Wyjątkowy, choć trochę już zapomniany brytyjski SUV. Czy warto za niego zapłacić wciąż niemałą sumę? Oto opinie o używanym Range Roverze Evoque I.
Range Rover, czyli submarka Land Rovera, od zawsze był znany z produkcji luksusowych aut terenowych (Range Rover Vogue). W 2005 r. próbowano odmienić jego wizerunek, wprowadzając Range Rovera Sport: producent chciał tym samym zawalczyć o nowych klientów z mniej zasobnym portfelem. Prawdziwe poruszenie nastąpiło jednak po premierze w 2011 r. Evoque’a – prawdziwego SUV-a, który miał efektowniej wyglądać w ruchu miejskim niż poza asfaltem. Kolejny szok następował po spojrzeniu w specyfikację techniczną, bowiem bazową wersję pozbawiono napędu na 4 koła. Jeśli ktoś zdecydował się na zakup odmiany 4×4, absolutnie nie miał czego żałować. W układ napędowy Evoque’a wszczepiono najlepsze geny Range Rovera, unowocześnione o rozmaite systemy kontrolujące pracę napędu lub umożliwiające zmiany jego ustawień. Należał do nich m.in. Terrain Response z pięcioma trybami jazdy w różnych warunkach terenowych lub Active Driveline, odłączający napęd na tył po przekroczeniu 35 km/h. Prześwit auta ustalono na bardzo dobre 21 cm, co dodatkowo motywuje do zjechania nim poza asfalt. Z drugiej strony, trochę szkoda brudzić smukłą karoserię z wielkimi felgami i nanieść piachu do perfekcyjnie wykonanego wnętrza z nowinkami, które trafiają do współcześnie produkowanych aut. Pod tym względem mocno zyskały Evoque’i po modernizacji z 2015 r.
Aktualnie Range Rover wytwarza drugą generację Evoque’a, która wizualnie bardzo przypomina poprzednika. To dowodzi ponadczasowej sylwetce samochodu kończącego w tym roku 10 lat. Jak sprawuje się w codziennej eksploatacji i co można powiedzieć na temat awaryjności? Oto opinie o używanym Range Roverze Evoque I.
Używany Range Rover Evoque I – wnętrze
Szeroka konsola środkowa i kształt kierownicy Evoque’a przypominają o przynależności tego modelu do grona Range Roverów. Mimo nagromadzenia licznych opcji wyposażenia, obsługa nie jest nadmiernie trudna z uwagi na przypisanie funkcji konkretnym przyciskom na kokpicie. Trochę czasu może jedynie wymagać „rozpracowanie” ustawień ekranu dotykowego. O dziwo niektóre Evoque’i dysponują uproszczonym wyświetlaczem ze sterowaniem „guzikowym”. Ten model naprawdę imponuje doborem tworzyw użytych do wykończenia wnętrza – pomyślano nawet o zastosowaniu w górnej części kokpitu wykładziny nie odbijającej promieni słonecznych od przedniej szyby w stronę kierowcy. W przeważającej części dominują miękkie, przyjemne w dotyku materiały.
Łagodniej mówiąc, przedział pasażerski najmniejszego Range Rovera można określić mianem przytulnego. Większych zastrzeżeń nie mamy odnośnie przednich foteli – mają dobre podparcie boczne i są wystarczająco obszerne. Schody zaczynają się przy konieczności zabrania pasażerów na kanapę. Choć część samochodów homologowano na 5 osób, wyprofilowanie kanapy sugeruje przewóz tam dwóch podróżnych. Dorośli mogą uskarżać się na ograniczoną ilość miejsca na nogi i głowy, a sytuacji na pewno nie poprawiają niewielkie boczne okna, zwłaszcza odmiany 3-drzwiowej. Producent podaje imponujące wartości pojemności bagażnika (550/575 l wersji 3d/5d), ale zapewne wynikają one z innych niż zazwyczaj metod pomiarowych. W rzeczywistości Evoque nie posiada nadzwyczajnych możliwości transportowych, natomiast jego bagażnik wyposażono w wiele przydatnych udogodnień (haków na torby, szyny z przegrodą podtrzymującą bagaż itp.).
Używany Range Rover Evoque I – silniki
Range Rovery Evoque z pierwszych lat produkcji wykorzystują silniki znane z Fordów oraz Peugeotów/Citroenów. Po stronie jednostek benzynowych ulokowano fordowskiego 2.0 EcoBoost (tu jako 2.0 Si4) o mocy 240 KM, zastąpionego w późniejszym czasie przez 2.0 240/290 KM opracowanego przez Jaguara. W obydwu zastosowano bezpośredni wtrysk paliwa, turbodoładowanie oraz łańcuchowy napęd rozrządu. Odnośnie odmian wysokoprężnych, do 2015 r. montowano 2,2-litrową konstrukcję PSA (150/190 KM), spotykaną również w niektórych Fordach. Później wprowadzono zupełnie nowe turbodiesle, również od Jaguara – 2.0 150/180/240 KM. Napęd 4×4 seryjnie zestawiano ze wszystkimi silnikami poza 2.0/2.2 o mocy 150 KM. Ręczne skrzynie biegów (6 przełożeń) konfigurowano z dieslami (poza 240-konnym), opcjonalnie zaś stosowano automatyczne skrzynie 6-biegowe (także w benzynowych), a od 2017 r. – 9-biegowe firmy ZF.
Używany Range Rover Evoque I – opinie użytkowników
Zalety:
„Automat sprawnie przerzuca biegi. Z manetek korzystam okazjonalnie”
„Zaskakująca precyzja prowadzenia jak na auto tych wymiarów. Wyciszenie na najwyższym poziomie”
„Po wnętrzu czuć, że to samochód premium. Świetne materiały wykończeniowe i skórzana tapicerka”
„Podgrzewana przednia szyba i wydajna klimatyzacja likwidują problem parujących szyb”
Wady:
„Zawieszenie nie wytrzymuje jazdy po gorszych drogach. Wymieniłem m.in. stabilizator”
„Benzynowy Evoque pochłania duże ilości paliwa niezależnie od rodzaju eksploatacji”
„Auto zwyczajnie ciasne z tyłu, w dodatku niepraktyczne (niewiele schowków i uchwytów na napoje)”
„Musiało minąć trochę czasu, zanim rozpracowałem system multimedialny Evoque’a”
Używany Range Rover Evoque I – awaryjność, typowe usterki
Evoque dał się poznać jako nietuzinkowy, ale i względnie bezawaryjny samochód. Dopóki mowa o „pożyczanych” silnikach, takich jak 2.0 EcoBoost lub turbodiesel 2.2, można liczyć na niezłą dostępność zamienników. Inna sprawa, że sprawiają one problemy dopiero przy przebiegach przekraczających 200 tys. km, np. układ dolotowy może wymagać czyszczenia (efekt obecności bezpośredniego wtrysku), a osprzęt diesli – wymiany. Jak na razie trudno ocenić trwałość jednostek Jaguara – minęło jeszcze zbyt mało czasu, by zrobiły one znaczne przebiegi. Czasami dochodzi do sytuacji, gdy 2-litrowy turbodiesel kręci rozrusznikiem, a nie chce odpalić: wina zazwyczaj leży w przewodzie doprowadzającym paliwo do pompy paliwowej. Użytkownicy najmniejszych Range Roverów skarżą się na wycieki oleju z dyferencjałów. Z tego powodu najlepiej zlecić jego wymianę od razu po zakupie, bo nigdy nie wiadomo, ile go w środku zostało. Model zasłynął też z nieszczelnego układu wydechowego przepuszczającego spaliny do wnętrza auta (przeważnie w 2.2 SD4). Czasami zawodzi ekran obsługi systemu multimedialnego i pojawiają się problemy z odczytywaniem plików MP3.
Używany Range Rover Evoque I – gdzie jest nr VIN?
Numer VIN znajduje się na prawym błotniku, przy podszybiu oraz na tabliczce umieszczonej na pasie przednim.
Używany Range Rover Evoque I – sytuacja rynkowa
Ceny Evoque’a niemal stanęły w miejscu: od kilku lat ciężko znaleźć używany egzemplarz za mniej niż 70 tys. zł. Optymalny budżet opiewa na 90-110 tys. zł l lub nawet 150 tys. zł za egzemplarz poliftowy. Na plus niskie przebiegi większości aut i pochodzenie z polskich salonów. Udział silników benzynowych i diesli rozkłada się równomiernie, ale trudno o inny typ nadwozia niż 5-drzwiowy SUV.
Używany Range Rover Evoque I – podsumowanie
Range Rover Evoque udowadnia, że za oryginalność trzeba słono zapłacić. To efekt uderzającego podobieństwa do aktualnego modelu, przez co starszy praktycznie nie traci na wartości. Z gruncie rzeczy to naprawdę solidny samochód z doskonałym napędem na 4 koła, choć dla rodziny z pewnością będzie zbyt ciasny.
Przeczytaj także opinie o innych używanych Land Roverach:
Używany Land Rover Freelander 2 (2006-2014) – opinie użytkowników
Używany Range Rover Vogue 3 (2002-2012) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 437/190/161-164 cm |
Rozstaw osi | 266 cm |
Pojemność bagażnika | 3d 550-1350 l, 5d 575-1445 l, cab 251 l |
Silnik | 2.0 (Si4) | 2.0 (Si4) | 2.0 (Si4) |
---|---|---|---|
Pojemność | 1998 cm³ | 1998 cm³ | 1998 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo |
Maks. moc | 240 KM | 240 KM | 290 KM |
Maks. moment | 340 Nm | 340 Nm | 400 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,6 s | 7,2 s | 6,3 s |
Prędkość maks. | 217 km/h | 221 km/h | 238 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 7,6 l/100 km | 8,8 l/100 km | 7,6 l/100 km |
Silnik | 2.0 (eD4) | 2.2 (eD4) | 2.0 (TD4) | 2.2 (SD4) | 2.0 (SD4) |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1999 cm³ | 2179 cm³ | 1999 cm³ | 2179 cm³ | 1999 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 150 KM | 150 KM | 180 KM | 190 KM | 240 KM |
Maks. moment | 380 Nm | 380 Nm | 430 Nm | 420 Nm | 500 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,2 s | 11,2 s | 9,0 s | 8,5 s | 7,3 s |
Prędkość maks. | 182 km/h | 180 km/h | 200 km/h | 200 km/h | 221 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,3 l/100 km | 5,0 l/100 km | 5,1 l/100 km | 6,5 l/100 km | 5,8 l/100 km |