Wizja drogich usterek kilkunastoletniego, luksusowego auta sprowadza „na ziemię” osoby marzące o kupnie Mercedesa klasy S. Jak jest z awaryjnością generacji W221? Oto opinie o tym modelu.
Zarówno sam Mercedes, jak i jego zwolennicy, w tym wcieleniu klasy S pokładali wielkie nadzieje. Generacja W221 miała bowiem odbudować wizerunek marki po klasie S W220, która rdzewiała na potęgę i sprawiała masowe problemy z pneumatycznym zawieszeniem Airmatic. Producent ze Stuttgartu tym razem nie poszedł na kompromisy. W 2005 roku przedstawił limuzynę nowinkami wyprzedzającą konkurencję, ale przede wszystkim ze znacznie poprawionym zabezpieczeniem antykorozyjnym. Choć od debiutu minęło 17 lat, właściciele klas S do tej pory rzadko mają okazję do wytknięcia w serwisie problemów z korozją. Można zatem rzec, że w tej kwestii Mercedes rzetelnie odrobił pracę domową. A jak jest z elektroniką pokładową, która najbardziej spędza sen z powiek osobom zainteresowanym kupnem używanej klasy S? Na to pytanie poszukamy odpowiedzi w dalszej części materiału.
Mercedes W221 okazał się przełomowy w jeszcze jednej kwestii, o której wierni fani modelu woleliby jednak zapomnieć: to pierwsza klasa S z 4-cylindrowym silnikiem, skierowanym głównie do kierowców kontrolujących rachunki na stacjach paliw. Warto zatem zaryzykować i postawić na rozsądek w tak luksusowym aucie? Niekoniecznie, bowiem w gamie nie brakuje godnych polecenia mocniejszych jednostek w układzie V. Jakie wybrać, by nie wpaść „na minę”? Na co zwracać uwagę przy kupnie tak zaawansowanego technicznie samochodu z drugiej ręki? Poznajmy opinie użytkowników używanych Mercedesów klasy S W221.
Używany Mercedes klasy S (W221) – wnętrze
Środek klasy S doskonale spełnia potrzeby grupy docelowej tego modelu. Kokpit umiejętnie łączy luksusowy charakter z zaskakującym jak na tę klasę minimalizmem: poza klawiszami klimatyzacji, pokrętłem multimediów i chowanym pod klapką panelem obsługi telefonu pokładowego nie doszukamy się tutaj nadzwyczajnej liczby przycisków. Mercedes postawił na cyfryzację klasy S, ale niektóre wskaźniki (np. obrotomierz i poziom paliwa) pozostały tradycyjne, analogowe. O dostępnym w tym modelu wyposażeniu można by napisać książkę, dlatego wymienimy tylko najbardziej przydatne i najczęściej spotykane opcje. W klasie S W221 można spotkać m.in.
- wielokonturowe fotele z pompowanymi komorami;
- system samoczynnego domykania drzwi i klapy bagażnika;
- system bezkluczykowy;
- aktywny tempomat Distronic Plus;
- ekran Splitview, na którym kierowca widzi mapę nawigacji, a pasażer np. wyświetlany film;
- wyświetlacze DVD w przednich zagłówkach;
- system Night View Assist z noktowizorem;
- systemy bezpieczeństwa (np. martwego pola) i wspomagające kierowcę (różne wersje asystentów parkowania).
O ilości miejsca i komforcie klasy S nie trzeba się rozpisywać: jest on oczywiście na najwyższym poziomie. Niektóre długie odmiany mają nawet elektryczną regulację tylnych foteli, nie wspominając już o indywidualnie ustawianych nawiewach klimatyzacji. Względem poprzednika wzrosła pojemność bagażnika – do 560 l. Dzięki grodzonym wnękom i schowkowi pod podłogą łatwo utrzymać w nim porządek.
Używany Mercedes klasy S (W221) – silniki benzynowe
Paletę benzynowych silników otwiera 3,5-litrowe V6 o mocy 272 KM (S 350). Dalej mamy 4.7 V8 (340 KM, S 450), 5.5 V8 (388 KM, S 500) oraz 5.5 V12 z dwiema turbosprężarkami (517 KM, S 600). Po liftingu nastały zmiany: moc S 350 wzrosła do 306 KM, a wersja S 500 otrzymała jednostkę 4.7 V8 biturbo (435 KM) – w odróżnieniu od starszych, nowe jednostki posiadają już bezpośredni wtrysk paliwa. Oprócz tego wprowadzono odmianę hybrydową S 400 H (3.5 V6 z silnikiem elektrycznym o łącznej mocy 299 KM). Wszystkie specyfikacje zestawiono z 7-biegowym „automatem” 7G-Tronic: skrzynię 5-biegową zarezerwowano wyłącznie dla klas S z V12. Topowe AMG generują minimum 525 KM (S 63 AMG przed liftingiem, potem 544 i 571 KM), a barierę 600 KM przekracza S 65 AMG, jako jedyny napędzany widlastym, 12-cylindrowym „monstrum” o pojemności 6 litrów.
Używany Mercedes klasy S (W221) – silniki Diesla
Tutaj łatwiej się rozeznać: albo 3.0 V6 z pojedynczym turbodoładowaniem (S 320/S 350 CDI; 235/258 KM), albo 4.0 V8 biturbo o mocy 320 KM (S 420/S 450 CDI). Nie polecamy go z uwagi na niewiele lepsze osiągi i znacznie wyższe spalanie względem V6. Wycofano go jeszcze przed liftingiem, przy którego okazji zadebiutowała pierwsza klasa S z silnikiem 4-cylindrowym – 2.1 generującym 204 KM (S 250 CDI). Dzięki pokaźnemu momentowi obrotowemu rozpędza klasę S do 100 km/h w 8,2 s i potrafi spalić mniej niż 10 l/100 km. Trudno go jednak polecić, gdyż ma rozrząd umieszczony z tyłu silnika: by go wymienić, trzeba zdjąć całą jednostkę napędową, co winduje koszty. Każdą wysokoprężną klasę S zestawiono ze skrzynią automatyczną 7G-Tronic.
Używany Mercedes klasy S (W221) – opinie użytkowników
Zalety
„Rewelacyjna skrzynia 7-biegowa. Najlepiej wie, kiedy zmienić przełożenie i w moim odczuciu jej działanie obniża zużycie paliwa”
„Fantastyczne wyciszenie. Silnika w ogóle nie słychać, a chciałbym, bo dźwięk V6 jest nie do podrobienia.”
„Mam wersję krótką. Również w niej miejsca z tyłu jest pod dostatkiem, a dla kierowcy to czołówka w klasie. Dostęp do wszelkich przełączników – intuicyjny”
Wady
„Dotychczas wymieniłem 2 amortyzatory, pompę od pneumatyki i przednie wahacze. O kosztach nie będę wspominał”
„Wystąpiły problemy ze zmieniarką płyt i centralnym wyświetlaczem. Boję się pomyśleć, co będzie następne”
„Samochód dość mocno przechyla się na łukach. Przy wyższych prędkościach to wręcz niebezpieczne”
Używany Mercedes klasy S (W221) – awaryjność, typowe usterki
Najmniejszym ryzykiem usterek objęte są przedliftowe wersje S 450 i S 500 (akceptują połączenie z instalacją gazową) oraz poliftowe S 350: w starszych problemy sprawiały wałki wyrównoważające rozrządu. Jeśli chodzi o diesle, nie warto zawracać sobie głowy przeciętnymi pod względem parametrów i awaryjności 4-litrowymi jednostkami V8: skrzynia biegów słabo znosi ich potężny moment obrotowy, poza tym lata i kilometry eksploatacji mogły odcisnąć swoje piętno na kondycji filtra cząstek stałych (także w S 320/S 350 CDI). 4-cylindrowy diesel okazuje się trwały, ale drogi w naprawach, głównie przez niefortunne umiejscowienie układu rozrządu.
Podobnie jak w poprzedniku, w klasie S (W221) nie należy wykluczać kłopotów z zawieszeniem Airmatic, lecz koszty napraw nie przytłaczają aż tak jak dawniej: zregenerowany miech można kupić już od 500 zł, a kompresor – za ok. 1500 zł. Z kolei w autach z układem ABC (opcja w topowych wersjach) psuje się akumulator ciśnienia płynu. Samochód nie jest wolny od usterek elektroniki. Najczęściej „poddają się” moduły w drzwiach, przetwornice ksenonów i moduły SAM, rozłączając różne elementy wyposażenia. Z reguły przebieg 300-400 tys. km oznacza konieczność zregenerowania skrzyni biegów: sama przekładnia uchodzi jednak za płynną w działaniu i trwałą.
Używany Mercedes klasy S (W221) – gdzie jest nr VIN?
Numer VIN odczytamy z obudowy deski rozdzielczej z lewej strony i po otwarciu podłokietnika w kanapie. Znajduje się też, w formie naklejki, na słupku środkowym prawym.
Używany Mercedes klasy S (W221) – sytuacja rynkowa, ceny
Popyt na klasę S skutkuje całkiem bogatą ofertą używanych egzemplarzy. Teoretycznie możemy wejść w jej posiadanie już z budżetem 30-40 tys. zł, ale 50-60 tys. zł daje możliwość przebierania pośród sensownie wyglądających aut. Dorzucając 10 tys. zł jesteśmy w stanie „zapolować” na Mercedesa po modernizacji. Coraz mniej samochodów przekracza barierę 100 tys. zł, oczywiście poza AMG. Większość ofert dotyczy benzynowych klas S.
Używany Mercedes klasy S (W221) – podsumowanie
Na tle głównych rywali – Audi A8 (D3) i BMW serii 7 (F01) – Mercedes W221 najlepiej łączy przyjemność z użytkowania luksusowej limuzyny z rozsądnymi kosztami jej utrzymania. Problemy z elektroniką są w niej do przewidzenia: ważne, że nie mają charakteru plagi. Do codziennej jazdy sprawdzą się benzynowe silniki V8 lub diesle V6.
Redakcja poleca inne artykuły o używanych Mercedesach:
Używany Mercedes klasy S W220 czy Mercedes klasy S W221 – którą generację wybrać?
Używany Mercedes klasy E W211 (2002-2009) – opinie użytkowników
Długość/szerokość/wysokość | 508-523/187/147 cm |
Rozstaw osi | 304-317 cm |
Pojemność bagażnika | 560 l |
Silnik | 3.5 V6 (S 350) | 3.5 V6 (S 350) | 3.5 V6 (S 400 Hybrid) | 4.7 V8 (S 450) | 4.7 V8 (S 500) | 5.5 V8 (S 500) | 5.5 V12 (S 600) |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 3498 cm³ | 3498 cm³ | 3498 cm³ | 4663 cm³ | 4663 cm³ | 5461 cm³ | 5513 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. + elektr. | benz. | benz., biturbo | benz. | benz., biturbo |
Maks. moc | 272 KM | 306 KM | 299 KM | 340 KM | 435 KM | 388 KM | 517 KM |
Maks. moment | 350 Nm | 370 Nm | 385 Nm | 460 Nm | 700 Nm | 530 nm | 830 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,3 s | 6,9 s | 7,2 s | 5,9 s | 5,0 s | 5,4 s | 4,6 s |
Prędkość maks. | 250 km/h | 250 km/h | 250 km/h | 250 km/h | 250 km/h | 250 km/h | 250 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 10,6 l/100 km | 7,9 l/100 km | 8,1 l/100 km | 10,9 l/100 km | 9,6 l/100 km | 11,2 l/100 km | 14,2 l/100 km |
Silnik | 5.5 V8 (S 63 AMG) | 6.2 V8 (S 63 AMG) | 6.0 V12 (S 65 AMG) | 6.0 V12 (S 65 AMG) |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 5461 cm | 6208 cm | 5980 cm | 5980 cm |
Paliwo | benz., biturbo | benz. | benz., biturbo | benz., biturbo |
Maks. moc | 544 KM | 525 KM | 612 KM | 630 KM |
Maks. moment | 800 Nm | 630 Nm | 1000 Nm | 1000 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 4,5 s | 4,6 s | 4,4 s | 4,4 s |
Prędkość maks. | 250 km/h | 250 km/h | 250 km/h | 250 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 10,5 l/100 km | 14,4 l/100 km | 14,5 l/100 km | 14,3 l/100 km |
Silnik | 2.1 (S 250 CDI) | 3.0 V6 (S 320 CDI) | 3.0 V6 (S 350 CDI) | 4.0 V8 (S 420 CDI) | 4.0 V8 (S 450 CDI) |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 2143 cm³ | 2987 cm³ | 2987 cm³ | 3996 cm³ | 3996 cm³ |
Paliwo | diesel biturbo | turbodiesel | turbodiesel | diesel biturbo | diesel biturbo |
Maks. moc | 204 KM | 235 KM | 258 KM | 320 KM | 320 KM |
Maks. moment | 500 Nm | 540 Nm | 620 Nm | 730 Nm | 730 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,2 s | 7,8 s | 7,1 s | 6,6 s | 6,6 s |
Prędkość maks. | 240 km/h 250 km/h | 250 km/h | 250 km/h | 250 km/h | 250 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,8 l/100 km | 8,5 l/100 km | 6,4 l/100 km | 9,6 l/100 km | 9,3 l/100 km |