Najlepsze auta japońskie do 20 tys. zł - otwierające

Kwota 20 tysięcy złotych wystarczy na zakup nieźle utrzymanego japońskiego kompakta, młodego auta miejskiego lub nawet SUV-a. Zaznaczamy, że atrakcyjne wersje nadwoziowe lub silnikowe mogą się różnić ceną.

Za określoną w tej części kwotę możemy przebierać w ok. 10-letnich autach kompaktowych, nieco młodszych miejskich lub „japończykach” klasy średniej/SUV-ach z pierwszej połowy lat dwutysięcznych. W znacznej części opisywanych samochodów budżet odnosi się do egzemplarzy z początkowych lat produkcji, co nie znaczy, że zawsze będą już „zajechane” i generujące koszty. Auta japońskich producentów często trafiają do prywatnych nabywców, którzy o nie dbają i nie robią takich przebiegów jak samochody francuskie lub niemieckie. Prawdziwą okazją jest Nissan Micra K13 – auto nudne, ale gwarantujące bezstresowe poruszanie się z punktu A do punktu B.

Oto 10 propozycji z Japonii do 20 tys. zł.

1 Mitsubishi Lancer VIII (roczniki 2007-2008)

Polecany silnik: 1.8 MIVEC

Standardowy Lancer jest kompaktem wyróżniającym się przestronnym wnętrzem i ponadprzeciętnym poziomem niezawodności. Na dobrą sprawę eksploatacja sporej części egzemplarzy ograniczała się do wymiany oleju i filtrów. Początkowo auto oferowano tylko jako sedan. Dwa lata po debiucie dołączył hatchback i jego ceny startują od 23 000 zł. Oprócz wyczynowego Evo, Lancera oferowano z trzema silnikami benzynowymi i trzema dieslami. W żądanym przedziale cenowym wybór ogranicza się do benzynowego 1.8 i diesla 2.0 Di-D, który w rzeczywistości jest awaryjną konstrukcją Volkswagena z pompowtryskiwaczami (2.0 TDI PD). W 2010 roku zastąpił go 1.8 Di-D. Lancer, podobnie jak inne „japończyki”, nieco rdzewieje, np. na połączeniach gwintowych nadwozia.

Mitsubishi Lancer VIII – dane techniczne: silniki benzynowe
Silnik 1.5 16V 1.6 MIVEC  1.8 MIVEC  2.0 Turbo
Pojemność 1499 ccm 1590 ccm 1798 ccm 1998 ccm
Paliwo benz. benz. benz. turbo benz.
Maks. moc 109 KM 117 KM 140 KM 295 KM
Maks. moment 143 Nm 154 Nm 176 Nm 366 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,6 s 10,7 s 9,8 s 5,4 s
Prędkość maks. 189 km/h 191 km/h 192 km/h 242 km/h
Śr. zużycie paliwa 7,4 l/100 km 5,5 l/100 km 6,6 l/100 km 10,5 l/100 km
Mitsubishi Lancer VIII – dane techniczne: silniki Diesla
Silnik 1.8 DID 1.8 DID 2.0 DID
Pojemność 1798 ccm 1798 ccm 1968 ccm
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 116 KM 150 KM 140 KM
Maks. moment 300 Nm 300 Nm 310 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,2 s 10,1 s 9,7 s
Prędkość maks. 193 km/h 204 km/h 207 km/h
Śr. zużycie paliwa 4,8 l/100 km 5,1 l/100 km 6,4 l/100 km

2 Honda Jazz III (roczniki 2009-2010)

Polecany silnik: 1.4 i-VTEC

Jazz ma wymiary auta miejskiego, ale w środku ilością miejsca zawstydza niektóre kompakty. Funkcjonalność zwiększa system Magic Seats, umożliwiający m.in. uniesienie siedziska tylnej kanapy. Jakość użytych w środku materiałów zasługuje na piątkę: w Jazzach niekiedy trudno odgadnąć przebieg, bo wnętrze wygląda jak nowe. Silniki? Tylko dwa benzynowe: 90-konny 1.2 i 100-konny 1.33. Oba całkiem żwawo napędzają auto i w razie potrzeby są naprawdę oszczędne. Zastosowano w nich łańcuch rozrządu i układ zmiennych wzniosów zaworów. Outsiderem jest hybrydowy wariant IMA. W nim silnik elektryczny jedynie wspomaga spalinowy i jazda wyłącznie „na prądzie” nie jest możliwa. Sporo egzemplarzy jeździło u prywatnych właścicieli, dlatego w przypadku Hondy można liczyć na bardzo dobry stan utrzymania i względnie nieduży przebieg.

Honda Jazz III – dane techniczne
Silnik 1.2  1.4 i-VTEC  1.33 Hybrid
Pojemność 1198 ccm 1339 ccm 1339 ccm
Paliwo benz. benz. benz. + elektr.
Maks. moc 90 KM 100 KM 102 KM
Maks. moment 114 Nm 127 Nm 121+78 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,6 s 11,4 s 12,3 s
Prędkość maks. 177 km/h 182 km/h 175 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,3 l/100 km 5,5 l/100 km 4,5 l/100 km

3 Suzuki SX4 (roczniki 2009-2010)

Polecany silnik: 1.6 16V

Przez pokrewieństwo z bliźniaczym Fiatem Sedici w tym modelu można liczyć na tanie części zamienne. Suzuki nie wymaga częstych wizyt w warsztacie. Ma proste zawieszenie (układ McPhersona z przodu i belka z tyłu) i opcjonalnie nawet napęd na cztery koła (dołączany na tył) – wszystkie te elementy dzielnie się spisują, nawet na drogach słabej jakości. Pięciodrzwiowy SX4 nie zajmuje dużo miejsca, ale i nie zabierze na pokład dużo pakunków: bagażnik ma pojemność 270 l. W 2008 roku wprowadzono sedana, który jest w Polsce całkowitym rodzynkiem. W tym modelu można polecić każdy silnik, może poza rzadkim dieslem 1.6. W przypadku 1.9 DDiS kwota 20 tys. zł będzie się ograniczać do starszych roczników niż 2010. Większego 2.0 DDiS czasami trapi problem zużywającej się uszczelki pompy oleju.

Suzuki SX4 – dane techniczne
Silnik 1.6 16V 1.6 16V 1.6 DDiS 1.9 DDiS 2.0 DDiS
Pojemność 1586 ccm 1586 ccm 1560 ccm 1910 ccm 1956 ccm
Paliwo benz. benz. turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 107 KM 120 KM 90 KM 120 KM 135 KM
Maks. moment 145 Nm 156 Nm 215 Nm 280 Nm 320 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,7 s 10,1 s 12,5 s 10,5 s 10,1 s
Prędkość maks. 180 km/h 185 km/h 175 km/h 190 km/h 195 km/h
Śr. zużycie paliwa 6,2 l/100 km 6,8 l/100 km 4,5 l/100 km 5,3 l/100 km 5,9 l/100 km

4 Honda Accord VII (roczniki 2003-2004)

Polecany silnik: 2.0

Ta generacja Accorda „trzyma” cenę ze względu na wciąż nowoczesny wygląd – starsi o 1-2 lata poprzednicy są nawet dwa razy tańsi. Niestety, problem korozji nie omija także tego modelu, mimo że produkcję przeniesiono z powrotem do Japonii. Do wyboru dwie wersje nadwoziowe: sedan i kombi. Ta druga sprawia wrażenie wyjątkowo długiej. I rzeczywiście taka jest, z tym że nie odczuwa się tego w środku ani podczas pakowania bagażnika. Jeśli Honda, to w „benzynie”, a najlepiej 2.0/155 KM lub usportowiony Type-S (2.4/190 KM). Przez wysokoobrotowy charakter trzeba się przygotować na podwyższone zużycie oleju. Diesel 2.2 i-CTDi ma gorsze osiągi i wcale nie jest oszczędny.

Honda Accord VII – dane techniczne
Silnik  2.0  2.4 2.2 i-CTDi
Pojemność 1998 ccm 2354 ccm 2204 ccm
Paliwo benz. benz. turbodiesel
Maks. moc 155 KM 190 KM 140 KM
Maks. moment 190 Nm 223 Nm 340 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,6 s 7,6 s 9,4 s
Prędkość maks. 220 km/h 227 km/h 210 km/h
Śr. zużycie paliwa 7,7 l/100 km 9,0 l/100 km 5,4 l/100 km

5 Mazda 2 III (roczniki 2008-2010)

Polecany silnik: 1.3 MZR

Pokrewieństwo z Fordem Fiestą daje gwarancję znalezienia części zamiennych, a zastosowanie udanych silników Diesla produkcji PSA – znikome spalanie przy zachowaniu wysokiej trwałości. Mowa o jednostkach 1.4 MZ-CD i 1.6 MZ-CD, które tak naprawdę znamy jako 1.4 i 1.6 HDi. Zdarzają się z nich wycieki oleju i problemy z filtrem DPF, ale niektóre auta sprzed 2010 roku go nie mają. Benzyniaki 1.3 i 1.5 MZR również zadowalają się niewielkimi ilościami paliwa. Czasami brudzi się w nich moduł przepustnicy, co skutkuje falującymi obrotami silnika. Radzimy unikać odmian trzydrzwiowych – później ich nie odsprzedamy.

Mazda 3 III – dane techniczne: silniki benzynowe
Silnik 1.3 MZR 1.3 MZR FL  1.3 MZR  1.5 MZR
Pojemność 1349 ccm 1349 ccm 1349 ccm 1498 ccm
Paliwo benz. benz. benz. benz.
Maks. moc 75 KM 84 KM 86 KM 102 KM
Maks. moment 119 Nm 121 Nm 122 Nm 133 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 14,9 s 13,6 s 12,9 s 10,4 s
Prędkość maks. 168 km/h 172 km/h 172 km/h 188 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,1 l/100 km 5,1 l/100 km 6,9 l/100 km 5,8 l/100 km
Mazda 2 III – dane techniczne: silniki Diesla
Silnik 1.4 MZ-CD 1.6 MZ-CD 1.6 MZ-CD
Pojemność 1399 ccm 1560 ccm 1560 ccm
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 68 KM 90 KM 95 KM
Maks. moment 160 Nm 212 Nm 205 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 15,5 s 12,0 s 11,5 s
Prędkość maks. 162 km/h 170 km/h 175 km/h
Śr. zużycie paliwa 4,3 l/100 km 4,1 l/100 km 4,2 /100 km

 

Na następnej stronie
Nissan Micra, Nissan Note, Toyota Yaris, Toyota Auris, Toyota RAV4