PoradyPoradyObowiązkowe szkolenie dla młodych kierowców – na czym polega?

Obowiązkowe szkolenie dla młodych kierowców – na czym polega?

W myśl obowiązujących przepisów każdy świeżo upieczony kierowca musi odbyć praktyczne szkolenie podczas trwania okresu próbnego. Dowiedz się więcej na ten temat.

W tym roku weszła w życie nowelizacja Ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami, która wprowadziła okres próbny dla osób, które po raz pierwszy otrzymały prawo jazdy. W ciągu pierwszych 2 lat od uzyskania uprawnień młody kierowca jest zobligowany do przestrzegania konkretnych przepisów, zgodnie z którymi musi m.in. ukończyć kurs dokształcający w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz praktyczne szkolenie w zakresie zagrożeń w ruchu drogowym.

Wspomniane szkolenie jest prowadzone przez wojewódzki ośrodek ruchu drogowego, a świeżo upieczony kierowca musi je zaliczyć między 4. a 8. miesiącem od dnia uzyskania prawa jazdy. Po jego ukończeniu WORD wydaje kierującemu stosowne zaświadczenie, które należy przedstawić staroście przed upływem 8 miesięcy od dnia otrzymania uprawnień.

Obowiązkowe szkolenie w zakresie zagrożeń w ruchu drogowym odbywa się w formie ćwiczeń praktycznych na płycie poślizgowej, po torze wytyczonym za pomocą pachołków lub linii. Podczas wykonywania zadań w samochodzie mogą przebywać jedynie osoba szkolona oraz instruktor techniki jazdy. Warto w tym miejscu dodać, że na uzasadniony wniosek uczestnika dopuszcza się udział w kursie tłumacza języka migowego lub systemu językowo-migowego, którego obecność zapewnia sam zainteresowany.

Za przygotowanie szczegółowego programu praktycznego szkolenia dla młodych kierowców odpowiada minister właściwy do spraw transportu. Ćwiczenia te mają na celu zwrócenie szczególnej uwagi osób szkolonych na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa oraz wskazanie zagrożeń wynikających z przeceniania własnych umiejętności podczas jazdy samochodem. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, szkolenie musi obejmować następujące zadania:

  • jazdę w zakręcie z różnymi prędkościami z włączonym (aktywnym) układem stabilizacji toru jazdy (ESP) – kilka przejazdów zaczynając od prędkości 20 km/h z jednoczesnym zwiększaniem prędkości do takiego poziomu, w którym panowanie nad autem jest utrudnione;
  • jazdę w zakręcie z różnymi prędkościami z wyłączonym (nieaktywnym) układem ESP – kilka przejazdów zaczynając od prędkości 20 km/h z jednoczesnym zwiększaniem prędkości do takiego poziomu, w którym panowanie nad autem jest utrudnione;
  • hamowanie awaryjne na wprost autem w włączonym (aktywnym) układem zapobiegającym blokowaniu kół podczas hamowania (ABS), podczas jazdy z prędkością: 30 km/h, 40 km/h oraz 50 km/h;
  • hamowanie awaryjne w zakręcie autem w włączonym (aktywnym) układem ABS, podczas jazdy z prędkością: 30 km/h, 40 km/h oraz 50 km/h.

Czas trwania praktycznego szkolenia wynosi 1 godzinę, czyli 60 minut. Kurs prowadzony jest za opłatą w wysokości 200 zł.

Na koniec bardzo ważna uwaga. Mimo iż powyższe przepisy już obowiązują, to w praktyce nie są jeszcze stosowane. Wciąż czekamy na wprowadzenie odpowiednich rozwiązań technicznych umożliwiających przekazywanie danych zgromadzonych w centralnej ewidencji kierowców.

Redakcja poleca:

Okres próbny dla młodych kierowców – na czym polega?

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji