skoda_octavia_combi_1997

10 września 1997 r., ćwierć wieku temu, Skoda pokazała na targach we Frankfurcie prototypową Octavię Combi – która niemal bez zmian trafiła do produkcji.

Prace nad rozwojem przyszłej Octavii rozpoczęły się w 1992 r., wkrótce po włączeniu Skody marki do Grupy Volkswagen. Pierwsze koncepty bazowały na VW Golfie trzeciej generacji, ale wkrótce podjęto decyzję o wyposażeniu nowego modelu w najnowszą technikę Grupy.

Octavia w wersji liftback zadebiutowała 4 kwietnia 1996 r. Za design modelu odpowiadał Dirk van Braeckel, Belg, który ma na koncie m.in. projekty pierwszego Audi A8, pierwszych generacji Fabii i Superba oraz… kilku Bentleyów (Continental GT, Flying Spur, Azure, Brooklands, Mulsanne).

Już liftback miał ogromny bagażnik, który pojemnością górował nawet nad autami o klasę wyższymi. Mimo to, zważywszy na popularność aut kombi w Europie, Skoda nie miała wątpliwości co do budowy Octavii Combi. Jej zapowiedź pokazano 25 lat temu, we wrześniu 1997 r. we Frankfurcie. Zaprezentowany tam samochód – przedstawia go zdjęcie główne – należy dziś do zbiorów muzeum Skody.

Bok z jednego kawałka blachy

Produkcja nowego modelu wiązała się z ogromnymi inwestycjami w technologie umożliwiające wydajną produkcję seryjną. W efekcie w Mladej Boleslavi wybudowano nową część kompleksu produkcyjnego, jedną z najnowocześniejszych tego typu w Europie. Ważną częścią zakładu stała się spawalnia M14, z przewidywaną dzienną wydajnością 1200 nadwozi samochodowych w trzyzmianowym dniu roboczym. Produkcja seryjna Octavii Combi rozpoczęła się właśnie tutaj, w lutym 1998 r. Bok nadwozia, wykonany z jednego kawałka głęboko tłoczonej blachy, powstawał na największej maszynie do prasowania w całym zakładzie. Sama matryca ważyła imponujące 63 tony, ale pracowała z dokładnością do jednej dziesiątej milimetra.

Nowożytna Octavia Combi w wersji produkcyjnej zadebiutowała podczas salonu samochodowego w Genewie, 5 marca 1998 r., a pierwsi klienci dostali kluczyki do swoich aut w maju. 4,5-metrowe kombi miało rozstaw osi o długości 251,2 cm; było o 6 mm dłuższe i o 26 mm wyższe oraz – w zależności od modelu – tylko od 15 do 30 kg cięższe od liftbacka. Pojemność bagażnika wynosiła imponujące wówczas 548-1512 l.

Oferta obejmowała odmiany przednio- i czteronapędowe. W pierwszym roku produkcji odmiana kombi stanowiła 15% całej sprzedaży Octavii, rok później już 36,7%, a w 2001 r. – aż 40,5%. Już w październiku 1998 r. część egzemplarzy zaczęła zjeżdżać z nowej linii produkcyjnej w Vrchlabí, gdzie zakończono produkcję mniejszego modelu Felicia.

Siedem lat po debiucie, 25 września 2004 r., pojawiła się Octavia Combi drugiej generacji. Trzecia odsłona zadebiutowała 7 marca 2013 r., a obecna, czwarta – 11 listopada 2019 r.

octavia_combi_013-1920x1280
Obecna, czwarta generacja Octavii.

Tradycja kombi Skody

Prekursorem pierwszej współczesnej Octavii Combi była Skoda Octavia Combi z lat 60. ubiegłego stulecia. Użytkowy wariant Octavii zadebiutował 11 września 1960 r. na międzynarodowych targach maszynowych w Brnie, a jego produkcja ruszyła latem 1961 r. i trwała ponad 10 lat. Łącznie Octavia Combi padła wyborem 54 000 klientów. Mimo kompaktowego nadwozia (406,5 cm długości, 160 cm szerokości i 143 cm wysokości) auto oferowało miejsce dla pięciu podróżujących oraz 690 l bagażu (do dachu). Po złożeniu tylnych siedzeń można było przewieźć do 1050 l ładunku lub… zamienić wnętrze Octavii w dwuosobową sypialnię.

Samochody z praktycznymi „kombinowanymi” nadwoziami pojawiły się jednak w gamie Skody już wcześniej. W 1949 r. do produkcji wprowadzono kombi 1101 STW oparte na modelach 1101 „Tudor”. Po złożeniu niedzielonych oparć tylnych siedzeń powstawała przestrzeń ładunkowa o długości 1490 mm i szerokości 980-1380 mm.

Skoda 1200 STW
Skoda 1200 STW

Wiosną 1953 r. pojawiła się jeszcze bardziej pakowna Skoda 1200 STW z całkowicie metalowym nadwoziem. Na tylne siedzenia można było wsiąść przez pojedyncze drzwi z prawej strony. W porównaniu z sedanem ładowność została zwiększona z 400 kg do 500 kg, a przestrzeń ładunkowa mierzyła 1750 mm długości i minimalnie 990 mm szerokości (między nadkolami).

Począwszy od lat 70. Skoda nie miała w swojej ofercie samochodu typu kombi – jej modele korzystały z umieszczonego z tyłu silnika, który ograniczał możliwość stworzenia takiej wersji nadwoziowej. Tak było przez dwie dekady, aż do 1991 r., gdy producent pokazał model Forman – kombi na bazie kompaktowej Skody Favorit. Jego nadwozie, zaprojektowane przez studio Bertone, mierzyło 421,5 cm długości, 162 cm szerokości i 142,5 cm wysokości. Co ciekawe, samochód zaprojektowano tak, aby dzielił jak najwięcej części z krótszym o 35 cm hatchbackiem – wspólna była np. tylna pokrywa. Pojemność bagażnika Skody Forman wynosiła 400-1300 l.

W latach 1995-2001 miejsce modelu Forman zajęła Felicia Combi, nowocześniejsza i bezpieczniejsza (oferowała m.in. czołowe poduszki powietrzne oraz ABS). Zastąpiła ją pokazana w 2000 r Fabia Combi.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj