Najbardziej funkcjonalny samochód dla rodziny

Niełatwo jest znaleźć idealny, używany samochód dla rodziny z dziećmi. Spośród 20 modeli z trzech segmentów wybieramy te, które jak najlepiej spełniają rodzinne wymagania.

Za typowy samochód rodzinny uważa się auto z jednego z tych trzech segmentów: kombi klasy średniej, minivan i kombivan. Producenci chcąc dopasować się do jak największej grupy odbiorców oferują w swojej gamie nawet po jednym modelu w każdej z tych klas. Niewątpliwie każda z nich ma swoje mocne i słabsze strony. Pokrótce mówiąc, kombi zapewnia najwyższy komfort podróżowania, minivan zachwyca praktycznością i wymyślnymi rozwiązaniami, a kombivan przede wszystkim ma jak najwięcej zmieścić. O wyborze najbardziej funkcjonalnego auta dla siebie decydują zatem takie priorytety jak wygoda, praktyczność lub przestronność.

Litry na punkty

Oto 20 używanych modeli z trzech wyżej przytoczonych segmentów w wymagającym teście na najbardziej funkcjonalne auto. Wzięto w nim uwagę przede wszystkim pojemność bagażnika w litrach, ale też jego wszystkie wymiary, także po złożeniu kanapy. Każdy centymetr i litr pojemności w podsumowaniu końcowym zamieniał się w punkt i po ich zsumowaniu wyłaniał się najbardziej rodzinny model w danym segmencie. Oto szczegółowe wyniki.

Kategoria 1: kombi

Jakie są typowe cechy kombi klasy średniej? Przede wszystkim mają bardzo długie bagażniki, które po złożeniu kanapy mogą mieć prawie 2 metry głębokości. Ten typ nadwozia oferuje też najwyższy komfort podróżowania na fotelach i tylnej kanapie. Siedzi się tu niżej niż w minivanach/kombivanach, lepsze są także użyte w środku materiały. Wady? Mała wysokość przedziału bagażowego (ok. 75-80 cm) oraz nieco mniejszy otwór załadunku.

Miejsce 1 – Honda Accord
Lata produkcji: 2002-2008

Najbardziej funkcjonalnym kombi klasy średniej został produkt marki kojarzonej głównie ze sportem. Najprościej mówiąc, Accord jest przemyślaną i trwałą konstrukcją, wyróżniającą się najszerszym w klasie bagażnikiem (choć nie o regularnym kształcie). Jako jedyny ma też ciekawe rozwiązania podnoszące praktyczność, jak zamykany schowek w bagażniku lub automatycznie składające się zagłówki podczas składania kanapy. Ze względu na swoją renomę Honda nie będzie tania, podobnie jak części do niej. Lepiej nie szukać „zagazowanych” egzemplarzy.

Miejsce 2 – Opel Vectra
Lata produkcji: 2002-2008

Szkoda, że Insignia nie przejęła funkcjonalności po poprzedniczce – Vectra pod tym względem należy do czołówki w klasie. Ma nie tylko regularny i głęboki bagażnik (nawet 192 cm długości po złożeniu kanapy!), ale też jest doskonale wykończona. Niewiele przegrywa z Accordem, ale jest od niej wyraźnie tańsza, także w codziennej egzystencji.

Miejsce 3 – Ford Mondeo
Lata produkcji: 2007-2014

W porównaniu z Oplem i Hondą to już nowocześniejsza konstrukcja, mająca niezawodne silniki i lepsze zawieszenie. Objętością przestrzeni bagażowej także nie ustępuje rywalom, a na tylnej kanapie nikomu nie zabraknie miejsca. Jedyny zarzut można mieć do materiałów wykończeniowych – w starszych autach utrzymanie tapicerek w idealnym stanie będzie sporym wyzwaniem, a wszelkie wykładziny słabo opierają się trudom eksploatacji.

Przestrzeń bagażowa – kombi klasy średniej

Marka i modelWysokość bagażnikaSzerokość bagażnikaGłębokość bagażnikaGłębokość bagażnika po złożeniu kanapySzerokość tylnej kanapyPojemność bagażnikaSuma punktów
Honda Accord46 cm130 cm117 cm175 cm136 cm575-1920 l3099
Opel Vectra45 cm117 cm125 cm192 cm133 cm530-1850 l2992
Ford Mondeo48 cm118 cm122 cm185 cm136 cm555-1745 l2909
VW Passat47 cm103 cm110 cm172 cm137 cm605-1730 l2904
Mazda 647 cm117 cm109 cm171 cm135 cm500-1820 l2899
Peugeot 40751 cm110 cm99 cm170 cm147 cm450-1655 l2682
Renault Laguna44 cm98 cm105 cm176 cm134 cm508-1590 l2655
Citroen C551 cm111 cm115 cm178 cm135 cm535-1490 l2615
Toyota Avensis41 cm130 cm119 cm172 cm132 cm520-1500 l2614
Oceny czytelników
[Głosów: 10 Średnia: 2]