PoradyPoradyCo ile wymieniać olej w skrzyni biegów (ręcznej i automatycznej)?

Co ile wymieniać olej w skrzyni biegów (ręcznej i automatycznej)?

Wokół wymiany oleju w skrzyni biegów narosło wiele mitów. Co ile wymieniać olej w skrzyni biegów (ręcznej i automatycznej) i jaki jest koszt tej usługi?

Użytkownicy samochodów na ogół zdają sobie sprawę z konieczności wymiany płynów eksploatacyjnych pojazdu. Najważniejszą kwestią pozostaje oczywiście wymiana oleju silnikowego, ale także m.in. płynu hamulcowego. Znacznie mniejszy odsetek kierowców bierze jednak pod uwagę kwestię wymiany oleju w skrzyni biegów. Dlaczego? Producenci samochodów w instrukcjach obsługi lub książkach serwisowych nie zawsze poruszają tę kwestię, tłumacząc, że środek smarny powinien wystarczyć na całe „życie” przekładni. Stosowane przez firmy motoryzacyjne formułki można jednak różnie interpretować: czasami „cały okres eksploatacji samochodu” nie odnosi się do faktycznego czasu eksploatacji, a np. do końca gwarancji.

Olej w skrzyni biegów – dlaczego warto go wymieniać?

W skrzyni biegów olej pełni takie same funkcje jak w silniku – „smaruje” przekładnię, umożliwiając bezinwazyjną pracę jej podzespołów, a także odpowiada za jej chłodzenie. Dlatego też, podobnie jak w jednostce napędowej, olej przekładowy powinien podlegać wymianie. Choć skrzynia biegów nie osiąga tak wysokich temperatur roboczych jak silnik, realnie istnieje ryzyko przegrzania pracującego w niej „starego” oleju, który nie potrafi jej właściwie schłodzić. Ponadto w długo krążącym po skrzyni oleju nie brakuje drobnych opiłków metali, i to mimo zainstalowania w przekładniach specjalnych magnesów mających za zadanie je wyłapać. Wyeksploatowany olej ponadto traci swoje właściwości (m.in. lepkość) i nie zapewnia tak dobrego smarowania, jak nowy środek smarny.

Olej w skrzyni biegów warto też wymieniać z uwagi na fakt, że może być go mniej, niż jest to wymagane. Wycieki oleju ze skrzyni biegów nie są bowiem rzadkimi przypadkami, a sprawdzenie poziomu jest utrudnione z uwagi na brak tradycyjnego bagnetu. Aby to zrobić, należy odkręcić śrubę kontrolną w bocznej ścianie skrzyni biegów – a właściwie najpierw ją poluzować i następnie powoli wykręcać, bo jeśli poziom oleju jest prawidłowy, zacznie on przedostawać się przez otwór kontrolny jeszcze przed całkowitym wykręceniem śruby. Gdy nie wycieknie, oznacza to, że oleju przekładniowego jest za mało.

Co ile wymiana oleju w skrzyni biegów
Skrzynia pracująca ze zbyt niskim poziomem oleju może wydawać niepożądane odgłosy (stukanie, buczenie itp.). Innym objawem jest utrudnione wybieranie biegów.

Jak wymienić olej w skrzyni biegów? Czy można samemu?

Teoretycznie olej w skrzyni można wymienić samemu, jednak samochód musi posiadać korek spustowy środka smarnego przekładni, a to wcale nie jest takie oczywiste. Ponadto taka operacja wymaga dodatkowych czynności, np. zdjęcia miski olejowej i wymiany filtra oleju przekładniowego. Z reguły wszystko wymaga większych umiejętności niż podczas standardowej wymiany oleju silnikowego.

Inna sprawa, że samo spuszczenie starego oleju i wlanie nowego (tzw. statyczna wymiana) nie będzie tak skuteczne jak tzw. dynamiczna wymiana oleju, która polega na całkowitym odessaniu zużytego środka smarnego i wtłoczenia nowego oleju przez specjalną maszynę. Wymieniając olej metodą statyczną nie jesteśmy w stanie usunąć całego przepracowanego oleju i w efekcie, po wlaniu nowego, obydwa się zmieszają, co nie wpłynie korzystnie na właściwości wymienionego oleju. Wymianę metodą dynamiczną można jednak przeprowadzić tylko w serwisie, ale naszym zdaniem warto postawić właśnie na nią.

Co ile wymiana oleju w skrzyni biegów?

Na wymianie oleju przekładniowego nie warto oszczędzać, ponieważ nie musimy jej przeprowadzać zbyt często. Wobec tego co ile wymieniać olej w skrzyni biegów? W pierwszej kolejności zweryfikujmy odstępy kilometrowe między wymianami w książce serwisowej bądź instrukcji obsługi samochodu.

Jeśli nie znajdziemy takiej informacji, należy stosować się do zaleceń rekomendowanych przez większość mechaników. W przypadku skrzyń ręcznych olej powinno się zmieniać co 80-100 tys. km, co w samochodzie pokonującym rocznie 15 tys. km powinno następować co 6-7 lat. Odnośnie skrzyń automatycznych, pierwszą wymianę oleju warto przeprowadzić przy przebiegu 60-80 tys. km i potem przejść na tryb zmiany środka smarnego co 40-60 tys. km. W przypadku przekładni o przeciętnej reputacji (np. M32 w Oplach czy Powershift w Fordach) warto jeszcze skrócić terminy wymian oleju, by jak najdłużej utrzymać je w sprawności.

Co ile wymiana oleju w skrzyni biegów
Regularna wymiana oleju przekładniowego istotnie przedłuży żywotność skrzyni automatycznej.

Wymiana oleju w skrzyni biegów – cena

Gdy zdecydujemy się na zlecenie wymiany oleju przekładniowego w warsztacie, odnośnie skrzyni manualnej trzeba się liczyć z kosztami rzędu 150-300 zł lub 300-700 zł w przypadku dynamicznej wymiany oleju. Chcąc wymienić środek smarny w automacie metodą dynamiczną, musimy przygotować już ok. 1000-2500 zł, w zależności od rodzaju przekładni. Biorąc pod uwagę dość częste rekomendowane terminy, wymiany oleju w skrzyni automatycznej będą trochę „pochłaniać” z portfela.

Przeczytaj także:

Odsysanie oleju jest gorsze niż spuszczanie z miski? Znamy odpowiedź!

Dynamiczna wymiana oleju w automacie – co to jest i ile kosztuje?

Co ile wymieniać olej silnikowy?

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji