Współpraca reklamowaBezpieczny jak... fabrycznie nowy samochód!

Bezpieczny jak… fabrycznie nowy samochód!

Nie brakuje osób, które twierdzą, że motoryzacja od dłuższego czasu stoi w miejscu. Czy to prawda? Oczywiście że nie, czego najlepszym dowodem są stale wydłużające się listy seryjnego wyposażenia, które wpływa na bezpieczeństwo. Chociażby w nowym Fiacie 600.

Jeszcze trzy czy cztery dekady temu możliwie pełne bezpieczeństwo w aucie było zarezerwowane dla najbogatszych. Rozbudowane strefy zgniotu z licznymi wzmocnieniami wokół przedziału pasażerskiego, poduszki powietrzne, ABS, kontrola trakcji, a później ESP trafiały do modeli z górnej półki. W mniejszych, jeżeli w ogóle były dostępne, wymagały słonych dopłat. Sytuacja uległa jednak diametralnej zmianie. Jest zarówno zasługą regulacji prawnych, wymagających montowania do nowych aut m.in. systemów ABS i ESP, jak również testów zderzeniowych Euro NCAP, które z jednej strony wychwytują niedociągnięcia konstrukcyjne, a z drugiej – stworzyły niemalże modę na projektowanie możliwie bezpiecznych samochodów.

Fiat 600e - wyposazenie z zakresu bezpieczenstwa

Fiat 600e (RED) – wyposażenie wpływające na bezpieczeństwo

Obecnie o próbach oszczędzania na wyposażeniu wpływającym na bezpieczeństwo nie ma mowy nawet w przypadku miejskich samochodów. Przykładem jest nowy Fiat 600e. Elektryczna nowość Fiata jest obecnie dostępna w dwóch poziomach wyposażenia. Już bazowy, o nazwie (RED), oferuje pakiet poduszek powietrznych, mocowania fotelików Isofix na siedzeniu pasażera i kanapie oraz spory zestaw systemów i rozwiązań podnoszących bezpieczeństwo – w tym ostrzeżenie o opuszczeniu pasa ruchu, funkcję rozpoznawania znaków drogowych i prezentowania ich na panelu wskaźników oraz procedurę wykrywania zmęczenia kierowcy.

Fiat 600 - system kontroli koncentracjiNabywca Fiata 600e (RED) nie musi też dopłacać za czujniki parkowania z tyłu, które ułatwiają zorientowanie się, że za autem znajduje się zarówno fizyczna przeszkoda, jak i pieszy. Podobną ochronę z przodu, tyle że podczas jazdy z wyższymi prędkościami niż manewrowe zapewnia aktywny system hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów. Jest on w stanie dźwiękowo ostrzec kierowcę o ryzyku zderzenia, a w określonych sytuacjach uruchomić procedurę awaryjnego hamowania, mogącą zapobiec zderzeniu lub przynajmniej istotnie ograniczyć jego skutki. System jest szczególnie pomocny w trakcie jazdy po mieście, gdzie wystarczy chwila nieuwagi, by doszło do najechania na tył poprzedzającego pojazdu, który zmniejsza prędkość lub w ogóle się zatrzymał.

Fiat 600 - system awaryjnego hamowaniaAby zapewnić dobre oświetlenie drogi, Fiat wyposaża model 600e w przednie reflektory LED, które po zmroku oświetlają drogę intensywnym światłem, zbliżonym barwą do światła dziennego. Z kolei podróżowanie z właściwie ustawionym tempomatem jest w stanie zapobiec niezamierzonemu przekroczeniu dozwolonej prędkości (oczywiście w sytuacji, gdy kierowca zwraca uwagę, czy ograniczenie się nie zmienia).

Fiat 600 - wnetrzeSystem multimedialny Uconnect 10.1 z 10,25-calowym ekranem dotykowym, zestawem głośnomówiącym Bluetooth i bezprzewodową obsługą Android Auto oraz Apple Car Play również może korzystnie wpłynąć na bezpieczeństwo, chociażby umożliwiając odbieranie rozmów telefonicznych za pomocą przycisków na kierownicy i prowadzenie ich z użyciem wbudowanych w pojazd głośników czy mikrofonu. Podłączony do pojazdu telefon może też przekazywać na ekran obraz z wybranych aplikacji (np. nawigacyjnych), a podawane komendy będą wyraźnie słyszalne z głośników samochodu.

Fiat 600e La Prima – wyposażenie podnoszące bezpieczeństwo

Fiat 600 - kamera cofaniaWyższa wersja wyposażeniowa La Prima w standardzie otrzymuje kamerę cofania, która dodatkowo zmniejsza ryzyko kolizji podczas manewrowania. Szczególnie łatwo docenić ją po zmierzchu, w słabo oświetlonych miejscach, gdy widoczność w lusterkach czy przez szyby bywa mocno ograniczona. Dodatkową ochronę zapewnia system czujników parkowania 360°, czyli przednich, bocznych i tylnych, jak również funkcja monitorowania martwego pola.

Fiat 600 - asystent martwego polaZa sprawą asystenta jazdy w korku, adaptacyjnego tempomatu, który jest w stanie utrzymywać nie tylko zadaną prędkość, ale i odstęp od poprzedzającego oraz aktywnego systemu otrzymania pasa ruchu, Fiat 600e La Prima oferuje autonomiczną jazdę na poziomie drugim. Ktoś może stwierdzić, że to niepotrzebne gadżety. Wystarczy jednak trochę pojeździć autem, by szybko przyzwyczaić się do tych udogodnień, które zwiększają nie tylko bezpieczeństwo, ale i komfort, co uzyskuje się poprzez odciążenie kierowcy. Może on liczyć na wsparcie także po zmroku. W topowym Fiacie 600e światła drogowe mogą być automatycznie włączane, jak i wyłączane. Elektronika i sensory dbają także o automatyczne ściemnianie lusterka wstecznego.

Fiat 600 - system rozpoznawania znakow drogowych

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

1 KOMENTARZ

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji