PoradyPoradyKiedy trzeba skontrolować lub ustawić geometrię kół?

Kiedy trzeba skontrolować lub ustawić geometrię kół?

Aspektem zaniedbywanym przez wielu kierowców jest kontrola geometrii kół. Jej rozregulowanie pogarsza prowadzenie, a do tego może przyspieszyć zużycie opon. Kiedy należy więc zrobić geometrię?

Koła tylko z pozoru przylegają do nawierzchni pod kątem prostym i są równoległe do osi pojazdu. Minimalne kątowe nachylenia, zbieżności lub rozbieżności mają kolosalny wpływ na prowadzenie się pojazdu czy jego reakcje na polecenia wydawane kierownicą.

Nie warto więc lekceważyć ustawienia geometrii kół. W niektórych pojazdach sprawa jest bardzo prosta, bo jedynym polegającym regulacji parametrem jest zbieżność przednich kół. W innych można na wiele sposobów regulować kąty przedniego i tylnego zawieszenia.

Kiedy trzeba sprawdzić geometrię kół

Kto nie chce wydawać pieniędzy (od kilkudziesięciu do kilkuset złotych za usługę, w zależności od stopnia jej skomplikowania czy problemów – np. z odkręceniem zapieczonych śrub), powinien pamiętać, że ustawienie geometrii zawieszenia należy koniecznie sprawdzić w kilku określonych sytuacjach.

  • Jeśli kierownica jest skrzywiona podczas jazdy na wprost – to może być sygnał, że kąty kół są nieprawidłowo ustawione.
  • Jeśli samochód ma tendencję do ściągania  – problem z geometrią czy zbieżnością zaburza stabilność pojazdu
  • Po uderzeniu w krawężnik lub wjechaniu w dużą dziurę – silne uderzenie może zaburzyć ustawienia geometrii, nierzadko wymuszając stałe, lekkie skręcenie kierownicy w trakcie jazdy do przodu.
  • Jeżeli opony są nierównomiernie zużyte – różny stopień starcia bieżnika z lewej i prawej strony samochody czy nawet w obrębie jednej opony sygnalizuje, że auto ma problem z geometrią.
  • Po wymianie elementów zawieszenia lub układu kierowniczego – części są wykonywane z pewną tolerancją, mogą pojawić się różnice wynikające z procesu montażu czy zużycia innych komponentów auta, więc jeżeli cokolwiek rozbierano w zawieszeniu, warto rozważyć kontrolę geometrii kół.

Okresowa kontrola geometrii jest zalecana co ok. 15-20 tys. km. Poza samym ustawieniem właściwych kątów, które zapewniają dobrą przyczepność, niskie spalanie i stabilność pojazdu, sprawiają, że śruby regulacyjne zawieszenia są okresowo odkręcane i przykręcane. To z kolei zaprocentuje, gdy trzeba będzie wymienić elementy zawieszenia. W autach, w których od lat nikt nie dotykał śrub, ich odkręcenie staje się dużym problemem.

Redakcja poleca: Czym jest zbieżność i geometria kół?

Warto także pamiętać, że regulacja geometrii kół jest okazją do zmiany charakterystyki prowadzenia pojazdu. Jeżeli chcielibyśmy uzyskać ostrzejszą lub mniej ostrą reakcję na ruchy kierownicy lub poprawić trakcję na zakrętach – wystarczy zgłosić ten fakt osobie regulującej geometrię zawieszenia. Zwykle będzie mogła dokonać niewielkich, ale istotnych korekt.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji