Kampery - rodzaje, wyposażenie, przykłady - otwierające

Samochody kempingowe to prawdziwe domy na kołach z bardzo funkcjonalną zabudową. Rynek jest tak różnorodny, że każdy zainteresowany będzie w stanie idealnie dopasować kampera do własnych potrzeb.

Kamper kojarzy się z samochodem dostawczym, który ma fabryczny przód i zabudowę mieszkalną za przednią częścią kabiny. Kiedyś wybór samochodu kempingowego rzeczywiście ograniczał się głównie do aut tego typu, ewentualnie „dostawczaka” z zabudową kempingową – fabryczną (np. Volkswagen T3 Westfalia) lub montowaną na zlecenie. Rosnąca moda na podróżowanie kamperami i zwiększające się oczekiwania ich użytkowników sprawiły, że obecnie wyróżnia się kilka typów samochodów kempingowych, różniących się nie tylko poziomem wyposażenia, wielkością i ceną, ale i konstrukcją: większość bazuje na popularnych autach dostawczych, ale dla wymagających domy na kołach, które bazują na samochodach ciężarowych. Wszystkie łączy gwarancja zapewnienia podróżnym pełnej mobilności, niezależności oraz przyzwoitych warunków mieszkalnych w czasie urlopu.

Przeczytaj także, jakie są koszty wynajmu kampera i ile trzeba wydać na typowe wakacje w samochodzie kempingowym

Rodzaje kamperów

Mini-kamper

Wstęp do świata samochodów kempingowych. Mini-kampery bazują na niewielkich autach dostawczych lub kombivanach (np. Volkswagen Caddy w wersji Beach). Oferują miejsce do spania najczęściej dla 2-4 osób (łóżko powstaje po złożeniu kanapy, w autach z nadbudówką dostępna jest przestrzeń w rozkładanym namiocie dachowym, namiot może być też przypinany do auta). To najtańszy, ale i najmniej funkcjonalny typ kampera – zapewnia dach nad głową, ale ma wiele ograniczeń (kuchenka czy lodówka zwykle nie są elementami zabudowy). Plusem są atrakcyjne ceny zakupu i niskie koszty eksploatacji. Tego typu auta można spotkać m.in. w wypożyczalniach kamperów na Islandii.

Kamper-van

Zbudowany na bazie większych aut dostawczych (Fiat Ducato, Mercedes Sprinter itp.), ale wymiarami nieodstający od pierwowzorów. Pod metalową karoserią wygospodarowano miejsce na łóżko i aneks kuchenny, a w wybranych modelach nawet na łazienkę. Ich zaletą jest pewne prowadzenie, umiarkowane zużycie paliwa i sztywność całkowicie stalowego nadwozia, która istotnie ogranicza hałasowanie elementów wykończenia wnętrza podczas jazdy po nierównych drogach. Plusem są też niskie koszty napraw oraz łatwość ich przeprowadzenia – zderzaki, lampy, drzwi czy szyba przednia nie różnią się od stosowanych w autach użytkowych.

Kamper-van
Kamper-van łączy wygodę mieszkania z szybkością podróżowania. Najczęściej spotyka się kampery stworzone na bazie Fiata Ducato i jego bliźniaków konstrukcyjnych (np. Peugeot Boxer).

Pół-integra

Najprościej mówiąc, jest to kamper z przodem od seryjnego auta (np. Fiat Ducato) z poszerzoną względem niego o ok. 30 cm zabudową z tworzywa, która stanowi część mieszkalną. Wnętrze jest bardziej przestronne niż w kamper-vanie. Ma to jednak swoją cenę. Pojazd jest trudniejszy w prowadzeniu od typowego vana – mocniej reaguje na podmuchy wiatru, ma większe gabaryty. Ograniczona sztywność tyłu nadwozia sprawia, że na wybojach elementy zabudowy mogą skrzypieć.

Kamper pół-integra
Kamper typu pół-integra posiada przód seryjnie produkowanego auta dostawczego oraz specjalistyczną zabudowę tyłu.

Alkowa

Alkowa to posiada dodatkową przestrzeń sypialną dla dwóch osób. Jest ona umieszczona nad kabiną kierowcy. Dzięki niej w kamperze może nocować nawet 6-7 osób – teoretycznie, gdyż wygodniej jest czwórce. Wówczas można zrezygnować z przygotowywania miejsc do spalania w części dziennej kampera lub górną sypialnię potraktować jako miejsce na bagaż. O wyższej zabudowie trzeba pamiętać podczas jazdy (niemożliwy może być wjazd np. na parking podziemny). Zaburzona aerodynamika przodu nadwozia oznacza też zwiększone zużycie paliwa.

Kamper Alkowa
Dzięki zabudowie typu alkowa w kamperze przenocuje więcej osób – bez konieczności rozkładania namiotu znanego z kamper-vanów.

Integra

Kamper zbudowany od podstaw jako samochód kempingowy. Ma jednolitą bryłę i zabudowę połączoną z kabiną kierowcy. Cechuje się większą przestrzenią w środku i ponadprzeciętną wygodą, ale trudno nim manewrować z uwagi na dużą szerokość i długi tylny zwis nadwozia. Praktycznie wszystkie elementy nadwoziowe zostały zaprojektowane z myślą o kamperze. Niestety oznacza to, że są trudno dostępne i drogie (w szczególności przednie szyby).

Kamper Integra
Kamper typu integra jest budowany od podstaw na podwoziu popularnych samochodów dostawczych. Naprawy mechaniczne są więc względnie tanie, usuwanie jakichkolwiek problemów z nadwoziem jest natomiast drogie i trudne.

Pick-up z zabudową

Optymalne rozwiązanie dla osób lubiących zapuszczać się w teren i nie oczekujących nadzwyczajnych wygód. Nadbudówkę mieszkalną poza sezonem można zdemontować i postawić na specjalnych nóżkach.

Pick-up z zabudową
Mercedes Klasy X z kempingową zabudową, która może zostać z powodzeniem zamontowana także na innej półciężarówce.

Motorhome

Największy i najbardziej luksusowy typ kampera. Zwykle jest budowany w oparciu o największe samochody ciężarowe (np. Mercedesa Actrosa lub terenowego Zetrosa). Motorhome ma wnętrze na miarę pięciogwiazdkowego hotelu, a często także garaż na samochód osobowy czy motocykl. Niektóre kempingi zabraniają ich wjazdu z uwagi na ogromne rozmiary i znaczną wagę. Ceny tego typu pojazdów liczy się w milionach złotych.

Motorhome
Kampery typu motorhome to prawdziwe wille na kołach, nierzadko z garażami na samochody osobowe.

Kamper wyprawowy

Kampery wyprawowe są dostosowane do bardzo trudnych warunków terenowych. Mogą bazować np. na legendarnym Unimogu.

Na następnej stronie:
– typowe wyposażenie kampera
– przegląd ofert używanych kamperów

1
2

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here