Jeśli ktoś ma dużo wydatków związanych z rodziną i szuka niedrogiego i bezproblemowego auta, który wszystkich pomieści i przewiezie z domu do szkoły lub na wakacje, Cupra Formentor jest ciekawą propozycją. Jakie są opinie o tym modelu?
Na rynku jest sporo crossoverów w różnych klasach, jednak tylko niewielka liczba z nich potrafi przyciągnąć wzrok na dłużej. Istnieje jednak kilka perełek, które wybijają się ponad przeciętność i nie ogranicza się to jedynie do modeli z najwyższej półki. Cupra Formentor wyróżnia się znakomitymi proporcjami oraz agresywnymi liniami, które przyciągają uwagę. Nawet w przypadku wyboru podstawowej wersji z silnikiem 1.5 TSI o mocy 150 KM, wystarczy odrobinę wysiłku, aby sprawić, że będzie wyglądać wyjątkowo. W zasadzie przy konfiguracji wystarczyło dodać opcjonalny lakier, najlepiej o matowym wykończeniu, oraz zestaw 19-calowych felg, aby uzyskać samochód, który przyciąga spojrzenia praktycznie każdego przechodnia. Oczywiście, w przypadku wersji VZ, wyposażonej w potężny 2-litrowy silnik TSI o mocy 310 KM, opcji personalizacji było i jest jeszcze więcej. Czy warto zwrócić uwagę na ten model szukając auta z rynku wtórnego? Poznajmy bliżej Cuprę Formentor.

Używana Cupra Formentor – wymiary, nadwozie
Nie jest tajemnicą, że opisywany model to jeden z najładniejszych crossoverów z segmentu C na rynku. Przód pojazdu zachwyca dynamicznie zaprojektowanym zderzakiem, smukłymi kloszami reflektorów oraz licznie rozmieszczonymi wlotami powietrza. Linia boczna prezentuje się niezwykle płynnie i wydaje się być dość muskularna, zwłaszcza z wyraźnym przetłoczeniem nad tylnym kołem. Na tyle auta dominuje efektowna listwa świetlna LED, która biegnie przez całą jego szerokość. Szyba umieszczona w klapie bagażnika jest skromnych rozmiarów, co ma wpływ na ograniczoną widoczność do tyłu. Niżej znajdziemy zderzak z licznie zdobionymi elementami, atrapą dyfuzora oraz czterema końcówkami układu wydechowego w topowych wersjach. W skromniejszych odmianach silnikowych zderzak wieńczą mało estetyczne atrapy wydechów. Cupra Formentor zachwyca swoim wyglądem, choć można dostrzec pewne podobieństwa do modelu Leon, ale liczne nakładki i dodatki wyróżniają go, nadając mu niepowtarzalny charakter. Co do wymiarów, Formentor mierzy 4450 mm długości, 1839 mm szerokości i 1528 mm wysokości. Rozstaw osi wynosi 2680 mm.

Używana Cupra Formentor – wnętrze, bagażnik
Wewnątrz pojazdu odnajdziemy już znacznie więcej elementów wspólnych z wspomnianym Leonem. To ma oczywiście swoje zalety, takie jak wyjątkowy design o minimalistycznym charakterze. Jednak, istnieją również pewne wady, ponieważ niemal wszystkimi funkcjami sterujemy dotykowo. Fotele, choć prezentują się sportowo i raczej twardo, zapewniają wyjątkowy komfort, nawet podczas długich podróży. Wnętrze utrzymane w kolorze czarnym, wykończone ekologiczną skórą oraz wstawkami z Alcantary, w połączeniu z miedzianymi i szarymi akcentami, robi niezapomniane wrażenie. Można również trafić na wersję z niebieską tapicerką, a nawet wyczynowymi fotelami w topowych wersjach silnikowych. W niektórych miejscach można trafić na kiepskiej jakości materiały, czasami spasowanie nie jest idealne, ale trudno mieć do całokształtu jakieś większe obiekcje.

Oczywiście, istnieją pewne mankamenty w sposobie obsługi wielu funkcji, takich jak ogrzewanie foteli, regulacja kierunku i konfiguracja nawiewów. Wszystko to odbywa się poprzez ekran dotykowy, podczas gdy sterowanie temperaturą czy poziomem głośności wymaga użycia panelu znajdującego się pod ekranem. Niestety, panel ten nie jest podświetlany, co sprawia, że po zmroku trudno jest dostosować te podstawowe parametry. Miejsca nie brakuje, komfortu podróży również, choć z tyłu osoba siedząca na środku nie będzie miała najwygodniej – środkowe miejsce jest mocno podniesione, natomiast tunel środkowy dość mocno wystaje i przeszkadza podczas jazdy. Pojemność bagażnika to od 450 do 1475 litrów (po złożeniu oparć kanapy).
Używana Cupra Formentor – silniki
Wydawałoby się, że oferta silnikowa będzie mocno pasowała do charakteru marki i obejmowała najmocniejsze jednostki napędowe. Jest zupełnie inaczej, a wybór silników potrafi zaskoczyć. Na szczycie oferty jest topowa odmiana VZ5 z pięciocylindrowym silnikiem 2.5 TSI o mocy 390 KM. To oczywiście najdroższa edycja limitowana, która na rynku wtórnym będzie rzadkością, a jeśli już się trafi, cena może przekroczyć kwotę, którą trzeba było wydać na nowe auto. Następna w kolejce jest odmiana VZ z silnikiem 2.0 TSI o mocy 310 KM i momencie obrotowym 400 Nm. Osiągi są rewelacyjne – sprint do setki trwa mniej niż 5 sekund, a prędkość maksymalna to 250 km/h. Średnie zużycie paliwa to 8,4 l/100 km. Równie dynamiczna, choć nie tak radykalna jest wersja z silnikiem 2.0 TSI o mocy 245 KM, a jeśli komuś zależy na napędzie na cztery koła, ale nie potrzebuje sportowych emocji, może sięgnąć po odmianę 190-konną.

Modelem wyjściowym jest 1.5 TSI o mocy 150 KM ze skrzynią manualną lub automatyczną DSG i napędem na przednią oś. Ta wersja również może wyglądać bojowo po doposażeniu, ale moc 150 KM i moment obrotowy 250 Nm, przy niezłej dynamice, zapewnia rozsądne spalanie na poziomie około 6,6 l/100 km w cyklu mieszanym. Dla oszczędnych jest jeszcze silnik Diesla 2.0 TDI o mocy 150 KM i momencie obrotowym 340 Nm, który zapewnia spalanie na poziomie 4,7 l/100 km. Warto jeszcze zwrócić uwagę na hybrydy plug-in, tj. 1.4 TSI e-Hybrid o mocy 204 lub 245 KM.

Używana Cupra Formentor – opinie użytkowników
Zalety
„Fantastyczna stylistyka w różnych konfiguracjach kolorystycznych”.
„Bardzo ładnie zaprojektowane i przestronne wnętrze”.
„Spory wybór silników od 150 do blisko 400 KM (również z napędem na cztery koła)”.
„Niezłe osiągi, przyjemne prowadzenie i rozsądne spalanie w bazowych wersjach”.
Wady
„Bagażnik mógłby być nieco większy (nisko opadająca klapa)”.
„Skrzynia DSG potrafi od czasu do czasu szarpnąć, a topowe wersje są mocno paliwożerne”.
„Dotykowa obsługa niemal wszystkich funkcji potrafi irytować”.
„We wnętrzu znajdziemy kilka miejsc z kiepską jakością materiałów”.
Używana Cupra Formentor – awaryjność, typowe usterki
Ogólnie rzecz biorąc, Formentor jest solidnym samochodem i chętnie kupują go ludzie, którzy lubią motoryzację i dbają o swoje samochody. Przed zakupem warto oczywiście sprawdzić wnętrze pod kątem oznak zużycia i felgi, które bardzo często ulegają uszkodzeniu po kontakcie z krawężnikami. Należy również upewnić się, że cała elektryka działa tak, jak powinna, a panele dotykowe do sterowania temperaturą działają szybko, płynnie i bez zacięć. Zdarzały się początkowo spore problemy z zawieszającym się systemem m.in. sterowaniem głośnością, zmianą stacji radiowych etc. Po kilku aktualizacjach sytuacja poprawiła się, ale warto sprawdzić i dopytać właściciela, czy przeprowadzał aktualizacje systemu. Było również kilka akcji serwisowych m.in. związanych z systemem Front Assist oraz mocowaniem pasów bezpieczeństwa.

Używana Cupra Formentor – gdzie jest numer VIN?
Numer VIN w Cuprze Formentor znajduje się przy prawym mocowaniu amortyzatora, za przednią szybą w jej lewym dolnym rogu, jak również na słupku A przy zawiasach drzwi po stronie pasażera.
Używana Cupra Formentor – sytuacja rynkowa, ceny
W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl umieszczonych było około 140 ogłoszeń dotyczących Cupry Formentor. Przykładowo model z 2021 roku z silnikiem 2.0 TSI o mocy 310 KM i z przebiegiem 30 000 kilometrów to koszt około 179 000 złotych. Za około 135 000 złotych można znaleźć model z 2022 roku z przebiegiem 145 000 kilometrów i z silnikiem 1.5 TSI o mocy 150 KM.
Używana Cupra Formentor – podsumowanie
Jeśli ktoś szuka świetnie wyglądającego, dającego frajdę z jazdy SUV-a, który niekoniecznie oferuje rodzinną przestrzeń i funkcjonalność Cupra Formentor będzie idealnym wyborem. Sporo wersji do wyboru, ciekawe konfiguracje, imponująca stylistyka zewnętrzna i ciekawe wnętrze, a do tego duży wybór na rynku wtórnym.
Polecamy inne nasze artykuły o używanych Seatach:
Używany Seat Leon IV (od 2020 r.) – opinie użytkowników
Używany Seat Ateca (od 2016 r.) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 445/183/152 cm |
Rozstaw osi | 268 cm |
Pojemność bagażnika | 450-1475 l |
Silnik | 1.5 TSI | 2.0 TSI | 2.0 TSI (VZ) | 2.5 TSI (VZ5) | 2.0 TDI | 1.4 TSI e-Hybrid |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1498 cm³ | 1984 cm³ | 1984 cm³ | 2480 cm³ | 1968 cm³ | 1395 cm³ |
Paliwo | benz. turbo | benz. turbo | benz. turbo | benz. turbo | turbodiesel | benz. turbo + elektr. |
Maks. moc | 150 KM | 190 KM | 310 KM | 390 KM | 150 KM | 245 KM |
Maks. moment | 250 Nm | 320 Nm | 400 Nm | 480 Nm | 360 Nm | 400 Nm |
0-100 km/h | 8,9 s | 7,1 s | 4,9 s | 4,2 s | 8,6 s | 7,0 s |
Prędkość maks. | 203 km/h | 220 km/h | 250 km/h | 250 km/h | 203 km/h | 210 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,6 l/100 km | 7,5 l/100 km | 8,4 l/100 km | 9,3 l/100 km | 5,7 l/100 km | 8,5 l/100 km |