Android Auto i CarPlay pozwalają zintegrować smartfony z systemem multimedialnym w aucie. Naukowcy sprawdzili, w jakim stopniu korzystanie z tych funkcji rozprasza nas podczas jazdy.

Najnowsze zdobycze techniki z założenia mają ułatwiać nam życie. Dotyczy to również kwestii związanych z prowadzeniem samochodu. Kamera cofania pokazuje nam to, czego nie widać przez tylną szybę, asystent pasa ruchu zapobiega wjechaniu w barierkę lub inne auto. Z kolei Android Auto i Apple CarPlay umożliwiają korzystanie z aplikacji zainstalowanych w smartfonie na ekranie multimediów w naszym samochodzie. Właśnie systemom integracji telefonu z autem przyjrzeli się eksperci z IAM RoadSmart, brytyjskiej organizacji ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego, działającej od 1956 r. Wnioski z ich badania są zaskakujące.

Czytaj takze Toyota Yaris, Renaul Clio, Honda Jazz

Okazuje się, że dotykowa obsługa Android Auto lub Apple CarPlay wydłuża nasz czas reakcji o ponad 50%. Mniej rozpraszają nas rozmowa przez telefon (46% dłuższy czas reakcji), pisanie wiadomości SMS (35%) i rozmowa przez zestaw głośnomówiący (27%). Lepiej wypadła też głosowa obsługa Android Auto (30%) i Apple CarPlay (36%). Co ciekawe, najmniejszy wpływ na czas reakcji kierowcy ma marihuana (21%) i alkohol (12%). W tym ostatnim przypadku kierowca miał 0,8 promila, czyli maksymalne dopuszczalne stężenie alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii.

Badanie wykazało również, że korzystając z Android Auto lub Apple CarPlay odrywamy swój wzrok od drogi na ok. 16 sekund. Oznacza to, że przy prędkości 110 km/h przejeżdżamy w tym czasie ponad 500 metrów. Zapytani przez badaczy kierowcy oceniali, że obsługa systemu zajęła im tylko 5 sekund, podczas gdy w rzeczywistości ta czynność trwała 3 razy dłużej.

Zobacz również:

Android Auto, Apple CarPlay, Mirror Link – który jest najlepszy?

Źródło: IAM RoadSmart

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here