PoradyZielone pole obrotomierza. Co oznacza? Jak z niego korzystać?

Zielone pole obrotomierza. Co oznacza? Jak z niego korzystać?

Wyposażeniem większości aut jest obrotomierz. Zdarza się, że jest na nim zaznaczone zielone pole. Warto wiedzieć, co oznacza, bo korzystając z niego można zmniejszyć spalanie.

Silnik tłokowy nie jest maszyną doskonałą. Mimo ponad 100 lat ewolucji wciąż pracuje optymalnie tylko w wąskim zakresie obrotów. Korzystanie z pełnego zakresu użytecznych obrotów, czyli całej skali obrotomierza, w określonych sytuacjach bywa przydatne, ale zwykle nie ma sensu – może zwiększać zużycie paliwa czy podzespołów samochodu.

Aby podpowiedzieć kierowcy, jakie obroty silnika są najbardziej optymalne, na skalę obrotomierza może zostać naniesione zielone pole. Najczęściej spotyka się je w autach użytkowych czy ciężarowych, ale czasem także w typowo osobowych. Z założenia najbardziej efektywny sposób rozpędzania samochodu to taki, w którym biegi zmieniają są w taki sposób, by obroty silnika nie były niższe niż wartość rozpoczynająca zielone pole obrotomierza. Wyższy bieg, w miarę możliwości, należy włączać po dokręceniu silnika do obrotów, przy których kończy się zielone pole. Oczywiście przy założeniu, że kierowcy zależy na niskim spalaniu, a nie maksymalnym dostępnym przyspieszeniu.

Zielone pole obrotomierza - co oznaczaZielone pole na obrotomierzu może narysowane na stałe. Wówczas jest to kompromis – przemyślany i przeliczony przez producenta pojazdu. Takie pole nanosi się na zakres prędkości obrotowych, które są najbardziej korzystne w większości sytuacji. Gdy samochód jest mocny, a do tego nie został obciążony, do sprawnej jazdy mogą wystarczyć obroty leżące poza zielonym polem.

Warto wiedzieć: Czerwone pole na obrotomierzu. Co oznacza?

Stale rozwijana elektronika pozwoliła na rozwiązanie tego problemu. Odpowiedzią jest dynamiczne zielone pole obrotomierza, które zmienia się wraz z obciążeniem pojazdu czy innymi kluczowymi parametrami. Co istotne, dynamiczne zielone pole obrotomierza jest zwykle znacznie krótsze niż to, które zostało zaznaczone na stałe na tarczy obrotomierza – elektronika może na bieżąco przeliczać optymalne obroty. Jeżeli auto nie jest wyposażone w zielone pole obrotomierza, to jego rolę przejmuje wskaźnik sugerujący zmianę biegu na wyższy.

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji