Koszty napraw samochodów można ograniczyć, korzystając z zamienników. W wielu przypadkach jeszcze lepszym rozwiązaniem okazują się używane części.
Samochody są złożone z tysięcy elementów. Niektóre są duże i ciężkie (jak nadwozia, silniki czy skrzynie biegów), inne drobne (jak śruby czy zaślepki). Cechą wspólną wszystkich części jest to, że musiały zostać zaprojektowane, wyprodukowane, a po zakończeniu eksploatacji pojazdu – poddane recyclingowi. Nie wszystkie podzespoły zużywają się w jednakowym tempie. Kluczowy jest sposób użytkowania pojazdu, a także warunki, w jakich jest on eksploatowany.

Bardzo rzadko zdarza się, żeby samochody zużywały się w identycznym tempie. W efekcie nawet z pojazdów oddawanych do stacji demontażu pojazdów można odzyskać sporo elementów nadających się do ponownego użycia. Zakup używanych części ma więc aspekt ekologiczny – zmniejsza potrzebę produkowania kolejnych zamienników. Na tym jednak nie koniec.
Jakie używane części samochodowe warto kupować?
Mechanicy niemal jednogłośnie twierdzą, że używane, ale oryginalne elementy są lepsze od zamienników, zwłaszcza najtańszych z Chin. Dlaczego? Elementy blacharskie są bardziej precyzyjnie wykonane i lepiej zabezpieczone przed korozją. Oryginalne lampy zapewniają najlepszy rozkład światła, felgi są zwykle najsolidniejsze, klamki nie pękają, a części gumowe najdłużej opierają się procesowi starzenia. Kupując używane drzwi, zderzak czy maskę „w kolorze” można uniknąć wydatków z lakierowaniem.

Nie oznacza to bynajmniej, że wszystkie używane części warto kupować „w ciemno”. Dotyczy to zwłaszcza sytuacji, gdy nie potrafimy ich samodzielnie wymienić i będziemy musieli zapłacić serwisowi. Jeżeli kupiony przez nas element okaże się uszkodzony lub nie w pełni sprawny, za montaż zapłacimy podwójnie. Na listę podwyższonego ryzyka można wpisać wszystkie elementy, których stanu i sprawności nie można zweryfikować poprzez zwykle oględziny czy prosty test (jak np. podłączenie rozrusznika do prądu). Będą to m.in. silniki, skrzynie biegów, alternatory, kompresory klimatyzacji czy wtryskiwacze. Oczywiście nie należy rezygnować z ich zakupu. Takie części warto zamawiać w miejscach rekomendowanych przez innych kierowców czy mechaników, które poza ustawowym 14-dniowym terminem zwrotu w przypadku zakupu przez internet udzielają także gwarancji rozruchowej (np. miesięcznej na silnik).

Firmy poważnie traktujące swoich klientów idą krok dalej. – Staramy się sprawdzać każdy ze sprzedawanych silników. Przed zdemontowaniem go z samochodu zwracamy uwagę na jego pracę, kolor spalin, wycieki czy nietypowe hałasy. W analogiczny sposób staramy się kontrolować skrzynie biegów – wyjaśnia Marcin Kasprzak z firmy Złomowanie pojazdów Kapral-Car. Z jednej strony służy to budowaniu dobrego wizerunku przedsiębiorstwa, z drugiej – powiększa grono klientów, którzy będą rekomendowali daną stację demontażu czy sklep.

Zakupy w przypadkowych miejscach odradzamy także z innych powodów. Jeżeli elementy zamawiamy w punktach, które nie wystawiają paragonów czy faktur, wspieramy szarą strefę, która unika płacenia podatków. Zdarza się, że komponenty pochodzą z nielegalnie demontowanych pojazdów, a nawet aut kradzionych z przeznaczeniem „na części” – możemy nieświadomie wejść w ich posiadanie i narazić się na duże problemy. Gdybyśmy dysponowali dowodem zakupu, znacznie trudniejsze stanie się posądzenie nas o działanie w złej wierze. W przypadku najdroższych części, jak silniki i skrzynie biegów, warto spisać ze sprzedającym umowę ich kupna, w których będzie widniał ich numer seryjny lub poprosić go o wpisanie go na fakturze. Jeżeli sprzedający nie będzie miał nic do ukrycia, powinien bez wahania się na to zgodzić.
Których używanych części unikać?
Nie wszystkie części używane części mają rację bytu. Nie należy kupować elementów mających bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo – np. klocków i przewodów hamulcowych, końcówek drążków kierowniczych czy sworzni zawieszenia. Ryzykowne jest także kupowanie airbagów i pasów bezpieczeństwa. Nigdy nie wiemy, jaką miały przeszłość i czy właściwie zadziałają podczas wypadku. Nieprzypadkowo istnieje tabela znana jako „Wykaz przedmiotów wyposażenia i części wymontowanych z pojazdów, których ponowne użycie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego lub negatywnie wpływa na środowisko”. Znajdującymi się na nich częściami nikt nie powinien handlować.
Używane części do aut – jak ich szukać?

Gdzie szukać używanych części do samochodów? Poprawną odpowiedź zna chyba każdy – w internecie. Nie każdy jednak wie, jak skutecznie szukać części. Nie warto ograniczać się do przejrzenia ofert popularnych serwisów ogłoszeniowych – zwłaszcza jeżeli szuka się nietypowych elementów. – Przy skali działalności prowadzonej przez naszą stację demontażu pojazdów tworzenie odrębnych ogłoszeń dla wszystkich części z naszej oferty nie wchodzi w grę. Przyczyn jest kilka. Jedną z nich jest wysoki koszt publikowania ogłoszeń, który zachęcił nas do stworzenia własnego sklepu z częściami. Kolejnym jest brak czasu na fotografowanie wszystkich elementów oraz zarządzanie ogłoszeniami. Wszystko to sprawia, że z firmami handlującymi używanymi częściami warto kontaktować się bezpośrednio lub telefonicznie czy mailowo. Istnieje duża szansa, że interesującą nas część do popularnego modelu samochodu uda się znaleźć, nawet jeżeli nie została wystawiona na sprzedaż w internecie – zapewnia Marcin Kasprzak z firmy Złomowanie pojazdów Kapral-Car.
Jeżeli nie znamy nazw konkretnych stacji demontażu pojazdów, wystarczy wpisać w wyszukiwarkę Google frazę precyzującą interesującą nas część (np. „Skoda Fabia 2000 używany silnik 1.4 TDI”). Jeżeli opis uzupełnimy np. dopiskiem „stacja demontażu” rośnie szansa, że trafimy bezpośrednio do sklepu prowadzonego przez punkt kasacji. Warto pamiętać, że nie zawsze są one dobrze spozycjonowane. Dlatego warto zaglądać na kolejne podstrony wyników wyszukiwania, czego internauci zwykle nie robią.
Redakcja poleca:
można kupować używane, bo wiele z nich jest w całkiem dobrym stanie. Można też naprawiać np. wtryskiwacze