Peugeot 308 II 01

Drugie wcielenie Peugeota 308 zrywa z konserwatyzmem, który był domeną poprzedników. Czy za nowoczesnością stoi też bezawaryjność? Oto opinie o używanym Peugeocie 308 II.

Opisywany kompaktowy Peugeot jest pierwszym modelem marki, który nazywa się podobnie jak poprzednik i jest jego kolejną generacją. Choć nazwa pozostała ta sama, to zupełnie inny samochód. Przede wszystkim stał się mniej „francuski”, nabrał lekkości i agresywnych linii oraz otrzymał naprawdę mocne silniki. Nowego Peugeota doceniono do tego stopnia, że uzyskał tytuł Samochodu Roku 2014. Niedługo po premierze hatchbacka zaprezentowano odmianę kombi (SW). Ona również zrywa z koncepcją znaną z 307/308 I, których wersje kombi miały więcej wspólnego z minivanami i mogły przewieźć nawet 7 osób. 308 II SW jest już 5-osobowym, kompaktowym kombi z regularnym i pojemnym bagażnikiem o pojemności 610 litrów. Możliwości transportowe hatchbacka również pozytywnie zaskakują: przy komplecie osób zabierze na pokład 420 l. Trudno szukać w tym aucie miękkiego resorowania i „francuskiego” komfortu znanego z poprzedników. W 308 II poprawiono precyzję układu kierowniczego do tego stopnia, że auto trzyma się drogi nawet podczas agresywnego pokonywania łuków. Większość egzemplarzy na spore fabryczne rozmiary kół, co niestety podwyższy koszty wymiany opon. Kolejną zaletą są skuteczne i, jak na razie, trwałe hamulce.

Peugeot 308 II
Peugeot konsekwentnie pozostaje przy uproszczonej budowie tylnego zawieszenia, opartego na belce skrętnej. Mimo tego fakt nie odstaje on od rywali właściwościami jezdnymi.

Choć po nim tego nie widać, nastał już kres Peugeota 308 II na rynku pierwotnym. W wielu kwestiach był to przełomowy model, z którego rozwiązania przenoszono potem do nowszych Peugeotów, stąd nawet dzisiaj imponuje on innowacyjnym charakterem. A jak z awaryjnością i kosztami utrzymania? Zobaczmy, co o używanych Peugeotach 308 II sądzą właściciele.

Peugeot 308 (2021) – opis wersji i cennik

Peugeot 308 II
Odmiana kombi spotkała się z dużym uznaniem nie tylko z uwagi na ogromny bagażnik: ma też wydłużony względem hatchbacka rozstaw osi (o 11 cm) i jest zauważalnie obszerniejsza z tyłu.

Używany Peugeot 308 II – wnętrze

308 II od pierwszej generacji znacząco różni się w środku. Zmieniło się w zasadzie wszystko. Zegary przeniesiono wyżej, ponad kierownicę, która stała się zaskakująco mała. Co ciekawe, obiecywane pozytywne aspekty tego rozwiązania przeciętnie sprawdzają się w rzeczywistości: część kierowców aby widzieć zegary musi opuścić kierownicę nienaturalnie nisko. Peugeot poszedł z duchem czasu i tym razem postawił na minimalizm kokpitu. Przycisków jest niewiele, a cały samochód obsługuje się dotykowym, 9,7-calowym ekranem, umieszczonym w centralnej części deski rozdzielczej. Cały samochód, tj. system klimatyzacji, nawigację, radio, a także podłączone zewnętrzne urządzenia. Tradycyjne pokrętło byłoby znacznie mniej absorbujące od przesuwania palcem po ekranie, tym bardziej ze system multimedialny nie działa zbyt płynnie i się zawiesza. Zwolenników tradycyjnego systemu obsługi odsyłamy do bazowych wersji wyposażenia nie posiadających dotykowego ekranu.

Na pochwałę zasługują materiały we wnętrzu i jakość ich montażu – pod tym względem Peugeot 308 II zbliżył się do niemieckich konkurentów. Nie błyszczy natomiast w kwestii przestronności, zwłaszcza w tylnej części auta, gdzie pasażerowie miewają trudności z wygodnym ułożeniem kolan. Nie dotyczy to odmiany kombi z istotnie wydłużonym rozstawem osi. Plus za obszerne, świetnie wyprofilowane fotele, które w opcji mogły mieć nawet funkcję masażu. Pojemności bagażników zasługują na uznanie: wynoszą 420 l (hatchback) i 610 l (kombi). Ta druga wersja punktuje też ustawnym kształtem i przegródkami tworzącymi miejsce na drobiazgi. W przewożeniu większych rzeczy w hatchbacku przeszkadzają wchodzące do środka osłony tylnego wspornika. Plus za niezłą szerokość otworu załadunkowego.

Używany Peugeot 308 II – silniki

Gamę silników otwiera nieco ospały 1.2 VTi (82 KM). W początkowym okresie produkcji 308 oferowano z 1,6-litrowymi, turbodoładowanymi odmianami THP, rozwijającymi 125 i 155 KM. Trudno polecić te jednostki ze względu na problem zużycia oleju i wyciągający się jednorzędowy łańcuch rozrządu. Trwałością nie grzeszy również wadliwy napinacz łańcucha. Te jednostki systematycznie wycofywano na rzecz nowych, zaprojektowanych w technologii downsizingu 1.2 PureTech, generujących 110 i 130 KM. THP pozostało wyłącznie w mocniejszych odmianach GT (205/225 KM, od 2015 r.) i GTi (263/272 KM). Silniki PureTech na ogół są chwalone za umiejętne połączenie sportowych osiągów z niewygórowanym zapotrzebowaniem na paliwo, choć to i tak domena udanych diesli e-HDi i później BlueHDi – 1.6 (92-120 KM) i 2.0 (150 KM), także jako GT o mocy 177/181 KM. Po modernizacji 1.6 HDi ustąpiły miejsca nowym 1.5 HDi (102/130 KM). Peugeoty 308 II wyposażano w 6-biegowe skrzynie biegów, poza 1.2 VTi i PureTech/110 KM oraz turbodiesli poniżej 100 KM. Odmiany powyżej 120 KM opcjonalnie łączyły się ze skrzyniami automatycznymi o 6- lub 8- przełożeniach.

Peugeot 308 II silnik
Benzynowy 1.2 to „3-cylindrowiec” z wtryskiem wielopunktowym (VTi) lub bezpośrednim (PureTech). Za napęd rozrządu odpowiada pasek pracujący w oleju.
Peugeot 308 II silnik (2)
Kres turbodiesli 1.6 HDi nastąpił w 2018 r., gdy ustąpiły one miejsca odmianom 1.5 HDi. Produkcję 2.0 HDi kontynuowano do 2020 r.

 Zalety: 

„Silnik THP wyróżnia doskonała elastyczność. Wyprzedzanie nie jest problematyczne”

„Zawieszenie stanowi dobry kompromis między komfortem a trzymaniem się drogi. Dobrze tłumi dziury i nierówności”

„Automat w trybie zwykłym wystarcza w mieście. Tryb Sport znacznie do ożywia”

„Prowadzenie auta – świetne, a hamulce są chyba jego największym atutem”

„Bardzo dobra, mała kierownica ułatwia manewrowanie. Zegary powyżej niej są bardzo dobrze widoczne”

 

 Wady: 

„System Start&Stop jest zbędny i denerwuje podczas krótkich dojazdów do świateł”

„Kanapa jest zbyt wąska do wymiarów auta. Szkoda, że z tyłu zmarnowano tyle dostępnej przestrzeni”

„Do ekranu dotykowego można się przyzwyczaić, ale na wybojach trafienie w odpowiednią ikonkę jest mocno utrudnione”

„Drażnią drobiazgi – moje auto nie ma popielniczki, regulacji pasów czy lampki w bagażniku”

Używany Peugeot 308 II – awaryjność, typowe usterki

Silniki 1.6 THP zasłynęły ponadprzeciętną awaryjnością nie tylko w tym modelu. Zawodzi wiele kwestii, począwszy od spalania oleju i wywołanych tym zatarć turbosprężarek, poprzez osadzający się w układzie dolotowym nagar, na rozciągnięciach łańcuchów rozrządu kończąc (nietrwały napinacz powoduje poluzowanie łańcucha). Niestety, pojawiają się też doniesienia o wypaleniach uszczelki pod głowicą, wyciekach oleju i usterkach dwumasowych kół zamachowych w benzynowych 1.2 PureTech. Trzeba w nich jeszcze pamiętać o wymianie paska rozrządu pracującego w kąpieli olejowej (co 100 tys. km, wg producenta). Na ich tle turbodiesle wręcz zdumiewają bezobsługowym charakterem, a wydatki na nowe elementy osprzętu biorą się w ich naturalnego wyeksploatowania. W kompaktowych Peugeotach hałasuje zawieszenie, szczególnie tylna belka w wersji kombi: w niektórych samochodach wymieniono ją na gwarancji. Dotykowy ekran kokpitu już jako nowy nie grzeszył szybkością reakcji na stuknięcie palcem, a z biegiem lat sytuacja tylko się pogarsza. Poza tym szwankują rozmaite elementy wyposażenia 308 II, m.in. czujniki deszczu i zmierzchu.

Peugeot 308 II ekran
Rozważając 308 II jesteśmy niemal skazani na wybieranie poszczególnych funkcji dotykowym ekranem. Niestety, użytkowanie bywa frustrujące z uwagi na opóźnioną reakcję systemu na dotyk.

Używany Peugeot 308 II – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN znajduje się na wzmocnieniu bocznym prawym w pobliżu gniazda osadzenia prawego amortyzatora. Odczytamy go również z plakietki w desce rozdzielczej z lewej strony.

Peugeot 308 II numer VIN

Używany Peugeot 308 II – sytuacja rynkowa

Ofert na portalach aukcyjnych nie brakuje (ponad 600), z tym że spora część dotyczy aut nowych lub zeszłorocznych pochodzących z wyprzedaży rocznika. Bezwypadkowe egzemplarze z początku produkcji zaczynają się od kwoty ok. 25 tys. złotych, natomiast za bogato wyposażonego, przedliftowego Peugeota trzeba zapłacić już ponad 35 tys. zł. Będzie to najczęściej rocznik 2014-2015 z dieslem pod maską. Na poliftowe auto trzeba przeznaczyć ponad 45 tys. zł, a na kilkuletnie – 60-80 tys. zł. Ze sporą przewagą dominują diesle, trzeba się jednak naszukać, by znaleźć 308 II z automatem. Pośród wersji nadwoziowych łatwiej o kombi.

Używany Peugeot 308 II – podsumowanie

Ten nowoczesny kompakt na dobre wszedł w kanon atrakcyjnych samochodów z drugiej ręki. Świetnie jeździ i modnie wygląda, a nowinkami nie odbiega od konkurentów i wielu aktualnie nowych aut. A skoro to Peugeot, najprawdopodobniej będzie więcej tracił na wartości. To zaleta przy kupnie i… wada przy późniejszej odsprzedaży.

Przeczytaj także opinie o innych używanych Peugeotach:

Używany Peugeot 308 I i Peugeot 308 II – którą generację wybrać?

Używany Peugeot 308 I (2007-2013) – opinie użytkowników

Używany Peugeot 508 I (2010-2018) – opinie użytkowników

Peugeot 308 II

Peugeot 308 II – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.425-458/180/146-147 cm
Rozstaw osi262-273 cm
Pojemność bagażnikahtb 420-1309 l, kmb 610-1660 l
Peugeot 308 II – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik1.2 VTi1.2 PureTech1.2 PureTech1.6 THP1.6 THP
Pojemność1199 cm³1199 cm³1199 cm³1598 cm³1598 cm³
Paliwobenz.benz., turbobenz., turbobenz., turbobenz., turbo
Maks. moc82 KM110 KM130 KM125 KM156 KM
Maks. moment118 Nm205 Nm230 Nm230 Nm240 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h13,3 s11,1 s9,6 s10,4 s9,3 s
Prędkość maks.171 km/h197 km/h207 km/h203 km/g213 km/h
Śr. zużycie paliwa5,0 l/100 km4,6 l/100 km4,8 l/100 km5,8 l/100 km5,8 l/100 km
Peugeot 308 II – dane techniczne, osiągi, spalanie (najmocniejsze wersje)
Silnik1.6 THP (GT)1.6 THP (GT)1.6 THP (GTi)1.6 THP (GTi)
Pojemność1598 cm³1598 cm³1598 cm³1598 cm³
Paliwobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz., turbo
Maks. moc205 KM225 KM263 KM272 KM
Maks. moment285 Nm300 Nm340 Nm330 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h7,5 s7,4 s6,0 s6,0 s
Prędkość maks.235 km/h235 km/h250 km/h250 km/h
Śr. zużycie paliwa5,6 l/100 km5,7 l/100 km6,5 l/100 km6,0 l/100 km
Peugeot 308 II – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla do 130 KM)
Silnik1.5 HDi1.5 HDi1.6 HDi1.6 HDi1.6 HDi1.6 HDi
Pojemność1499 cm³1499 cm³1560 cm³1560 cm³1560 cm³1560 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc102 KM130 KM92 KM99 KM116 KM120 KM
Maks. moment250 Nm300 Nm230 Nm254 Nm270 Nm300 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h11,5 s9,8 s12,8 s11,3 s10,2 s9,7 s
Prędkość maks.186 km/h204 km/h178 km/h186 km/h191 km/h196 km/h
Śr. zużycie paliwa3,8 l/100 km3,7 l/100 km3,8 l/100 km3,5 l/100 km3,8 l/100 km3,2 l/100 km
Peugeot 308 II – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla od 130 KM)
Silnik2.0 HDi2.0 HDi2.0 HDi
Pojemność1997 cm³1997 cm³1997 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc150 KM177 KM181 KM
Maks. moment370 Nm400 Nm400 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h8,6 s8,2 s8,4 s
Prędkość maks.211 km/h225 km/h220 km/h
Śr. zużycie paliwa4,2 l/100 km4,4 l/100 km4,1 l/100 km

Używany Peugeot 308 II – galeria

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here