Czy auto z segmentu C musi kojarzyć się tylko z niewielkim crossoverem, hatchbackiem lub kombi? Mercedes CLA pierwszej generacji pokazał, że może być naprawdę ciekawy i modny. Jakie są opinie o CLA C117?
Mercedes CLA pierwszej generacji bazuje na Klasie A, ale na pierwszy rzut oka jest niepraktyczny, mniejszy i w ogóle nie ma większego sensu. Ceny są wyższe, w środku jest ciaśniej, a jedyna porównywalna funkcjonalnie wersja to Shooting Brake, czyli ładniej narysowane kombi. Ale czy każdy chce auta praktycznego i pojemnego? Niektórzy wolą samochód kompaktowy, zwinny, niewielki, ale zwracający na siebie uwagę piękna linią i ciekawą stylistyką. Właśnie takie jest CLA i pierwsza generacja oznaczona jako C117 pokazała, że popyt na takie teoretycznie bezsensowne auta jest ogromny. Czy mały CLS oferuje równie dużo stylu?

Używany Mercedes CLA C117 – wymiary, nadwozie
Pod względem wizualnym Mercedes CLA C117 prezentuje się fantastycznie. Co prawda przód mocno kojarzy się z Klasą A, ale wystarczy rzut oka na linię boczną, aby od razu zauważyć różnicę. Nawet bazowy model wygląda ładnie, choć wyższa wersja wyposażenia i opcjonalny pakiet dodatków AMG sprawia, że ten mały sedan z linią coupe potrafi wyróżnić się na ulicy. Z przodu natychmiast rzuca się w oczy imponujący, wielki grill o misternym wzorze, zwłaszcza w wersji z pakietem AMG, którym towarzyszy duże logo gwiazdy w centralnej części. Na boku pojazdu dominują dwa wyraźne przetłoczenia, ciągnące się niemal przez całą jego długość. W wersji sedan tuż za słupkiem B dach opada dość zdecydowanie, przechodząc delikatnie w łagodnie opadającą linię bagażnika. Z tyłu, z kolei, zdecydowano się na szerokie i dynamicznie wystylizowane klosze lamp, które znów kojarzą się z innym modelem – CLS. W zderzaku można znaleźć ukryte dwie końcówki układu wydechowego, które nadają pojazdowi sportowy charakter. Sylwetka samochodu jest stosunkowo niska i szeroka, co poprawia jego walory estetyczne, ale niestety wpływa negatywnie na przestrzeń wewnątrz pojazdu. Mercedes CLA C117 w wersji sedan/coupe mierzy 4630 mm długości, 1777 mm szerokości i 1432 mm wysokości. Rozstaw osi to 2699 mm.

Używany Mercedes CLA C117 – wnętrze, bagażnik
Wnętrze Mercedesa CLA C117 prezentuje się niezwykle nowocześnie i wręcz ekstrawagancko, zwłaszcza w nieco lepiej wyposażonych wersjach. Jedynym pewnym minusem, jeśli chodzi o stylistykę wnętrza, jest umieszczony w górnej części ekran systemu, który kiepsko komponuje się z deską rozdzielczą. Poza tym każdy element wnętrza doskonale harmonizuje ze sobą, przyciągając uwagę swoją estetyką. Charakterystyczne nawiewy w eleganckich okrągłych ramkach, duży panel klimatyzacji i sterowania multimediami, a także atrakcyjne zegary z wyświetlaczem środkowym, prezentujący najważniejsze informacje, takie jak dane nawigacyjne czy parametry komputera pokładowego, wszystko to tworzy spójną i estetyczną całość.
W wersji AMG nie zabrakło sportowych akcentów, takich jak panele z włókna węglowego czy czerwone przeszycia, które nadają wnętrzu dodatkowego pazura. Widoczność do przodu jest satysfakcjonująca, choć niewielka tylna szyba i masywne słupki C mogą stwarzać pewne trudności podczas próby cofania i parkowania tyłem. Należy zwrócić szczególną uwagę na fotele. W wyższych wariantach są to niemal sportowe „kubły” o imponującym wyglądzie. Choć na pierwszy rzut oka nie wydają się być najbardziej komfortowymi, to jednak sprawdzają się znakomicie nawet podczas długich podróży. Posiadają ogromny zakres regulacji, włącznie z regulacją boczną, oraz opcję podgrzewania. Jeśli chodzi o minusy, to warto zauważyć, że CLA oferuje przyzwoitą ilość miejsca dla kierowcy i pasażera z przodu, jednakże przestrzeń na kanapie pozostawia wiele do życzenia, zwłaszcza jeśli chodzi o miejsce na nogi, a w odmianie CLA – również nad głową. W Klasie A jest nieco lepiej. Jeśli chodzi o bagażnik, również nie liczmy na nic rewelacyjnego. W wersji sedan/coupe mamy do dyspozycji 470 litrów, natomiast CLA Shooting Brake oferuje 495 lub 1354 litry po złożeniu oparć kanapy.
Używany Mercedes CLA C117 – silniki
Wybór jednostek napędowych jest bardzo szeroki i każdy jest w stanie znaleźć coś pasującego do jego wymagań. Podstawą jest silnik 1.6 w wersji 180 o mocy 122 KM i momencie obrotowym 200 Nm. To optymalny wybór zapewniający niezłą dynamikę – 9,3 sekundy do setki i 210 km/h. Jest jeszcze wersja oznaczona jako 200 z tym samym silnikiem, ale o mocy 156 KM, natomiast odmiany 220 i 250 (również 250 Sport) to jednostki 2.0 o mocy od 184 do 218 KM. Ta najmocniejsza, szczególnie w odmianie AMG Line to świetna alternatywa dla hot hatcha. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 6,5 sekundy i prędkość maksymalna 250 km/h robi wrażenie. Na szczycie jest oczywiście wersja 45 AMG z silnikiem 2.0 o mocy 381 KM i momencie obrotowym 475 Nm. Napęd na cztery koła i 7-biegowy automat tworzą z tego auta prawdziwego potwora z przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 4,2 sekundy.

Jeśli chodzi o silniki Diesla, jest trochę skromniej, ale podobnie jak w przypadku benzynowych, producent postanowił pozbyć się z oferty bazowych wersji. To bardzo dobrze, bowiem silnik Diesla o mocy 90 KM w CLA? To raczej kiepski pomysł. Ofertę otwiera wersja 180 d z jednostką 1.5 o mocy 109 KM i momencie obrotowym 260 Nm. Na szczycie jest 220 d o mocy 177 KM i momencie obrotowym 350 Nm. Niezłe spalanie – średnio 4,2 l/100 km – oraz przyzwoite osiągi – 8,2 sekundy do setki – to ciekawe połączenie dla auta, które miałoby dość często służyć jako samochód do dalszych podróży. Co prawda do sportowej sylwetki silnik wysokoprężny średnio pasuje, ale spokojna jazda w trasie i niskie spalanie potrafią to wynagrodzić.

Używany Mercedes CLA C117 – opinie użytkowników
Zalety
„Rewelacyjna, sportowa stylistyka, szczególnie z pakietem AMG”.
„Bardzo oszczędne i dość dynamiczne jednostki Diesla”.
„Duży komfort podróży, bardzo dobre wyposażenie”.
„Świetne prowadzenie i osiągi wersji 45 AMG”.
Wady
„Wysoka cena zakupu, szczególnie wyższych wersji”.
„Bazowe wersje z początków produkcji są kiepsko wykonane”.
„Piękna linia nadwozia odbiła się niedostatkiem miejsca w środku”.
„Dość drogi serwis oraz części zamienne”.
Używany Mercedes CLA C117 – awaryjność, typowe usterki
Wnętrze Mercedesa CLA C117 prezentuje się niezwykle atrakcyjnie i nowocześnie, zwłaszcza w wersjach z pakietem AMG. Niestety, początkowe wersje modelu z pierwszych lat produkcji, podobnie jak w przypadku Klasy A, doświadczały pewnych problemów z jakością wykończenia. Nie wszystkie elementy były stabilnie zamocowane, co skutkowało niepokojącymi dźwiękami i innymi niedogodnościami. Podczas jazdy próbnej zaleca się wyłączenie radia i uważne wsłuchiwanie się w dźwięki pochodzące z wnętrza, aby wykryć ewentualne skrzypienia lub luźne elementy. Warto rozważyć zakup modelu wyprodukowanego po roku 2015, kiedy to wprowadzono ulepszenia po lifcie. Szczególną uwagę należy zwrócić na egzemplarze z silnikami Diesla, i jeśli z rury wydobywa się niebieski lub biały dym, lepiej odstąpić od zakupu. Należy również dokładnie sprawdzić działanie wszystkich dodatków i elementów wyposażenia. Warto również sprawdzić w pobliskim ASO, czy oglądany egzemplarz nie był zakwalifikowany do akcji serwisowej (było ich kilka), a jeśli tak, czy do niej przystąpił.

Używany Mercedes CLA C117 – gdzie jest numer VIN?
Numer VIN w Mercedesie CLA C117 na stałym elemencie znajduje się na podłodze przed fotelem pasażera. Oprócz tego tabliczka numerem VIN znajduje się na słupku środkowym prawym, pod drzwiami pasażera, oraz w lewym dolnym rogu pod szybą czołową.
Używany Mercedes CLA C117 – sytuacja rynkowa, ceny
W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl umieszczonych było około 300 ogłoszeń dotyczących Mercedesa CLA C117. Przykładowo model z 2014 roku w wersji 200 z pakietem AMG i przebiegiem 202 000 kilometrów to koszt 70 000 złotych. Za około 120 000 złotych można również znaleźć model z 2014 roku w wersji 45 AMG i przebiegiem 100 000 kilometrów.
Używany Mercedes CLA C117 – podsumowanie
Jeśli ktoś poszukuje atrakcyjnego kompaktowego samochodu, który niekoniecznie musi spełniać rodzinne potrzeby, ale ma mieć interesujący wygląd oraz solidne wyposażenie, to Mercedes CLA C117 może być odpowiednią propozycją. Choć nie jest to auto znane z przestronności i obszernego bagażnika, to jednak wyróżnia się sportowym charakterem, nawet w wersjach nieposiadających najmocniejszego silnika. Natomiast odmiana 45 AMG z pewnością może konkurować z samochodami sportowymi z wyższych segmentów, choć warto pamiętać, że wiąże się to ze sporymi kosztami – zarówno zakupu, jak i eksploatacji.
Polecamy inne nasze artykuły o używanych Mercedesach:
Używany Mercedes GLA X156 (2013-2019) – opinie użytkowników
Używany Mercedes klasy A W169 (2004-2012) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 463/177/143 cm |
Rozstaw osi | 269 cm |
Pojemność bagażnika | cpe 470-b.d. l, kmb 495-1354 l |
Silnik | 1.6 (CLA 180) | 1.6 (CLA 200) | 2.0 (CLA 220) | 2.0 (CLA 250 Sport) | 2.0 (CLA 45 AMG) |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1595 cm³ | 1595 cm³ | 1991 cm³ | 1991 cm³ | 1991 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo |
Maks. moc | 122 KM | 156 KM | 184 KM | 218 KM | 381 KM |
Maks. moment | 200 Nm | 250 Nm | 300 Nm | 350 Nm | 475 Nm |
0-100 km/h | 9,3 s | 8,6 s | 7,1 s | 6,5 s | 4,2 s |
Prędkość maks. | 210 km/h | 230 km/h | 240 km/h | 250 km/h | 250 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,0 l/100 km | 5,6 l/100 km | 6,7 l/100 km | 6,7 l/100 km | 7,3 l/100 km |
Silnik | 1.5 (CLA 180 d) | 2.1 (CLA 200 d) | 2.1 (CLA 220 d) |
---|---|---|---|
Pojemność | 1461 cm³ | 2143 cm³ | 2143 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 109 KM | 136 KM | 177 KM |
Maks. moment | 260 Nm | 300 Nm | 350 Nm |
0-100 km/h | 11,6 s | 9,5 s | 8,2 s |
Prędkość maks. | 205 km/h | 220 km/h | 232 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,0 l/100 km | 4,4 l/100 km | 4,2 l/100 km |
auto posiadam od dwóch lat. złego słowa nie powiem o nim. przebieg mam na poziomie 250 tysięcy 250 4matic rwie do przodu jak wariat, wizualnie nie zestarzał się za szybko ale odpukac- nic dużego i drogiego się nie wydarzyło. podpisuję się pod tym autem obiema rekami