzęgła. Nie zachwycają prędkością działania, sposobem pracy skracają żywotność sprzęgła, a w przypadku awarii ich osprzętu okazują się dosyć drogie w naprawach.
Używany Peugeot 2008 I – opinie użytkowników
Zalety
„Autko jeździ bardzo dobrze, fajnie przyspiesza, jest nieźle wyposażone z rewelacyjnym wnętrzem”
„Kierowca ma pełną regulacji fotela i zajęcie optymalnej pozycji jest łatwe”
„Zawieszenie jak dla mnie super, wystarczająco sztywne, ale zbierające nierówności gdy trzeba”
„Peugeot 2008 jest bardzo fajną alternatywą pomiędzy dużym, ciężkim i drogim w utrzymaniu SUV-em, a długim samochodem typu kombi”
Wady
„Nie ma komfortu jazdy. Auto sprawia wrażenie dużego”
„Skrzynia manualna 5-cio biegowa jest idealna do miasta, natomiast w trasie w samochodzie jest trochę głośno”
„Zawieszenie mało komfortowe na dziurach, przy większych prędkościach na zakrętach noga z gazu”
„W karoserii widoczne są pewne różnice odcieni jeśli chodzi o elementy plastikowe i metalowe”
Używany Peugeot 2008 I – awaryjność, typowe usterki
Do tej pory Peugeoty 2008 nie sprawiają swoim użytkownikom większych problemów. Wizyty w serwisach najczęściej ograniczały się do wymian oleju czy klocków hamulcowych. Oczywiście nie oznacza to, że jest to model absolutnie bezawaryjny. Problemy potrafią sprawiać czujniki silnika (np. położenia wału), osprzęt jednostek napędowych (katalizatory, filtry sadzy, turbosprężarki) czy elementy zawieszenia (stukające amortyzatory). W benzynowych silnikach 1.6 VTi w grę wchodzi też rozciągnięcie łańcucha rozrządu – koszt jego wymiany z napinaczem przekracza 1000 zł. Aby wydłużyć trwałość łańcucha, warto skrócić przebiegi między wymianami oleju do 10-15 tys. km. W grę wchodzą problemy ze sprzęgłem – w tym szybkie zużycie tarczy czy łożyska. To jednak typowe dla samochodów używanych głównie w mieście. Pewne problemy stwarza system multimedialny. Potrafi się zawiesić, w niektórych autach nie zawsze sprawnie łączy się z telefonami.
Używany Peugeot 2008 I – gdzie jest nr VIN?
Numer VIN umieszczono w obudowie deski rozdzielczej z lewej strony. Znajduje się też Na naklejce na słupku środkowym prawym.
Używany Peugeot 2008 I – sytuacja rynkowa, ceny
Mimo że Peugeot 2008 nie jest rynkową nowością, na okazyjny zakup nie ma co liczyć. Tym bardziej, że nie jest to model będący ulubieńcem flot, więc trzonem oferty są auta od klientów indywidualnych, którzy niezbyt chętnie pozbywają się samochodu, gdy są z niego zadowoleni. Obecnie na zakup używanego Peugeota 2008 trzeba przygotować przynajmniej 30 tys. zł. Rozsądny budżet, który pozwoli na wybieranie między bezwypadkowymi i dobrze wyposażonymi egzemplarzami, wynosi ok. 45 tys. zł. Na auto po modernizacji trzeba przygotować ok. 50-60 tys. zł. Minimalnie, ale jednak przeważają samochody benzynowe. Głównie z ręczną skrzynią biegów.
Używany Peugeot 2008 I – podsumowanie
Peugeot 2008 doskonale wpisał się w oczekiwania rynku na oszczędnego, zwinnego, niewielkiego, ale i praktycznego crossovera. Brak napędu na cztery i paleta silników w dużej mierze oparta o trzycylindrowe jednostki benzynowe nie jest problemem – właśnie tak skonfigurowanych aut oczekuje rynek wtórny, gdyż zapewnia to niskie, a co ważne, również przewidywalne koszty eksploatacji.
Redakcja poleca artykuły o innych używanych Peugeotach:
Używany Peugeot 208 I (2012-2019) – opinie użytkowników
Używany Peugeot 308 II (2013-2021) – opinie użytkowników
Używany Peugeot 3008 I (2009-2016) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 416/174/156 cm |
Rozstaw osi | 254 cm |
Pojemność bagażnika | 350-1194 l |
Silnik | 1.2 VTi | 1.2 PureTech | 1.2 PureTech | 1.2 PureTech | 1.6 VTi |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1199 cm³ | 1199 cm³ | 1199 cm³ | 1199 cm³ | 1598 cm³ |
Paliwo | benz. | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | benz. |
Maks. moc | 82 KM | 110 KM | 114 KM | 131 KM | 120 KM |
Maks. moment | 118 Nm | 205 Nm | 205 Nm | 230 Nm | 160 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 13,5 s | 9,9 s | 10,9 s | 9,3 s | 9,5 s |
Prędkość maks. | 169 km/h | 191 km/h | 188 km/h | 200 km/h | 196 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,9 l/100 km | 4,7 l/100 km | 5,0 l/100 km | 4,8 l/100 km | 5,9 l/100 km |
Silnik | 1.4 HDi | 1.5 HDi | 1.5 HDi | 1.6 HDi | 1.6 HDi | 1.6 HDi | 1.6 HDi |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1398 cm³ | 1499 cm³ | 1499 cm³ | 1560 cm³ | 1560 cm³ | 1560 cm³ | 1560 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 68 KM | 102 KM | 120 KM | 92 KM | 99 KM | 115 KM | 120 KM |
Maks. moment | 160 Nm | 250 Nm | 300 Nm | 230 Nm | 254 Nm | 270 Nm | 300 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 14,9 s | 10,6 s | 9,5 s | 11,5 s | 11,3 s | 10,4 s | 9,6 s |
Prędkość maks. | 159 km/h | 182 km/h | 193 km/h | 181 km/h | 180 km/h | 188 km/h | 190 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,0 l/100 km | 4,0 l/100 km | 4,0 l/100 km | 4,0 l/100 km | 3,6 l/100 km | 4,0 l/100 km | 3,7 l/100 km |