Uprzedzenie Polaków do marki Kia sprawia, że używane auta koreańskiego producenta nie są zbytnio rozchwytywane. Tymczasem skok jakościowy ostatnich modeli jest zauważalny, a trzecia generacja Rio doskonale to odzwierciedla. Oto opinie o używanej Kii Rio III.
Do 2011 roku Kia Rio była niszowym i nudnym przedstawicielem klasy miejskiej. Wizerunek tego auta diametralnie się zmienił wraz z wprowadzeniem trzeciego wcielenia modelu, oznaczonego symbolem UB. Tym razem producent dołożył większych starań do projektu karoserii i powstało naprawdę ładne, wciąż wyróżniające się auto. By jeszcze bardziej przyciągnąć do siebie klientów, zaoferowano ciekawe wyposażenie (nie tylko w najbogatszych specyfikacjach) i aż trzy wersje nadwoziowe, w tym rodzinnego sedana z bagażnikiem o pojemności 400 l. W 2014 roku przeprowadzono modernizację pojazdu, w ramach której dodano m.in. dotykowy centralny ekran na kokpicie. Na rynek rosyjski oferowano z kolei odrębną stylistycznie, ale produkowaną w tych samych latach wersję z 123-konnym silnikiem 1.6 (niegdyś była tam bestsellerem). Polska oferta Kii Rio ograniczyła się do czterech niezbyt mocnych, ale bezproblemowych silników. Gamę urozmaicała konfiguracja z automatyczną skrzynią biegów (z benzynowym 1.4).
Przebojowa Kia Rio z zaprojektowaną przez Petera Schreyera częścią wizualną karoserii nawiązała wyrównaną walkę z samochodami miejskimi europejskich i japońskich marek. Czy koreański producent na tyle dopracował swoje auto, że z czystym sumieniem można je polecić z drugiej ręki? Oto opinie o używanej Kii Rio III.
Nowa Kia Rio (2021) – opis wersji i cennik
Używana Kia Rio III – wnętrze
Deska rozdzielcza sprawia równie dobre wrażenie, co karoseria: umiejętnie połączono śmiałą kreskę z ergonomią, chociaż niektórzy użytkownicy skarżą się na zbyt nisko umieszczony panel klimatyzacji. W autach sprzed liftingu próżno szukać dotykowych ekranów: każda funkcja ma swój przycisk. Wyświetlacz ciekłokrystaliczny pojawił się w bogatszych specyfikacjach aut wyprodukowanych po 2014 roku, lecz jego obsługę w czasie jazdy ułatwiają rozmieszczone po bokach przełączniki. W większości używanych Kii można liczyć na niezłe wyposażenie, obejmujące m.in. klimatyzację, elektryczne i podgrzewane lusterka, system Bluetooth, komputer pokładowy, wielofunkcyjną kierownicę. Dostępne wersje wyposażenia do M, L i XL (po liftingu także uboga S). Plastiki użyte w środku reprezentują przyzwoity poziom jak na pojazd budżetowy.
Wnętrze Kii Rio jest zaskakująco przestronne, ale nie zapominajmy, że auto mierzy ponad 4 metry, co stanowi górną granicę dla aut miejskich. Niski tunel środkowy ułatwia przewóz kompletu pasażerów, choć będzie im brakować miejsca na szerokość. Z przodu podróżuje się całkiem wygodnie pomimo słabego wyprofilowania foteli. Przystępny bagażnik w hatchbacku zmieści 288 l, a w sedanie – 400 l. Ma ustawny kształt, lecz jego ścianki wykończono podatnym na zarysowania plastikiem. Szkoda, że klapa nie daje idealnego dostępu do bagażnika: na co dzień przeszkadza zbyt wysoki próg załadunku.
Używana Kia Rio III – silniki
Paleta silnikowa oferowanych w Polsce Kii Rio III opiera się na dwóch silnikach benzynowych i dwóch wysokoprężnych. Zwolennicy benzyny mają do wyboru dwie czterocylindrowe jednostki z systemem zmiennych faz rozrządu (CVVT) i łańcuchem rozrządu – 1.2/86 KM oraz znany z Cee’da 1.4/109 KM. Pierwszego można polecić do miasta, drugi „daje radę” nawet przy prędkościach autostradowych i dzięki 6-biegowej skrzyni zadowala się ok. 6,5 l/100 km przy prędkości 140 km/h. Po liftingu moc jednostki 1.2 zmniejszono do 84 KM. W autach na rynek rosyjski oferowano dodatkowo mocniejsze silniki 1.6 MPI (123 KM), a w Rio na USA – 1.6 GDI (140 KM). Wysokoprężne Kie Rio mają albo 3-cylindrowego 1.1 CRDi (75 KM) albo 4-cylindrowego 1.4 CRDi (90 KM), jednak w ogłoszeniach dominują te słabsze. Są w zasadzie bezobsługowe (poza typowymi czynnościami serwisowymi) i realnie oszczędne.
Używana Kia Rio III (2011-2017) – który silnik wybrać?
Używana Kia Rio III – opinie użytkowników
Zalety
„To najbardziej przestronny samochód w swojej klasie. Z tyłu kilka razy jechały dwa foteliki dziecięce i jedna dorosła osoba pośrodku. Dla osób średniego wzrostu – w sam raz”
„Mam silnik 1.2. Jest cichy jak hybryda: czasami mam wrażenie, że zgasł, ale podniesione wskazówki sygnalizują jego pracę. Jeżdżę głównie w mieście i rzadko przekraczam średnie spalanie 6 l/100 km”
„Duże możliwości regulacji fotela, również na wysokość”
„Przemyślane rozmieszczenie wskaźników i przyciski na kierownicy sprawiają, że z podstawowych funkcji korzysta się bez problemu”
Wady
„Przy większych prędkościach samochód jeździ po całej drodze, wymaga stałej uwagi i ciągłych korekt kierownicą”
„Na nierównościach słychać stuki z okolic słupka przy lusterku bocznym z prawej strony”
„Fabryczne klocki hamulcowe mają tendencję do sklejania się po dłuższym postoju: auto napotyka opór przy ruszeniu i przez chwilę słychać szuranie”
„Tylna szyba niby szeroka, ale i niska. Ciężko bez czujników wyczuć odległość do auta z tyłu”
„Jeden zamykany schowek przed pasażerem to trochę mało. Nie ma gdzie ulokować drobiazgów”
Używana Kia Rio III – awaryjność, typowe usterki
Użytkownicy Kii Rio swoje zażalenia kierują najczęściej w stronę kiepskiej jakości powłoki lakierniczej (właściwie nie ma używanych, nieporysowanych Rio), układu hamulcowego (sklejanie się klocków, nierównomierne działanie hamulca pomocniczego) i korodującego układu wydechowego. Zdarza się, że rdza pojawia się także pod uszczelkami szyb. Eksploatując Kię po polskich drogach liczmy się z tym, że co jakiś czas trzeba będzie wymienić silentblocki wahaczy lub łączniki stabilizatora (koszt typowy dla samochodów tego segmentu). Mechanicznie auto jeździ i rzadko się psuje. Koreańczycy odrobili pracę domową. Kia, analogicznie do pozostałych swoich modeli, i na Rio oferowała 7-letnią gwarancję. Nie obejmowała ona jednak wszystkich elementów samochodu.
Używana Kia Rio III – gdzie jest nr VIN?
Numer VIN odczytamy z obudowy deski rozdzielczej po lewej stronie.
Używana Kia Rio III – sytuacja rynkowa, ceny
Ograniczona podaż (niecałe aut na portalu Otomoto), umiarkowane zainteresowanie. Diesle stanowią zaledwie 1/8 oferty (rozkład 1.1 CRDi i 1.4 CRDi prezentuje się podobnie), sporadycznie trafiają się Kie z instalacją LPG (można było ją zamówić u dealera). Ceny Kii Rio III zaczynają się od 15 tys. zł i dotyczą głównie aut z 1.2 CVVT / 1.1 CRDi: auto z 1.4 CVVT/CRDi oznacza wydatek minimum 20 tys. zł. Za samochód po liftingu musimy dopłacić dodatkowe kilka tys. zł. Optymalny budżet mieści się w zakresie 24-29 tys. zł. Ofertę zamykają auta z roczników 2015-2017 z minimalnymi przebiegami, wystawiane za 35-45 tys. zł.
Używana Kia Rio III – podsumowanie
Kusząca propozycja: koreańskie auta wybierali przede wszystkim prywatni odbiorcy i można liczyć na niezłą jakość ofert wystawianych Kii. Osiągi w tym samochodzie powinny zejść na drugi plan, ale trzeba przyznać, że w tej cenie trudno o równie nowoczesne, trwałe, oszczędne i bogato wyposażone auto. Czas porzucić stereotypy!
Redakcja poleca artykuły o innych używanych Kiach:
Używana Kia Picanto II (2011-2017) – opinie użytkowników
Używana Kia Cee’d II (2012-2018) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 405-438/170-172/146-147 cm |
Rozstaw osi | 257 cm |
Pojemność bagażnika | htb 288/925 l, sed 400 l |
Silnik | 1.2 CVVT | 1.2 CVVT | 1.4 CVVT | 1.6 MPI* | 1.1 CRDi | 1.4 CRDi |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1248 cm³ | 1248 cm³ | 1396 cm³ | 1591 cm³ | 1120 cm³ | 1396 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. | benz. | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 84 KM | 86 KM | 109 KM | 123 KM | 75 KM | 90 KM |
Maks. moment | 121 Nm | 121 Nm | 137 Nm | 155 Nm | 170 Nm | 220 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 13,4 s | 13,1 s | 11,5 s | 10,3 s | 16,1 s | 14,2 s |
Prędkość maks. | 168 km/h | 172 km/h | 186 km/h | 190 km/h | 162 km/h | 172 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,0 l/100 km | 5,1 l/100 km | 5,5 l/100 km | 5,9 l/100 km | 3,8 l/100 km | 4,3 l/100 km |
*wersja na rynek rosyjski