VW Passat - IQ DRIVE

IQ.Drive to zestaw zaawansowanych systemów asystujących, w które można wyposażyć nowego Volkswagena Passata. Część z nich dostępna jest już w podstawowej wersji wyposażenia. Jak działają i czym się różnią?

Aktualnie sprzedawany Passat – B8 po liftingu – jest pierwszym modelem Volkswagena, w którym systemy asystujące są oferowane w ramach jednej rodziny o nazwie IQ.Drive. W przyszłości rozwiązania te pojawią się także w pozostałych autach niemieckiej marki.

Już bazowa wersja Passata seryjnie oferuje takie systemy wspomagające jak układ antykolizyjny Front Assist, asystent zmiany pasa ruchu Lane Assist czy prewencyjny system zapewniający dodatkową ochronę w razie zderzenia czołowego – PreCrash Front.

Za dopłatą oferowane są systemy takie jak proaktywny tempomat, asystent jazdy w korku, reflektory matrycowe LED czy układ wspomagający parkowanie.

Ogólnie IQ.DRIVE to elektroniczne systemy, które mają wspomagać jazdę oraz parkowanie. Ich zadaniem jest zapewnienie większego poziomu komfortu i bezpieczeństwa jazdy, także poprzez odciążenie kierowcy. Volkswagen zapewnia, że to nie jest jego ostatnie słowo – systemy IQ.DRIVE są ciągle rozwijane. O ile jazda w pełni zautomatyzowana to wciąż mniej lub bardziej odległa przyszłość, o tyle dzięki IQ.DRIVE już dziś możemy cieszyć się funkcjami częściowo autonomicznymi. Z punktu widzenia kierowców, którzy lubią prowadzić swój samochód, systemy IQ.Drive mają jeszcze jedną zaletę – nie przeszkadzają. Choć są skuteczne, to także intuicyjne i łagodne w działaniu. Przede wszystkim nie rozpraszają kierowcy niepotrzebnymi brzęczykami ani interwencjami w rodzaju szarpania kierownicą.

IQ.LIGHT – LED Matrix

Reflektory IQ.LIGHT LED Matrix
Essenceniedostępne
Business10 490 zł
Elegance9 630 zł

Matrycowe reflektory diodowe IQ.LIGHT są opcjonalnie dostępne dla wersji Business i Elegance. Dla odmiany Business kosztują 10 490 zł, dla Elegance – 9630 zł. Jak to działa? Światła automatycznie dostosowują swój snop do sytuacji na drodze. Składają się z matrycy kilkudziesięciu diod LED, które osobno zapalają się lub gasną i dzięki temu mogą dynamicznie regulować kształt strumienia zależnie od natężenia ruchu drogowego. Brzmi to nieco skomplikowanie, ale świetnie sprawdza się w czasie jazdy w nocy.

VW Passat - IQ LIGHTS
VW Passat – IQ.LIGHT – w każdej lampie znajdują się 44 punkty świetlne.

Włączamy jedynie automatyczne światła drogowe (tzw. długie), a reflektory oświetlają drogę przed nami bez oślepiania podróżujących autami nadjeżdżającymi z przeciwka i tymi, do których się zbliżamy. W miejscach, gdzie pojawiają się obiekty, które moglibyśmy oślepić, diody są przygaszane (w jednej lampie są 44 takie punkty świetlne, w tym 32 aktywne), więc przez cały czas znajdują się one w strefie cienia. Co istotne, poza pojazdami ze strumienia „wycinane” są również tablice drogowe mogące powodować samooślepianie.

VW Passat - IQ Lights
VW Passat – IQ LIGHT – światła nie oślepiają nadjeżdżających z przeciwka.

W skrócie, reflektory IQ.LIGHT pozwalają na permanentne używanie „długich” świateł. W ten sposób umożliwiają bezpieczniejsze podróżowanie po zmroku i zapewniają większy komfort, jeśli chodzi o zmęczenie oczu. Światło ma bowiem barwę zbliżoną do dziennego.

Travel Assist

Pakiet systemów wsparcia Travel Assist
Essenceniedostępne
Business4 680 zł
Elegance4 680 zł

Travel Assist to połączenie kilku dobrze nam już znanych systemów. Pierwszym z nich jest aktywny tempomat, utrzymujący zadaną prędkość w zależności od sytuacji drogowej. Ale w swojej najnowszej wersji, oferowanej teraz w Passacie, nie tylko uwzględnia on odległość od poprzedzających pojazdów. Dodatkowo sprzężono go z systemem rozpoznającym znaki, więc Passat może też dostosowywać prędkość do aktualnych ograniczeń. I jeszcze jedno – aktywny tempomat pobiera też dane z nawigacji i dopasowuje szybkość do profilu zbliżającego się zakrętu. System może działać do prędkości 210 km/h.

VW Passat - Aktywny tempomat
Kierowca sam określa, jaką odległość Passat ma utrzymywać od poprzedzającego samochodu.

Drugim elementem systemu Travel Assist jest zaawansowany asystent pasa ruchu. W tym przypadku ważną nowością jest kierownica z czujnikami pojemnościowymi – takiego rozwiązania nie ma często nawet w samochodach klasy premium. Czujniki te wyczuwają, czy kierowca trzyma dłonie na wieńcu – dlatego podczas jazdy na wprost asystent pasa ruchu nie emituje już uciążliwych komunikatów „trzymaj ręce na kierownicy”. Ponadto Volkswagen chwali się, że w odróżnieniu od poprzednich wersji nowy asystent jest jeszcze bardziej precyzyjny, lepiej rozpoznaje środek pasa i zapewnia płynniejszą jazdę.

VW Passat - asystent pasa ruchu
VW Passat – asystent pasa ruchu pozwala na oderwanie rąk od kierownicy

Asystent jazdy w korku (Traffic Jam Assist) to świetne rozwiązanie dla osób, które często trafiają na wolno poruszające się strumienie pojazdów. Samochód wtedy sam utrzymuje kierunek, przyspiesza i zwalnia, utrzymując odległość od poprzedzającego auta.

Elementy pakietu Travel Assist:

  • System Lane Assist – asystent zmiany pasa ruchu (monitoruje martwe pole)
  • System Front Assist – z funkcją awaryjnego hamowania w mieście oraz rozpoznawaniem pieszych (Pedestrian Detection)
  • System Emergency Assist – automatyczne zatrzymanie samochodu np. w przypadku zasłabnięcia kierowcy (dla DSG)
  • System Traffic Jam Assist – asystent jazdy w korku do prędkości 60 km/h
  • Proaktywny tempomat ACC – działa do 210 km/h (dla DSG – z funkcją Stop & Go)

Front Assist

Front Assist to znany już asystent hamowania awaryjnego. Rozpoznaje pieszych i pojazdy znajdujące się przed nami i w zależności od sytuacji jest w stanie nas ostrzec przed zbliżającą się przeszkodą. Ale jeżeli sytuacja stanie się krytyczna, Front Assist może też rozpocząć proces hamowania awaryjnego – tak by uniknąć wypadku. Z tym system łączy się nowy elektromechaniczny wzmacniacz siły hamowania. Jego zadaniem jest skracanie drogi hamowania poprzez przyspieszenie czasu reakcji układu hamulcowego, czyli kluczowy okres pomiędzy wykryciem niebezpieczeństwa a samym hamowaniem.

VW Passat - Front Assist
VW Passat – Front Assist rozpoznaje pieszych znajdujących się przed pojazdem

Kolejnym systemem mającym wpływ bezpośrednio na bezpieczeństwo jest układ PreCrash Front, który w momencie gwałtownego hamowania czy wystąpienia poślizgu automatycznie domyka szyby i szyberdach oraz dociska pasy bezpieczeństwa – by zapewnić podróżującym optymalne warunki, jeśli chodzi o ochronę w razie wypadku.

Systemy Front Assist i PreCrash Front znajdują się na wyposażeniu standardowym każdego nowego Volkswagena Passata.

System Park Assist 3.0 – wspomaganie parkowania

Park Assist to system, który przyda się każdemu, kto musi codziennie mierzyć się z problemami z parkowaniem. Przydaje się zwłaszcza, gdy musimy przeprowadzić manewr na ograniczonej przestrzeni, np. w centrum miasta.

Dzięki Park Asst nowy Passat potrafi automatycznie parkować przodem, tyłem i równolegle. To zdecydowane rozwinięcie pierwszych takich systemów, które radziły sobie głównie z parkowaniem równoległym (i to najczęściej wyłącznie po prawej stronie ulicy). Park Assist 3.0 nie tylko działa w każdej konfiguracji, ale umożliwia automatyczne parkowanie na miejscach zarówno po prawej jak i lewej stronie jezdni.

VW Passat - automatyczne parkowanie
VW Passat – automatyczne parkowanie. Na ekranie wskaźników wybieramy rodzaj parkowania (przodem, tyłem, równoległe).
VW Passat - przycisk automatycznego parkowania
VW Passat – przycisk automatycznego parkowania

Działanie systemu jest dosyć proste. Podczas poszukiwania miejsca do parkowania wystarczy nacisnąć przycisk umieszczony obok wybieraka dźwigni biegów. Za pomocą kierunkowskazu określamy, po której stronie drogi nasz samochód ma szukać miejsca. Gdy nasz Passat takowe wykryje, na wyświetlaczu pojawi się odpowiedni komunikat. Musimy wówczas wybrać, czy chcemy wjechać przodem, czy tyłem (a może równolegle, jeśli wystarczy miejsca) i już – nasz Volkswagen rozpoczyna proces parkowania. Zadaniem kierowcy będzie jedynie przesuwanie wybieraka zmiany biegów i hamowanie w zależności od komend wydawanych przez system.

Sam Park Assist nie jest drogi – wymaga dopłaty jedynie 1100 zł. Jeżeli dołożymy do tego 1300 zł, system wzbogaci się o opcję pozwalającą na automatyczne manewry z przyczepą.

Oceny czytelników
[Głosów: 5 Średnia: 5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here