PoradyCzerwone pole na obrotomierzu. Co oznacza?

Czerwone pole na obrotomierzu. Co oznacza?

Wyposażeniem większości aut jest obrotomierz. Warto wiedzieć, co oznacza czerwone pole na obrotomierzu. Od tego może zależeć trwałość silnika!

Każdy silnik tłokowy ma kilka prędkości obrotowych. W tym obroty biegu jałowego, obroty przy których dostępny jest maksymalny moment obrotowy, obroty maksymalnej mocy, maksymalne dozwolone obroty oraz obroty, przy których następuje odcięcie zapłonu.

Silnik pracuje najbardziej efektywnie w zakresie miedzy obrotami maksymalnego momentu obrotowego, a obrotami maksymalnej mocy. Dlatego im ten zakres jest bardziej rozpięty, tym lepiej, bo gwarantuje wysoką elastyczność. By uzyskać pełną dynamikę, trzeba korzystać z możliwie wysokich obrotów. Z jednej strony pozwala to na wykorzystanie mocy silnika, a z drugiej – przełożeń skrzyni biegów (im niższy bieg przy danej prędkości, tym reakcja na gaz i przyspieszenie będą lepsze).

Każdy silnik prędzej czy później osiąga jednak kres swojej możliwości wkręcania się na obroty – najszybciej ma to miejsce w dieslach, a najpóźniej – w wolnossących silnikach benzynowych z układem zmiennych faz zaworowych. Od pewnych obrotów dalsze kręcenie silnika nie ma sensu – rozwijana moc spada, a elementy są poddawane dużym obciążeniu. Z tego powodu, znając charakterystykę danego motoru, ich twórcy zaznaczają na obrotomierzach czerwone pola.

Czerwone pole na obrotomierzu

Ktoś może powiedzieć – po co czerwone pole, skoro jest odcięcie zapłonu, które uniemożliwi rozwinięcie zbyt dużych obrotów? Jest ono potrzebne choćby z tego powodu, że silnik można wkręcić na nadmiernie wysokie obroty poprzez redukcję na zbyt niski bieg. W skrajnej sytuacji kończy się to nie tylko tzw. przekręceniem silnika, ale również zderzeniem zaworów z tłokami. Osiągnięcie przez silnik zbyt dużych obrotów może mieć miejsce także podczas zjeżdżania z bardzo stromej góry i hamowania wyłącznie silnikiem. Nachylenie może być na tyle duże, że opór silnika okaże się niewystarczający do powstrzymywania rozpędzania. Mimo zdjętej nogi z gazu i tym samym odciętego dopływu paliwa auto na biegu wciąż będzie nabierało obrotów. Jeżeli kierowca nie naciśnie na hamulec, silnik zostanie przekręcony.

Redakcja poleca: Kluczowy wskaźnik w aucie. Bez niego możesz zniszczyć silnik!

Samo zbliżanie się do czerwonej strefy na obrotomierzu nie jest zabójcze, ale zwiększa zużycie paliwa i długofalowo może być szkodliwe dla silnika. Przy regularnym korzystaniu z wysokich obrotów rośnie spalanie oleju, a także tempo zużywania się pierścieni tłokowych.

Brak czerwonego pola na obrotomierzu

W samochodach z wysilonymi jednostkami napędowymi czerwone pole może mieć zmienną długość – przesuwać się w górę w miarę rozgrzewania się silnika. Ma to na celu ostrzeżenie kierowcy przed zbyt ostrym traktowaniem zimnej jednostki napędowej. Warto również pamiętać, że nie wszystkie marki stosują czerwone pole. Zdarza się, że niedozwolone dla silnika obroty są zaznaczane grubszymi kreskami.

Kluczowe informacje na temat parametrów silnika – w tym obrotów maksymalnego momentu obrotowego, obrotów maksymalnej mocy i maksymalnych dozwolonych obrotów można znaleźć w instrukcji obsługi pojazdu. W interesie kierowcy jest zapoznanie się z tymi informacjami.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji