PoradyPoradyJak awaryjnie odblokować elektryczny hamulec ręczny? Tak, to możliwe!

Jak awaryjnie odblokować elektryczny hamulec ręczny? Tak, to możliwe!

Awaria elektrycznego hamulca ręcznego może okazać się nie lada kłopotem. Sprawdź, co zrobić, jeśli hamulec ręczny nie zwalnia się automatycznie.

Postępująca elektronizacja wielu funkcji w samochodach objęła również hamulec ręczny. Zamiast klasycznej dźwigni podnoszonej i opuszczanej siłą rąk kierowcy, coraz powszechniej stosowanym rozwiązaniem jest elektryczny hamulec postojowy. Najczęściej występuje on pod postacią przycisku z dobrze widocznym piktogramem litery „P” w kółku. A co jeśli mechanizm przestaje działać i ręczny nie chce się automatycznie odblokować?

W większości modeli samochodów przewidziano rozwiązania służące awaryjnemu zwalnianiu hamulca postojowego. Niestety, każdy producent ma własne metody, więc schemat postępowania będzie inny w przypadku różnych marek i modeli. Dokładne informacje zawsze znajdziemy w instrukcji obsługi auta. Możemy także posłużyć się internetowymi poradnikami dotyczącymi konkretnego modelu.

Jak awaryjnie zwolnić elektryczny hamulec ręczny?

W niektórych samochodach z grupy VAG za działanie hamulca postojowego odpowiadają silniczki elektryczne znajdujące się w zaciskach hamulcowych. Wówczas elektryczny ręczny można odblokować, podłączając zasilanie np. z akumulatora do wtyczek. W teorii działa również demontaż silniczków i ręczne wykręcenie tłoczków, jednak w praktyce mało kto decyduje się na takie operacje.

Inne pojazdy posiadają z kolei system oparty na linkach, które poruszają się przy udziale silniczka otrzymującego sygnał. W przypadku takich samochodów odblokowanie ręcznego hamulca będzie wymagało zerwania zabezpieczenia w module wykonawczym, co automatycznie poluzuje linki. Niekiedy producenci stosują również gniazdo z pokrętłem, gdzie należy umieścić specjalne narzędzie, a następnie odpowiednio je obracać (np. Citroen C4 Picasso, Mercedes klasy S W221). Same gniazda znajdują się w przeróżnych zakamarkach auta – nawet tam, gdzie się ich nie spodziewamy.

Część producentów stosuje także specjalne cięgna lub dźwignie. W przypadku BMW serii 5 GT czy Renault Scenic II element ten umieszczony jest pod podłogą bagażnika. W innym Renault – modelu Espace z lat 2002-2014, należy dostać się pod osłonę tunelu środkowego. W Fordzie C-Max cięgno znajdziemy między siedzeniami, z kolei w przypadku Peugeota 508 – pod osłoną mechanizmu zmiany biegów.

Polecamy także:

Jak awaryjnie otworzyć wlew paliwa? To nie takie trudne!

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji