Tryb S w skrzyni biegow

Dźwignie wielu automatycznych skrzyń można ustawić w położenie S. Zdarza się, że obok lewarka znajduje się przycisk S. Do czego on służy i jak z niego korzystać?

Automatyczne skrzynie biegów stale ewoluują. Najnowszym rozwiązaniem są procedury startowe. Wcześniej wprowadzono w nich możliwość ręcznego wybierania biegów. Nieco wcześniej zadebiutowały przyciski S lub tak oznaczone położenia lewarka skrzyni. Do czego służą?

NASZ SKLEP

W większości samochodów wciśnięcie przycisku S lub przestawienie dźwigni automatycznej skrzyni w takie położenie aktywuje sportowy program pracy przekładni. Strategia jego działania jest uzależniona od marki, a czasem nawet konkretnego modelu samochodu.

Przycisk S w automacie

Niemal zawsze tryb S powoduje zmiany biegów na kolejne przy wyższych obrotach, co poprawia dynamikę jazdy. Skrzynia będzie też chętniej redukowała – wystarczy do tego lżejszy nacisk na gaz. Z kolei podczas ostrego hamowania skrzynia może wspomagać ten proces kolejnymi redukcjami biegów. Zmiany biegów mogą przebiegać szybciej oraz z wyraźnym „kopnięciem”. Jeżeli dana przekładnia ma procedurę startową, może ona być dostępna właśnie w trybie S. Warto pamiętać, że w niektórych modelach sportowy tryb pracy skrzyni może być włączany niezależnie od sportowej reakcji na gaz, którą można aktywować poprzez zmianę trybu jazdy.

Redakcja poleca: Przycisk Auto w samochodzie. Do czego służy? Jak z niego korzystać?

Podczas codziennej jazdy korzystanie z trybu S… nie jest wskazane. Podwyższone obroty podbijają zużycie paliwa. Niestety sterowniki niektórych skrzyń mają skłonność do nadmiernego zwiększania obrotów właśnie w trybie sportowym (i utrzymywania przesadnie niskich w trybie Eco). Sportowy program pracy automatu warto włączać np. na czas wyprzedzania czy zjeżdżania po stromej drodze – wyższe obroty będą wspomagały hamowanie silnikiem. Zwykle optymalnym rozwiązaniem, jeżeli w danym samochodzie jest to możliwe, okazuje się czasowe przejście w ręczny tryb wybierania przełożeń, który pozwala nam na samodzielne dopasowanie obrotów do sytuacji na drodze.

Uwaga! Przy lewarku automatycznej skrzyni starszych modeli Mercedesa można znaleźć selektor z położeniami W oraz S. Pierwszy z nich to Winter, który wymusza ruszanie z drugiego biegu w celu zminimalizowania problemów z trakcją. Z kolei S to wcale nie program Sport, tylko… Standard! Skrzynia biegów pracuje w nim według podstawowego algorytmu.

Tryb W i S w Mercedesie

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj