UżywaneOpinieUżywany Seat Ateca (od 2016 r.) - opinie, dane techniczne, typowe...

Używany Seat Ateca (od 2016 r.) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

Seat Ateca to ciekawa alternatywa m.in. dla Skody Karoq. Tak samo przestronny, funkcjonalny, z podobną ofertą silnikową, ale oferujący nieco inną stylistykę i charakter. Jakie są opinie o używanym Seacie Ateca?

Obecnie crossovery z segmentu C są bardzo często wybieranymi autami dla rodziny. Wystarczająco przestronne, bardzo praktyczne, wygodne, dynamiczne, a w niektórych wersjach z napędem na cztery koła, oferują pierwiastek możliwości terenowych, dzięki czemu swobodnie dojadą na działkę, na piknik za miastem lub przejażdżkę przez las po deszczu. Dla wielu użytkowników to wystarczający argument, aby wybrać auto z nieco wyższym prześwitem, które sprawdzi się również w mieście podczas parkowania przy wyższych krawężnikach. Idealnie w te aspekty wpisuje się Seat Ateca, który zadebiutował w 2016 roku i jest technicznym bliźniakiem m.in. Skody Karoq. W 2020 roku hiszpańska propozycja przeszła lifting, ale jeśli ktoś celuje w starsze egzemplarze, nie powinien czuć wielkiej straty, bowiem zmiany wizualne nie były na tyle istotne, aby poczuć, że jeździmy starszym modelem np. z 2016-2017 roku.

Seat Ateca - tył
Bardzo ładna, symetryczna sylwetka o klasycznej linii może się podobać.

Seat Ateca to bardzo ładnie narysowany crossover z segmentu C, o regularnych kształtach i tradycyjnych dla tego segmentu proporcjach. Kompaktowe, zwarte nadwozie świetnie prezentuje się w żywych kolorach, a w odmianie FR dostajemy dodatkowo lakierowane na kolor nadwozia liczne nakładki i „crossoverowe” akcenty. W innych wariantach jest nieco bardziej praktycznie, bowiem szeroka listwa progowa czy też ramki nadkoli są wykonane z tworzywa, które jest bardziej odporne na zarysowania. Poza tym np. wersja Xperience posiada kilka wstawek, które dodają autu terenowego charakteru jak np. srebrne nakładki na zderzaki. Nie można także zapominać o topowej wersji CUPRA Ateca, która oferuje aż 300 KM. Jak widać, wybór jest ogromny i każdy powinien znaleźć coś dla siebie na rynku wtórnym. Auto mierzy 4363 mm długości, 1841 mm szerokości, 1601 mm wysokości, a rozstaw osi to 2638 mm.

Seat Ateca - przód
Seat Ateca w wersji FR to ciekawa alternatywa dla tych, którym podoba się topowa Cupra, ale nie chcą aż tak agresywnie zestrojonego SUV-a.

Używany Seat Ateca – wnętrze, bagażnik

O ile na zewnątrz Seat Ateca może wyglądać dobrze, szczególnie w odpowiednio skonfigurowanej wersji i z ładnym lakierem np. czerwonym, tak we wnętrzu jest już zdecydowanie bardziej spokojnie. Niektórzy uznają, że dość zachowawczo i częściowo należy się z tym zgodzić. Środek jest zaprojektowany prosto, schludnie, ale bez finezji. Mnóstwo symetrycznych kształtów przypomina raczej rozwiązania znane z Volkswagena i naprawdę trudno doszukiwać się tutaj hiszpańskiego temperamentu. Jest znany z innych modeli Grupy Volkswagena wygodny i czytelny panel do sterowania klimatyzacją, jest miejsce na smartfon, porty USB, konsola środkowa z kilkoma przełącznikami i opcjonalnym pokrętłem do zmiany trybów jazdy, wyżej znajdziemy ekran systemu info-rozrywki i kilka przycisków wokół. Po liftingu w zasadzie niewiele się zmieniło. Zastosowano jedynie większy ekran z nowym systemem znanym m.in. z Seata Leona, a przed oczami kierowcy w większości wersji pojawia się wirtualny zestaw zegarów.

W zależności od wybranej wersji, we wnętrzu spotkamy różne rodzaje tapicerek. Skórzane będą raczej rzadkością, więc lepiej nastawić się na mieszane tapicerki materiałowe z ewentualnymi wstawkami ze skóry ekologicznej. Miejsca na pewno nie brakuje, fotele są bardzo wygodne, a w odmianie FR świetnie wyglądają i równie dobrze trzymają na boki. Miejsca z tyłu również nie brakuje, są nawiewy, a tunel środkowy ma umiarkowaną wysokość, przez co pasażer siedzący w środku może sobie wygospodarować miejsce na nogi. Na plus zasługuje m.in. wygodny dostęp do zapięć ISOFIX, podłokietnik z miejsce ma kubki z przejściem do bagażnika itp. Praktycznych rozwiązań nie brakuje. Również bagażnik został odpowiednio zaprojektowany. Warto wybierać wersje z opcjonalnym pakietem wygodnych dodatków, tj. uchwyty na siatki czy też opcjonalne uchwyty do składania oparć kanapy z poziomu bagażnika. Sam bagażnik jest bardzo ustawny i praktyczny. Opcjonalnie może mieć regulowaną podłogę z dodatkowymi schowkami. Po złożeniu oparć kanapy co prawda powierzchnia nie jest idealnie płaska, ale próg, jaki tworzą oparcia, nie jest wysoki. Pojemność przestrzeni bagażowej to 510 litrów w standardowym ustawieniu. Po złożeniu oparć są to już 1604 litry.

Używany Seat Ateca – silniki

Wybór jednostek napędowych był naprawdę spory, choć w ogłoszeniach używanych najczęściej przewijają się jednostki 2.0 TDI oraz 1.5 TSI. Oczywiście występują one w kilku wersjach, ale zacznijmy od początku. Ofertę otwierała podstawowa jednostka 1.0 TSI o mocy 115 KM (od 2020 r. o mocy 110 KM), która zapewniała raczej przeciętną dynamikę (10,7 s do setki) oraz spalanie na poziomie 6,5 l/100 km w cyklu mieszanym. Wybór takiej wersji może być argumentowany chyba tylko idealnym stanem i/lub niską ceną. O wiele lepszym wyborem będzie silnik 1.4 TSI o mocy 150 KM, oferowany w latach 2016-2018, lub późniejszy 1.5 TSI o mocy 150 KM, który pojawia się w większości modeli Skody, Volkswagena, jak również Audi (np. w A3 czy Q3). Problemów z dynamiką nie ma, spalanie również jest na odpowiednim poziomie, a odmiana z automatyczną skrzynią DSG i napędem na przednią oś to chyba najpopularniejsza wersja dostępna na rynku wtórnym. Dla wymagających jest silnik 2.0 TSI o mocy 190 KM, dostępny z opcjonalnym napędem 4Drive i skrzynią automatyczną DSG. Przykładowo w wersji FR taki zestaw napędowy daje naprawdę sporo przyjemności z jazdy i jest to o wiele tańsza i bardziej przystępna alternatywa dla topowej 300-konnej Cupry.

Seat Ateca - silnik
Na początku pod maską Ateki pracował silnik 1.4 TSI o mocy 150 KM.

Dla tych, którzy często podróżują, przygotowano silniki wysokoprężne, ale przyzwoity wybór był do 2020 roku. W rocznikach 2016-2020 w ofercie mogliśmy znaleźć jednostkę bazową 1.6 TDI o mocy 115 KM, jak również 2.0 TDI o mocy 150 lub 190 KM. Mocniejsza odmiana, podobnie jak topowa wersja silnika benzynowego 2.0 TSI 190 KM, mogła być łączona z automatyczną skrzynią DSG oraz napędem na cztery koła 4Drive. Nie będzie to jednak zbyt częsty widok na portalach aukcyjnych, bowiem warianty te były drogie. Wracając do topowej odmiany 190-konnej (400 Nm), w wersji z napędem 4×4 i skrzynią DSG, przyśpieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 7,8 sekundy, prędkość maksymalna to 212 km/h, a średnie spalanie to bardzo przyzwoite 5 l/100 km.

Seat Ateca - silnik
Jednostka 2.0 TDI to niemal klasyka gatunku. W wersji o mocy 190 KM może być połączona z napędem 4Drive.

Używany Seat Ateca – opinie użytkowników

 Zalety 

„Niezły stosunek ceny do jakości, przestrzeni i wyposażenia (z wyjątkiem topowych wersji)”.

„Praktyczny, funkcjonalny i przestronny samochód, który wciąż nieźle wygląda”.

„Duży bagażnik z wieloma praktycznymi udogodnieniami”.

„Wiele wersji wyposażenia i wykończenia do wyboru, włącznie z topową Cupra”.

 Wady 

„Topowe wersje wyposażenia z napędem 4Drive są bardzo drogie w zakupie”.

„Świetny wygląd zewnętrzny, ale i bardzo smutne, mało ciekawe wnętrze”.

„Bazowe wersje wyposażenia wyglądają dość przeciętnie”.

„Podstawowe jednostki napędowe są raczej mało dynamiczne i lepiej ich unikać”.

Używany Seat Ateca – awaryjność, typowe usterki

Seat Ateca to świeże auto, które na szczęście nie dorobiło się żadnych negatywnych osiągnięć związanych z częstymi problemami. Wybierając topowy wariant z napędem 4Drive warto dokładnie sprawdzić, czy poprzedni właściciel nie przesadzał w terenie. Najlepiej zajrzeć pod auto w poszukiwaniu uszkodzeń, większych zarysowań czy wgnieceń. Wiele modeli jest używanych przez rodziny, a więc należy zwrócić uwagę na wszelkie ślady oraz rozdarcia na siedzeniach lub mocno porysowane plastiki. Wielu właścicieli zwróciło uwagę na problemy z systemem automatycznego otwierania tylnej klapy. Jeśli upatrzony egzemplarz ma z tym problem, być może wciąż podlega to naprawie gwarancyjnej. Ateca miała również kilka akcji serwisowych. Przykładowo modele wyprodukowane w dniach 1-17 grudnia 2017 roku mogą mieć problemy z poduszką powietrzną kierowcy, natomiast egzemplarze wyprodukowane od 1 maja do 31 sierpnia 2018 roku mogą mieć wady związane z tylnymi zagłówkami. Akcji serwisowych było nieco więcej, więc każdy upatrzony egzemplarz powinien być sprawdzony np. w ASO pod kątem ewentualnych bezpłatnych napraw.

Seat Ateca klapa bagażnika
Wybierając wersję z automatycznie otwieraną klapą bagażnika, warto sprawdzić jej stan – dość często dochodziło do awarii mechanizmów.

Używany Seat Ateca – gdzie jest numer VIN?

Numer VIN w Seacie Ateca znajduje się między innymi na naklejce, którą umieszczono na drzwiach po stronie kierowcy. Oprócz tego numer VIN znajduje się na podszybiu w lewym dolnym rogu, jak również pod maską, w okolicy mocowania prawego amortyzatora.

Seat Ateca - numer VIN

Używany Seat Ateca – sytuacja rynkowa, ceny

W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl było około 170 aktywnych ogłoszeń dotyczących Seata Ateki. Przykładowo egzemplarz z 2018 roku z przebiegiem 160 000 kilometrów, z silnikiem 2.0 TDI o mocy 190 KM, w wersji FR z napędem 4Drive to koszt niecałych 110 000 złotych. Za około 90 000 złotych znajdziemy wariant z silnikiem 1.4 TSI z DSG, przebiegiem 110 000 kilometrów z 2016 roku.

Używany Seat Ateca – podsumowanie

Seat Ateca to bardzo ciekawa, ale niestety kosztowna propozycja. Nawet modele z początków produkcji, z dobrym wyposażeniem, napędem 4Drive z mocnymi silnikami mogą kosztować około 100 000 złotych. Mimo to Seat Ateca to gwarancja funkcjonalności, praktycznych rozwiązań i komfortu połączonego z przyjemnością z jazdy.

Polecamy inne nasze artykuły o używanych Seatach:

Używany Seat Arona (od 2017 r.) – opinie użytkowników

Używany Seat Leon III (2012-2020) – opinie użytkowników

Seat Ateca - bok

Seat Ateca – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys. 436/184/160 cm
Rozstaw osi 263 cm
Pojemność bagażnika 510-1604 l
Seat Ateca – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki)
Silnik 1.0 TSI 1.4 TSI 1.5 TSI 2.0 TSI 1.6 TDI 2.0 TDI 2.0 TDI
Pojemność 999 cm³ 1395 cm³ 1498 cm³ 1984 cm³ 1598 cm³ 1968 cm³ 1968 cm³
Paliwo benz., turbo benz., turbo benz., turbo benz., turbo turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 115 KM 150 KM 150 KM 190 KM 115 KM 150 KM 190 KM
Maks. moment 200 Nm 250 Nm 250 Nm 320 Nm 250 Nm 340 Nm 400 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,7 s 8,6 s 8,5 s 7,9 s 11,5 s 8,8 s 7,9 s
Prędkość maks. 183 km/h 201 km/h 201 km/h 212 km/h 184 km/h 200 km/h 212 km/h
Śr. zużycie paliwa 6,5 l/100 km 5,4 l/100 km 5,5 l/100 km 8,4 l/100 km 5,4 l/100 km 5,8 l/100 km 5,0 l/100 km

Używany Seat Ateca – galeria

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji