Samochody kempingowe to prawdziwe domy na kołach z bardzo funkcjonalną zabudową. Rynek jest tak różnorodny, że każdy zainteresowany będzie w stanie idealnie dopasować kampera do własnych potrzeb.
Kamper kojarzy się z samochodem dostawczym, który ma fabryczny przód i zabudowę mieszkalną za przednią częścią kabiny. Kiedyś wybór samochodu kempingowego rzeczywiście ograniczał się głównie do aut tego typu, ewentualnie „dostawczaka” z zabudową kempingową – fabryczną (np. Volkswagen T3 Westfalia) lub montowaną na zlecenie. Rosnąca moda na podróżowanie kamperami i zwiększające się oczekiwania ich użytkowników sprawiły, że obecnie wyróżnia się kilka typów samochodów kempingowych, różniących się nie tylko poziomem wyposażenia, wielkością i ceną, ale i konstrukcją: większość bazuje na popularnych autach dostawczych, ale dla wymagających domy na kołach, które bazują na samochodach ciężarowych. Wszystkie łączy gwarancja zapewnienia podróżnym pełnej mobilności, niezależności oraz przyzwoitych warunków mieszkalnych w czasie urlopu.
Rodzaje kamperów
Mini-kamper
Wstęp do świata samochodów kempingowych. Mini-kampery bazują na niewielkich autach dostawczych lub kombivanach (np. Volkswagen Caddy w wersji Beach). Oferują miejsce do spania najczęściej dla 2-4 osób (łóżko powstaje po złożeniu kanapy, w autach z nadbudówką dostępna jest przestrzeń w rozkładanym namiocie dachowym, namiot może być też przypinany do auta). To najtańszy, ale i najmniej funkcjonalny typ kampera – zapewnia dach nad głową, ale ma wiele ograniczeń (kuchenka czy lodówka zwykle nie są elementami zabudowy). Plusem są atrakcyjne ceny zakupu i niskie koszty eksploatacji. Tego typu auta można spotkać m.in. w wypożyczalniach kamperów na Islandii.
Kamper-van
Zbudowany na bazie większych aut dostawczych (Fiat Ducato, Mercedes Sprinter itp.), ale wymiarami nieodstający od pierwowzorów. Pod metalową karoserią wygospodarowano miejsce na łóżko i aneks kuchenny, a w wybranych modelach nawet na łazienkę. Ich zaletą jest pewne prowadzenie, umiarkowane zużycie paliwa i sztywność całkowicie stalowego nadwozia, która istotnie ogranicza hałasowanie elementów wykończenia wnętrza podczas jazdy po nierównych drogach. Plusem są też niskie koszty napraw oraz łatwość ich przeprowadzenia – zderzaki, lampy, drzwi czy szyba przednia nie różnią się od stosowanych w autach użytkowych.

Pół-integra
Najprościej mówiąc, jest to kamper z przodem od seryjnego auta (np. Fiat Ducato) z poszerzoną względem niego o ok. 30 cm zabudową z tworzywa, która stanowi część mieszkalną. Wnętrze jest bardziej przestronne niż w kamper-vanie. Ma to jednak swoją cenę. Pojazd jest trudniejszy w prowadzeniu od typowego vana – mocniej reaguje na podmuchy wiatru, ma większe gabaryty. Ograniczona sztywność tyłu nadwozia sprawia, że na wybojach elementy zabudowy mogą skrzypieć.

Alkowa
Alkowa to posiada dodatkową przestrzeń sypialną dla dwóch osób. Jest ona umieszczona nad kabiną kierowcy. Dzięki niej w kamperze może nocować nawet 6-7 osób – teoretycznie, gdyż wygodniej jest czwórce. Wówczas można zrezygnować z przygotowywania miejsc do spalania w części dziennej kampera lub górną sypialnię potraktować jako miejsce na bagaż. O wyższej zabudowie trzeba pamiętać podczas jazdy (niemożliwy może być wjazd np. na parking podziemny). Zaburzona aerodynamika przodu nadwozia oznacza też zwiększone zużycie paliwa.

Integra
Kamper zbudowany od podstaw jako samochód kempingowy. Ma jednolitą bryłę i zabudowę połączoną z kabiną kierowcy. Cechuje się większą przestrzenią w środku i ponadprzeciętną wygodą, ale trudno nim manewrować z uwagi na dużą szerokość i długi tylny zwis nadwozia. Praktycznie wszystkie elementy nadwoziowe zostały zaprojektowane z myślą o kamperze. Niestety oznacza to, że są trudno dostępne i drogie (w szczególności przednie szyby).

Pick-up z zabudową
Optymalne rozwiązanie dla osób lubiących zapuszczać się w teren i nie oczekujących nadzwyczajnych wygód. Nadbudówkę mieszkalną poza sezonem można zdemontować i postawić na specjalnych nóżkach.

Motorhome
Największy i najbardziej luksusowy typ kampera. Zwykle jest budowany w oparciu o największe samochody ciężarowe (np. Mercedesa Actrosa lub terenowego Zetrosa). Motorhome ma wnętrze na miarę pięciogwiazdkowego hotelu, a często także garaż na samochód osobowy czy motocykl. Niektóre kempingi zabraniają ich wjazdu z uwagi na ogromne rozmiary i znaczną wagę. Ceny tego typu pojazdów liczy się w milionach złotych.

Kamper wyprawowy
Kampery wyprawowe są dostosowane do bardzo trudnych warunków terenowych. Mogą bazować np. na legendarnym Unimogu.
Na następnej stronie:
– typowe wyposażenie kampera
– przegląd ofert używanych kamperów