Elastyczność przy wyprzedzaniu

Elastyczność w zakresie 60-100 km/h jest parametrem kluczowym przy wyprzedzaniu. Jak kształtuje się w różnych modelach? Które samochody najszybciej przyspieszają w tym zakresie? Zobaczcie wyniki naszych pomiarów.

W codziennym użytkowaniu pojazdu elastyczność ma większe znaczenie niż przyspieszenie od 0 do 100 km/h. O ile drugi parametr nie przydaje się zbyt często w normalnej jeździe, lepsza elastyczność poprawia bezpieczeństwo i komfort podróżowania. Przydaje się zwłaszcza w trasie, kiedy trzeba wyprzedzić np. nieco wolniej jadącą ciężarówkę. Najczęściej wykorzystywany jest w tym celu przedział prędkości to 60-100 km/h. I właśnie w tym zakresie tygodnik „Motor” sporządził zestawienie elastyczności, wyliczonej na podstawie własnych testów.

Procedura testowa

Pomiar elastyczności
Pomiar elastyczności

Łącznie przebadano 294 auta z różnych segmentów, niektóre w dwóch wersjach silnikowych lub zasilanych różnym paliwem. Pomiar elastyczności w każdym przypadku odbywał się na czwartym biegu. Obok czasu potrzebnego na zwiększenie prędkości z 60 do 100 km/h przedstawiono również dystans, jaki musi w tym celu pokonać auto. Parametr zmierzono na zamkniętym torze przy pomocy urządzenia bazującego na lokalizacji GPS.

Przestroga przed długim wyprzedzaniem

Część wyników, zwłaszcza najmniejszych i najsłabszych aut, może zszokować – większość z nich potrzebuje ponad 14 sekund i 300 metrów wolnej drogi, by rozpędzić się z 60 do 100 km/h. Oznacza to, że każde wyprzedzanie takim samochodem musi zostać starannie zaplanowane, z dodatkowym zapasem metrów. Im lżejsze i mocniejsze auto, tym jest bardziej elastyczne i nabierze prędkości kilka razy szybciej. Oprócz tego znaczenie mają przełożenia skrzyni biegów i obecność turbosprężarki – turbodoładowane auta przeważnie są dynamiczniejsze. Poniżej przedstawiamy szczegółowe zestawienie w siedmiu najpopularniejszych segmentach.

Samochody małe

To zdecydowanie najsłabsza kategoria, w której większość aut ma silniki o małej mocy, a co za tym idzie – mizerne przyspieszenie. Rozsądną elastyczność mają tutaj tylko najmocniejsze „maluchy” (Mini Cooper S, mocniejsze odmiany Fiata 500, Pandy i Opla Adama), reszta do zwiększenia prędkości potrzebuje już ponad 200 metrów. Najgorsi z tego segmentu są jednocześnie przegranymi całego zestawienia. Są nimi Kia Picanto, Suzuki Alto i Chevrolet Spark. W ich przypadku do wyprzedzenia ciężarówki musimy mieć prawie pół kilometra wolnej przestrzeni.

PozycjaMarka, modelCzasDystans
1Mini Coupe Cooper S (184 KM)5,2 s116 m
2Abarth 500 esseesse (160 KM)5,4 s120 m
3Opel Adam S (150 KM)6,1 s136 m
4Fiat 500 TwinAir (105 KM)8,3 s185 m
5Fiat Panda 4x4 1.3 MTJ (75KM)9,8 s218 m
6Fiat 500 TwinAir (85 KM)10,1 s225 m
6Renault Twingo 2014 Sce (90 KM)10,1 s225 m
8Kia Picanto 1.2 (85 KM)13,9 s309 m
9Ford Ka 1.2 (69 KM)14,3 s318 m
10Chevrolet Spark 1.2 (81 KM)14,4 s320 m
11Fiat 500 1.2 (69 KM)14,7 s327 m
11Fiat Panda 1.2 (69 KM)14,7 s327 m
13Hyundai i10 1.1 (69 KM)15,0 s334 m
14Suzuki Celerio 1.0 (68 KM)15,8 s352 m
15Toyota Aygo 1.0 (68 KM)16,1 s358 m
16Skoda Citigo 1.0 (60KM)16,7 s372 m
17Renault Twingo SCe (70 KM)16,9 s376 m
18Skoda Citigo 1.0 (70 KM) 17,2 s383 m
19VW Up! 1.0 (75 KM)17,8 s396 m
20Kia Picanto 1.0 (62 KM)18,0 s401 m
21Suzuki Alto (68 KM)18,9 s421 m
22Chevrolet Spark 1.0 (68 KM)21,1 s469 m

 

Samochody miejskie

Usportowione odmiany „mieszczuchów” uzyskują tutaj wyniki na poziomie samochodów sportowych. Najlepsi mają elastyczność z 60 do 100 km/h wynoszącą zaledwie 6 sekund, co przekłada się na niecałe 150 metrów w trasie. Typowe wersje silnikowe, mające około 75-100 KM, potrzebują nawet 100 metrów więcej. Jeśli zdecydujemy się na podstawowy wariant, musimy liczyć się z elastycznością na poziomie najmniejszych aut. W tej klasie wystąpiła dwójka reprezentantów zasilanych również LPG. Zarówno w przypadku Chevroleta Aveo, jak i Dacii Logan instalacja gazowa oznaczała gorszą elastyczność.

PozycjaMarka, modelCzasDystans
1VW Polo R WRC (220 KM)4,5 s100 m
2Opel Corsa OPC (207 KM)5,0 s111 m
3Peugeot 208 GTI (208 KM)5,1 s113 m
4Ford Fiesta ST (182 KM)5,2 s116 m
4Peugeot 207 RC (174 KM)5,2 s116 m
6Citroen DS3 1.6 THP (156 KM)6,1 s136 m
7Citroen DS3 Racing (207 KM)6,3 s140 m
8Ford Fiesta 1.0 EcoBoost (140 KM)7,0 s156 m
9Skoda Fabia Combi 1.6 TDI (110 KM)8,3 s185 m
10Opel Corsa 1.0 Turbo (115 KM)8,6 s191 m
10Peugeot 208 1.2 PureTech (110 KM)8,6 s191 m
10Seat Ibiza 1.6 TDI (90 KM)8,6 s191 m
13Fiat Punto Evo 1.3 JTD (95KM) 8,9 s198 m
14Peugeot 207 SW 1.6 HDi (90 KM)9,0 s200 m
15Opel Corsa 1.4 Turbo (100 KM)9,1 s202 m
15Seat Ibiza ST 1.6 TDI (105 KM)9,1 s202 m
15Skoda Fabia 1.6 TDI (90 KM)9,1 s202 m
18Opel Corsa 1.3 CDTI (75 KM)9,9 s220 m
18VW Polo 1.2 TSI R-Line (105 KM) 9,9 s220 m
20Skoda Fabia 1.4 TDI (70 KM)10,1 s225 m
21Lancia Ypsilon 0.9 TwinAir (85 KM)10,3 s229 m
22Renault Clio 1.2 TCE (100 KM)10,4 s231 m
22VW Polo 1.2 TDI BlueMotion (75 KM)10,4 s231 m
24Skoda Fabia 1.2 TSI (85 KM)10,8 s240 m
25Citroen C3 1.4 VTi (95 KM)10,9 s243 m
26Hyundai i20 Coupe 1.2 (100 KM)11,0 s245 m
27Renault Clio 0.9 Tce (90 KM)11,2 s249 m
28Peugeot 208 1.4 (95 KM)11,7 s260 m
29Suzuki Baleno 1.2 (90 KM)11,8 s263 m
30Dacia Logan 0.9 Tce (90 KM)11,9 s265 m
30Nissan Micra 1.2 DIG-S (98 KM)11,9 s265 m
32Toyota Yaris 1.33 (99 KM) 12,0 s267 m
33Ford Fiesta 1.0 EcoBoost (100 KM)12,1 s269 m
34VW Polo 1.6 TDI (75 KM)12,2 s271 m
35Hyundai i20 1.2 (84 KM)12,3 s274 m
36Honda Jazz 1.4 (100 KM)12,4 s276 m
37Suzuki Swift 2010 1.2 (94 KM)12,5 s278 m
38VW Polo 1.4 (85 KM)12,7 s283 m
39Fiat Punto Evo 1.4 MultiAir (105 KM)12,8 s285 m
40Kia Rio 1.2 (85 KM)13,2 s294 m
41Mitsubishi Colt 1.3 95 KM)13,5 s300 m
42Peugeot 207 1.4 (75 KM) benz.14,6 s325 m
42Seat Ibiza ST 1.4 (85 KM)14,6 s325 m
44Dacia Logan MCV 1.2 (75 KM) benz.14,7 s327 m
45Dacia Logan MCV 1.2 (75 KM) LPG14,9 s332 m
46Chevrolet Aveo 1.2 (84 KM) benz.15,1 s336 m
47Skoda Fabia 1.0 (60 KM)15,3 s340 m
48Peugeot 207 1.4 (75 KM) LPG16,1 s358 m
49Chevrolet Aveo 1.2 (84 KM) LPG17,4 s387 m

 

Samochody kompaktowe

Po raz pierwszy pojawia się dystans wynoszący mniej niż 100 metrów i należy do piątki najżwawszych kompaktów. W pierwszej dziesiątce napotkamy wyłącznie hot-hatche, nabierające badanej prędkości w mniej niż 5 sekund. Średni wynik dla kompaktów to 8 sekund i około 180 metrów. 1/3 z wszystkich potrzebuje jednak ponad 200 metrów pustej drogi. W tej kategorii znajdziemy także różne odmiany silnikowe dla jednego modelu, jak np. w Renault Megane’ie i Fordzie Focusie. Okazuje się, że wersje wysokoprężne w obu przypadkach przyspieszają sprawniej.

PozycjaMarka, modelCzasDystans
1Honda Civic Type R (310 KM)3,9 s87 m
2Ford Focus RS (350 KM)4,1 s91 m
3Renault Megane Grandt. GT (220 KM)4,3 s96 m
3Seat Leon Cupra R (265 KM)4,3 s96 m
5Mazda 3 MPS (263 KM)4,4 s98 m
5Renault Megane RS (265 KM)4,4 s98 m
7Renault Megane RS Tr. (275 KM)4,7 s105 m
8Subaru Impreza STI (300 KM)4,8 s107 m
8VW Golf VII GTI Perf. (230 KM)4,8 s107 m
10Alfa Romeo Giulietta QV (235 KM)4,9 s109 m
10Ford Focus II ST (225 KM)4,9 s109 m
12Peugeot 308 GTI (270 KM)5,2 s116 m
13Fiat Tipo 2016 1.6 MultiJet (120 KM)5,7 s127 m
14Volvo V40 D3 (150 KM)5,8 s129 m
15Renault Megane Grandt. 2.0 dCi (130 KM)6,3 s140 m
16Hyundai i30 Turbo (186 KM)6,4 s142 m
17Ford Focus 1.6 T (150 KM)6,5 s145 m
17Renault Megane 1.6 dCi (130 KM)6,5 s145 m
19Opel Astra ST 2.0 CDTI (165 KM)6,6 s147 m
20Opel Astra GTC 2.0 CDTI (165 KM)6,7 s149 m
21Ford Focus 1.6 EcoBoost (182KM)6,8 s151 m
22Renault Megane Grandt. 1.6 dCi (130 KM)6,9 s154 m
22Skoda Octavia Combi 2.0 TDI (150 KM)6,9 s154 m
22Toyota Auris 2.0 D-4D (125 KM)6,9 s154 m
25Alfa Romeo Giulietta 1.4 TB (170 KM)7,0 s156 m
26Citroen C4 1.2 (130 KM)7,1 s158 m
26VW Golf VII Variant 2.0 TDI (150 KM)7,1 s158 m
28Peugeot 308 SW 1.6 HDi (120 KM)7,2 s160 m
28VW Beetle 1.4 TSI (160 KM)7,2 s160 m
30Citroen DS4 1.6 HDi (110 KM)7,3 s162 m
31Mazda 3 2.0 (165 KM)7,4 s165 m
32Citroen C4 1.6 HDI (120 KM)7,5 s167 m
32Honda Civic 1.6 i-DTEC (120 KM)7,5 s167 m
34Peugeot 308 1.2 e-THP (130 KM)7,6 s169 m
35Seat Leon 1.4 TSI (125 KM)7,7 s171 m
35Volvo V40 T3 (150 KM)7,7 s171 m
35VW Golf VI 1.4 TSI (160 KM)7,7 s171 m
38BMW 118i (170 KM)7,8 s174 m
39Opel Astra 1.7 CDTI (125 KM)7,9 s176 m
39Skoda Octavia Combi 1.4 TSI (140 KM)7,9 s176 m
41Fiat Linea 1.4 T-JET (120 KM)8,0 s178 m
42Opel Astra 1.4 Turbo (150 KM)8,1 s180 m
43Ford Focus 1.6 TDCI (115 KM)8,2 s182 m
44Audi A3 Sportback 1.4 TFSI (125 KM)8,3 s185 m
44Renault Megane 2014 1.2 Tce (130 KM)8,3 s185 m
44Seat Toledo 1.6 TDI (105 KM)8,3 s185 m
47Honda Civic 1.8 (142 KM)8,5 s189 m
47Skoda Rapid Spaceback 1.2 TSI (105 KM)8,5 s189 m
49Skoda Rapid 1.2 TSI (105 KM)8,7 s194 m
50Kia Cee'd 1.6 CRDi (128 KM)8,8 s196 m
51Renault Megane 1.4 Tce (130 KM)8,9 s198 m
51Toyota Auris 2015fl 1.2T (115 KM)8,9 s198 m
53Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDi (135 KM)9,0 s200 m
53Nissan Pulsar 1.2 Tce (115 KM)9,0 s200 m
53Skoda Octavia Combi 1.2 TSI (105 KM)9,0 s200 m
53VW Jetta 1.2 TSI (105 KM)9,0 s200 m
57VW Beetle 1.2 TSI (105 KM)9,3 s207 m
58Ford Focus 1.0 EcoBoost (125 KM)9,4 s209 m
58Kia Cee'd 1.0 T-GDI (120 KM)9,4 s209 m
60Skoda Octavia Greenline (105 KM)9,6 s214 m
61Honda CR-Z (124 KM)9,8 s218 m
62Peugeot 301 1.6 VTi (115 KM)10,0 s223 m
62VW Golf VI 1.2 TSI (105KM)10,0 s223 m
64Citroen C4 1.6 VTi (115 KM)10,1 s225 m
65Hyundai Elantra 1.6 (132 KM)10,3 s229 m
66Hyundai i30 kombi 1.6 GDI (135 KM)10,5 s234 m
67Hyundai i30 2015 kombi 1.4 (100 KM)11,0 s245 m
68Chevrolet Cruze sedan 1.6 (113 KM) b.11,1 s247 m
68Fiat Tipo 1.4 (95 KM)11,1 s247 m
70BMW 116i (109 KM)11,2 s249 m
71Opel Astra 1.0 Turbo (105 KM)11,3 s251 m
72Toyota Auris 1.6 (132 KM)11,7 s260 m
73Chevrolet Cruze sed. 1.6 (113 KM) LPG12,0 s267 m
74BMW 114i (102 KM)12,3 s274 m
75Mazda 3 1.6 (105 KM)12,5 s278 m
75Mitsubishi Lancer 1.6 (117 KM)12,5 s278 m
77Ford Focus 1.6 (100 KM)12,8 s285 m
78Mazda 3 1.6 (105 KM)13,2 s294 m
79Toyota Auris Touring S. 1.6 (130 KM)13,5 s300 m

 

Samochody klasy średniej

Limuzyny klasy średniej są cięższe od zwinnych kompaktów, dlatego nawet najlepsze przyspieszają gorzej od nich. Tylko BMW 328i „wyrabia się’ w mniej niż 5 sekund, ale prawie wszystkie badane auta mieszczą się w granicy 10 sekund i 200 metrów. Najsłabsza Toyota Avensis znacząco odstaje od rywali pod względem elastyczności.

PozycjaMarka, modelCzasDystans
1BMW 328i (245 KM)4,1 s91 m
2Ford Mondeo 2.2 TDCI kombi (200 KM)5,4 s120 m
3Audi A4 2.0TDI (170 KM)5,8 s129 m
3Opel Insignia ST 2.0 CDTI BT 4x4 (195 KM)5,8 s129 m
5Opel Insignia OPC (325 KM)5,9 s131 m
6Honda Accord 2.2 CDTI (180 KM)6,0 s134 m
7Alfa Romeo 159 2.0 JTDm (170 KM)6,1 s136 m
7Mazda 6 2.2 MZR-CD (185 KM)6,1 s136 m
7Volvo V60 D3 (163 KM)6,1 s136 m
10Skoda Superb Com. 2.0 TDI (190 KM)6,4 s142 m
11Subaru Legacy kombi 2.0D (150 KM)6,8 s151 m
12BMW 320d (163 KM)6,9 s154 m
13Ford Mondeo kom. 1.5 EB (160 KM)7,1 s158 m
13VW Passat B7 1.8 TSI kombi (160 KM)7,1 s158 m
15Citroen C5 2.2 HDI Break (204 KM)7,2 s160 m
15Renault Laguna 2.0 HDI k. (150 KM) 7,2 s160 m
17Peugeot 508 SW 2.0 HDi (163 KM)7,3 s162 m
18Honda Accord 2.4 (200 KM)7,6 s169 m
18Peugeot 508 1.6 THP (165 KM)7,6 s169 m
20Toyota Avensis 2.0 D-4D (143 KM)7,8 s174 m
20VW Passat B5 1.9 TDI (130 KM)7,8 s174 m
22Subaru Outback 2.0D (150 KM)7,9 s176 m
22Toyota Avensis 2.0 D-4D (126 KM)7,9 s176 m
24Skoda Superb 1.4 TSI (150 KM)8,0 s178 m
25Opel Insignia 5d 1.6 SIDI (170 KM)8,3 s185 m
26Hyundai i40 sedan 2.0 (178 KM)8,4 s187 m
27Seat Exeo 1.8T (150 KM)8,6 s191 m
28Kia Optima 2.0 (165 KM)8,7 s194 m
28Volvo S60 2010 T3 (150 KM)8,7 s194 m
30Suzuki Kizashi 2.4 2WD (178 KM)9,1 s202 m
31Toyota Avensis TS 1.8 (147 KM)12,4 s276 m

 

Samochody sportowe

„Sportowców” zbadano zaledwie 14 i nawet pośród nich znalazł się reprezentant mający elastyczność na poziomie średniego auta miejskiego. To Hyundai Veloster, będący jednocześnie najsłabszym autem w klasie. Reszcie wystarczy do 8 sekund i 170 metrów wolnej drogi przed sobą.

PozycjaMarka, modelCzasDystans
1BMW 1 M Coupe (340 KM)4,0 s89 m
2Nissan 370Z (332 KM)5,1 s113 m
3Nissan 370Z Nismo (344 KM)5,2 s116 m
4Hyundai Genesis 3.8 (350 KM)5,4 s120 m
4Mini Cooper S Cabrio (170 KM)5,4 s120 m
6Peugeot RCZ 1.6 THP (200 KM)5,5 s122 m
7Peugeot 308 CC 1.6 THP (200 KM)5,7 s127 m
8Peugeot RCZ 2.0 Hdi (163 KM)6,3 s140 m
9Mazda MX-5 (165 KM)7,4 s165 m
10Toyota GT 86 (200 KM)7,5 s167 m
11Subaru BRZ (200 KM)7,6 s169 m
12Porsche 911 „964” (250 KM)7,8 s174 m
13Renault Megane CC 1.4 TCe (130 KM)7,9 s176 m
14Hyundai Veloster (140 KM)10,5 s234 m

 

Samochody terenowe i SUV-y

Potężne jednostki montowane w SUV-ach zapewniają im doskonałą elastyczność, w większości wynoszącą mniej niż 8 sekund i 180 metrów. To wynik podobny do kompaktów, a trzeba pamiętać, że nie ujęto tutaj wyłącznie kompaktowych SUV-ów, ale również okazałej wielkości terenówki. Ostatnie miejsca zajmują najmniejsze crossovery.

PozycjaMarka, modelCzasDystans
1Toyota Land Cruiser 100 D-4D (190 KM)5,3 s118 m
2Hyundai Tucson 2015 2.0 CRDI (185 KM) 5,4 s120 m
3Nissan Juke 1.6 (190 KM) 6,0 s134 m
3Peugeot 3008 2.0 HDI (150 KM)6,0 s134 m
5Mini Countr. Cooper SD ALL4 (143 KM)6,2 s138 m
5Toyota RAV4 2.2 D-4D (177 KM) 6,2 s138 m
7BMW X1 xDrive20d (177 KM)6,4 s142 m
7Fiat Sedici 2.0 D (135 KM)6,4 s142 m
7Skoda Yeti 2.0 TDI 4x4 (177 KM)6,4 s142 m
10Nissan Qashqai 2.0 dCi (150 KM)6,5 s145 m
11Hyundai ix35 2.0 CRDi 4WD (136 KM)6,6 s147 m
11Mitsubishi ASX 1.8 DID (150 KM)6,6 s147 m
11Mitsubishi Outlander 2.2 DID (156 KM)6,6 s147 m
14Mini Paceman Cooper S ALL4 (184 KM)6,7 s149 m
14SsangYong Korando 2.0d (175 KM)6,7 s149 m
16Dacia Duster 1.2 TCe 4x4 (125 KM)6,8 s151 m
16VW Tiguan 2.0 TDI (140 KM)6,8 s151 m
18Mazda CX-7 2.3T (260 KM)6,9 s154 m
18Subaru Impreza XV 2.0d (150 KM)6,9 s154 m
20Dacia Duster 1.5 dCi (110 KM)7,1 s158 m
20Toyota RAV4 2.2 D-4D (150 KM)7,1 s158 m
22Honda CR-V 2.2 CDTI (150 KM) 7,2 s160 m
23Ford Kuga 2.0 TDCi (130 KM)7,3 s162 m
23Jeep Compass 2.2 CRD (163 KM)7,3 s162 m
23Nissan Juke 1.5 dCi (110 KM)7,3 s162 m
26Skoda Yeti 1.8 TSI (160 KM)7,4 s165 m
27Ford Kuga 2.2D (163 KM)7,5 s167 m
27Hyundai Santa Fe 2.2 CRDI (200 KM)7,5 s167 m
29Kia Sportage 2010 2.0D 4WD (136 KM)7,6 s169 m
30Fiat 500X 1.4T FWD (140 KM)7,7 s171 m
30Mitsubishi Outlander 2.0 DID (140 KM)7,7 s171 m
30Nissan Qashqai 1.6 dCi (130 KM)7,7 s171 m
30Nissan X-Trail 2014 1.6dCi (130 KM)7,7 s171 m
30Subaru Forester 2.0d (150 KM)7,7 s171 m
35Mini Countryman Cooper D (112 KM)7,8 s174 m
36Honda CR-V 1.6 i-DTEC (120 KM)8,0 s178 m
36Nissan Qashqai 1.2 DIG-T (163 KM)8,0 s178 m
38Kia Sportage 1.7 CRDi (115 KM)8,1 s180 m
38Suzuki Grand Vitara 1.9 DDiS (120 KM)8,1 s180 m
40Ford Ranger 2.2 (150 KM)8,6 s191 m
40Peugeot 3008 1.6 HDI (110 KM)8,6 s191 m
42Skoda Yeti 1.4 TSI 2WD (125 KM)8,7 s194 m
43VW Cross Polo 1.6 TDI (105 KM)8,8 s196 m
44Toyota Urban Cruiser 1.4 D-4D (90 KM)8,9 s198 m
45Opel Mokka 1.4 Turbo 4WD (140 KM)9,2 s205 m
46Toyota RAV4 2.0 D-4D (126 KM)9,5 s211 m
47Mazda CX-5 2.0 (165 KM)9,8 s218 m
48Dacia Duster 1.6 16V (105 KM)9,9 s220 m
49Honda CR-V 2.0 (155 KM)10,3 s229 m
49Peugeot 2008 1.6 VTi (120 KM)10,3 s229 m
49Toyota Hilux 3.0 D-4D (163 KM)10,3 s229 m
52Mini Countr. Cooper All4 (184 KM)10,6 s236 m
53Toyota RAV4 2.0 4WD (152 KM)10,8 s240 m
54Kia Soul 1.6 (140 KM)11,4 s254 m
54Subaru Forester 2.0 (150 KM)11,4 s254 m
56Hyundai ix35 2.0 MPI 4WD (163 KM)11,5 s256 m
56Kia Soul 1.6 GDI (140 KM)11,5 s256 m
58Peugeot 2008 1.2 VTi (82 KM)12,2 s271 m
59Hyundai Tucson 1.6 GDI (132 KM)12,4 s276 m
60Kia Sportage 1.6 2WD (135 KM)12,6 s280 m
61Mitsubishi ASX 1.6 (117 KM)12,7 s283 m
62Suzuki SX4 S-Cross 1.6 VVT 4WD (120 KM)12,8 s285 m
63Fiat 500X 1.6 E-Torq (110 KM)13,0 s289 m
64Suzuki Vitara 1.6 4x4 (120 KM)13,8 s307 m

 

Vany i minivany

Rodzinne minivany w mocniejszych wersjach silnikowych okupują pierwszą połowę zestawienia, osiągając elastyczność na poziomie do 9 sekund i 200 metrów dystansu. Dalej znajdziemy kombivany i mniejsze minivany, a także słabsze odmiany aut z początku stawki. Lepszą elastyczność diesli doskonale widać na przykładzie Toyoty Verso – benzynowy wariant 1.8 zajął dopiero 30. miejsce, podczas gdy o 20 KM słabszy 2.0 D-4D nabiera prędkości dwa razy szybciej. Przekłada się to na różnicę 130 metrów podczas wyprzedzania.

PozycjaMarka, modelCzasDystans
1Renault Grand Scenic 2.0 dCi (160 KM)5,8 s129 m
2Opel Zafira Tourer 2.0 CDTi (195 KM)6,3 s140 m
3Toyota Verso 2.0 D-4D (126 KM)6,4 s142 m
4Fiat Freemont 2.0D (170 KM)6,5 s145 m
5Peugeot 5008 2.0 Hdi (150 KM)6,6 s147 m
6VW Caddy 2015 2.0 TDI (150 KM)6,8 s151 m
7Mercedes B 200 CDI (140 KM)6,9 s154 m
8Renault Grand Scenic 1.6 dCi (130 KM)7,2 s160 m
8VW Golf Sportsvan 1.4 TSI (150 KM)7,2 s160 m
10Citroen G. C4 Picasso 2.0 B.HDI (150 KM)7,4 s165 m
10VW Touran 2010 2.0 TDI (140 KM)7,4 s165 m
12Fiat 500L Living 1.6MTJ (105 KM)7,5 s167 m
13Peugeot 5008 1.6 THP (156 KM)7,6 s169 m
14Mazda 5 1.6 d (115 KM)7,9 s176 m
14Renault Scenic 1.4 TCE (130 KM)7,9 s176 m
16Toyota Verso-S 1.4 D-4D (90 KM)8,1 s180 m
17Ford C-Max 1.6 TDCi (115 KM)8,2 s182 m
18Dacia Lodgy 1.5 dCi (110 KM)9,2 s205 m
18Ford Tourneo Connect 1.6 TDCi (115 KM)9,2 s205 m
20Citroen C4 Picasso 1.6THP (156 KM)9,4 s209 m
21Dacia Lodgy 1.2 Tce (115 KM)9,9 s220 m
22Citroen Berlingo XTR 1.6 HDi (100 KM)10,0 s223 m
22VW Multivan 2.0 BiTDI (180 KM)10,0 s223 m
24Opel Zafira Tourer 1.4 T (140 KM)10,1 s225 m
24Peugeot Partner Tepee 1.6 HDI (100 KM)10,1 s225 m
24Toyota Verso 1.6 D-4D (112 KM)10,1 s225 m
27Subaru Trezia (100 KM)10,8 s240 m
28Chevrolet Orlando 1.8 (141 KM)10,9 s243 m
29Toyota Verso-S 1.33 benz (99 KM)11,2 s249 m
30Nissan Cube 1.6 (110 KM)12,2 s271 m
30Toyota Verso 1.8 (147 KM)12,2 s271 m
32Fiat 500L 1.4 (95 KM)13,3 s296 m
32Kia Venga 1.4 (90 KM13,3 s296 m
34Nissan Note 1.2 (80 KM)15,2 s338 m
35Ford B-Max 1.4 (90 KM)16,0 s356 m