NowościAktualnościNowy Peugeot 208 – większy, lżejszy i w wersji elektrycznej

Nowy Peugeot 208 – większy, lżejszy i w wersji elektrycznej

Jego poprzednik zapoczątkował rewolucję wśród modeli marki Peugeot – był pierwszym modelem z niewielką kierownicą i tak zwanym i-Cockpitem. Teraz przyszedł czas na następcę. Oto nowy Peugeot 208, które rozpoczyna elektryczną ekspansję francuskiej marki.

W gamie samochodów miejskich znad Sekwany dużo się ostatnio dzieje. Zupełnie niedawno Renault ujawniło nowe Clio, a teraz do walki o klienta szykuje się Peugeot 208 drugiej generacji, który dostępny będzie również w wersji elektrycznej, określanej jako e-208. Poprzednie wcielenie tego „mieszczucha” debiutowało w 2012 r. na salonie samochodowym w Genewie. Na miejsce premiery następcy również wybrano hale Palexpo, gdzie obok 208 będzie się wdzięczyło Clio V.

Nowy miejski Peugeot został skonstruowany na nowo opracowanej platformie CMP, dzięki której jego masa własna względem poprzednika została „ścięta” o 30 kg. Jej zastosowanie pozwala ponadto na poprawę akustyki i komfortu termicznego oraz redukcję wibracji.

Peugeot 208 (2019)
Nowe 208 powstało na nowo opracowanej platformie CMP. Względem poprzednika zyskało aż 90 mm na długość.

A co ponadto nowego znajdziemy w 208 drugiej generacji?
Oto 13 najważniejszych cech nowego Peugeota 208

1 Pod względem wymiarów nowe auto wyraźnie urosło, szczególnie na długość – od zderzaka do zderzaka przybyło mu bowiem aż 90 mm (do 4055 mm). Na szerokość zostało powiększone z kolei o 26 mm (1765 mm), a rozstaw osi urósł o jedyne 2 mm (2540 mm). Wysokość zmalała zaś z 1460 do 1430 mm.

2 Nowe 208 będzie dostępne w 5 odmianach wyposażeniowych (Like, Active, Allure, GT Line i GT), z których GT Line i GT będą wyróżniać się m.in. w pełni diodowymi lampami przednimi, 17-calowymi obręczami aluminiowymi oraz oświetleniem nastrojowym w kabinie (dostępnych 8 kolorów), sportowymi siedzeniami, a także aluminiowymi pedałami.

Peugeot 208 (2019)
208 w odmianie GT Line ma m.in. diodowe lampy przednie i 17-calowe obręcze.

3 Auto korzysta z nowej generacji i-Cockpitu, wyróżniającego się minimalną liczbą przycisków oraz wyświetlaczem w miejscu zegarów. Nad konsolą środkową dominuje kolejny ekran – tym razem dotykowy – w zależności od wersji mający przekątną 5, 7 lub 10 cali i wyposażony m.in., w funkcje Mirror Screen, MirrorLink, Apple CarPlay, Android Auto oraz nawigację TomTom przekazującą na bieżąco m.in. informacje o ruch drogowym i zagrożeniach. Francuzi zarzekają się, że wszystkie materiały użyte w kabinie są przyjemne w dotyku, spasowane z minimalnymi szczelinami, a niewielka kierownica – przejęta wprost z większych modeli francuskiego producenta.

4 Miejski Peugeot ma mieć liczne schowki, w tym: duży w podłokietniku pomiędzy fotelami, przed lewarkiem zmiany biegów, przed pasażerem oraz kolejny – pod systemem multimedialnym. Ten ostatni może być wyposażony w indukcyjną ładowarkę do smartfonów.

Peugeot 208 (2019)
Najnowsza generacja i-Cockpitu wyróżnia się m.in. ekranem zegarów i systemem multimedialnym o przekątnej 5, 7 lub 10 cali.

5 Jak na współczesny model przystało, nowe 208 wyróżnia się całą gamą asystentów kierowcy. Wśród nich możemy wyróżnić: adaptacyjny tempomat z funkcją Stop & Go w przypadku modeli z przekładnią automatyczną, system automatycznego hamowania przed przeszkodą (wykrywa pieszych i rowerzystów w dzień i w nocy oraz działa w zakresie prędkości 5-140 km/h), aktywny asystent utrzymywania na pasie ruchu (działa od prędkości 65 km/h), aktywny asystent martwego pola (działa od 12 km/h i w razie potrzeby potrafi skorygować tor jazdy) oraz układ rozpoznawania znaków drogowych (m.in. zakazu wjazdu, „Stop”). Ponadto dostępne są: asystent uwagi kierowcy, funkcja automatycznego przełączania ze świateł drogowych na mijania oraz asystent parkowania.

Peugeot 208 (2019)
Odmiany z lampami diodowymi są wyposażone w asystenta świateł drogowych, który przełącza z długich na mijania.

6 Auto będzie dostępne z trzema benzynowymi jednostkami napędowymi do wyboru, turbodieslem oraz silnikiem elektrycznym (e-208). Wyłącznie turbodiesel będzie miał 4 cylindry (100 KM, ręczna skrzynia biegów), natomiast ramię benzynowe – 3 cylindry. Pod maskę nowego 208 trafią znane i cenione jednostki 1,2-litrowe o mocach 75 KM (wolnossąca, 5-biegowa skrzynia ręczna) oraz 100- i 130-konne z turbodoładowaniem. Pierwsza z nich do współpracy otrzyma 6-biegową przekładnię manualną lub 8-stopniowy automat, natomiast druga dostępna będzie wyłącznie z automatem.

7Odmiana elektryczna korzysta ze 136-konnego silnika, wytwarzającego aż 250 Nm momentu obrotowego (dostępne praktycznie od zerowych obrotów) i oferuje znakomitą dynamikę, czyli 8,1 s na rozpędzenie od 0 do 100 km/h oraz fantastyczną, natychmiastową reakcję na każde, nawet najmniejsze muśnięcie pedału gazu. Ponadto, typowo dla „elektryków” auto wyróżnia się bardzo cichą pracą silnika i praktycznym brakiem wibracji.

Peugeot 208 (2019)
Odmiana elektryczna e-208 wyróżnia się 340-kilometrowym zasięgiem według normy WLTP.

8 Pojemność akumulatorów (gwarancja 8 lat z limitem przebiegu 160 000 km) e-208 wynosi aż 50 kWh, co pozwala na naprawdę godny uznania zasięg – 340 km według cyklu WLTP lub 450 km według NEDC. Masa własna elektrycznego 208 to 1455 kg, czyli o 329 kg więcej (1126 kg) niż w przypadku odmiany wysokoprężnej.

9 Akumulatory w elektrycznym wariancie nowego miejskiego Peugeota znalazły się pod podłogą w tylnej części samochodu. Co ważne, bagażnik odmian spalinowych i elektrycznej ma identyczną pojemność: 265 l (plus 44 l na koło zapasowe).

Peugeot 208 (2019)
Akumulatory odmiany elektrycznej umieszczono pod podłogą tylnej części auta. Co ważne, nie ograniczają one pojemności bagażnika, wynoszącej 265 l plus 44 l przeznaczone na wnękę koła zapasowego.

10 Elektryczne 208 oferuje kierowcy trzy tryby jazdy – Eco, Normal i Sport, który skupia się na zapewnieniu maksymalnych osiągów (tylko z nim e-208 100 km/h osiąga w 8,1 s) – oraz dwa tryby hamowania. „Umiarkowany” (Moderate) zapewnia odczucia zbliżone do modeli spalinowych, natomiast „Wzmocniony” (Augmented) – pozwala na kontrolowane zwalnianie za pomocą pedału przyspieszenia.

11 Baterie e-208 można ładować w trzech różnych trybach. Za pomocą konwencjonalnego gniazdka, co zajmuje około 16 godzin, z Wall Boxu (11 kW) w 5 godzin i 15 min (8 godzin przy prądzie jednofazowym – 7,4 kW) lub też za pomocą szybkiej ładowarki (100 kW). Ta ostatnia pozwala na „nabicie” baterii w 80 proc. w czasie 30 minut.

Peugeot 208 (2019)
W najszybszym trybie ładowania – za pomocą ładowarki 100-kilowatowej – czas nabicia baterii wynosi 30 minut do ich 80% pojemności.

12 Co ciekawe, e-208 może zostać naładowane zdalnie – m.in. za pośrednictwem smartfona. Dzięki temu można rozpocząć lub zakończyć ładowanie oraz sprawdzić aktualny stan baterii.

13 Wraz z premierą nowego miejskiego modelu, Peugeot wprowadza nowe usługi przeznaczone dla modeli elektrycznych.

 

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji