Wskaznik temperatury oleju

We współczesnych autach nie brakuje wskaźników. Ale wiele kierowców nie przykłada wagi do informacji z nich płynących. To duży błąd, bo może doprowadzić do zniszczenia auta.

Silniki tłokowe są smarowane i chłodzone olejem. Środek smarny pracuje w optymalny sposób po rozgrzaniu do temperatury roboczej. Niestety zajmuje to dłuższą chwilę, a kierowca zwykle nie przykłada większej wagi do temperatury oleju – z dwóch powodów: nie wie, jak jest to istotne, lub nie otrzymuje informacji o temperaturze oleju. Warto wiedzieć, że olej osiąga temperaturę roboczą od kilku do kilkunastu nawet minut po rozgrzaniu się cieczy chłodzącej do poziomu 90 stopni Celsjusza.

Wskaznik temperatury oleju silnika

Skala wielu wskaźników temperatury oleju rozpoczyna się od 50 stopni Celsjusza. Nieprzypadkowo. Nim wskazówka nie odbije od dna, nie powinno być mowy nie tylko o wykorzystywaniu pełnej mocy silnika, ale nawet o wkręcaniu do na więcej niż 2500-3000 obr./min. I wcale nie chodzi wyłącznie o trwałość panewek, łożysk i innych współpracujących ze sobą elementów. Zimny olej jest bardzo gęsty, co sprzyja utrzymywaniu się wysokiego ciśnienia w układzie smarowania – wkręcanie silnika na wysokie obroty może w skrajnej sytuacji doprowadzić do pęknięcia jednego z przewodów elastycznych czy wypchnięcia oleju poprzez słabszą uszczelkę czy oring.

Redakcja poleca: Jak zmniejszyć lub zatrzymać wycieki oleju? Proste i tanie sposoby

Kiedy temperatura oleju przekroczy 70 stopni Celsjusza, można pomyśleć o korzystaniu z górnego zakresu obrotów i mocniejszym naciskaniu na gaz. Dla silnika byłoby najlepiej, gdybyśmy robili to, gdy osiągnie ona poziom przynajmniej 80-90 stopni. W zależności od obciążenia, konstrukcji silnika i temperatury otoczenia olej może rozgrzewać się podczas jazdy do 80-120 stopni.

Dodatkowe wskazniki w aucie

Oczywiście olej można nagrzać bardziej – np. podczas holowania ciężkiej przyczepy, wspinania się na górskie przełęcze czy jazdy po torze czy niemieckiej autostradzie w upalny dzień. Przegrzany olej nie zapewni optymalnej ochrony silnika, ale nie spowoduje też jego natychmiastowej usterki. Niemniej jeśli olej został mocno nagrzany, zwłaszcza, gdy jego temperatura przekroczyła 130 stopni, warto pomyśleć o szybkiej wymianie.

Wskaźnik temperatury oleju samochody ze sportowym zacięciem mogą mieć na panelu zegarów lub dodatkowym zestawie – montowanym zwyczajowo na szczycie deski rozdzielczej lub w dolnej części konsoli środkowej. Nie jest to jednak koniec możliwości. Temperatura oleju może być wyświetlana w menu komputera pokładowego – od wielu lat jest to możliwe np. w wielu samochodach koncernu Volkswagena. Jeżeli nasze auto nie ma tej funkcji lub zostało wyprodukowane przez inny koncern sprawdźmy, czy nie można odblokować wyświetlania informacji o temperaturze oleju.

Jaka jest wlasciwa temperatura oleju

Czasami informację o temperaturze oleju można odczytać za pomocą aplikacji i czytnika wpiętego do złącza OBD. Jeżeli w naszym samochodzie żadne z rozwiązań nie jest możliwe, a chcemy znać temperaturze oleju, pozostaje montaż termometru. Samo zadanie jest dosyć proste – w wybranym miejscu kabiny montuje się wskaźnik temperatury oleju, a w silniku – czujnik temperatury. Można go umieścić w różnych miejscach. Typowe to otwór w korku miski olejowej, trójnik wpięty pod czujnik ciśnienia oleju lub umieszczany pod filtrem oleju adapter z otworami na czujniki (od razu można do niego podpiąć wskaźnik ciśnienia oleju). Za czujnik i wskaźnik temperatury oleju, w zależności od producenta czy jakości wykonania, trzeba zapłacić od kilkudziesięciu do kilkuset złotych.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj