UżywaneOpinieUżywane BMW serii 7 (E65; 2001-2008) - opinie, dane techniczne, typowe usterki

Używane BMW serii 7 (E65; 2001-2008) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

Z kaprysami „Siódemek” z początku produkcji trzeba jakoś żyć, natomiast poliftowe auta są już zdecydowanie bardziej dopracowane. Oto opinie o używanym BMW serii 7 (E65).

Czwarte wcielenie flagowej limuzyny BMW dokonało niemałego przełomu w historii bawarskiej marki. Z jednej strony imponowało muskularną sylwetką z kontrowersyjną przednią częścią nadwozia, dzięki której zyskało przydomek „Lord Vader”. Z drugiej seria 7 typoszeregu E65 wyszła kilka lat do przodu w dziedzinie zaawansowania technicznego. BMW nie stosowało półśrodków, wyposażając samochód we wszystko, co wówczas miało najlepsze. I tak do debiutującego 20 lat temu auta trafił system multimedialny, którego można uznać za prekursora spopularyzowanego później w innych (też mniejszych) modelach iDrive: z wielkim, kolorowym ekranem oraz pokrętłem sterującym. Tak naprawdę nie sposób zliczyć wszystkich opcji dostępnych w serii 7 (E65). Część użytkowników zapewne nawet nie zdołała wszystkich przetestować albo dowiedziała się o nich… po awarii zasygnalizowanej kontrolką na desce rozdzielczej. Faktem jest, że w przedliftowych samochodach takowe nie należały do rzadkości: do tego stopnia, że elektronika regularnie zawieszała się, a nawet blokowała drzwi czy szyby w pozycji zamkniętej. Z czasem placówki wyspecjalizowane w BMW rozpracowały i ten model, w związku z czym naprawiały je od ręki względnie niedrogim kosztem. Niestety, koszty utrzymania największego wówczas BMW i tak są dalekie od optymalnych, zwłaszcza że te auta mają już co najmniej kilkanaście lat.

BMW 730Ld E66 FL 3.0d R6 231KM 6AT WI8743F 09-2007
Świetne właściwości jezdne ważącej 1,8-2,1 tony serii 7 (E65) wynikają m.in. z zastosowania aktywnych stabilizatorów przedniego i tylnego zawieszenia, tzw. Dynamic Drive. Przed zakupem warto go obejrzeć pod kątem wycieków, ponieważ często dochodzi do rozszczelnienia układu.

Rozważanie zakupu używanego BMW serii 7 (E65) to proszenie się o kłopoty czy okazja do czerpania przyjemności z jazdy niebywale komfortowym autem? Wiele zależy od rocznika konkretnego samochodu, a zatem od jego ceny. Ile trzeba przeznaczyć na godną zainteresowania „Siódemkę”, która nie będzie stała ciągle w serwisie? Popatrzmy, co o tym modelu sądzą użytkownicy.

BMW 730Ld E66 FL 3.0d R6 231KM 6AT WI8743F 09-2007
Kodem E65 oznaczono serię 7 w standardowej wersji rozstawu osi (299 cm), natomiast przedłużoną (313 cm; fot.) – E66. Stosowano jeszcze oznaczenie E67 dla wariantu opancerzonego.

Używane BMW serii 7 (E65) – wnętrze

Centrum dowodzenia tą limuzyną robi nie mniejsze wrażenie jak sylwetka nadwozia. Większość instrumentów skupiono na bardzo szerokiej, lecz tym razem nie zwróconej do kierowcy konsoli środkowej. Ponad nią ulokowano równie pokaźny ekran, który grafiką przypomina o leciwym wieku tej konstrukcji. 20 lat temu był to jednak szczyt nowoczesności, co nie oznacza, że przyjemnie się z niego korzystało. Kierowcy gubili się w rozległym menu (można było wyświetlić aż 700 funkcji!), intuicyjnością obsługi nie grzeszył też kontroler sterujący przy podłokietniku. Inna sprawa, że system zwyczajnie się zawieszał i już na gwarancji sprawiał niemałe problemy. Seria 7 (E65) nie ma tradycyjnego lewarka biegów z dwóch powodów: raz że nie oferowano jej ze skrzyniami ręcznymi, dwa – ustawienia „automatu” zmienia się manetką przy kierownicy. Wyjątkowy detal stanowią dwa przyciski w jej górnej części, służące do… ręcznej zmiany przełożeń. Co by nie mówić o tej desce, wyrazy najwyższego uznania należy skierować w stronę materiałów wykończeniowych i ich zmontowania.

BMW serii 7 E65 deska rozdzielcza
BMW E65 nie należy do grona aut, w których od razu wiadomo „gdzie co jest”. Sprawdzenie sprawności wszystkich opcji wyposażenia z pewnością pochłonie trochę czasu.

Samochody luksusowe mają to do siebie, że chce się nimi jeździć, ale i od czasu do czasu zostać przewiezionym na przepastnej kanapie. Nie inaczej jest w BMW serii 7. Kierowca ma do dyspozycji wielki fotel z rozbudowanym panelem elektrycznej regulacji (opcjonalnie też wentylacji i masażu) i dopasowującymi się do kształtu głowy zagłówkami. Już standardowemu BMW E65 niczego nie brakuje w dziedzinie przestronności z tyłu, natomiast w przedłużonym Langu (E66) miejsca jest wręcz absurdalnie dużo. W zalecanej konfiguracji 4-osobowej pasażerowie mają do dyspozycji wielki podłokietnik z podobnym systemem regulacji ustawień kanapy jak z przodu. Według danych katalogowych bagażnik mieści typowe w tym segmencie 500 l. W rzeczywistości nie jest zbyt funkcjonalny z uwagi na masywne ściany i wysoko poprowadzony próg załadunkowy.

Używane BMW serii 7 (E65) – silniki

Motywem przewodnim w gamie silnikowej flagowego BMW były jednostki z 6 cylindrami w układzie rzędowym (3.0) i cała plejada widlastych „ósemek”: obydwa występowały jako benzynowe oraz diesle, różne montowano w autach przed- i poliftowych. Benzynową część otwierają 3.0 R6 (730i) o mocy najpierw 231 KM (M54), potem 258 KM (N52). Do 2005 r. montowano warianty V8 o pojemności 3.6 (272 KM; 735i) i 4.4 (333 KM; 745i), później natomiast 4.0 (306 KM; 740i) oraz 4.8 (367 KM; 750i). Na szczycie znalazł się jedyny 12-cylindrowy silnik w ofercie, czyli 6.0/445 KM oferowany od początku do końca produkcji jako 760i. Jeśli komuś nadal mało, musi rozglądać się za Alpiną B7 rozwijającą 500 KM z 4.4 V8 doładowanego sprężarką mechaniczną. Turbodiesle dzielimy na znane z serii 5 3.0 R6 (218/231 KM; 730d) oraz przedliftowego 3.9 V8 (258 KM; 740d), którego potem zastąpił 4.4 V8 (329 KM; 745d). Decydując się na ten model trzeba zaakceptować obecność automatycznych skrzyń biegów o 6 przełożeniach. Do BMW E65 nigdy nie oferowano natomiast napędu 4×4.

BMW serii 7 E65 silnik (2)
Pośród benzynowych serii 7 przeważają wersje V8, ale rozsądne koszty utrzymania zapewnią jedynie rzędowe „szóstki”.
BMW serii 7 E65 silnik (2)
Z turbodieslami jest podobnie, ale od biedy można rozważyć wprowadzonego po liftingu 4.4 V8/329 KM. Wcześniejsze 3.9 V8 nie imponują osiągami na tle wyraźnie oszczędniejszych 3.0 R6.

Używane BMW serii 7 (E65) – opinie użytkowników

 Zalety 

„Siedząc za kierownicą mam wrażenie, że prowadzę o wiele mniejsze i lżejsze auto”

„Wysokoprężny 4.4 V8 to istna poezja – pancerny i stworzony do pokonywania długich tras”

„Manetka automatu jest bardzo wygodna w obsłudze. Szkoda, że zrezygnowano z niej w nowszych BMW”

„To auto niczego nie udaje. W środku prawdziwe drewno i skóra”

 Wady 

„Do tej pory niełatwo znaleźć serwis, który rzetelnie naprawiłby E65. Pierwszy lepszy mechanik zazwyczaj rozłoży ręce”

„Skrzynia sama w sobie twardo zmienia biegi. Po 250 tys. km u mnie wymagała remontu”

„Nieustannie wyświetlają się jakieś błędy. Przestałem już się nimi przejmować”

„Wszelkie zaniedbania w wymianie części pociągają za sobą kolejne awarie”

Używane BMW serii 7 (E65) – awaryjność, typowe usterki

W tak skomplikowanym modelu ma się co zepsuć. Zaczniemy od silników. Najmniej ryzykowny wybór stanowią jednostki 6-cylindrowe, nękane głównie wyciekami oleju albo urywającymi klapkami w kolektorach ssących 3-litrowych turbodiesli. Odmiany V8 wiążą się z większym ryzykiem z uwagi na rozbudowany osprzęt, obejmujący w silnikach wysokoprężnych m.in. dwie turbosprężarki. Poza tym szwankują w nich pompy paliwowe, a benzynowe 4.8 pobierają znaczne ilości oleju (zużyte uszczelniacze zaworowe) lub ucieka z nich płyn chłodniczy (także 3.6/4.0/4.4). W nowszych wersjach niewykluczone są usterki systemu Valvetronic (zmienny wznios zaworów). Newralgiczne punkty tego modelu to stukające przekładnie kierownicze, awaryjny sterownik automatycznej skrzyni biegów, szwankujące układy Dynamic Drive czy rozszczelniająca się „pneumatyka”. Dochodzi do tego cała lista niedziałającego lub nieprawidłowo pracującego wyposażenia. Przeważnie zawodzą skrętne światła mijania, ekran systemu multimedialnego, centralny zamek czy układ klimatyzacji. Nie mamy natomiast zastrzeżeń do jakości zabezpieczenia antykorozyjnego i trwałości tradycyjnego, mechanicznego zawieszenia.

BMW 730Ld E66 FL 3.0d R6 231KM 6AT WI8743F 09-2007
Skazani na automatyczne skrzynie biegów użytkownicy winni przed zakupem sprawdzić ją pod kątem szarpnięć i innych podejrzanych zachowań. Najczęściej zawodzi w nich elektronika sterująca.

Używane BMW serii 7 (E65) – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN znajduje się w pobliżu gniazda osadzenia prawego amortyzatora.

BMW 740d E65 3.9d V8 258KM 6AT WI80442 12-2003

Używane BMW serii 7 (E65) – sytuacja rynkowa

Da się kupić bezwypadkowe BMW E65 za mniej niż 25 tys. zł, ale prawdopodobnie trzeba będzie doinwestować w nie kolejną pięciocyfrową kwotę. Ciekawe auta zaczynają się od 30 tys. zł, zaś optymalny budżet mieści się w granicach 35-45 tys. zł: za tyle swobodnie kupimy „polifta” w dowolnej wersji silnikowej. Ostatnie roczniki lub odmiany V12 podchodzą nawet pod 80 tys. zł. Przeważają benzynowe BMW, zazwyczaj V8, czasami z LPG.

Używane BMW serii 7 (E65) – podsumowanie

Mimo 20 lat „na karku” ta generacja serii 7 do dzisiaj budzi pożądanie. Z jednej strony będzie wymagała nieustannych, zazwyczaj kosztownych inwestycji, z drugiej jej ceny wyhamowały i być może niebawem zaczną rosnąć, dlatego utrzymanie BMW E65 w dobrym stanie zaprocentuje w przyszłości. Do jazdy codziennej optymalne będą 3-litrowe diesle.

Przeczytaj także opinie o innych używanych BMW:

Używane BMW serii 5 (E60; 2003-2010) – opinie użytkowników

Używane BMW X5 (E70; 2006-2013) – opinie użytkowników

BMW 730Ld E66 FL 3.0d R6 231KM 6AT WI8743F 09-2007

BMW serii 7 (E65) – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys. 504-518/190/149 cm
Rozstaw osi 299-313 cm
Pojemność bagażnika 500 l
BMW serii 7 (E65) – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik 3.0 R6 (730i) 3.0 R6 (730i) 3.6 V8 (735i) 4.0 V8 (740i) 4.4 V8 (745i) 4.8 V8 (750i)
Pojemność 2979 cm³ 2996 cm³ 3600 cm³ 4000 cm³ 4398 cm³ 4799 cm³
Paliwo benz. benz. benz. benz. benz. benz.
Maks. moc 231 KM 258 KM 272 KM 306 KM 333 KM 367 KM
Maks. moment 300 Nm 300 Nm 360 Nm 390 Nm 450 Nm 490 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,1 s 7,8 s 7,5 s 6,8 s 6,3 s 5,9 s
Prędkość maks. 237 km/h 244 km/h 250 km/h 250 km/h 250 km/h 250 km/h
Śr. zużycie paliwa 10,7 l/100 km 10,1 l/100 km 10,7 l/100 km 11,2 l/100 km 10,9 l/100 km 11,4 l/100 km
BMW serii 7 (E65) – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla i pozostałe)
Silnik 4.4 V8 (Alpina B7) 6.0 V12 (760i) 3.0 R6 (730d) 3.0 R6 (730d) 3.9 V8 (740d) 4.4 V8 (745d)
Pojemność 4398 cm³ 5972 cm³ 2993 cm³ 2993 cm³ 3901 cm³ 4423 cm³
Paliwo benz., kompr. benz. turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 500 KM 445 KM 218 KM 231 KM 258 KM 329 KM
Maks. moment 700 Nm 600 Nm 500 Nm 520 Nm 600 Nm 750 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 4,9 s 5,5 s 8,0 s 7,8 s 7,4 s 6,6 s
Prędkość maks. 300 km/h 250 km/h 235 km/h 238 km/h 250 km/h 250 km/h
Śr. zużycie paliwa 12,8 l/100 km 13,6 l/100 km 8,6 l/100 km 7,9 l/100 km 9,8 l/100 km 9,0 l/100 km

Używane BMW serii 7 (E65) – galeria

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji