LogotypyLogo Suzuki – jak zmieniało się logo japońskiej marki?

Logo Suzuki – jak zmieniało się logo japońskiej marki?

Marka Suzuki jest na rynku od ponad 100 lat, ale jej logo praktycznie od początku nie uległo zmianie. Co symbolizuje i kiedy powstało logo Suzuki?

Krótka historia marki Suzuki

Suzuki to bardzo popularna japońska firma produkująca między innymi samochody oraz motocykle. Przedsiębiorstwo zostało założone w 1909 roku i używało tylko swojej nazwy jako identyfikacji wizualnej przez pierwsze 50 lat swojej historii. Słynny emblemat został zaprojektowany w 1958 roku i pozostał z marką do dziś w praktycznie niezmienionej formie. Obecnie Suzuki jest jednym z dziesięciu największych dystrybutorów samochodów i motocykli na świecie, działającym w ponad 190 krajach.

Suzuki zostało nazwane na cześć swojego założyciela, Michio Suzuki, a głównymi zasadami identyfikacji wizualnej są prostota i jasność. Logo Suzuki jest natychmiast rozpoznawalne na całym świecie dzięki geometrycznym liniom i prostej palecie kolorów. Marka nie wymyśliła nic nowego, nie umieściła żadnych ukrytych znaczeń i symboliki w swoim logo, po prostu perfekcyjnie zrealizowała podstawową ideę dotyczącą identyfikacji wizualnej.

Jak zmieniało się logo Suzuki?

Praktycznie od samego początku istnienia logo Suzuki, jego forma nie zmieniła się. Emblemat Suzuki ma stylizowaną literę „S” w kolorze szkarłatnej czerwieni. „S” ma ostre kąty i zdecydowane linie, które przypominają bogatą japońską kulturę i historię. Zakrzywione spiczaste linie litery „S” przypominają glify i tradycje samurajów. Jak twierdzi producent, jaskrawoczerwony emblemat Suzuki jest symbolem energii i pasji, progresywnego podejścia marki i klienta jako centralnego elementu jej systemu wartości. Po umieszczeniu na samochodach emblematy Suzuki mają kolor polerowanego srebra, który wygląda elegancko i nowocześnie.

Kultowy emblemat Suzuki powstał w 1958 roku i na początku zawierał monochromatyczną paletę kolorów. Czarna litera „S” została umieszczona na białym tle i wyglądała nowocześnie oraz elegancko ze względu na kontrast kolorów i wyraźne linie.

Logo Suzuki (1958 – 1990)

Znak słowny pojawił się na logo dopiero w 1990 roku. Logotyp wykonano wielkimi literami klasyczną czcionką Helvetica. Marka eksperymentowała z umieszczeniem znaku słownego – najpierw został on umieszczony pod emblematem, a następnie przesunięty w prawo, co sprawiło, że logo wyglądało jak pozioma linia, z punktem początkowym w znaku litery „S”. Ostatecznie znak słowny Suzuki postanowiono umieścić z powrotem pod emblematem, litery zostały powiększone i stworzono idealną równowagę.

Logo Suzuki (1990 – obecnie) + znak słowny

Firma czasami używa monochromatycznej wersji swojego logo, z czarnym kolorem znaku słownego oraz emblematu, ale dla większości użytkowników i miłośników marki, sztandarową wersją jest ta z czerwonym znakiem „S”.

Logo Suzuki (1990 - obecnie) + znak słowny
Logo Suzuki (1990 – obecnie) + znak słowny

W niektórych wersjach symbol „S” znajduje się po lewej stronie od logotypu marki.

Logo Suzuki (1990 – obecnie) + znak słowny

To prawdopodobnie najbardziej znana i lubiana odmiana identyfikacji wizualnej japońskiej marki – czerwone logo „S” oraz ciemnoniebieski logotyp w dolnej części.

Logo Suzuki (1990 – obecnie)

Jeśli chodzi o paletę kolorów, zawsze było to połączenie czerwieni i niebieskiego, ale pierwsze wersje miały jaśniejszy odcień błękitu. Obecne logo jest wykonane w szkarłatnej czerwieni i z głębokim, klasycznym odcieniem niebieskim. Firma czasami używa trójwymiarowego emblematu w srebrnym odcieniu z czarnym kolorem znaku słownego dla identyfikacji wizualnej np. w mediach. Na samochodach również pojawia się trójwymiarowy emblemat wykończony w połyskującym odcieniu srebra.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji