KJS

Początkującemu kierowcy rajdowemu nie potrzeba mocnego i drogiego w naprawach auta. Oto 7 tanich i solidnych propozycji w różnych klasach pojemności.

Młody kierowca, chcąc rozpocząć swoją przygodę w sporcie motorowym,  nie musi od razu inwestować w tuning i odpowiednie wyposażenie i tak już mocnego pojazdu. Na początek wystarczy mu zwykłe auto, którym zdobędzie licencję RN, czyli zda egzamin z przejazdu w klubie zrzeszonym w PZM. Na prostym samochodzie będzie mógł też ćwiczyć techniki jazdy we własnym zakresie, co zaprocentuje po przesiadce na mocniejsze auto w wyższej klasie.

Specyfika KJS

Zawody KJS dzielą się na dwa rodzaje rajdów: zwykłe, w których można startować samochodami dopuszczonymi do ruchu po drogach publicznych (bez klatki, ale trzeba mieć kask) i Super KJS, gdzie już jest wymagana klatka. Podczas wyboru samochodu dla siebie warto celować w mocniejsze wersje o danej pojemności, czyli chcąc kupić auto o pojemności 2 litrów trzeba szukać odmian np. 150-konnych, a nie 115. Klasy w KJS najczęściej dzielą się na: do 1.4, 1.4-1.6, 1.6-1.8, 1.8-2.0, powyżej 2.0, ale w zależności od ilości startujących aut organizator może je zmienić.

Zacznij od taniego pojazdu

Doskonalenie techniki jazdy w prostych, wytrzymałych i tanich autach jest kluczowe dla początkującego kierowcy rajdowego, a podjęte wysiłki zaprocentują w przyszłości na profesjonalnych odcinkach. Przedstawiamy 7 polecanych samochodów do KJS o pojemnościach od 1.1 do 2.0. Wszystkie łączy wysoka trwałość konstrukcji i dobre zaopatrzenie w części.

Klasa do 1400 ccm

Fiat Seicento Sporting
Lata produkcji: 1998-2010
Ceny używanych: 4-6 tys. zł

Najtańsza, ale i najsłabsza propozycja, w sam raz do zrobienia licencji rajdowej. Seicento Sporting jest dość żwawy i ma wytrzymały silnik, ale nisko zamontowaną chłodnicę łatwo uszkodzić na zakręcie, a tym samym doprowadzić do przegrzania jednostki. Miejski Fiat ma też nadwozie o słabej sztywności, przez co może się odkształcić już po jednym odcinku specjalnym. Niewątpliwą zaletą jest szeroki dostęp co wielu części zamiennych. W dzisiejszych czasach trudno już o sukcesy za jego kierownicą, ale z powodzeniem można się na nim „ćwiczyć”.

Dane techniczne – Fiat Seicento Sporting

Silnik 1.1
Pojemność 1108 ccm
Moc 55 KM
Maks. moment obrotowy 88 Nm
Prędkość maks. 150 km/h
Przysp. 0-100 km/h 13,5 s
Średnie zuż. paliwa 6,5 l/100 km
Nissan Micra K11
Lata produkcji: 1992-2003
Ceny używanych: 6-12 tys. zł

Nieco droższa (w zakupie i w częściach), ale znacznie wytrzymalsza od Seicento, nieźle się też prowadzi. Do startów w KJSach polecamy silnik 1.4 o lekko zadziornym charakterze. W Micrach można śmiało przebierać we wszystkich latach produkcji, także po pierwszym i drugim liftingu. Nie ma co zwracać uwagi na wyposażenie – ważne, by było wspomaganie kierownicy. Czasami można trafić na egzemplarze z rajdową przeszłością w okazyjnej cenie.

Dane techniczne – Nissan Micra K11

Silnik 1.4
Pojemność 1348 ccm
Moc 82 KM
Maks. moment obrotowy 108 Nm
Prędkość maks. 170 km/h
Przysp. 0-100 km/h 11,9 s
Średnie zuż. paliwa 6,1 l/100 km