Części samochodowe

Naturalne jest, że kierowcy szukają tańszych części do swoich aut. Nie wszystkie z niższej półki cenowej są złe, ale lepiej kupować je z rozwagą. Oto nasz poradnik, jakich firm zamienniki możemy bezpiecznie stosować.

Dzisiaj wydatki na części zamienne nawet do popularnych aut liczone są w tysiącach, a nie w setkach złotych. Jeśli kierowca chce zaoszczędzić choć część tego wydatku, może sam poszukać potrzebnych zamienników do swojego auta. Musi jednak uzbroić się w cierpliwość i nie robić tego w pośpiechu. Zdarzają się sytuacje, że do tego samego modelu pasują inne części, różniące się w zależności od np. wersji silnikowej lub wyposażeniowej. Wtedy najlepiej część odszukać na postawie numeru VIN, w którym zawarte są wszystkie informacje na temat konkretnego auta. Do numerów VIN odnoszą się nie tylko katalogi oryginalnych części, ale często również zamienników.

Podział części

Części do aut są podzielone na cztery kategorie według obowiązującej w Unii Europejskiej dyrektywie GVO. Na jej podstawie można wyróżnić:

  • części oryginalne (OE), sygnowane logiem producenta auta i dostępne przeważnie w ASO, np. rozrząd z emblematem Renault;
  • części oryginalne (OEM), pochodzące od firmy dostarczającej producentowi aut części na pierwszy montaż, czyli przy produkcji samochodu. Sprzedawane są pod logiem firmy produkującej części, np. rozrząd marki ContiTech, nie Renault;
  • zamienniki porównywalnej jakości (OEQ) są sprawdzonymi częściami zamiennymi, które przeszły liczne testy jakości i otrzymały odpowiednie certyfikaty (np. Tatcham Centro Zaragozza). Dostępne najczęściej w hurtowniach części. Przykład: rozrząd firmy Gates do Renault.
  • pozostałe zamienniki (AM). Nie muszą być słabej jakości, jednak nie jest to zweryfikowane żadnym testem ani potwierdzone certyfikatem.

Kieruj się marką

Rozrząd
Zestawy rozrządu ContiTech są wysokiej jakości zamiennikiem.

W internecie nie brakuje części udających oryginalne, o wątpliwej jakości i z fałszywym znakiem towarowym. Niekiedy nawet hurtownie same tworzą linie tańszych części tzw. marek budżetowych, np. 4MAX w sieci Intercars. Najczęściej takie zamienniki nie są złej jakości, gdyż narobiłby firmie późniejszych problemów ze zwrotami i obniżyły by jej reputację. Kupując części do swojego auta najlepiej jednak kierować się sprawdzonymi markami, dostarczającymi części producentom aut na wspomniany wcześniej pierwszy montaż. Poniżej przedstawiamy tabelę, jakimi markami kierować się w poszukiwaniu części do poszczególnych elementów samochodu.

Polecani producenci zamienników

Paskowe napędy rozrządu

Contitech
Bosch
Gates
Hepu
INA
SKF
Ruville

Elektronika/zapłon

Beru
Bosch
Denso
Hitachi
Magneti-Marelli
NGK
Pierburg
Valeo
VDO

Filtry

Filtron
Knecht
Mann+Hummel
Ufi/Sofima
Hengst
Amortyzatory Bilstein
KYB
Sachs
TRW

Uszczelki

Elring
Corteco
Febi-Bilstein
Goetze
Reinz

Reflektory

Bosch
Hella
Magneti-Marelli
Valeo

Sprzęgło

Aisin
Exedy
LUK
Sachs
Valeo
Łożyska kół FAG
Koyo
NTN
Ruville
SKF

Elementy zawieszenia

Febi-Billstein
Lemforder
Moog
Ruville
TRW

Klocki hamulcowe

ATE
Bosch
Girling
Jurid
Ferodo
Textar
TRW
Valeo
VDO

Nie stosuj pozornej oszczędności

W samochodach są takie elementy, na których wymianie nie warto szukać oszczędności. Niektóre z nich są wyjątkowo niekorzystnie ulokowane w komorze silnika, co automatycznie podwyższa koszty robocizny przy każdej ingerencji.

Sprzęgło
Nie warto oszczędzać na sprzęgle.

Tak jest w przypadku sprzęgła, pierścieni tłokowych i panewek. Wymiana tego pierwszego wymaga wyjęcia całej skrzyni biegów, a pierścieni – nawet całego silnika, dlatego ich wymianę lepiej przeprowadzić raz, a porządnie. Kolejnym czynnikiem jest niska jakość, jaką daje tani produkt. Może się to wiązać z krótkotrwałym działaniem, a nawet doprowadzić do poważniejszej awarii. Jeśli kupimy rozrząd z dolnej półki cenowej, nie mamy gwarancji, że bezproblemowo przejeździ do okresu wymiany. Gdy wcześniej zerwie się pasek, czeka nas wydatek rzędu kilku tysięcy złotych. Podobnie łożyska kół – w przypadku uszkodzenia potrafią nawet unieruchomić samochód.