Rynek samochodów używanych można podzielić na trzymające cenę pewniaki oraz modele niedoceniane, które oferują wiele za rozsądne pieniądze. Prezentujemy 10 aut z drugiej ręki, którymi warto zainteresować się w 2019 roku.
Każdy rok odciska piętno na używanych samochodach. Wzrastają przebiegi, rośnie ryzyko awarii. Po przekroczeniu pewnej granicy (np. 3-5 lat) przeważnie wygasają pakiety gwarancyjne i kończą umowy leasingowe, dlatego na portalach aukcyjnych pojawia się coraz więcej ofert danych modeli. Wtedy maleją też ceny i w rezultacie wzrasta zainteresowanie potencjalnych kupców. Ponowny spadek wartości następuje po 7-10 latach obecności modelu na rynku, kiedy przeprowadzane są faceliftingi lub następuje wprowadzenie kolejnej generacji auta – starsza traci prestiż auta wciąż produkowanego.
Jeśli dany model samochodu oferuje korzystną relację ceny do funkcjonalności i kosztów utrzymania, staje się hitem rynku wtórnego. Na celowniku kupujących przeważnie są auta marek premium, popularne, wciąż produkowane modele lub samochody, które właśnie doczekały się następcy. Wraz z upływem lat auta co prawda tanieją, ale ciężej znaleźć dobry egzemplarz wśród gąszczu napływający rozbitków.
Poniżej prezentujemy subiektywne zestawienie 10 najlepszych aut używanych. Względem analogicznego rankingu z ubiegłego roku (dostępnego w wersji video) zaszło kilka zmian. Na naszej liście rekomendacji pojawiła się coraz bardziej poszukiwana Dacia Duster, wreszcie dostępne za akceptowalne pieniądze Volkswageny Golf VII i Passat B7, a na pierwsze miejsce wskoczyła używana Toyota Prius – ceniona przez klientów indywidualnych ze względu na trwałość i niskie zużycie paliwa, a poszukiwania również przez taksówkarzy, którzy odkryli, że przestronnego Priusa można wyposażyć w instalację LPG i jeździć nim niemal za darmo. Wszystkie prezentowane auta są na tyle świeże, że bezwypadkowe i regularnie serwisowane egzemplarze nie powinny sprawiać poważniejszych problemów eksploatacyjnych. Oczywiście nie mówimy tu o wszystkich wersjach silnikowych – zaznaczamy też, których unikać.
10
Używana Skoda Octavia II
Lata produkcji: 2004-2013
Ceny: od 10 000 zł
Kompaktowa Skoda najlepszy czas zaczyna mieć już za sobą. Stan techniczny wielu używanych Octavii II pozostawia coraz więcej do życzenia. Model jest jednak lubiany i poszukiwany. Octavia jest bowiem relatywnie tania w utrzymaniu, a do tego niepokonana w klasie pod względem funkcjonalności. Bagażniki obu wersji nadwoziowych to absolutna czołówka – są pojemne, ustawne, dobrze wykończone i pełne praktycznych rozwiązań. Niestety, jakością materiałów Skoda ustępuje Volkswagenowi. Dzieli z nim natomiast silniki. Dla „świętego spokoju” warto poszukać wolnossącego 1.6 MPI, nawet z instalacją LPG (choć lepszym wyborem jest znalezienie auta bez „gazu” i zamontowanie go we własnym zakresie). Nie polecamy jednostek TSI. Potrafią spalać bardzo duże ilości oleju – powoduje to zanieczyszczania wnętrza silnika oraz jego osprzętu szkodliwymi osadami. Optymalnym wyborem będzie 1.6 TDI lub 2.0 TDI z common rail.
Używana Skoda Octavia II (2004-2013) – dane techniczne
Skoda Octavia II – wymiary
Dł./szer./wys.
457-458/177-179/145-153 cm
Rozstaw osi
258 cm
Pojemność bagażnika
585-1420 l (liftback), 605-1620 l (kombi)
Skoda Octavia II silniki benzynowe
Silnik
1.4 16V
1.4 TSI
1.6
1.8 TSI
2.0 FSI
2.0 TFSI
Pojemność
1390 ccm
1390 ccm
1595 ccm
1798 ccm
1984 ccm
1984 ccm
Paliwo
benz.
turbo benz.
benz.
turbo benz.
benz.
turbo benz.
Maks. moc
80 KM
122 KM
102 KM
160 KM
150 KM
200 KM
Maks. moment
132 Nm
200 Nm
148 Nm
250 Nm
200 Nm
280 Nm
Przysp. 0-100 km/h
15,5 s
9,7 s
12,3 s
8,1 s
10,1 s
7,3 s
Prędkość maks.
170 km/h
203 km/h
190 km/h
223 km/h
210 km/h
240 km/h
Śr. zużycie paliwa
7,0 l/100 km
7,2 l/100 km
7,2 l/100 km
7,4 l/100 km
8,3 l/100 km
7,9 l/100 km
Skoda Octavia II silniki diesla
Silnik
1.6 TDI
1.9 TDI
2.0 TDI
2.0 TDI
Pojemność
1598 ccm
1896 cm
1968 ccm
1968 ccm
Paliwo
turbodiesel
turbodiesel
turbodiesel
turbodiesel
Maks. moc
105 KM
105 KM
140 KM
170 KM
Maks. moment
250 Nm
250 Nm
320 Nm
350 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h
11,8 s
11,8 s
9,6 s
8,5 s
Prędkość maks.
195 km/h
192 km/h
208 km/h
225 km/h
Śr. zużycie paliwa
4,5 l/100 km
5,5 l/100 km
5,7 l/100 km
5,7 l/100 km
9Używana Alfa Romeo Giulietta
Lata produkcji: od 2010 r.
Ceny: od 22 000 zł
Alfa Romeo w końcu stworzyła samochód godny polecenia. Używania Giulietta wciąż świetnie wygląda, daje wiele przyjemności z jazdy i w zasadzie nie ma wersji, którą można by odradzić. Właściwie bezawaryjne są benzyniaki 1.4 Turbo Benzina. W odmianach 1.4 MultiAir, szczególnie z początku produkcji, potrafi zawieźć moduł systemu MultiAir. Można go jednak próbować regenerować (nowy kosztuje blisko 3 tys. zł, element poprawiono w 2012 r.). Pewnym wyborem są trwałe i oszczędne diesle 1.6/2.0 JTDM. Jednostki doskonale współpracują z zautomatyzowaną skrzynią TCT i są naprawdę żwawe. Psują się drobnostki elektroniczne, np. tylna wycieraczka czasami nie działa. Nietrwałe łączniki stabilizatora nie mają większego wpływu na koszty eksploatacji. Wiele części występuje w formie zamienników.
Używana Alfa Romeo Giulietta (od 2010 r.) dane techniczne
Alfa Romeo Giulietta wymiary
Dł./szer./wys.
435/180/147 cm
Rozstaw osi
264 cm
Pojemność bagażnika
350-1045 l
Alfa Romeo Giulietta silniki benzynowe
Silnik
1.4 TB
1.4 TB
1.4 TB MultiAir
1.7 Turbo Benzina
Pojemność
1368 ccm
1368 ccm
1368 ccm
1742 ccm
Paliwo
turbo benz.
turbo benz.
turbo benz.
turbo benz.
Maks. moc
105 KM
120 KM
170 KM
235 KM
Maks. moment
206 Nm
206 Nm
230 Nm
340 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h
10,6 s
9,4 s
8,2 s
6,8 s
Prędkość maks.
186 km/h
195 km/h
210 km/h
242 km/h
Śr. zużycie paliwa
6,4 l/100 km
6,4 l/100 km
5,7 l/100 km
7,6 l/100 km
Alfa Romeo Giulietta silniki diesla
Silnik
1.6 MultiJet
2.0 MultiJet
2.0 MultiJet
Pojemność
1598 ccm
1968 ccm
1968 ccm
Paliwo
turbodiesel
turbodiesel
turbodiesel
Maks. moc
105 KM
140 KM
170 KM
Maks. moment
280 Nm
320 Nm
320 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h
11,3 s
9,0 s
8,0 s
Prędkość maks.
185 km/h
205 km/h
218 km/h
Śr. zużycie paliwa
4,4 l/100 km
4,5 l/100 km
4,7 l/100 km
8Używany Volkswagen Passat B7
Lata produkcji: 2010-2014
Ceny: od 25 000 zł
Gdyby nie Skoda Superb, Passat B7 mógłby poszczyć się najbardziej przestronnym wnętrzem w klasie średniej. Na tym nie kończą się zalety jego kabiny. Została ona wykonana ze świetnych materiałów oraz solidnie spasowana i zmontowana. Nie oszczędzano nawet na wykończeniu przepastnych i ustawnych bagażników. Producent oferował ten model z wieloma silnikami (od 1.4 do… 3.6 V6), ale radzimy z rezerwą podchodzić do TSI: „biorą” olej i często wymagają z tego powodu remontu. Lepiej rozejrzeć się za 2.0 TDI z udokumentowaną historią. Passat B7 przez długi czas trzymał ceny. Korektę wymusiło pojawienie się na rynku wtórnym pierwszych sztuk modelu B8, który właśnie przeszedł modernizację, co będzie oznaczało kolejne przeceny starszych aut.
Używany Volkswagen Passat B7 (2010-2014) dane techniczne
Volkswagen Passat B7 wymiary
Dł./szer./wys.
477/182/147 cm
Rozstaw osi
271 cm
Pojemność bagażnika
565 l (sedan), 605-1730 l (kombi)
Volkswagen Passat B7 silniki benzynowe
Silnik
1.4 TSI
1.8 TSI
2.0 TSI
3.6 FSI
Pojemność
1390 ccm
1798 ccm
1984 ccm
3597 ccm
Paliwo
turbo benz.
turbo benz.
turbo benz.
benz.
Maks. moc
122 KM
160 KM
211 KM
300 KM
Maks. moment
200 Nm
250 Nm
280 Nm
350 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h
10,3 s
8,5 s
7,6 s
5,5 s
Prędkość maks.
205 km/h
220 km/h
238 km/h
250 km/h
Śr. zużycie paliwa
6,4 l/100 km
7,1 l/100 km
8,1 l/100 km
9,3 l/100 km
Volkswagen Passat B7 silniki diesla
Silnik
1.6 TDI
2.0 TDI
2.0 TDI
2.0 TDI
Pojemność
1598 ccm
1968 ccm
1968 ccm
1968 ccm
Paliwo
turbodiesel
turbodiesel
turbodiesel
turbodiesel
Maks. moc
105 KM
140 KM
170 KM
177 KM
Maks. moment
250 Nm
320 Nm
350 Nm
380 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h
12,2 s
9,8 s
8,5 s
8,4 s
Prędkość maks.
198 km/h
211 km/h
227 km/h
227 km/h
Śr. zużycie paliwa
4,4 l/100 km
5,3 l/100 km
5,6 l/100 km
5,7 l/100 km
7Używany Mercedes klasy C (W204)
Lata produkcji: 2007-2014
Ceny: od 27 000 zł
Wielokrotnie zaznaczaliśmy, że modelem W204 Mercedes powrócił do konstruowania trwałych samochodów na lata. Klasa C ma szereg zalet: jest elegancka, ma trzy wersje nadwoziowe (sedan, kombi, coupe), plejadę niezłych silników pod maską i doskonałe zabezpieczenie antykorozyjnie. Polecamy rozejrzeć się za 2,1-litrowym dieslem (250 CDI) i benzyniakami z kompresorem (do 2010 r). Usterki? Raczej elektronika, m.in. awarie elektrycznej blokady kierownicy. W benzynowych silnikach V6 źródłem sporych wydatków może być rozciągnięty łańcuch rozrządu (w niektórych autach nie wytrzymał nawet 150 tys. km). Wymiana kosztuje blisko 3 tys. zł. W mocnych i agresywnie traktowanych wersjach zawodzą automatyczne skrzynie biegów. Co ważne, model nie zaskakuje nieprzewidzianymi awariami – wiele z nich mechanicy potrafią przewidzieć i podjąć odpowiednie środki zaradcze.
Mercedes klasy C (W204) dane techniczne
Mercedes klasy C (W204) wymiary
Dł./szer./wys.
459-460/177/141-146 cm
Rozstaw osi
276 cm
Pojemność bagażnika
475 l (sedan), 485-1500 l (kombi), 450 l (coupe)
Mercedes klasy C (W204) silniki benzynowe
Silnik
1.8 (180 K)
1.8 (200 K)
1.8 (250 CGI)
6.2 (C 63 AMG)
Pojemność
1796 ccm
1796 ccm
1796 ccm
6208 ccm
Paliwo
kompr. benz.
kompr. benz.
kompr. benz.
benz.
Maks. moc
156 KM
184 KM
204 KM
457 KM
Maks. moment
230 Nm
250 Nm
310 Nm
600 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h
9,5 s
8,6 s
7,3 s
4,5 s
Prędkość maks.
230 km/h
235 km/h
240 km/h
250 km/h
Śr. zużycie paliwa
6,8 l/100 km
7,6 l/100 km
7,2 l/100 km
13,4 l/100 km
Mercedes klasy C (W204) silniki diesla
Silnik
2.1 (200 CDI)
2.1 (250 CDI)
3.0 (300 CDI)
Pojemność
2143 ccm
2143 ccm
2987 ccm
Paliwo
turbodiesel
turbodiesel
turbodiesel
Maks. moc
136 KM
204 KM
224 KM
Maks. moment
270 Nm
500 Nm
540 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h
10,4 s
7,6 s
6,4 s
Prędkość maks.
215 km/h
240 km/h
250 km/h
Śr. zużycie paliwa
5,7 l/100 km
6,1 l/100 km
7,2 l/100 km
6Używana Dacia Duster I
Lata produkcji: 2010-2018
Ceny: od 20 000 zł
Mimo że Duster nie jest rynkowym debiutantem, a do tego został wyprodukowany przez budżetową markę, doskonale trzyma cenę. Duster jest ciekawie stylizowany, ma przestronne wnętrze i prostą konstrukcję, bazującą na elementach stosowanych w innych modelach Renault i Nissana. W rezultacie naprawy są proste i tanie. Kabina jest dosyć surowa. Bo najtańszym SUV-ie nikt chyba jednak nie oczekuje miękkich tworzyw. We wnętrzu sporo na lepsze zmienił przeprowadzony w 2013 r. facelifting – m.in. zmieniono konsolę środkową na bardziej ergonomiczną. Niestety nie dodano poziomej regulacji kolumny kierownicy, która ułatwiłaby zajęcie wygodnej pozycji za sterami Dustera. Warto szukać wersji z napędem na obie osie. Działa on sprawnie, a dzięki niskiej masie Duster 4WD, dużemu prześwitowi oraz krótkiej „jedynce” terenowa dzielność auta nie jest fikcją.
Używana Dacia Duster I dane techniczne
Dacia Duster I wymiary
Dł./szer./wys.
431/182/169 cm
Rozstaw osi
267 cm
Pojemność bagażnika
475-1636 l (2WD), 408-1570 l (4WD)
Dacia Duster I silniki benzynowe i diesle
Silnik
1.2 TCe
1.6 16V
1.6 SCe
1.5 dCi
1.5 dCi
Pojemność
1197 ccm
1598 ccm
1598 ccm
1461 ccm
1461 ccm
Paliwo
turbo benz.
benz.
benz.
turbodiesel
turbodiesel
Maks. moc
125 KM
105 KM
114 KM
90 KM
107 KM
Maks. moment
205 Nm
148 Nm
156 Nm
200 Nm
240 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h
10,4 s
11,8 s
11,0 s
13,8 s
11,8 s
Prędkość maks.
175 km/h
165 km/h
170 km/h
156 km/h
171 km/h
Śr. zużycie paliwa
6,0 l/100 km
7,1 l/100 km
6,4 l/100 km
5,0 l/100 km
5,3 l/100 km
5Używany Ford S-Max/Galaxy
Lata produkcji: 2006-2015
Ceny: od 15 000 zł
Ford zaproponował klientom dużego vana w dwóch smakach. Potężny Galaxy wygodnie przewiezie komplet 7 pasażerów i nie prowadzi się jak autobus. Kto zwykle jeździ najwyżej z pięcioma osobami, może wybrać bardziej dynamicznie stylizowanego S-Maxa. Dobre własności jezdne od lat przekonują klientów do vanów Forda, zwłaszcza że samochód oferowano z mocnymi silnikami Volvo (2.5 T). To jednak rzadkość w ogłoszeniach, a przebierać można w dwulitrowych dieslach od koncernu PSA. Spalają więcej od konkurentów, ale biją ich na głowę niezawodnością. Nie polecamy popularnego diesla 1.8 TDCi od Forda. To już przestarzała i nieprzesadnie trwała konstrukcja (układ wtryskowy, dwumas), której głównym atutem jest brak DPF. Nowoczesnych silników benzynowych EcoBoost, ze względu na obecność bezpośredniego wtrysku, nie da się tanio wyposażyć w instalację LPG.
Ford S-Max/Galaxy (2006-2015) dane techniczne
Ford S-Max/Galaxy wymiary
Dł./szer./wys.
477-485/189/178 cm
Rozstaw osi
285 cm
Pojemność bagażnika
285-2325 l
Ford S-Max/Galaxy silniki benzynowe
Silnik
2.0
2.0 EcoBoost
2.3
2.5 T
Pojemność
1999 ccm
1999 ccm
2261 ccm
2521 ccm
Paliwo
benz.
turbo benz.
benz.
turbo benz.
Maks. moc
145 KM
203 KM
160 KM
225 KM
Maks. moment
185 Nm
300 Nm
208 Nm
320 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h
10,9 s
8,5 s
11,2 s
7,9 s
Prędkość maks.
197 km/h
221 km/h
192 km/h
230 km/h
Śr. zużycie paliwa
8,1 l/100 km
6,4 l/100 km
9,7 l/100 km
9,4 l/100 km
Ford S-Max/Galaxy silniki diesla
Silnik
1.8 TDCi
2.0 TDCi
2.0 TDCi
2.2 TDCi
Pojemność
1753 ccm
1997 ccm
1997 ccm
2179 ccm
Paliwo
turbodiesel
turbodiesel
turbodiesel
turbodiesel
Maks. moc
125 KM
115 KM
140 KM
175 KM
Maks. moment
320 Nm
300 Nm
320 Nm
400 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h
11,6 s
12,2 s
10,9 s
9,6 s
Prędkość maks.
187 km/h
182 km/h
191 km/h
208 km/h
Śr. zużycie paliwa
6,2 l/100 km
6,4 l/100 km
6,4 l/100 km
9,1 l/100 km
4Używane Volvo V70 III
Lata produkcji: 2007-2016
Ceny: od 18 000 zł
Długi i szeroki, ale w środku tego się nie odczuwa. To cena mocno zabudowanego wnętrza i ustosunkowania marki Volvo do bezpieczeństwa. Ciekawostkę znajdziemy w bagażniku: to podłoga podnoszona na teleskopach. Auto doskonale wyciszono, dlatego przyjemnością jest pokonywanie nim kilometrów na autostradzie. W silnikach można się pogubić: było ich 32, niektóre miały identyczną pojemność, a różniły się liczbą cylindrów, np. 2.0d (do 2010 r. 4 cylindry, potem 5). Turbodoładowaną jednostkę 1.6 skonstruował Ford – nieźle radzi sobie z wielkim kombi. Gorzej z dieslami serii Drive. To propozycja wyłącznie dla ceniących niskie zużycie paliwa. W używanych autach trzeba sprawdzić działanie adaptacyjnego zawieszenia Four-C. Za regenerację jednego amortyzatora trzeba zapłacić 550 zł.
Używane Volvo V70 III (2007-2016) dane techniczne
Volvo V70 III wymiary
Dł./szer./wys.
482/186/155 cm
Rozstaw osi
282 cm
Pojemność bagażnika
575-1600 l
Volvo V70 III silniki benzynowe
Silnik
1.6 T
2.0
2.0 T
2.5 T
2.9 T6
3.2
Pojemność
1595 ccm
1999 ccm
1999 ccm
2521 ccm
2953 ccm
3192 ccm
Paliwo
turbo benz.
benz.
turbo benz.
turbo benz.
biturbo benz.
benz.
Maks. moc
180 KM
145 KM
203 KM
200 KM
285 KM
243 KM
Maks. moment
270 Nm
190 Nm
320 Nm
300 Nm
400 Nm
320 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h
8,7 s
11,3 s
8,3 s
8,1 s
7,2 s
8,4 s
Prędkość maks.
215 km/h
200 km/h
230 km/h
230 km/h
245 km/h
235 km/h
Śr. zużycie paliwa
7,2 l/100 km
8,6 l/100 km
8,1 l/100 km
9,5 l/100 km
11,3 l/100 km
9,2 l/100 km
Volvo V70 III silniki diesla
Silnik
1.6 D
2.0 D
2.0 D (R5)
2.4 D
2.4 D
Pojemność
1560 ccm
1998 ccm
1984 ccm
2400 ccm
2400 ccm
Paliwo
turbodiesel
turbodiesel
turbodiesel
turbodiesel
turbodiesel
Maks. moc
109 KM
136 KM
163 KM
163 KM
185 KM
Maks. moment
240 Nm
320 Nm
400 Nm
340 Nm
400 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h
13,5 s
11,4 s
9,9 s
9,9 s
8,9 s
Prędkość maks.
185 km/h
195 km/h
210 km/h
210 km/h
225 km/h
Śr. zużycie paliwa
4,9 l/100 km
5,9 l/100 km
5,5 l/100 km
6,7 l/100 km
6,7 l/100 km
3Używany Volkswagen Golf VII
Lata produkcji: od 2012 r.
Ceny: od 28 000 zł
Co prawda jest modelem popularnej marki, jednak rozwiązaniami technicznymi, dopracowaniem szczegółów czy jakością wykończenia używany Golf VII stoi blisko samochodów premium. Wciąż jest bardzo drogi, ale nie będą to pieniądze wyrzucone w błoto. Ewentualna odsprzedaż zadbanego auta za znaczne pieniądze również będzie łatwa i szybka. Bliźniakiem Golfa VII jest jeszcze droższe Audi A3, które test długodystansowy tygodnika „Motor” zdało celująco i świetnie sprawowało się do przebiegu 100 tys. km. Wiadomo już, że Golf VII czy Audi A3 nie sprawiają problemów także przy 2-3 krotnie wyższych przebiegach. Dotyczy to nawet bazowych wersji 1.2 TSI. Oba modele mają już dopracowane silniki TSI nowej generacji, które nie biorą oleju (lub znacznie mniej niż starsze jednostki). Godny polecenia jest też dwulitrowy diesel. Skrzynie DSG są świetne, ale przy przebiegach powyżej 250 tys. km mogą wymagać już drogiego serwisu.
Używany Volkswagen Golf VII (od 2012 r.) dane techniczne
Volkswagen Golf VII wymiary
Dł./szer./wys.
426-458/179-180/147-152 cm
Rozstaw osi
262-263 cm
Pojemność bagażnika
Pojemność bagażnika: htb 380-1270 l, kmb 605-1620 l
Volkswagen Golf VII silniki benzynowe
Silnik
1.2 TSI
1.4 TSI
1.8 TSI
2.0 TSI
Pojemność
1197 ccm
1395 ccm
1984 ccm
1984 ccm
Paliwo
turbo benz.
turbo benz.
turbo benz.
turbo benz.
Maks. moc
105 KM
122 KM
180 KM
220 KM
Maks. moment
175 Nm
200 Nm
280 Nm
350 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h
10,2 s
9,3 s
7,8 s
6,5 s
Prędkość maks.
192 km/h
203 km/h
217 km/h
246 km/h
Śr. zużycie paliwa
4,8 l/100 km
5,0 l/100 km
6,5 l/100 km
6,4 l/100 km
Volkswagen Golf VII silniki diesla
Silnik
1.6 TDI
1.6 TDI
2.0 TDI
2.0 TDI
Pojemność
1598 ccm
1598 ccm
1968 ccm
1968 ccm
Paliwo
turbodiesel
turbodiesel
turbodiesel
turbodiesel
Maks. moc
105 KM
110 KM
150 KM
184 KM
Maks. moment
250 Nm
250 Nm
340 Nm
380 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h
10,5 s
10,5 s
8,6 s
7,5 s
Prędkość maks.
192 km/h
200 km/h
216 km/h
230 km/h
Śr. zużycie paliwa
3,8 l/100 km
3,9 l/100 km
4,1 l/100 km
4,2 l/100 km
2 Używany Citroen C5 II
Lata produkcji: 2008-2017
Ceny: od 16 000 zł
Citroen produkował „C5-tkę” przez 9 lat i skończył dopiero w 2017 roku. Nic dziwnego: ten model wyjątkowo udał się francuskiemu producentowi i tylko znaczek na masce powoduje, że jest sporo tańszy od niemieckich rywali. To dobra wiadomość dla zainteresowanych kupnem, bo za podobną kwotę kupi się Citroena młodszego o kilka lat. C5 może mieć tradycyjne zawieszenie lub hydropneumatyczne. Nie należy się bać tego ostatniego, bo ewentualna wymiana sfer nie jest droga. Dobrze jest przyjrzeć się układowi pod kątem wycieków. Najlepszy silnik? 163-konny 2.0 HDi, ewentualnie 2.2/204 KM. Dla preferujących benzynę odradzamy problematycznego 1.6 THP na rzecz niezłego 2.0 z początku produkcji.
Używany Citroen C5 II (2008-2017) dane techniczne
Citroen C5 II wymiary
Dł./szer./wys.
478-483/186/145 cm
Rozstaw osi
282 cm
Pojemność bagażnika
467 l (sedan), 533-1490 l (kombi)
Citroen C5 II silniki benzynowe
Silnik
1.6 THP
1.8 16V
2.0 16V
2.9 V6
Pojemność
1598 ccm
1749 ccm
1997 ccm
2946 ccm
Paliwo
turbo benz.
benz.
benz.
benz.
Maks. moc
156 KM
127 KM
143 KM
215 KM
Maks. moment
240 Nm
170 Nm
200 Nm
290 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h
9,5 s
12,2 s
10,7 s
10,0 s
Prędkość maks.
210 km/h
200 km/h
205 km/h
224 km/h
Śr. zużycie paliwa
6,7 l/100 km
7,9 l/100 km
8,9 l/100 km
10,5 l/100 km
Citroen C5 II silniki diesla
Silnik
1.6 HDi
2.0 HDi
2.2 HDi
2.7 HDi
Pojemność
1560 ccm
1997 ccm
2179 ccm
2720 ccm
Paliwo
turbodiesel
turbodiesel
turbodiesel
turbodiesel
Maks. moc
110 KM
138 KM
173 KM
208 KM
Maks. moment
260 Nm
340 Nm
370 Nm
440 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h
13,4 s
11,6 s
10,0 s
9,6 s
Prędkość maks.
191 km/h
204 km/h
219 km/h
224 km/h
Śr. zużycie paliwa
5,6 l/100 km
6,0 l/100 km
6,6 l/100 km
8,4 l/100 km
1Używana Toyota Prius III
Lata produkcji: 2009-2015
Ceny: od 23 000 zł
Fakt, że to samochód hybrydowy, nie powinien odstraszać, a wręcz przyciągać. Większość potencjalnych kupców boi się, hybryd nie da się nigdzie naprawić. Tymczasem powstaje coraz więcej warsztatów specjalizujących się w tego typu autach i oferujących swoje usługi znacznie taniej niż w ASO. Trzeba jednak mieć na względzie, że Priusem będziemy tam jeździć bardzo rzadko. Akumulatory i zespół napędowy wytrzymują naprawdę duże przebiegi, podobnie bezstopniowa przekładnia planetarna CVT. Do wyboru tylko jeden 1,8-litrowy silnik. Przy niskich prędkościach wspomaga go elektryczny, dzięki czemu Prius pali tyle samo w mieście, co i w trasie.
Używana Toyota Prius III (2009-2015) – dane techniczne