Coraz więcej producentów ma w swojej ofercie auta wyposażone w fabryczną instalację gazową. Czy warto zainwestować w fabryczne LPG i ile ono kosztuje?
Kiedyś instalację gazową producent zakładał jedynie w słabszej wersji silnikowej danego modelu. Dzisiaj wiele aut ma pod maską nowoczesne i turbodoładowane silniki, które dobrze się spisują w połączeniu z LPG. Fabryczna instalacja niewątpliwie ma zalety. Jest lepiej zintegrowana z pojazdem, przez co nie wymusza montowania centralki do przełączania zasilania. Dodatkowym bonusem jest wskaźnik na desce rozdzielczej, informujący o poziomie gazu w butli.
Zanim się zdecydujesz
Kupując dowolne nowe auto z fabrycznym gazem warto zrobić rozeznanie, czy autoryzowane serwisy podejmą się jej obsługi. Lepiej też sprawdzić, gdzie obowiązuje jej gwarancja – czy tylko w Polsce, czy w całej Europie.
Pozorna oszczędność
Trzeba jednak pamiętać, że instalacja gazowa założona w fabryce po wygaśnięciu gwarancji może mieć wyższe koszty serwisowania, głównie z powodu trudniejszego dostępu do jej ukrytych elementów. W autach z bezpośrednim wtryskiem konieczny jest dotrysk benzyny, co powoduje dodatkowe zużycie paliwa wynoszące ok. 10% całkowitego na 100 kilometrów. Należy też stosować specjalny dodatek do benzyny. Większe koszty generują też droższe i częstsze przeglądy.
Kto i w jakim aucie oferuje instalację gazową?
Spośród wszystkich firm najwięcej aut mogących być zasilanych gazem ma Ford – aż 6, z czego Focusa i Mondeo można „zagazować” w dwóch odmianach jednostki EcoBoost. Niestety, koszt instalacji wynosi aż 9200 złotych, niezależnie od wielkości samochodu. Również Skoda oferuje możliwość dokupienia LPG w aż czterech modelach (Citigo, Fabia, Rapid, Octavia, najczęściej z 1.0 MPI i 1.2 TSI). Dacia i Opel jako jedyni oferują instalację LPG do SUVów (Dustera i Mokki), natomiast niektóre marki ograniczyły montaż LPG wyłącznie do jednego modelu (Fiat do Tipo, Peugeot do 301).
Wybrane modele z fabrycznymi instalacjami LPG
Model | Cena instalacji (zł) | Cena samochodu od (zł) |
---|---|---|
Dacia Logan 0.9 Tce | 2500 | 40750 |
Dacia Logan MCV 0.9 Tce | 2500 | 43900 |
Dacia Sandero 0.9 Tce | 2500 | 40900 |
Dacia Duster 1.6 16V | 3500 | 49500 |
Fiat Tipo 1.4 T-Jet | 3500 | 59400 |
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost | 9200 | 62150 |
Ford B-Max 1.0 EcoBoost | 9200 | 70100 |
Ford Focus 1.0 EcoBoost | 9200 | 78490 |
Ford Focus 1.5 EcoBoost | 9200 | 84940 |
Ford C-Max 1.0 EcoBoost | 9200 | 83400 |
Ford Mondeo 1.0 EcoBoost | 9200 | 100000 |
Ford Mondeo 1.5 EcoBoost | 9200 | 107000 |
Ford S-Max 1.5 EcoBoost | 9200 | 116700 |
Hyundai i20 1.2 | 4100 | 50000 |
Hyundai i20 1.4 | 4100 | 56200 |
Kia Picanto 1.2 | 4500 | 37700 |
Kia Rio sedan 1.4 | 4200 | 51690 |
Kia Venga 1.4 | 4500 | 58040 |
Opel Adam 1.4 | 4000 | 59500 |
Opel Corsa 1.4 | 5000 | 58550 |
Opel Astra IV sedan 1.4 T | 6400 | 71300 |
Opel Mokka 1.4 Turbo | 6500 | 85750 |
Opel Insignia 1.4 Turbo | 6600 | 101950 |
Peugeot 301 1.6 | 4500 | 58800 |
Skoda Citigo 1.0 MPI | 3700 | 39470 |
Skoda Fabia 1.0 MPI | 1750 | 42130 |
Skoda Fabia 1.2 TSI 90 | 3150 | 48030 |
Skoda Rapid 1.2 TSI 90 | 2600 | 58150 |
Skoda Rapid 1.2 TSI 110 | 2600 | 61050 |
Skoda Octavia 1.4 TSI | 5900 | 80370 |