PoradyPoradyPrawo jazdy na kampera. Czy prowadzenie kampera wymaga dodatkowych uprawnień?

Prawo jazdy na kampera. Czy prowadzenie kampera wymaga dodatkowych uprawnień?

Kampery zyskują w Polsce coraz większą popularność. Czy jednak prowadzenie samochodu kempingowego wymaga od kierowcy specjalnych uprawnień? Wyjaśniamy, jakie prawo jazdy należy mieć do jazdy kamperem.

Popularność samochodów kempingowych w Polsce wciąż rośnie i coraz więcej osób decyduje się na zakup lub przynajmniej czasowy wynajem kampera. Nic dziwnego – tzw. domy na kółkach gwarantują podróżującym mobilność i pozwalają uniezależnić się od bazy noclegowej w postaci hoteli czy pensjonatów. Wielu kierowców zadaje sobie jednak pytanie, czy posiadane przez nich uprawnienia wystarczą do prowadzenia pojazdu o znacznie większych wymiarach niż przeciętne auto osobowe. W końcu kampery często przewyższają wielkością nawet pakowne dostawczaki. Jakie wymagania trzeba spełniać, by usiąść za kierownicą samochody kempingowego?

Chętnych na podróż kamperem możemy uspokoić – do prowadzenia takiego pojazdu zazwyczaj w zupełności wystarczy prawo jazdy kategorii B, czyli posiadane przez zdecydowaną większość kierowców. Na podstawie tych uprawnień mamy możliwość kierowania nie tylko autami osobowymi, ale również dostawczymi. Warunek jest jeden – DMC, czyli dopuszczalna masa całkowita pojazdu, nie może przekraczać 3,5 tony. Wyjątek stanowią pojazdy z napędami alternatywnymi (elektryczne oraz zasilane LPG, CNG, LNG, a także wodorem), których DMC może wynosić maksymalnie 4250 kg.

Coś takiego jak osobne prawo jazdy na kampera w świetle przepisów po prostu nie istnieje, a jedyne ograniczenia są związane z masą całkowitą auta, którym się poruszamy. Aby zatem upewnić się, czy możemy usiąść za kierownicą danego kampera, należy zajrzeć w jego dowód rejestracyjny, gdzie w rubryce F znajdziemy wartość DMC. Warto pamiętać, że dopuszczalna masa całkowita odnosi się do wagi pojazdu z całym wyposażeniem, bagażami oraz pasażerami. Nie należy jej mylić z masą własną, która zwykle wynosi znacznie mniej.

Większość dostępnych na polskim rynku aut kempingowych spełnia opisywany warunek, czyli ich DMC wynosi 3,5 t, a na kierowanie nimi wystarczy kategoria B. Należy mieć jednak świadomość, że niektóre kampery po doposażeniu i zapakowaniu wszystkich bagaży przekraczają tę wartość, z kolei największe modele już „na pusto” ważą dużo więcej. Jeśli waga pojazdu przekracza 3500 kg, niezbędne okazuje się prawo jazdy kategorii C. Kierowcom z podstawowymi uprawnieniami , którzy lekceważącą ten przepis i prowadzącą zbyt ciężkie kampery, grozi mandat wynoszący od 1500 zł do nawet 5000 zł. W przypadku, gdy sprawa trafi do sądu, wysokość kary może wzrosnąć aż do 30 000 zł.

Zachęcamy także do przeczytania:

Samochody kempingowe – rodzaje, wyposażenie, przykładowe oferty

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji