LogotypyLogo Seat – jak zmieniało się logo hiszpańskiej marki?

Logo Seat – jak zmieniało się logo hiszpańskiej marki?

Logo Seata zmieniało się wielokrotnie i jego pierwotne wersje w ogóle nie przypominają dzisiejszego emblematu. Jak zmieniało się logo Seata?

Krótka historia Seata

Seat (skrót od Sociedad Española de Automóviles de Turismo) to hiszpański producent samochodów, który obecnie sprzedaje samochody pod markami Seat i Cupra. Seat został założony 9 maja 1950 roku przez Instituto Nacional de Industria, hiszpański państwowy holding przemysłowy i szybko stał się największym dostawcą samochodów w Hiszpanii. W 1986 roku, po 36 latach notowania na giełdzie jako niezależny producent samochodów, rząd hiszpański sprzedał Seata Grupie Volkswagen.

Jak zmieniało się logo Seata?

Historię identyfikacji wizualnej Seata można podzielić na dwa główne okresy – pierwszy, rozpoczęty w 1953 roku, który można nazwać „wpływem Fiata”, oraz współczesny, który rozpoczął się w 1982 roku, kiedy hiszpańska marka w końcu pokazała swoją indywidualność i wyjątkowość.

Logo Seat (1953 – 1960)

Pierwsze logo Seata zostało wprowadzone w 1953 roku i charakteryzowało się ozdobną odznaką, w której tradycyjny herb w ciemnoszarym zarysie i czerwonym tle został umieszczony między dwoma szarymi skrzydłami, wychodzącymi z szarego owalu. Znak słowny, składający się z dwóch części, został napisany na herbie, ustawionym w trzech poziomach, z powiększonym „Seat” i „Licencia Fiat” umieszczonym na dole, pomiędzy grubymi szarymi liniami.

Logo Seat (1960 – 1962)

W 1960 roku powstało nowe logo. Był to zaokrąglony błyszczący emblemat z czerwonym tłem i grubym srebrnym konturem z ornamentem z liści. Główny znak słowny był teraz w kolorze białym, podczas gdy slogan poniżej był w kolorze srebrnym. Był to prosty, bardzo elegancki i rozpoznawalny emblemat.

Logo Seat (1962 – 1968)

Monochromatyczny logotyp został zaprojektowany w 1962 roku i pozostał w marce przez kolejne sześć lat. Był to wyjątkowo prosty, mocny napis, w którym wszystkie litery były ustawione na cienkiej poziomej linii.

Logo Seat (1968 – 1970)

W 1968 roku marka uprościła swoje logo z 1969 roku – płaskie czerwone kółko w szarym konturze posiadało odważny biały napis „Seat”, bez sloganów i ozdób.

Logo Seat (1970 – 1982)

Logo z 1970 roku zawierało pogrubiony żółty napis, w którym każda litera została umieszczona na osobnym kwadracie w jaskrawym kolorze niebieskim. To logo było używane przez firmę przez dekadę i jej zdaniem reprezentowało energię, postęp i zaufanie.

Logo Seat (1982 – 1990)

Nowa era identyfikacji wizualnej Seata rozpoczęła się w 1982 roku. Wprowadzono symbol, który jest dziś natychmiast rozpoznawalny. Gruba stylizowana litera „S”, w której ukośny pasek składał się z kilku białych i niebieskich linii ze spiczastymi końcami, symbolizowała prędkość, ruch i rozwój.

Logo Seat (1990 – 1999)

Liczba ukośnych linii została zmniejszona w 1990 roku. Trzy białe i cztery niebieskie elementy stały się grubsze, co dodało solidności i mocy całemu logo. Paleta kolorów i kontury „S” pozostały nietknięte.

Logo Seat (1999 – 2012)

W 1999 roku emblemat stał się srebrny i został umieszczona na czerwonym tle. Liczba pasków została ponownie zmniejszona. Znak słowny pojawił się pod logo, wykonany w niestandardowym bezszeryfowym kroju w kolorze czerwonym.

Logo Seat (2012 – 2017)

Przeprojektowanie w 2012 roku sprawiło, że logo Seata stało się odrobinę ostrzejsze. Litera „S” została ukośnie podzielona na dwie części przez jedną białą linię. Trójwymiarowy emblemat został wykonany w kolorze gradientowym srebrnym i uzupełniony czerwonym znakiem słownym, który zmienił krój pisma i stał się cieńszy i bardziej futurystyczny.

Logo Seat (2017 – obecnie)

Monochromatyczna paleta została przyjęta przez markę w 2017 roku. Czysty czarny emblemat jest umieszczony nad czarnym napisem bezszeryfowym na białym tle.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji