Niełatwo jest znaleźć idealny, używany samochód dla rodziny z dziećmi. Spośród 20 modeli z trzech segmentów wybieramy te, które jak najlepiej spełniają rodzinne wymagania.
Za typowy samochód rodzinny uważa się auto z jednego z tych trzech segmentów: kombi klasy średniej, minivan i kombivan. Producenci chcąc dopasować się do jak największej grupy odbiorców oferują w swojej gamie nawet po jednym modelu w każdej z tych klas. Niewątpliwie każda z nich ma swoje mocne i słabsze strony. Pokrótce mówiąc, kombi zapewnia najwyższy komfort podróżowania, minivan zachwyca praktycznością i wymyślnymi rozwiązaniami, a kombivan przede wszystkim ma jak najwięcej zmieścić. O wyborze najbardziej funkcjonalnego auta dla siebie decydują zatem takie priorytety jak wygoda, praktyczność lub przestronność.
Litry na punkty
Oto 20 używanych modeli z trzech wyżej przytoczonych segmentów w wymagającym teście na najbardziej funkcjonalne auto. Wzięto w nim uwagę przede wszystkim pojemność bagażnika w litrach, ale też jego wszystkie wymiary, także po złożeniu kanapy. Każdy centymetr i litr pojemności w podsumowaniu końcowym zamieniał się w punkt i po ich zsumowaniu wyłaniał się najbardziej rodzinny model w danym segmencie. Oto szczegółowe wyniki.
Kategoria 1: kombi
Jakie są typowe cechy kombi klasy średniej? Przede wszystkim mają bardzo długie bagażniki, które po złożeniu kanapy mogą mieć prawie 2 metry głębokości. Ten typ nadwozia oferuje też najwyższy komfort podróżowania na fotelach i tylnej kanapie. Siedzi się tu niżej niż w minivanach/kombivanach, lepsze są także użyte w środku materiały. Wady? Mała wysokość przedziału bagażowego (ok. 75-80 cm) oraz nieco mniejszy otwór załadunku.
Miejsce 1 – Honda Accord
Lata produkcji: 2002-2008
Najbardziej funkcjonalnym kombi klasy średniej został produkt marki kojarzonej głównie ze sportem. Najprościej mówiąc, Accord jest przemyślaną i trwałą konstrukcją, wyróżniającą się najszerszym w klasie bagażnikiem (choć nie o regularnym kształcie). Jako jedyny ma też ciekawe rozwiązania podnoszące praktyczność, jak zamykany schowek w bagażniku lub automatycznie składające się zagłówki podczas składania kanapy. Ze względu na swoją renomę Honda nie będzie tania, podobnie jak części do niej. Lepiej nie szukać „zagazowanych” egzemplarzy.
Miejsce 2 – Opel Vectra
Lata produkcji: 2002-2008
Szkoda, że Insignia nie przejęła funkcjonalności po poprzedniczce – Vectra pod tym względem należy do czołówki w klasie. Ma nie tylko regularny i głęboki bagażnik (nawet 192 cm długości po złożeniu kanapy!), ale też jest doskonale wykończona. Niewiele przegrywa z Accordem, ale jest od niej wyraźnie tańsza, także w codziennej egzystencji.
Miejsce 3 – Ford Mondeo
Lata produkcji: 2007-2014
W porównaniu z Oplem i Hondą to już nowocześniejsza konstrukcja, mająca niezawodne silniki i lepsze zawieszenie. Objętością przestrzeni bagażowej także nie ustępuje rywalom, a na tylnej kanapie nikomu nie zabraknie miejsca. Jedyny zarzut można mieć do materiałów wykończeniowych – w starszych autach utrzymanie tapicerek w idealnym stanie będzie sporym wyzwaniem, a wszelkie wykładziny słabo opierają się trudom eksploatacji.
Przestrzeń bagażowa – kombi klasy średniej
Marka i model | Wysokość bagażnika | Szerokość bagażnika | Głębokość bagażnika | Głębokość bagażnika po złożeniu kanapy | Szerokość tylnej kanapy | Pojemność bagażnika | Suma punktów |
Honda Accord | 46 cm | 130 cm | 117 cm | 175 cm | 136 cm | 575-1920 l | 3099 |
Opel Vectra | 45 cm | 117 cm | 125 cm | 192 cm | 133 cm | 530-1850 l | 2992 |
Ford Mondeo | 48 cm | 118 cm | 122 cm | 185 cm | 136 cm | 555-1745 l | 2909 |
VW Passat | 47 cm | 103 cm | 110 cm | 172 cm | 137 cm | 605-1730 l | 2904 |
Mazda 6 | 47 cm | 117 cm | 109 cm | 171 cm | 135 cm | 500-1820 l | 2899 |
Peugeot 407 | 51 cm | 110 cm | 99 cm | 170 cm | 147 cm | 450-1655 l | 2682 |
Renault Laguna | 44 cm | 98 cm | 105 cm | 176 cm | 134 cm | 508-1590 l | 2655 |
Citroen C5 | 51 cm | 111 cm | 115 cm | 178 cm | 135 cm | 535-1490 l | 2615 |
Toyota Avensis | 41 cm | 130 cm | 119 cm | 172 cm | 132 cm | 520-1500 l | 2614 |