Modny, funkcjonalny, niekoniecznie przestronny, ale świetnie wyposażony? Ten opis idealnie pasuje do Mercedesa GLA X156, czyli pierwszej generacji miejskiego crossovera marki premium. Jakie są opinie o tym aucie?
Przepis na modnego miejskiego crossovera jest prosty. Wziąć dobrze wyglądającego hatchbacka, dodać zderzaki, progi i kilka akcentów w terenowym stylu, podnieść (realnie lub wizualnie) prześwit i gotowe. Świetna sprzedaż gwarantowana! Tak właśnie było z Mercedesem GLA, który jest technicznym bliźniakiem ówczesnej Klasy A oraz kilku innych modeli pochodnych. Nie trzeba było dużo zmieniać, aby wpisać się w obowiązującą wciąż modę na podniesione auta do miasta. To ma sens, bowiem jakość nawierzchni, wysokie krawężniki oraz aktywny styl życia potrzebują pewnych zmian, a takie samochody je zapewniają, dodatkowo w stonowanych, nie radykalnych dawkach. Nikt nie potrzebuje wysokiej i niewygodnej w prowadzeniu terenówki, którą chce od czasu do czasu pojechać na działkę, a i tak głównie jeździ po mieście i szuka dogodnego miejsca parkingowego gdzie się da. W takiej roli Mercedes GLA sprawdzi się idealnie, a do tego wygląda bardzo dobrze i ma ogromną ilość najróżniejszych odmian, z topową 45 AMG włącznie.
Mercedes GLA X156 ma muskularną, mocno wyprofilowaną sylwetkę z mnóstwem przetłoczeń i załamań. Wydaje się, że auto pręży się i wygląda na większe, niż jest w rzeczywistości. To fakt, bowiem jest to typowy przedstawiciel segmentu C, który nie oferuje zbyt wiele miejsca w środku, ale o tym za chwilę. Tymczasem w zależności, czy pierwszy właściciel wybrał wersję standardową, czy też AMG Line, przednie i tylne zderzaki mogą być nieco inne. W wersji standardowej są mocno zabudowane, z jednym, szerokim wlotem powietrza u dołu i nieco mniejszymi po bokach. Auto ma charakter nieco bardziej terenowy, surowy. W odmianie z dodatkami AMG, lub pełnoprawna wersja 45 AMG w topowym wydaniu wygląda zdecydowanie bardziej sportowo i bojowo, z dużymi wlotami powietrza po bokach zderzaka, srebrnymi akcentami i zmienionym grillem, tj. z pojedynczą, szeroką poprzeczką i dużym logo w centralnej części. Mimo, iż od premiery auta minęło przeszło dziesięć lat, GLA wciąż prezentuje się ciekawie. Auto mierzy 4417 mm długości, 1804 mm szerokości i 1494 mm wysokości. Rozstaw osi to 2699 mm.
Używany Mercedes GLA X156 – wnętrze, bagażnik
Wnętrze Mercedesa GLA robi dobre wrażenie, ale jeśli ktoś oczekuje tutaj tradycyjnych linii niemieckiej marki, może poczuć się rozczarowany. Jest nowocześnie, modnie i z wieloma nietypowymi elementami. Cechą szczególną są z pewnością okrągłe nawiewy – trzy w środkowej części oraz po jednym po bokach. Nad środkowymi nawiewami zamontowano duży ekran systemu info-rozrywki. Dość wyraźnie odstaje on ponad linię deski rozdzielczej i odcina się od jej stylistyki. Jednym się to spodoba, innym nie. Niżej zastosowano dość duży i naszpikowany przyciskami panel sterowania multimediami, jeszcze niżej niewielki i czytelny panel sterowania klimatyzacją i nawiewami. Są również zamykane schowki na drobiazgi, uchwyty na kubki i pokrętło sterujące systemem. Ładnie prezentuje się kierownica z przyciskami do sterowania podstawowymi funkcjami radia i komputera pokładowego.
Jeśli chodzi o komputer, jego ekran zmieszczono pomiędzy dwoma analogowymi zegarami, zatopionymi w głębokich tubach. Wygląda to świetnie i obecnie jest już niemal niespotykane w Mercedesach. Panel sterowania fotelami umieszczono tradycyjnie na drzwiach. Same fotele są wygodne, obszerne, mają wystarczająco długie siedziska i w topowych wariantach mają bardzo szeroki zakres regulacji. Na szerokość miejsca jest wystarczająco, ale musimy pamiętać, że to segment C. Podobnie z tyłu – jeśli kierowca i pasażer mają powyżej 180 cm wzrostu, z tyłu będzie po prostu ciasno. Dość wąskie drzwi nie pomagają w zajęciu miejsca, a osoby z małymi dziećmi w fotelikach będą musiały się wykazać nie lada gibkością, aby je odpowiednio zapiąć. Plus należy się za bagażnik, który jest świetnie wykończony, ma praktyczne haczyki i uchwyty na siatki lub pasy. Po złożeniu oparć podłoga jest niemal płaska. Pojemność – 421/1235 litrów.
Używany Mercedes GLA X156 – silniki
Jeśli chodzi o silniki, tych w GLA X156 nie brakuje. Oczywiście najciekawsze są warianty z mocniejszymi jednostkami, które parowano z automatycznymi skrzyniami biegów i napędami 4MATIC. Bazą był silnik 1.6 w odmianie 180 i 200 (o mocy 122 i 156 KM). Aby zapewnić sobie trochę emocji i sportowych doznań, warto wybrać model 220 lub 250 z silnikiem 2.0 o mocy odpowiednio 184 i 211 KM. Ten mocniejszy, dysponujący momentem obrotowym 350 Nm, z pakietem AMG Line mógł pełnić rolę tzw. warm hatcha, a w tym przypadku „warm crossa”. Osiągi, dzięki skrzyni 7-biegowej DCT i napędowi 4MATIC są naprawdę świetne. Od 0 do 100 km/h auto przyspiesza w ok. 7 sekund i osiąga 230 km/h. Średnie zużycie paliwa wg. producenta to 6,6 l/100 km. Szybki, zwinny, sprawny, z napędem na cztery koła i dość oszczędny – świetna propozycja.
Jeśli chodzi o silniki wysokoprężne, podstawą jest odmiana 180 CDI z silnikiem 1.5 o mocy 109 KM, którą lepiej omijać. Jest słaba, mało dynamiczna i nie pasuje do tego auta. O wiele lepszym wyborem jest wersja 200 lub 220 CDI. Problem w tym, że cena tych odmian może być wysoka. Pod maską pracuje bowiem silnik 2.1 o mocy 136 lub 170 KM (po 2015 roku – 177 KM). Ten mocniejszy, z momentem obrotowym na poziomie 350 Nm, pozwalał przyspieszyć od 0 do 100 km/h w około 8 sekund i osiągnąć 215 km/h i zużywał średnio 5,5 l/100 km. W połączeniu z automatem i napędem na cztery koła to świetny kandydat na auto do rodzinnych wypadów za miast, nawet po nieutwardzonej drodze. A coś dla miłośników sportowej jazdy?
Dla nich przygotowano Mercedesa GLA 45 AMG z silnikiem 2.0 o mocy 360, a po 2015 roku, aż 381 KM i momencie obrotowym 475 Nm. Takie parametry nawet dziś robią ogromne wrażenie, a byli i tacy, którzy bez problemy, za pomocą modyfikacji elektronicznych, wyciągali z tego silnika sporo ponad 400 KM. Przyśpieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje tylko 4,4 sekundy a prędkość maksymalna to 250 km/h. Średnie spalanie to 7,4 l/100 km, ale przy takich parametrach trudno utrzymać rozsądek i ekonomiczne podejście.
Używany Mercedes GLA X156 – opinie użytkowników
Zalety
„Świetna stylistyka, szczególnie odmian z pakietem AMG”.
„Bardzo dobrze wyposażone i wykończone wnętrze”.
„Nieduży, choć praktyczny i ustawny bagażnik”.
„Dynamiczne i oszczędne silniki benzynowe oraz świetna odmiana AMG”.
Wady
„Niewiele przestrzeni w środku, szczególnie na kanapie”.
„Bazowe odmiany silnikowe są przeciętne pod względem dynamiki”.
„Dość trudny w obsłudze i nieintuicyjny system info-rozrywki”.
„Wysokie ceny szczególnie za zadbane egzemplarze”.
Używany Mercedes GLA X156 – awaryjność, typowe usterki
Pomimo wytrzymałego nadwozia GLA, nadal warto sprawdzić newralgiczne elementy pod kątem zadrapań, wgnieceń itp. Jest mało prawdopodobne, aby GLA był używany w terenie, nawet w wersjach z napędem na cztery koła, ale warto pobieżnie rzucić okiem na podwozie, aby upewnić się, że nie ma tam uszkodzeń. Należy również sprawdzić felgi aluminiowe pod kątem uszkodzeń spowodowanych przez krawężniki. Odmiany z pakietem AMG mają 19-calowe obręcze, które w mieście mogą dostawać w kość. W modelach z silnikami benzynowymi, które zostały wyprodukowane między 16 lipca a 11 września 2015 roku może dojść do awarii silnika spowodowanego wadliwym wałkiem rozrządu. Warto sprawdzić, czy auta dotyczyła akcja serwisowa. Ponadto przewody paliwowe wysokiego ciśnienia w niektórych samochodach wyprodukowanych między 28 października a 19 listopada 2015 roku mogą z czasem pęknąć i spowodować wyciek paliwa do komory silnika. W skrajnych przypadkach może to spowodować pożar. To również warto skontrolować, jeśli oglądany egzemplarz był wyprodukowany w tym terminie.
Używany Mercedes GLA X156 – gdzie jest numer VIN?
Numer VIN w Mercedesie GLA X156 znajduje się na podłodze przed lub obok fotela pasażera, jak również na słupkach środkowych – prawym i/lub lewym. Ponadto VIN tradycyjnie znajdziemy w lewym dolnym rogu na podszybiu.
Używany Mercedes GLA X156 – sytuacja rynkowa, ceny
W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl umieszczonych było około 290 ogłoszeń dotyczących Mercedesa GLA X156. Przykładowo egzemplarz z przebiegiem 110 000 kilometrów z 2019 roku, w wersji 180 z automatyczną skrzynią biegów to koszt 92 000 złotych. Za około 115 000 złotych znajdziemy model z 2013 roku z przebiegiem 30 000 kilometrów w wersji 220 z napędem 4MATIC.
Używany Mercedes GLA X156 – podsumowanie
Podobnie jak na początku, gdy w 2013 roku wchodził na rynek, tak samo teraz Mercedes GLA X156 jest autem dla tych, którzy rzadko opuszczają miasto, ale chcą jeździć autem stylowym, wygodnym, dynamicznym i świetnie wyposażonym. Wysoka cena? Niewiele miejsca w środku? To nie są najważniejsze problemy dla potencjalnych kupców.
Polecamy inne nasze artykuły o używanych Mercedesach:
Używany Mercedes ML W166 (2011-2015) – opinie użytkowników
Używany Mercedes GLK X204 (2008-2015) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 441/180/149 cm |
Rozstaw osi | 269 cm |
Pojemność bagażnika | 421-1235 l |
Silnik | 1.6 (180) | 1.6 (200) | 2.0 (220) | 2.0 (250) | 2.0 (45 AMG) |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1595 cm³ | 1595 cm³ | 1991 cm³ | 1991 cm³ | 1991 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo |
Maks. moc | 122 KM | 156 KM | 184 KM | 211 KM | 381 KM |
Maks. moment | 200 Nm | 250 Nm | 300 Nm | 350 Nm | 475 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,1 s | 8,9 s | 7,1 s | 6,6 s | 4,4 s |
Prędkość maks. | 200 km/h | 215 km/h | 230 km/h | 230 km/h | 250 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,0 l/100 km | 5,9 l/100 km | 6,5 l/100 km | 6,6 l/100 km | 7,4 l/100 km |
Silnik | 1.5 (180 CDI) | 2.1 (200 CDI) | 2.1 (220 CDI) |
---|---|---|---|
Pojemność | 1461 cm³ | 2143 cm³ | 2143 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 109 KM | 136 KM | 170 KM |
Maks. moment | 260 Nm | 300 Nm | 350 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,9 s | 9,9 s | 8,3 s |
Prędkość maks. | 190 km/h | 200 km/h | 215 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,1 l/100 km | 5,1 l/100 km | 5,2 l/100 km |