UżywaneOpinieUżywany Seat Arona (od 2017 r.) - opinie, dane techniczne, typowe...

Używany Seat Arona (od 2017 r.) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

Seat Arona to kolejny w Grupie Volkswagena przedstawiciel segmentu miejskich crossoverów. Czy warto się nim zainteresować? Jakie są opinie o Seacie Arona i ile kosztuje na rynku wtórnym?

Seat Arona pojawił się na rynku w 2017 roku i był kolejnym przedstawicielem nurtu niewielkich, miejskich crossoverów. Ich popularność wciąż rośnie, dlatego też wielu producentów skupia swe siły właśnie na tego typu autach zapominając czasami o „zwykłych” odmianach z segmentu B i C. Seat Arona może być uznawana za nieco podniesioną i obłożoną plastikami Ibizę, ale mimo wszystko stylistycznie oba auta różnią się od siebie dość zauważalnie. Oczywiście najważniejszymi elementami są wspomniane plastikowe nakładki, które okalają auto i pojawiają się na zderzakach, nadkolach i progach. W zależności od wariantu wyposażenia, ozdobą mogą być również srebrne nakładki z przodu i z tyłu, które dodatkowo podkreślają terenowy wygląd. Do tego odrobinę wyższy prześwit i wizualnie duże koła i mamy przepis na modnego crossovera z hiszpańskim charakterem.

Seat Arona - tył
Atrakcyjna, ale nie przesadnie udziwniona stylistyka Arony celuje w gusta zarówno młodych, jak i starszych kierowców, którzy szukają dynamicznego crossovera.

Arona została zbudowana na bazie płyty podłogowej VW MQB-A0, która wykorzystana została do budowy m.in. piątej generacji modelu Ibiza oraz szóstej generacji Volkswagena Polo. Pod względem gabarytów, auto mierzy 4138 mm długości, 1780 mm szerokości oraz 1552 mm wysokości przy rozstawie osi 2566 mm. Wyposażenie? Klimatyzacja, 17-calowe felgi aluminiowe, tempomat, radio DAB, system informacyjno-rozrywkowy z 5-calowym ekranem dotykowym i automatyczne hamowanie awaryjne są standardem w podstawowym wariancie wyposażenia. Większy system informacyjno-rozrywkowy z ekranem 8-calowym z Apple CarPlay i Android Auto jest zamontowany w wyższych wariantach. Odmiana FR zapewnia m.in. reflektory LED, bardziej sportową stylistykę, klimatyzację i automatyczne wycieraczki. Modele FR mają również większe 18-calowe felgi, podczas gdy Xcellence oferuje wiele dodatkowych technologii bezpieczeństwa, takich jak monitorowanie martwego pola, ostrzeżenie o ruchu poprzecznym z tyłu itp.

Seat Arona - przód
Wiele wersji wyposażenia i szerokie możliwości personalizacji sprawiają, że na rynku jest dużo zróżnicowanych wariantów Arony.

Używany Seat Arona – wnętrze, bagażnik

Wnętrze Arony przed liftingiem jest dość smutne i praktycznie niczym nie zaskakuje. Symetryczne kształty, raczej przeciętne materiały i szare odcienie elementów wykończeniowych. Dopiero po liftingu w 2021 roku pojawiło się kilka ciekawych elementów. Zaletą starszej odmiany jest ekran wbudowany w panel centralny, dzięki czemu wszystko zachowuje harmonię, nic nie wystaje i nie przeszkadza. Jakość wykończenia, jak na ten segment, jest w porządku, ale pewną niedogodnością może być dość przeciętne wyciszenie, przez co hałas z zewnątrz, szczególnie przy wyższych prędkościach, może dawać się we znaki. Jeśli ktoś wybierze 1-litrową jednostkę, może cieszyć się lepszą kulturą pracy. Z silnikiem Diesla może być już gorzej.

Posiadacze rodzin z pewnością docenią dość pojemny bagażnik Arony. Jeśli ktoś jeździł Seatem Ibizą równoległej generacji, pierwszą rzeczą, którą zauważą w Aronie jest to, ile dodatkowego miejsca nad głową ma samochód. W rzeczywistości opisywany crossover jest o 12 cm wyższy niż Ibiza i chociaż część tej różnicy przypada na większy prześwit, wyższy profil opon itp., we wnętrzu jest zauważalnie więcej miejsca nad głową. Nawet wysocy kierowcy i pasażerowie będą mieli wystarczająco dużo przestrzeni, a szerokość wnętrza jest wystarczająca, aby umożliwić czterem dorosłym podróżowanie bez trącania się ramionami. Bagażnik o pojemności 400 litrów jest również znacznie większy niż w Ibizie, a przy tym konkurencyjny w porównaniu z większością rywali. Nie oferuje jednak wszechstronności Citroena C3 Aircross lub Renault Captur, które mają przesuwaną tylną kanapę, aby w razie potrzeby zwiększyć miejsce z tyłu lub przestrzeń bagażową.

Używany Seat Arona – silniki

Oferta silnikowa Seata Arony nie należy do przesadnie bogatej, choć zakres mocy, jakie oferują silniki, okazuje się wystarczający. Podstawą jest jednostka benzynowa 1.0 TSI o mocy 95 lub 115 KM. Ta mocniejsza dysponuje momentem obrotowym 200 Nm i jest w zupełności wystarczającym rozwiązaniem do sprawnego i oszczędnego przemieszczania się po mieście. Dla wymagających jest również silnik 1.5 TSI o mocy 150 KM i momencie obrotowym 250 Nm, który w połączeniu z automatyczną 7-biegową przekładnią DSG robi z miejskiego crossovera naprawdę dynamiczne i nacechowane sportem auto. Alternatywą dla benzyn jest silnik wysokoprężny 1.6 TDI o mocy 90 lub 115 KM. Ta mocniejsza odmiana oferuje 250 Nm momentu obrotowego i również zapewnia zadowalającą dynamikę przy niewielkim spalaniu. Warto pamiętać, że w 2021 roku przy okazji liftingu, została również ograniczona oferta jednostek napędowych – silniki wysokoprężne zostały wycofane.

Seat Arona - silnik
Silnik 1.0 TSI (wg. Seata – EcoTSI) w mocniejszym wariancie jest w zupełności wystarczający, aby jeździć dynamicznie i oszczędnie.
Seat Arona - silnik
Topowa jednostka 1.5 TSI o mocy 150 KM, szczególnie we współpracy z 7-biegową przekładnią DSG, daje sporo frajdy z jazdy. W wersji wyposażenia FR możemy liczyć na odrobinę sportowych emocji.

Używany Seat Arona – opinie użytkowników

 Zalety 

„Przyjemny wizualnie, choć niewyróżniający się z tłumu.”

„Wersja z najmocniejszym, 150-konnym silnikiem benzynowym ma świetną dynamikę.”

„Spory bagażnik i sporo miejsca nawet dla dorosłych pasażerów z tyłu.”

„Niezłe wyposażenie i ciekawa odmiana FR ze sportowym charakterem.”

 Wady 

„Twarde plastiki, które po pewnym przebiegu lubią popiskiwać.”

„Cenowo wychodzi trochę drożej od rywali, a nie zawsze oferuje więcej.”

„Bazowe silniki są trochę za słabe do tego auta.”

„Jednostka wysokoprężna nie do końca pasuje do tego auta, a słabsza odmiana nie grzeszy dynamiką.”

Używany Seat Arona – awaryjność, typowe usterki

Arona opiera się na najnowszych technologiach, które Grupa Volkswagen ma w swoim arsenale, ale większość jej głównych komponentów została wypróbowana i przetestowana przez inne modele w ostatnich latach. Właściciele tych modeli chwalą swoje samochody za sposób, w jaki się prowadzą, wysoko cenione są również za dynamikę i zużycie paliwa. Powtarzające się poważne awarie? Raczej brak. Warto jednak dokładnie obejrzeć każdy interesujący nas egzemplarz. Arona to mały SUV skierowany do nabywców, którzy szukają auta uniwersalnego, również rodzinnego, więc warto dokładnie sprawdzić wnętrze pod kątem plam pod dywanikami i na siedzeniach. Należy również zwrócić uwagę na nadmiernie zużyte wnętrze oraz stan aluminiowych felg, szczególnie w odmianie FR. Co jeszcze? Należy również skontrolować hamulec ręczny, bowiem w modelach z przełomu 2017 i 2018 roku był z tym problem. W modelach z początku grudnia 2017 pojawiały się również problemy z poduszką powietrzną kierowcy – warto to sprawdzić w ASO lub u lokalnego dealera.

Seat Arona - ręczny
Podczas oględzin warto sprawdzić hamulec ręczny, który po pewnym czasie rozregulowuje się i „nie trzyma” auta np. na wzniesieniu.

Używany Seat Arona – gdzie jest numer VIN?

Numer VIN w Seacie Arona umieszczono za szybą po stronie kierowcy (widoczne z zewnątrz), jak również na tabliczce znamionowej po lewej stronie wewnątrz przedziału silnikowego. VIN można również znaleźć po wewnętrznej stronie wnęki koła zapasowego lub na podłodze bagażnika.

Seat Arona - VIN

Używany Seat Arona – sytuacja rynkowa, ceny

W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO było około 200 ogłoszeń dotyczących Seata Arony. Przykładowo, egzemplarz z 2017 roku w wersji Xcellence z silnikiem 1.0 TSI i z przebiegiem około 60 000 kilometrów to koszt około 70 000 złotych. Podobny model, ale z rocznika 2018 i z przebiegiem około 35 000 złotych to koszt o około 7 000 złotych wyższy. Za odmianę FR z tym samym silnikiem trzeba wydać około 80 000 złotych.

 

Używany Seat Arona – podsumowanie

Arona jest bardzo atrakcyjnym wyborem, jeśli szukasz czegoś niewielkiego, ale większość przedstawicieli segmentu B oferuje zbyt mało miejsca w środku. Oczywiście najciekawszym wyborem jest odmiana FR z silnikiem 1.5 TSI, ale cenowo może stanowić pewną barierę. Alternatywą może być silnik 1.0 TSI o mocy 115 KM, który będzie zdecydowanie tańszy, a i tak zapewni w pełni zadowalającą dynamikę i odrobinę emocji.

Polecamy inne nasze artykuły o używanych Seatach:

Używany Seat Ibiza IV (2008-2017) – opinie użytkowników

Używany Seat Leon III (2012-2020) – opinie użytkowników

Seat Arona - bok

Seat Arona – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys. 413/178/155 cm
Rozstaw osi 256 cm
Pojemność bagażnika 400-1280 l
Seat Arona – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik 1.0 TSI 1.0 TSI 1.5 TSI 1.6 TDI 1.6 TDI
Pojemność 999 cm³ 999 cm³ 1498 cm³ 1598 cm³ 1598 cm³
Paliwo benz., turbo benz., turbo benz., turbo turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 95 KM 115 KM 150 KM 95 KM 115 KM
Maks. moment 175 Nm 200 Nm 250 Nm 250 Nm 250 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,2 s 9,8 s 8,2 s 11,9 s 10.5 s
Prędkość maks. 173 km/h 182 km/h 210 km/h 172 km/h 185 km/h
Śr. zużycie paliwa 4,9 l/100 km 5,0 l/100 km 6,0 l/100 km 4,1 l/100 km 4,1 l/100 km

Używany Seat Arona – galeria

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji