Seat Leon ST

Seat Leon - przód
Mimo 6-letniego stażu na rynku, przód Leona wciąż może się podobać.
Seat Leon - tył
Leon ST wyróżnia się mocno pochyloną szybą w pokrywie bagażnika.

Reprezentant hiszpańskiej marki nie jest samochodem pierwszej świeżości (debiut w 2012 roku, kombi rok później) i widać to po wymiarach: 455 cm długości nadwozia i 264 cm rozstawu osi stawiają Leona w dolnych granicach wyznaczonych przez konkurentów. Cierpi na tym przestronność w środku, głównie na tylnej kanapie, gdzie nie wygospodarowano wystarczającej ilości miejsca na głowy podróżnych. Na nogi jest nieco lepiej, ale z drugiej strony przeszkadza tam bardzo wysoki tunel środkowy (20 cm). Na przednim fotelu nikt nie powinien narzekać, tym bardziej że nie poskromiono na jego wymiarach. Leon jest też jednym z lepiej przeszklonych kompaktów w teście. Bagażnik Seata jest zaskakująco pojemny, ale tylko w standardowym ustawieniu – 587 litrów do rolety to jedna z większych wartości w klasie. Niestety, mocno pochylony tył znacznie „obcina” cenne litry po złożeniu kanapy – producent obiecuje łącznie jedynie 1470 litrów pakunków. Kolejną wadą jest wysoki próg załadunku oraz niski otwór po podniesieniu kanapy, ale większość kierowców doceni się jego szerokość (108 cm). Możliwości transportowe Leona ogranicza najniższa w teście ładowność (573 kg).

Seat Leon - powiększony bagażnik
Aby umieścić coś ciężkiego w bagażniku, trzeba pokonać pokaźną wysokość umieszczenia progu załadunkowego (66 cm). Plus za estetyczną nakładkę chroniącą przed zarysowaniami.

Deska rozdzielcza Seata stylistycznie nie zapiera może dechu w piersiach, ale nie brakuje w niej sportowych „smaczków” w postaci np. startujących od dołu wskazówek zegarów. Za dopłatą 1685 zł tradycyjne wskaźniki zastąpi 10,25-calowy ekran. Seryjny, centralny, ma ładną i przejrzystą grafikę oraz sprawnie łączy się z Bluetooth i wejściami AUX/USB. Testowanego Leona w wersji Xcellence wyposażono m.in. w efektownie podświetlane listwy progowe, możliwość zmiany koloru oświetlenia wnętrza i 8-głośnikowy sprzęt grający.

Seat Leon - deska rozdzielcza
W topowej wersji wyposażeniowej znajdziemy wiele przyjemnych gadżetów, m.in. zmianę koloru oświetlenia wnętrza lub listwy progowe z podświetlanym napisem Xcellence.

Pod maską Seata umieszczono 125-konną jednostkę 1.4 TSI, która ochoczo wkręca się w obroty i zapewnia hiszpańskiemu kombi najlepsze osiągi wśród klasowych rywali. Pochwały zbierają również skuteczne hamulce i umiarkowany apetyt na paliwo. Jednostka pasuje do sportowego charakteru Seata. Jego sztywnie zestrojony układ jezdny uważnie słucha poleceń kierowcy i trzyma w ryzach nadwozie, nie pozwalając mu zbytnio pochylić się w zakręcie. Dodatkowo Leon najpóźniej wpada w podsterowność i najlepiej reaguje na popuszczanie pedału gazu w szybko pokonywanym łuku.

Leon w opisywanej wersji ma na pokładzie m.in. 7 airbagów, odtwarzacz płyt CD, częściowo skórzane fotele i światła w technologii LED. Niestety, za większość systemów bezpieczeństwa trzeba już dopłacić, na szczęście niewielkie kwoty. Ostatecznie testowane auto wyceniono na prawie 87 tys. zł, czyli niemal o 10 tys. zł więcej od Kii Cee’d.

Seat Leon ST 1.4 TSI 125 Xcellence – dane techniczne

Silnik benzynowy, turbo
Pojemność skokowa1395 cm³
Układ cylindrów/zaworyR4/16
Zasilaniewtrysk bezpośredni
Moc maksymalna125 KM/5000
Maks. moment obrotowy200 Nm/1400
Napędprzedni
Skrzynia biegówman./6-biegowa
Hamulce (przód/tył)tarcz. went./tarcz.
Długość/szerokość/wysokość455/182/145 cm
Rozstaw osi264 cm
Średnica zawracania10,3 m
Masa/ładowność1257/573 kg
Poj. bagażnika (min./maks.)587/1470 l
Poj. zbiornika paliwa50 l (Pb 95)
Opony205/50 R17

Seat Leon ST 1.4 TSI 125 Xcellence – osiągi (dane producenta)

Prędkość maksymalna203 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h9,4 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie)6,7/4,3/5,2
Zasięg960 km

Seat Leon ST 1.4 TSI 125 Xcellence – osiągi (dane testowe)

Przyspieszenie 0-50 km/h3,2 s
Przyspieszenie 0-100 km/h9,4 s
Elastycz. 60-100 km/h (4. bieg)7,9 s
Elastycz. 60-100 km/h (6. bieg)14,2 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)42,3 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)42,4 m
Poziom hałasu przy 50 km/h58,8 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h66,2 dB
Rzeczywista prędkość (przy wskazaniu 100 km/h)96 km/h
Liczba obrotów kierownicą2,7
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie)
7,9/5,5/6,7
Rzeczywisty zasięg740 km

Skoda Octavia Combi

Skoda Octavia - przód
W ubiegłym roku Octavia przeszła lifting i otrzymała charakterystyczne podwójne reflektory.
Skoda Octavia - tył
Sylwetka Octavii nie rzuca się w oczy, ale zapewnia dobrą widoczność.

Do tej pory każda generacja Octavii wyróżniała się przede wszystkim ogromnym bagażnikiem. W trzecim wcieleniu nie jest inaczej – ma rekordowe 610 l pojemności, które można powiększyć do nawet 1740 l. Bagażnik należy do najgłębszych, ale i najwęższych w klasie, a żeby umieścić w nim walizkę, trzeba pokonać próg umieszczony 65 cm nad ziemią. Skodę jako jedyną można doposażyć w elektrycznie sterowaną klapę bagażnika (seryjna jest tylko w Kii). Unosi się najwyżej spośród klasowych konkurentów.

Skoda Octavia - powiększony bagażnik
Najdłuższe rzeczy (184-185 cm) wejdą do bagażników Skody i Peugeota. Ładownością Octavia przegrywa tylko z Fordem (645 kg).

Do najdłuższego auta w teście (Astry) Octavii brakuje zaledwie 3 cm, ale jest od niej o 4 cm niższa. Pod względem rozstawu osi ustępuje tylko „308” (269 cm wobec 272 cm we francuskim aucie). Żadne wnętrze nie jest w stanie równać się temu w Skodzie. Pasażerowie tylnej kanapy mają dużo dostępnej przestrzeni na szerokość, a na nogi – rekordowe 76 cm przy fotelu kierowcy odsuniętym o metr od pedałów. Sam fotel jest wystarczająco wygodny, a kierowca ma szeroki obszar do rozprostowania nóg. Testowany egzemplarz wyposażono w opcjonalne sterowanie z pamięcią ustawień (2200 zł). Kokpit Octavii nie zaskakuje niczym nowym. Wciąż jest poprawny stylistycznie i perfekcyjny pod kątem ergonomii. Również tutaj bogatej wersji wyposażeniowej przypadł wielki, dotykowy ekran bez wygodnych w obsłudze pokręteł, przez co np. podgłośnienie radia wymaga uporczywego wciskania niewielkich ikonek. Całe wnętrze zaprojektowano w oparciu o hasło Skody „Simply Clever” i znajdziemy w nim wiele przydatnych rozwiązań, m.in. parasolkę w schowku pod fotelem pasażera, skrobaczkę pod klapką wlewu paliwa lub niewielki uchwyt na bilety parkingowe. Za niewielką dopłatą Skoda oferuje wiele innych, ułatwiających codzienną eksploatację rozwiązań typu składane oparcie przedniego fotela (350 zł) czy obszycie tyłu foteli sztuczną skórą (100 zł). Druga opcja jest skierowana zwłaszcza do osób wożących dzieci.

Skoda Octavia - deska rozdzielcza
Deskę można skonfigurować również w czarno-beżowej tonacji.

W odróżnieniu od Seata i Volkswagena, w Skodzie nie znajdziemy 125-konnej odmiany silnika 1.4 TSI. Zainteresowani mogą wybierać między tym silnikiem w wersji 150-konnej lub 1.5 TSI o takiej samej mocy. Na klientów nie oczekujących dużej mocy przygotowano litrową jednostkę TSI o mocy 115 KM. Choć to najmniej w porównaniu, silnik i tak jest żwawszy od mocniejszego EcoBoosta w Fordzie czy wolnossącego 1.6 w Kii. Elastycznością ustępuje jednostkom z Opla i Peugeota, a także zamontowanemu w Leonie 1.4 TSI. Skoda przekonuje skutecznymi hamulcami i najniższym średnim spalaniem w teście, jednak z uwagi na średnią pojemność zbiornika paliwa (50 l) nie jest w stanie wypracować tak dużego zasięgu jak Peugeot.

Skodę wyposażono w komplet poduszek powietrznych i rozbudowane multimedia, ale producent każe dopłacać za wszystkie systemy bezpieczeństwa. Patrząc na rozbudowaną listę opcji, jedyną barierą stojącą na przeszkodzie posiadania kompletnie wyposażonej Octavii są dostępne środki na koncie. Trzeba jednak przyznać, że sporo dodatków wyceniono na uczciwym poziomie, a cena wyjściowa auta nie jest przesadnie wysoka.

Skoda Octavia Combi 1.0 TSI 115 Style – dane techniczne

Silnik benzynowy, turbo
Pojemność skokowa999 cm³
Układ cylindrów/zaworyR3/12
Zasilaniewtrysk bezpośredni
Moc maksymalna115 KM/5000
Maks. moment obrotowy200 Nm/2000
Napędprzedni
Skrzynia biegówman./6-biegowa
Hamulce (przód/tył)tarcz. went./tarcz.
Długość/szerokość/wysokość467/181/147 cm
Rozstaw osi269 cm
Średnica zawracania10,6 m
Masa/ładowność1247/645 kg
Poj. bagażnika (min./maks.)610/1740 l
Poj. zbiornika paliwa50 l (Pb 95)
Opony225/45 R17

Skoda Octavia Combi 1.0 TSI 115 Style – osiągi (dane producenta)

Prędkość maksymalna201 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h10,1 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie)6,0/4,2/4,9
Zasięg1020 km

Skoda Octavia Combi 1.0 TSI 115 Style – osiągi (dane testowe)

Przyspieszenie 0-50 km/h3,3 s
Przyspieszenie 0-100 km/h10,3 s
Elastycz. 60-100 km/h (4. bieg)9,0 s
Elastycz. 60-100 km/h (6. bieg)16,1 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)42,3 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)42,1 m
Poziom hałasu przy 50 km/h59,0 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h65,0 dB
Rzeczywista prędkość (przy wskazaniu 100 km/h)96 km/h
Liczba obrotów kierownicą2,7
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie)
7,5/5,3/6,4
Rzeczywisty zasięg780 km

Volkswagen Golf Variant

Volkswagen Golf - przód
Pakiet stylistyczny R-Line obejmuje m.in. poszerzone zderzaki bez świateł przeciwmgielnych i logo R-Line na osłonie chłodnicy.
Volkswagen Golf - tył
Golf jest najwyższy w porównaniu i ma najmniejszy rozstaw osi.

Najnowszy Golf ma już sześcioletni staż na rynku, a w zeszłym roku przeszedł face-lifting. Wymiarami nadwozie Varianta nie wyróżnia się na tle rywali, ale jest najwyższe w teście. Golf ma też najmniejszą wartość rozstawu osi, lecz nie oddziałuje to na przestrzeń w środku. W obu rzędach foteli pasażerowie mają zapewnioną optymalną ilość miejsca na nogi, natomiast nad głowami cenną przestrzeń zabiera opcjonalny szklany dach. W Golfie zadbano o przydatność podłokietników. Przedniego można regulować wzdłużnie i na wysokość, a w tylnym umieszczono regulowane uchwyty na napoje. Pod względem pojemności bagażnika Golf nieznacznie ustępuje Octavii (605 l), ale po złożeniu tylnej kanapy traci już do niej niemal 120 l. Bagażnik jest nieco płytszy i równie wąski co w Skodzie, ale ma znacznie niżej położony próg załadunku – 59 cm to najlepszy rezultat w porównaniu. Górną część podłogi mocuje się na plastikowych prowadnicach. Można je co prawda zdemontować, ale to dość skomplikowany proces.

Volkswagen Golf - powiększony bagażnik
Do przestrzeni bagażowej i dostępu do niej trudno mieć jakiekolwiek zastrzeżenia.

Kokpit testowanego Golfa wyposażono w najdroższe dostępne opcje, m.in. 12,3-calowy ekran wskaźników i 9,2-calowy wyświetlacz centralny z dyskiem twardym 10 GB, odtwarzaczem DVD i sterowaniem gestami. Takie „bajery” łącznie kosztują ponad 10 tys. zł, a seryjnie wersja Highline ma 6,5-calowy ekran z czterema głośnikami. Dopłacając 1710 zł otrzymujemy już 8 głośników i ekran o 1,5-cala większy. W topowej specyfikacji deska prezentuje się nowocześnie i nie traci na łatwości obsługi. Wykończeniem najbliżej jej do segmentu premium – nie brakuje przyjemnych w dotyku tworzyw, a kieszenie i schowki wyłożono miękkim materiałem.

Volkswagen Golf - deska rozdzielcza
Niestety, za tak nowocześnie urządzony kokpit trzeba słono zapłacić.

Volkswagena napędza ten sam silnik co w Seacie, jednak osiągami minimalnie odstaje od hiszpańskiego samochodu. Golf jest za to cichszy i zatrzymuje się o 0,2-0,3 m bliżej od Seata. Niemiecki model prowadzi się równie dobrze jak Leon, czyli pewnie reaguje na ruchy kierownicą, precyzyjnie pokonuje zakręty i stabilnie prowadzi się na krętej drodze. Za Golfem przemawia lepsze niż w Seacie tłumienie nierówności. Jeśli komuś nie wystarcza seryjne zawieszenie, producent w opcji oferuje adaptacyjne DCC za 4460 zł.

Nawet w topowej odmianie Highline Golf nie imponuje nadzwyczajnym wyposażeniem seryjnym – Volkswagen każe dopłacać za tak podstawowe elementy jak złącze USB, Bluetooth, czujniki cofania czy nawet felgi 17”. Do samochodu da się dokupić niemal wszystko (choć mniej niż w Skodzie), ale po wyższych cenach niż u rywali, stąd bardzo łatwo przekroczyć barierę 100 tys. zł.

Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 125 Highline – dane techniczne

Silnik benzynowy, turbo
Pojemność skokowa1395 cm³
Układ cylindrów/zaworyR4/16
Zasilaniewtrysk bezpośredni
Moc maksymalna125 KM/5000
Maks. moment obrotowy200 Nm/1400
Napędprzedni
Skrzynia biegówman./6-biegowa
Hamulce (przód/tył)tarcz. went./tarcz.
Długość/szerokość/wysokość457/180/152 cm
Rozstaw osi262 cm
Średnica zawracania10,9 m
Masa/ładowność1241/609 kg
Poj. bagażnika (min./maks.)605/1620 l
Poj. zbiornika paliwa50 l (Pb 95)
Opony205/55 R16

Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 125 Highline – osiągi (dane producenta)

Prędkość maksymalna205 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h9,5 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie)7,0/4,5/5,4
Zasięg920 km

Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 125 Highline – osiągi (dane testowe)

Przyspieszenie 0-50 km/h3,2 s
Przyspieszenie 0-100 km/h9,6 s
Elastycz. 60-100 km/h (4. bieg)8,1 s
Elastycz. 60-100 km/h (6. bieg)15,4 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)42,1 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)42,1 m
Poziom hałasu przy 50 km/h59,6 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h65,8 dB
Rzeczywista prędkość (przy wskazaniu 100 km/h)95 km/h
Liczba obrotów kierownicą2,7
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie)
8,0/5,2/6,6
Rzeczywisty zasięg750 km

Podsumowanie

Jeśli nie brać pod uwagę kosztów, najlepszym kompaktowym kombi jest Volkswagen Golf Variant, zdobywający punkty głównie za wykończenie, przestronne wnętrze i umiejętne połączenie świetnego prowadzenia z niezłym tłumieniem dziur. Wysoka cena i drogie opcje ostatecznie zepchnęły go na czwartą lokatę, za sportowo nastawionym Seatem Leonem, wspomaganym elektroniką Oplem Astrą i bezkonkurencyjną w ilości miejsca Skodą Octavią. Piąty Peugeot przekonuje do siebie udanym silnikiem, Hyundai i Kia natomiast niezłym stosunkiem ceny do wyposażenia. Ford świetnie się prowadzi, ale w kabinie już czuć wiek konstrukcji.

Megatest kompaktowych kombi – punktacja końcowa

MiejsceSuma punktówSamochód
1211Skoda Octavia
2208Opel Astra
3206Seat Leon
4205Volkswagen Golf
5201Peugeot 308
6197Hyundai i30
7196Kia Cee’d
8184Ford Focus

Uwaga: niektóre samochody ze zdjęć wyposażono w inne silniki niż te, których dane techniczne przedstawiliśmy powyżej.
Megatest kompaktowe kombi - Punktacja końcowa

1
2
3