Silniki 1.9 TDI słyną z wytrzymałości. Czy szkodzi im 700 tys. km przebiegu oraz chiptuning? Sprawdzenie Skody Octavii 1.9 TDI na hamowni dało odpowiedź.
Na Car Throttle, jeden z najpopularniejszych kanałów motoryzacyjnych na YouTubie, pojawił się kolejny materiał z udziałem niebieskiej Skody Octavii 1.9 TDI. Nawiasem mówiąc, samochód ma ponad 700 tys. km przebiegu i sporo „wyczynów” na swoim koncie – pokonał m.in. okrążenie Nurburgringu, a trasę z Londynu na tor i z powrotem (ok. 1300 km) przejechał na jednym zbiorniku paliwa.
Zobacz też: Ile kilometrów Octavia przejedzie na 1 litrze paliwa?
Silnik fabrycznie nowej Skody Octavii 1.9 TDI z 1999 r. powinien rozwijać 90 KM i 210 Nm. Nie wiadomo, ile z pierwotnych parametrów udało się zachować, ponieważ w 2010 r. turbodiesla poddano chiptuningowi, obejmującymi m.in. zwiększenie dawek paliwa i podbicie ciśnienie doładowania. W efekcie udało się uzyskać 110 KM i 258 Nm. Na takiej mapie samochód przejeździł ok. 320 tys. km.
Pomiar mocy i momentu w Octavii 1.9 TDI z przebiegiem 693 tys. km
Pomiar mocy i momentu przy 693 tys. km przebiegu wykazał 106,8 KM oraz 244 Nm (są to uśrednione wartości z kilku pomiarów, czym skompensowano ewentualny błąd pomiarowy). W czym tkwi sekret utraty zaledwie 3 KM i 14 Nm? Samochód był intensywnie eksploatowany, ale także należycie serwisowany. Oczywiście nie bez znaczenia była także prosta konstrukcja samego silnika 1.9 TDI VP – przypomnijmy, że pod maską pierwszej Octavii z 1999 r. pracowała jeszcze pierwsza wersja tej jednostki z pompą wtryskową i bezpośrednim wtryskiem. Nowocześniejsze silniki 1.9 TDI PD z pompowtryskiwaczami zaczęto wprowadzać w 2000 r.
Źródło: Car Throttle