Kategoria 3: kombivany
Bezkonkurencyjne w zakresie możliwości przewozowych, ale niekiedy więcej w nich z dostawczaka niż auta osobowego – tak w skrócie można określić kombivany. Siedzi się w nich najwyżej, a jakość użytych materiałów jest wyraźnie gorsza niż w kombi czy minivanach. Czasami oszczędności mocno rażą, gdy np. widać gołą blachę. Biorąc pod uwagę pojemność bagażnika trudno o znalezienie równie pakownego auta w tej długości. Główną zaletą kombivanów jest znacząca wysokość przedziału bagażowego i wysoko podnoszona klapa, odsłaniająca duży otwór załadunkowy. Przestrzeń bagażowa na ogół na regularne kształty, ale złożenie kanapy wymaga niekiedy sporej werwy.
Miejsce 1 – Fiat Doblo
Lata produkcji: 2001-2010
Już z zewnątrz sprawia wrażenie pakownego samochodu, a po zajrzeniu do środka przestrzeń jest wręcz przytłaczająca. To najpojemniejszy kombivan w klasie, ale okupił to mizernym poziomem wykończenia i słabym komfortem jazdy. Jeśli ktoś oczekuje choć odrobiny estetyki, może poszukać lepiej wyposażonych odmian Malibu i Panorama. Plusem Doblo jest bogate zaplecze tanich części zamiennych i duża oferta aut na rynku. Jednak bliżej mu do dostawczaka niż auta osobowego.
Miejsce 2 – Volkswagen Caddy
W produkcji: od 2003 r.
W porównaniu z Doblo Caddy ma bardziej obudowane wnętrze, choć wciąż ze średniej jakości plastików. Od włoskiego konkurenta jest też cichsze, a zwłaszcza nie słychać pracy zawieszenia. Kombivan Volkswagena ma kanapę dzieloną w układzie 70/30, a jej składanie odbywa się w intuicyjny sposób. To propozycja dla osób, które jako główny priorytet nie biorą przestrzeni w środku, a oczekują od aut tego typu osobowego charakteru.
Miejsce 3 – Citroen Berlingo
W produkcji: od 2008 r.
Wciąż produkowany model, na którym widać, jak zmieniły się priorytety w projektowaniu kombivanów. Nadal miały być bardzo pojemne, ale przestała być dopuszczalna goła blacha i hałas w środku. Berlingo pod względem wyciszenia wyprzedza wcześniejszych rywali i ma dobre silniki Diesla, lecz jakość tapicerek nadal jest dość niska. Auto jednak ma znacznie atrakcyjniejszy wygląd, a w prowadzeniu bliżej mu do osobówki.
Przestrzeń bagażowa – kombivany
Marka i model | Wys. bag. | Szer. bag. | Głębokość bagażnika | Głębokość bagażnika po złożeniu kanapy | Szerokość tylnej kanapy | Pojemność bagażnika | 3. rząd siedzeń (opcja + 10 pkt., seryjnie + 20 pkt.) | Suma punktów (za każdy cm i litr): |
Fiat Doblo | 56 | 120 | 99 cm | 165 cm | 157 cm | 750/ 3000 l | opcja (10 pkt.) | 4357 |
VW Caddy | 51 | 120 | 92 cm | 136 cm | 148 cm | 945/ 2850 l | opcja (10 pkt.) | 4352 |
Citroen Berlingo | 50 | 120 | 90 cm | 180 cm | 148 cm | 675/ 3000 l | opcja (10 pkt.) | 4273 |
Renault Kangoo | 48 | 110 | 100 cm | 147 cm | 145 cm | 660/ 2688 l | opcja (10 pkt.) | 3908 |
Podsumowanie
Ze względu na bezdyskusyjnie największe bagażniki zestawienie wygrały kombivany, które po wyciągnięciu średniej wartości ze wszystkich rezultatów zdobyły 4222 punkty. Za nimi ex aequo uplasowały się minivany i kombi klasy średniej (wynik: 2818 pkt). Oznacza to, że dysponują podobną przestrzenią bagażową, jednak znacznie mniejszą niż u kombivanów. Gdyby jednak wziąć pod uwagę także inne kwestie (komfort jazdy, wyposażenie, ilość schowków, jakość wykończenia) przewaga kombivanów mogłaby sporo zmaleć. To auta głównie dla osób, którym zależy na jak największym bagażniku. Bardziej wymagający sięgną po minivana, a po kombi – preferujący wygodę podróżowania.