PoradyPoradyPodróżowanie kamperem: wynajem, koszty, praktyczne porady

Podróżowanie kamperem: wynajem, koszty, praktyczne porady

Podróżowanie kamperem daje poczucie niezależności i gwarantuje przeżycie wspaniałej wakacyjnej przygody. Z jakimi kosztami muszą się liczyć osoby chcące podróżować kamperem? Jak i gdzie zaplanować wakacyjną trasę?

Chociaż samochód kempingowy nie zapewnia aż tak luksusowych warunków jak pokój lub apartament w dobrym hotelu, a także wymaga nie raz wielu wyrzeczeń, nigdy nie brakuje chętnych na taki rodzaj podróżowania. Niewątpliwą zaletą kamperów są względnie kompaktowe rozmiary (niektóre wyglądają jak typowe auta dostawcze), pełna mobilność i niski koszt podróżowania (właściwie tylko paliwo, opłaty drogowe i koszt pozostawienia go na polu kempingowym). Czasami jednak rzeczywistość brutalnie uderza w osoby zafascynowane turystyką kamperem: w niektórych krajach nie brakuje obostrzeń dla tego typu pojazdów (zakazy wjazdu, ograniczony czasowo postój), pojawiają się problemy ze znalezieniem źródła prądu, a w starszych modelach trzeba się zmagać z brakiem niektórych udogodnień, np. klimatyzacji. Inną sprawą są koszty nabycia albo wynajęcia kampera: nowy kosztuje tyle co dobrze wyposażona limuzyna klasy średniej, używany z kolei może wymagać wielu dodatkowych inwestycji, dlatego większość osób rozpoczyna przygodę z kamperem od jednorazowego wypożyczenia.

Zobacz także: rodzaje kamperów, wyposażenie i przykłady używanych samochodów kempingowych

Ile kosztują nowe i używane kampery?

Nowy samochód kempingowy często jest poza zasięgiem finansowym wielu osób. Ceny tego typu pojazdów rozpoczynają się od ok. 200 tys. zł – mowa tu o kamperze z prawdziwego zdarzenia: te bazujące na autach dostawczych (np. Volkswagen California) będą nieco tańsze. Używane pojazdy tego typu kosztują od 20-30 tys. zł w górę. Nie liczmy, że za tyle kupimy kilkuletni samochód kempingowy: może mieć on nawet 20-30 lat, a ich ceny zależą od rocznika, rodzaju i jego wyposażenia. Do wydatków trzeba doliczyć koszty ubezpieczenia OC, za które płacimy nawet, gdy samochód przez dłuższy czas stoi w oczekiwaniu na sezon. Na szczęście większość kamperów bazuje na popularnych samochodach dostawczych, więc znalezienie części mechanicznych nie stanowi problemu. Gorzej, gdy zaistnieje konieczność wymiany elementów plastikowej zabudowy lub wnętrza: wtedy zwykle trzeba szukać części do konkretnego modelu.

Jakie są koszty wynajmu kampera?

Mając przed oczami wizję poniesienia aż takich wydatków, chętni na turystykę kamperem decydują się na jednorazowy wynajem konkretnego egzemplarza. Koszty wypożyczenia również zależą od wielkości, rocznika i wyposażenia kampera, ale i od pory roku: w sezonie niskim (od października do kwietnia) koszty wahają się od 300 do 500 zł za dobę, w wysokim cena potrafi być nawet dwa razy wyższa. Do tego dochodzi opłata za przygotowanie auta do podróży (300-500 zł), bieżące opłaty drogowe i koszty paliwa – kampery średnio spalają ok. 10 l/100 km, więc za każde 100 kilometrów zapłacimy ok. 60 zł. Do tego należy doliczyć opłacenie kaucji w wysokości 4-8 tys. zł. Należy mieć na uwadze, że każda wypożyczalnia ma określone własne warunki wynajmu i podane koszty mają wymiar orientacyjny. Pamiętajmy o tym, że to nie wszystkie wakacyjne wydatki. Kampera trzeba postawić na polu namiotowym: doba na polskich kempingach w sezonie wysokim kosztuje ok. 30-40 zł. Do tego trzeba doliczyć opłatę za nocleg każdej z osób (10-15 zł), podłączenie do prądu (ok. 10 zł) plus opłaty klimatyczne i obecność zwierząt. W rezultacie po podliczeniu wszystkiego możemy za dobę pobytu zapłacić ponad dwukrotnie więcej niż gdybyśmy nocowali w namiocie. Podobnie za granicą: dwie osoby w kamperze na kempingu o wysokim standardzie zapłacą za dobę ok. 40-50 Euro (łączna kwota za postój kampera, prąd i nocleg dwóch osób).

Wypożyczenie kampera
By nie narazić się na dodatkowe, niepotrzebne koszty np. za sprzątanie kampera, dokładnie czytajmy warunki umowy jego wynajmu. Niekiedy jeden wyjazd wypożyczonym kamperem będzie kosztował połowę kwoty za używany egzemplarz w dobrym stanie technicznym.

Jak planować trasę, by uniknąć problemów?

Przede wszystkim na początek nie można „porywać się na głęboką wodę”, tzn. nie planować długich przejazdów i przyjazdów na kemping w godzinach nocnych (na większości pól namiotowych obowiązuje cisza nocna od godziny 21-22). Kluczowa zasada: patrzmy na znaki. To one informują o tym, czy, na ile i gdzie możemy pozostawić samochód kempingowy. Najlepiej ograniczyć wjazd do centrum wielkich miast za granicą, bo w niektórych obowiązuje zakaz wjazdu dla tego typu samochodów. Na szczęście większość państw ma świetnie rozwiniętą sieć parkingów dla kamperów, gdzie można nie tylko za darmo przenocować, ale i podłączyć auto do prądu i opróżnić zbiornik z brudną wodą. Takich miejsc jest na tyle dużo, że nie ma co ryzykować mandatem za nocowanie w niedozwolonym miejscu (czytaj więcej). Pamiętajmy o tym, żeby nie przeładowywać kampera: zwykle ważą one ok. 3 ton, więc na pokład mogą zabrać zaledwie 500 kg, z czego pierwsze 100 „zabierze” napełniony zbiornik z wodą. Za to nie tylko grozi kara, ale i poważne konsekwencje podczas wypadku z udziałem przeładowanego kampera, włącznie z odmową wypłaty odszkodowania.

Kampery - znaki
Niestety, kampera nie można pozostawić na noc w każdym miejscu – regulują to odpowiednie znaki. W wielu europejskich krajach jest mnóstwo specjalnie wydzielonych miejsc do zaparkowania kampera i wykonania w nim podstawowych czynności obsługowych.

Gdzie jechać kamperem?

Na początek warto wybrać trasę biegnącą niedaleko naszego kraju. Polecamy wyprawę przez Litwę i Łotwę do Estonii: po minięciu malowniczej Rygi część trasy biegnie wzdłuż wybrzeża Morza Bałtyckiego. Inna propozycja: północne Niemcy i Dania (również dla miłośników nadmorskiego krajobrazu, a w dodatku te kraje dysponują świetną bazą kempingową). Obie wyprawy liczą ok. 3000 km. Dla bardziej ambitnych proponujemy przejazd krętymi, górskimi drogami Szwajcarii, Wenecji i Toskanii (4500 km) lub obrać kierunek na Lazurowe Wybrzeże (przez Alpy, ok. 5000 km). Dla miłośników przyrody i wyludnionych krajobrazów idealnym celem wyprawy będzie Szwecja i Norwegia (Lofoty, Drabina Trolli, Droga Atlantycka).

Podróż kamperem
W większości europejskich krajów obowiązuje zakaz nocowania w kamperze poza polem kempingowym lub miejscem do tego przystosowanym. Niemal żadnych ograniczeń w wyborze miejsca nie ma np. w Norwegii i Rumunii, z tym że i tam zdarzają się znaki zakazujące długotrwałego postoju samochodu kempingowego.

Za pomoc w realizacji materiału dziękujemy stronie www.motorhome.pl

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

2 KOMENTARZE

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji