Volkswagen e-Crafter

Posiadacze praw jazdy kategorii B otrzymają nowe uprawnienia. Bez zdawania jakichkolwiek dodatkowych egzaminów będą mogli prowadzić samochody o masie do 4250 kg.

Motoryzacja stale i szybko ewoluuje. Ustawodawcy starają się dotrzymać kroku zmianom i nowelizują przepisy, by ułatwiać życie kierowcom. Pojawienie się samochodów elektrycznych istotnie zmieniało świat motoryzacji. Dotychczas ustawa o elektromobilności  znosiła akcyzę i przewidywała możliwość bezpłatnego parkowania w strefach płatnego parkowania oraz legalnego korzystania z bus-pasów.

Teraz użytkownicy aut na prąd otrzymają kolejny przywilej. Osoby, które mają prawo jazdy kategorii B przynajmniej od dwóch lat będą mogły legalnie prowadzić elektryczne pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej na poziomie 4250 kg (dotyczy to także innych pojazdów z napędami alternatywnymi, czyli też zasilanych LPG, CNG, LNG i wodorem). Nowelizacja ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych została już podpisana przez prezydenta.

Zmiany były oczywiście podyktowane potrzebami rynku – wysoka masa trakcyjna akumulatorów lub zbiorników na gaz istotnie ogranicza atrakcyjność pojazdów dostawczych przy DMC na poziomie 3,5 tony (np. ładowność e-Craftera wynosi tonę, a przy DMC 4,25 t – 1,7 t). Niestety kwestią otwartą pozostają opłaty drogowe oraz zakazy wjazdu – w wielu rejonach miast limit to 3,5 t.

Redakcja poleca: Jakie prawo jazdy na kampera? Czy wystarczy kategoria B?

Rozszerzając zakres kategorii B dotrzymujemy kroku innymi krajom Europy – w tym Niemcom, które możliwość prowadzenia pojazdów elektrycznych o DMC do 4,25 t ogłosiły w 2015 r.

Niewykluczone, że nie jest to ostatnie słowo w zakresie rozszerzania uprawnień dla posiadaczy praw jazdy kategorii B. Do Komisji Europejskiej wpłynęła petycja o umożliwienie posiadaczom praw jazdy kategorii B prowadzenie wszystkich pojazdów o DMC w zakresie 3,5-4,25 tony, a nie tylko tych z alternatywnymi napędami. Pomysłodawcami zmian są oczywiście miłośnicy kamperów. W wielu większych pojazdach tego typu limit 3500 kg bardzo łatwo przekroczyć – wystarczy zabrać nieco za dużo bagażu, paliwa czy wody. Stwierdzenie przeładowania kończy się oczywiście mandatem dla kierowcy oraz poleceniem pozbycia się nadprogramowych kilogramów. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, decyzja w tym zakresie powinna zapaść do końca 2022 roku.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj