Awaria elektrycznego hamulca ręcznego może okazać się nie lada kłopotem. Sprawdź, co zrobić, jeśli hamulec ręczny nie zwalnia się automatycznie.
Postępująca elektronizacja wielu funkcji w samochodach objęła również hamulec ręczny. Zamiast klasycznej dźwigni podnoszonej i opuszczanej siłą rąk kierowcy, coraz powszechniej stosowanym rozwiązaniem jest elektryczny hamulec postojowy. Najczęściej występuje on pod postacią przycisku z dobrze widocznym piktogramem litery „P” w kółku. A co jeśli mechanizm przestaje działać i ręczny nie chce się automatycznie odblokować?
W większości modeli samochodów przewidziano rozwiązania służące awaryjnemu zwalnianiu hamulca postojowego. Niestety, każdy producent ma własne metody, więc schemat postępowania będzie inny w przypadku różnych marek i modeli. Dokładne informacje zawsze znajdziemy w instrukcji obsługi auta. Możemy także posłużyć się internetowymi poradnikami dotyczącymi konkretnego modelu.
Jak awaryjnie zwolnić elektryczny hamulec ręczny?
W niektórych samochodach z grupy VAG za działanie hamulca postojowego odpowiadają silniczki elektryczne znajdujące się w zaciskach hamulcowych. Wówczas elektryczny ręczny można odblokować, podłączając zasilanie np. z akumulatora do wtyczek. W teorii działa również demontaż silniczków i ręczne wykręcenie tłoczków, jednak w praktyce mało kto decyduje się na takie operacje.
Inne pojazdy posiadają z kolei system oparty na linkach, które poruszają się przy udziale silniczka otrzymującego sygnał. W przypadku takich samochodów odblokowanie ręcznego hamulca będzie wymagało zerwania zabezpieczenia w module wykonawczym, co automatycznie poluzuje linki. Niekiedy producenci stosują również gniazdo z pokrętłem, gdzie należy umieścić specjalne narzędzie, a następnie odpowiednio je obracać (np. Citroen C4 Picasso, Mercedes klasy S W221). Same gniazda znajdują się w przeróżnych zakamarkach auta – nawet tam, gdzie się ich nie spodziewamy.
Część producentów stosuje także specjalne cięgna lub dźwignie. W przypadku BMW serii 5 GT czy Renault Scenic II element ten umieszczony jest pod podłogą bagażnika. W innym Renault – modelu Espace z lat 2002-2014, należy dostać się pod osłonę tunelu środkowego. W Fordzie C-Max cięgno znajdziemy między siedzeniami, z kolei w przypadku Peugeota 508 – pod osłoną mechanizmu zmiany biegów.
Polecamy także: