Kategoria 3: kombivany

Bezkonkurencyjne w zakresie możliwości przewozowych, ale niekiedy więcej w nich z dostawczaka niż auta osobowego – tak w skrócie można określić kombivany. Siedzi się w nich najwyżej, a jakość użytych materiałów jest wyraźnie gorsza niż w kombi czy minivanach. Czasami oszczędności mocno rażą, gdy np. widać gołą blachę. Biorąc pod uwagę pojemność bagażnika trudno o znalezienie równie pakownego auta w tej długości. Główną zaletą kombivanów jest znacząca wysokość przedziału bagażowego i wysoko podnoszona klapa, odsłaniająca duży otwór załadunkowy. Przestrzeń bagażowa na ogół na regularne kształty, ale złożenie kanapy wymaga niekiedy sporej werwy.

Miejsce 1 – Fiat Doblo
Lata produkcji: 2001-2010

Już z zewnątrz sprawia wrażenie pakownego samochodu, a po zajrzeniu do środka przestrzeń jest wręcz przytłaczająca. To najpojemniejszy kombivan w klasie, ale okupił to mizernym poziomem wykończenia i słabym komfortem jazdy. Jeśli ktoś oczekuje choć odrobiny estetyki, może poszukać lepiej wyposażonych odmian Malibu i Panorama. Plusem Doblo jest bogate zaplecze tanich części zamiennych i duża oferta aut na rynku. Jednak bliżej mu do dostawczaka niż auta osobowego.

Miejsce 2 – Volkswagen Caddy
W produkcji: od 2003 r.

W porównaniu z Doblo Caddy ma bardziej obudowane wnętrze, choć wciąż ze średniej jakości plastików. Od włoskiego konkurenta jest też cichsze, a zwłaszcza nie słychać pracy zawieszenia. Kombivan Volkswagena ma kanapę dzieloną w układzie 70/30, a jej składanie odbywa się w intuicyjny sposób. To propozycja dla osób, które jako główny priorytet nie biorą przestrzeni w środku, a oczekują od aut tego typu osobowego charakteru.

Miejsce 3 – Citroen Berlingo
W produkcji: od 2008 r.

Wciąż produkowany model, na którym widać, jak zmieniły się priorytety w projektowaniu kombivanów. Nadal miały być bardzo pojemne, ale przestała być dopuszczalna goła blacha i hałas w środku. Berlingo pod względem wyciszenia wyprzedza wcześniejszych rywali i ma dobre silniki Diesla, lecz jakość tapicerek nadal jest dość niska. Auto jednak ma znacznie atrakcyjniejszy wygląd, a w prowadzeniu bliżej mu do osobówki.

Przestrzeń bagażowa – kombivany

Marka i modelWys. bag.Szer. bag.Głębokość bagażnikaGłębokość bagażnika po złożeniu kanapySzerokość tylnej kanapyPojemność bagażnika3. rząd siedzeń (opcja + 10 pkt., seryjnie + 20 pkt.)Suma punktów (za każdy cm i litr):
Fiat  Doblo5612099 cm165 cm157 cm750/ 3000 lopcja (10 pkt.)4357
VW  Caddy5112092 cm136 cm148 cm945/ 2850 lopcja (10 pkt.)4352
Citroen  Berlingo5012090 cm180 cm148  cm675/ 3000 lopcja (10 pkt.)4273
Renault  Kangoo48110100 cm147 cm145 cm660/ 2688 lopcja (10 pkt.)3908

Podsumowanie

Ze względu na bezdyskusyjnie największe bagażniki zestawienie wygrały kombivany, które po wyciągnięciu średniej wartości ze wszystkich rezultatów zdobyły 4222 punkty. Za nimi ex aequo uplasowały się minivany i kombi klasy średniej (wynik: 2818 pkt). Oznacza to, że dysponują podobną przestrzenią bagażową, jednak znacznie mniejszą niż u kombivanów. Gdyby jednak wziąć pod uwagę także inne kwestie (komfort jazdy, wyposażenie, ilość schowków, jakość wykończenia) przewaga kombivanów mogłaby sporo zmaleć. To auta głównie dla osób, którym zależy na jak największym bagażniku. Bardziej wymagający sięgną po minivana, a po kombi – preferujący wygodę podróżowania.

Oceny czytelników
[Głosów: 9 Średnia: 2]