Choć znaków na drogach nie brakuje, nowelizacja przepisów przyniesie ich jeszcze więcej. Tym razem zainteresować się nimi powinni właściciele aut elektrycznych. Ale nie tylko oni.
W ostatnim czasie pojawiły się dwa rozporządzenia dotyczące zmian oznakowania na polskich drogach. Są to:
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 października 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach,
- Rozporządzenie Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 12 października 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie znaków i sygnałów drogowych.
Najprościej mówiąc, kierowcy muszą przygotować się na obecność kilku nowych znaków na polskich drogach. Wielu powie, że i tak mamy ich przesyt, co wprowadza w kierowców w konsternację i nie ułatwia rozeznania na drodze. Tym razem jednak mogą się naprawdę przydać, szczególnie użytkownikom samochodów elektrycznych. Dokładnie 2 grudnia 2021 r. ulice zasilą trzy nowe znaki:
- Znak D-23b „stacja paliwowa z punktem ładowania pojazdów elektrycznych”;
- Znak D-23c „punkt ładowania pojazdów elektrycznych”;
- Znak D-34b „zbiorcza tablica informacyjna” (z układem znaków jednorzędowych i dwurzędowych).
Jest to ukłon w stronę posiadaczy „elektryków”, ponieważ, wg sondażu Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA) aż 87% właścicieli aut elektrycznych ma problem z odnalezieniem punktu, w którym mógłby uzupełnić poziom energii w samochodzie. Zielona ikonka stacji ładowania z wtyczką ma nie tylko ułatwić znalezienie ładowarki, ale i pokazać, że tego typu punktów w Polsce stale przybywa i są dostępne zarówno w miastach, jak i w trasach. Oprócz tego zmieni się skrót stosowany do określania miejsc postojowych i ładowania samochodów elektrycznych – z „EE” na „EV”.
Ponadto pojawią się nowe oznaczenia na drogach szybkiego ruchu. Będą to trzy znaki:
- F-14d „tablica wskaźnikowa na drodze ekspresowej umieszczana w odległości 300 m przed pasem wyłączania”;
- F-14e „tablica wskaźnikowa na drodze ekspresowej umieszczana w odległości 200 m przed pasem wyłączania”;
- F-14f „tablica wskaźnikowa na drodze ekspresowej umieszczana w odległości 100 m przed pasem wyłączania”.
Zauważając je otrzymamy informację o odległości, jaka pozostała do początku pasa wyłączania (wyjazdu z drogi ekspresowej). Podobne stosuje się na autostradach, z tym że są one koloru niebieskiego (F-14a, F-14b, F-14c).