W nowoczesnych samochodach obraz ze smartfonu można łatwo przesłać na ekran wbudowanego systemu multimedialnego. Który z trzech popularnych rozwiązań (Android Auto, Apple CarPlay, MirrorLink) najlepiej integruje smartfon z samochodem?
Dla wielu kierowców współczesne smartfony nie służą wyłącznie do wykonywania i odbierania połączeń. Dzisiaj często zastępują one tradycyjny aparat fotograficzny, odtwarzacz muzyki lub samochodową nawigację, potrafią też przeprowadzić podstawową diagnostykę samochodową. Wszystko dzięki licznym darmowym aplikacjom, które możemy na nich zainstalować.
Szerokie zastosowanie smartfonów sprawia, że ich obsługa w czasie jazdy zabiera bardzo dużo uwagi. W nowoczesnych samochodach nie musimy się jednak martwić o konieczność zainstalowania telefonu na szybie i czasochłonne „skakanie” po dostępnych w nim aplikacjach. Wystarczy z pomocą kabla USB podłączyć smartfon do systemu multimedialnego samochodu i przenieść obraz z ekranu na dotykowy wyświetlacz umieszczony w centralnym miejscu deski rozdzielczej. Dzięki takiej integracji telefonu z samochodem mamy bardziej przejrzystą obsługę użytecznych aplikacji, a co za tym idzie – zwiększamy bezpieczeństwo podróżowania.
We właściwie każdym samochodzie umożliwiającym połączenie smartfonu z wyświetlaczem systemu multimedialnego zastosowanie znajdują 3 rodzaje systemów. Na telefony z Androidem przewidziano system Android Auto, z iOS – Apple CarPlay. Prekursorem w tej dziedzinie jest nieco przestarzały, współpracujący tylko z Androidem MirrorLink. Wszystkie z nich wyposażono w funkcję zestawu głośnomówiącego i odbierania SMS-ów (w tym głosowego i możliwość ich przedyktowania). Niestety, rzeczywistość nie jest jednak aż tak optymistyczna, bo np. aplikacja Siri w iPhone’ie nie jest dostępna w polskiej wersji językowej.
Sytuacja wygląda zupełnie inaczej, gdy sprawdzimy, jakie aplikacje systemy są w stanie wyświetlić na ekranie centralnym w samochodzie. Najmniej pod tym względem ma do zaoferowania MirrorLink. Poza Spotify nie umożliwi on wyświetlenia najpopularniejszych aplikacji nawigujących (tylko Coyote i Sygic), nie współpracuje także z Messengerem i wszelkimi audiobookami. Oprócz tego szybkość obsługi pozostawia wiele do życzenia. To już raczej kres tego pierwszego systemu integracji auta ze smartfonem.
Android Auto i Apple CarPlay prezentują się o wiele korzystniej. Obsługują Messengera i audiobooki, a także popularną nawigację Waze oraz Google Maps (dla obu systemów) i Mapy Apple (tylko CarPlay). System integrujący iPhone’y dodatkowo współpracuje z popularną w Polsce Auto Mapą i AutoRadarem (niedostępnym w Google Maps). Oba systemy oferują też połączenie z większą liczbą aplikacji muzycznych.
Android Auto | Apple CarPlay | MirrorLink | |
Funkcje telefoniczne | |||
Zestaw głośnomówiący | TAK | TAK | TAK |
Odbiór wiadomości SMS | TAK | TAK | TAK |
Nawigacja | |||
Auto Mapa | NIE | TAK | NIE |
Coyote | NIE | NIE | TAK |
Google Maps | TAK | TAK | NIE |
Mapy Apple | NIE | TAK | NIE |
Sygic | NIE | NIE | TAK |
Waze | TAK | TAK | NIE |
Muzyka | |||
Amazon muzyka | TAK | TAK | NIE |
Apple muzyka | NIE | TAK | NIE |
Deezer | TAK | NIE | TAK |
Muzyka Google | TAK | TAK | NIE |
Spotify | TAK | TAK | TAK |
Tidal | NIE | TAK | NIE |
Komunikatory | |||
Messenger | TAK | NIE | NIE |
TAK | TAK | NIE | |
Audiobooki | |||
Audiobooks.com | TAK | TAK | NIE |
Audible | TAK | TAK | NIE |
Opisane systemy łączności z telefonem nie występują we wszystkich autach z dotykowym wyświetlaczem multimediów: w wielu z nich wymagały (i w najnowszych nadal wymagają) dopłaty od strony kupującego. Jeśli system car audio naszego auta nie umożliwia integracji ze smartfonem, pozostaje montaż nowego sprzętu w miejsce fabrycznego systemu (kilka tys. zł) lub… wymiana samochodu na nowocześniejszy model.