znak samochody elektryczne

Zasady dotyczące ruchu drogowego powinny być przejrzyste i zrozumiałe dla wszystkich kierowców. Ważne jest też, by oznakowanie nadążało za nowymi regulacjami.

Niestety działania nie zawsze są spójne. Ustawa o elektromobilności otworzyła bus pasy dla użytkowników samochodów elektrycznych. Niestety wie o tym tylko garstka zainteresowanych. Wielu kierowców ma właścicieli „elektryków” za cwaniaków, którzy próbują omijać korki. Nawet w Warszawie, gdzie zarejestrowanych jest najwięcej aut elektrycznych, nie zadbano o oznakowanie bus pasów czy ładowarek – przybysze z innych miast muszą ich więc szukać za pomocą aplikacji czy stron internetowych.

znak drogowy EV
Znaki, które wdrożyła Łódź, informują wszystkich użytkowników drogi o tym, że samochody elektryczne są uprawnione do poruszania się po buspasach. Ich twórcy liczą, że oznakowanie przyczyni się do promocji elektromobilności wśród potencjalnych nabywców pojazdów elektrycznych. / fot. PSPA

Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych opracowało „System Identyfikacji Elektromobilności”, w tym propozycje znaków drogowych pionowych i poziomych. Z propozycji PSPA skorzystała już Łódź, która jako pierwsze miasto w Polsce, oznakowuje buspasy piktogramami informującymi o możliwości poruszania się po nich samochodów elektrycznych. Oznakowanie poziome buspasów zawiera symbol samochodu elektrycznego i skrót EV. W Łodzi namalowano w sumie 81 piktogramów na dziesięciu buspasach o łącznej długości niemal 15 km.

znaki dla samochodów elektrycznych
Z propozycji PSPA skorzystała już Łódź, która jako pierwsze miasto w Polsce, oznakowuje buspasy piktogramami informującymi o możliwości poruszania się po nich samochodów elektrycznych. Oznakowanie poziome buspasów zawiera symbol samochodu elektrycznego i skrót EV. W Łodzi namalowano w sumie 81 piktogramów na dziesięciu buspasach o łącznej długości niemal 15 km. / fot. PSPA

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez PSPA, aż 96 proc. polskich kierowców nie zna przywilejów wynikających z użytkowania pojazdów elektrycznych, a 95 proc. z nich nie orientuje się, gdzie jest najbliższa ładowarka. Z drugiej strony, 85 proc. użytkowników EV spotkało się z nieodpowiednią reakcją pozostałych uczestników ruchu drogowego, np. na buspasach, a 55 proc. nie mogło skorzystać z ładowarki przez źle zaparkowany pojazd konwencjonalny.

Zobacz także: Samochody elektryczne i hybrydy plug-in. Rzeczywisty zasięg na jednym ładowaniu

Oceny czytelników
[Głosów: 2 Średnia: 3]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here