UżywaneOpinieUżywany Seat Leon IV (od 2020 r.) - opinie, dane techniczne,...

Używany Seat Leon IV (od 2020 r.) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

Jeśli ktoś szuka nowoczesnego, świetnie wyglądającego kompaktowego hatchbacka lub kombi, powinien zwrócić uwagę na ostatnią generację Seata Leona IV. Jakie są opinie o tym aucie i czy warto rozważyć zakup?

Seat Leon od zawsze kojarzył się z młodszymi kierowcami, którzy szukają dynamicznego, choć praktycznego auta. Sporo przestrzeni w środku, pojemny bagażnik i emocjonujące odmiany Cupra – to przepis na hatchbacka, którego każdy dynamiczny kierowca chciałby mieć. Co prawda bazowe wersje nie są zbyt emocjonujące, ale już 150-konna odmiana z ciekawym wyposażeniem np. FR może zwracać na siebie uwagę i być ciekawą propozycją dla tych, którzy szukają auta rodzinnego zarówno do miasta, jak i w trasę. Jest także odmiana Cupra, a raczej zupełnie odmienny model nowej submarki Seata, tj. Cupra Leon. Co ciekawe, oferta silnikowa Cupry Leona jest szersza niż Seata. Zmiany na rynku są czasami dość nietypowe, ale trzeba przyznać, że Leon w wydaniu Cupry prezentuje się rewelacyjnie.

Seat Leon IV - tył
Biały lakier nieco tuszuje dynamiczne linie auta, ale za to stanowi świetny kontrast dla tylnych świateł LED.

Używany Seat Leon IV – wymiary, nadwozie

Nie jest wielką tajemnicą, że Seat Leon to techniczny krewny Volkswagena Golfa, Skody Octavii oraz Audi A3. Widać to nie tylko po ofercie silnikowej, ale również po gabarytach i proporcjach. Trzeba jednak przyznać, że Leon z zewnątrz prezentuje się bardzo dobrze, choć wiele zależy od konfiguracji. Bazowe wersje wyglądają dość skromnie, a dynamiczne linie są mocno ograniczane przez zwykłe lampy przednie i tylne (bez charakterystycznej listwy LED) niewielkie felgi czy czarne wykończenie zderzaków. Zdecydowanie lepiej prezentuje się odmiana FR, która nie tylko zyskuje lakierowane akcenty w zderzakach, światła przeciwmgłowe czy też większe felgi, ale i światła LED z przodu i z tyłu ze świetnie wyglądającą sygnaturą. Widać to szczególnie z tyłu – listwa LED na całej szerokości klapy bagażnika prezentuje się fenomenalnie. Bez znaczenia, czy wybierzemy wersję 5-drzwiową hatchback, czy też kombi, auto będzie wyglądać dynamicznie i świeżo. Jeśli ktoś chce jeszcze więcej atrakcji wizualnych, może skusić się na odmianę CUPRA i niekoniecznie w topowej, 300-konnej wersji. W ofercie są odmiany ze słabszymi jednostkami napędowymi, również z hybrydą plug-in, które wizualnie prezentują jeszcze wyższy poziom sportowego charakteru. Jeśli chodzi o wymiary, wersja hatchback mierzy 4368 mm długości, 1799 mm szerokości i 1456 mm wysokości. W wersji kombi wymiary to 4642 mm długości, 1799 mm szerokości i 1448 mm wysokości. Rozstaw osi w obu przypadkach to 2686 mm.

Seat Leon IV - przód
Nawet w odmianie Xcellence nie brakuje sportowych cech, choć to FR jest najciekawszym wyborem dla tego modelu.

Używany Seat Leon IV – wnętrze, bagażnik

Trzeba przyznać, że Seat Leon w poprzednich generacjach wyglądał jak ubogi krewny Golfa i A3-ki. Nawet Octavia oferowała ciekawsze, bardziej praktyczne rozwiązania, a Seat Leon prezentował się bardzo zachowawczo i ponuro. Tym razem jest zupełnie inaczej. Deska rozdzielcza jest bardzo nowoczesna i ciekawie zaprojektowana. W wyższych wersjach wyposażenia dodatkowo znajdziemy oświetlenie ambientowe, które podkreśla ciekawe kształty i dodaje wnętrzu wizualnej przestrzeni oraz koloru. Jakość materiałów w niektórych miejscach pozostawia trochę do życzenia, ale w tym segmencie można przymknąć na to oko. Uwagę zwraca minimalizm jeśli chodzi o przyciski i pokrętła – tych praktycznie w ogóle nie ma. Wszystko zostało przeniesione na ekran dotykowy oraz do systemu w tym sterowanie klimatyzacją, większością opcji i funkcji. Prezentuje się to ciekawie i nowocześnie, ale pod względem ergonomii jest kiepsko. Temperaturą i głośnością systemu audio sterujemy dotykowym panelem tuż pod ekranem, co samo w sobie jest średnio wygodne podczas jazdy. Dodatkowo panel ten nie jest podświetlany, więc po zmroku ustawiamy wszystko po omacku. Zresztą sam system też ma swoje humory i mimo ładnego interfejsu, czasami po prostu wariuje i zawiesza się.

Seat Leon IV - deska rozdzielcza
Deska rozdzielcza wyróżnia się minimalistyczną, choć nowoczesną formą z niewielką ilością przycisków.

Ale to tylko drobne, choć irytujące wady, bowiem cała reszta jest na całkiem wysokim poziomie. Ilość miejsca jest bez zarzutu, również z tyłu można poczuć się dość swobodnie. Trzech pasażerów spokojnie się zmieści i odbędzie krótką podróż bez marudzenia, a dwoje może jechać w bardzo przyjemnych warunkach i z zapasem miejsca na nogi i nad głową. Co prawda wersja hatchback jest atrakcyjniejsza wizualnie i młodsi kierowcy z pewnością właśnie tą opcję będą rozważać, ale posiadacze rodziny na pewno docenią odmianę kombi, która oferuje naprawdę ogromny i praktyczny bagażnik. W wersji 5-drzwiowej do dyspozycji jest 380/1301 litrów przestrzeni, podczas gdy kombi oferuje aż 620/1600 litrów. Do tego więcej praktycznych dodatków, równą podłogę po złożeniu oparć, sporo miejsca pod podłogą itp.

Używany Seat Leon IV – silniki

Silników w Seacie Leonie nie brakuje, choć ich wybór był mocno modyfikowany. Mimo faktu, że auto jest na rynku dopiero od 2020 roku, to zmian było kilka. Początkowo bazą był wariant 1.0 EcoTSI o mocy 90 KM i momencie obrotowym 175 Nm. Jeśli ktoś szuka oszczędnego auta do miasta, może zdecydować się na ten wariant, ale nie będzie on zbyt dynamiczny – od 0 do 100 km/h w blisko 13 sekund to kiepski wynik. Nieco lepiej jest w wersji 110-konnej (200 Nm), ale optymalne połączenie oszczędności i dynamiki pojawia się dopiero w jednostce 1.5 EcoTSI. Do wyboru są dwie wersje – 130- i 150-konna. Ta mocniejsza to najciekawszy wybór do tego auta. Oferuje 250 Nm momentu obrotowego, a w wersji z miękką hybrydą MHEV spala naprawdę niewiele – średnio ok. 6 l/100 km. Dla wymagających jest również silnik 2.0 TSI o mocy 190 KM i momencie obrotowym 320 Nm. Tutaj sprint od 0 do 100 km/h zajmuje 7,4 sekundy a prędkość maksymalna to 231 km/h. Spalanie – średnio ok. 7 l/100 km.

Seat Leon IV - silnik
Silnik 1.5 TSI (również w wersji z instalacją MHEV) to najbardziej optymalne i najpopularniejsze rozwiązanie nie tylko w Leonie, ale i większości kompaktów Grupy Volkswagena.

Jeśli chodzi o silniki Diesla, do wyboru jest tylko 2.0 TDI o mocy 115 lub 150 KM. W tym mocniejszym (360 Nm), który dostępny jest tylko z nadwoziem kombi, osiągi są całkiem niezłe, bowiem przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 9,1 sekundy, ale najważniejsze jest spalanie, które może spaść nawet poniżej 5 l/100 km w cyklu mieszanym. Przez jakiś czas w ofercie był również wariant z hybrydą plug-in na bazie jednostki 1.4 TSI. Moc systemowa układu to 204 KM, a moment obrotowy wynosi 350 Nm. Zasięg na w pełni naładowanej baterii to wg producenta 58 kilometrów.

Seat Leon IV - silnik
Dla wymagających jest submarka Cupra, która oferuje m.in. wersję z 2.0 TSI o mocy 300 lub 310 KM.

Używany Seat Leon IV – opinie użytkowników

 Zalety 

„Bardzo ładna, dynamiczna i nowoczesna linia nadwozia o sportowym zacięciu”.

„Sporo odmian i wariantów wyposażenia – w tym ciekawa wersja FR”.

„Bardzo dobre prowadzenie nawet bazowych wersji”.

„Spora oferta silnikowa, również w obrębie marki Cupra”.

 Wady 

„Zawieszający się system info-rozrywki”.

„Prawie wszystkimi opcjami i funkcjami sterujemy dotykowo”.

„Przeciętna ergonomia i np. brak podświetlenia panelu dotykowego”.

„Jakość niektórych materiałów we wnętrzu pozostawia trochę do życzenia”.

Używany Seat Leon IV – awaryjność, typowe usterki

Seat Leon IV to świeże auto, objęte jeszcze gwarancją producenta i jeśli było odpowiednio eksploatowane, nie powinno wykazywać żadnych istotnych problemów czy usterek. Jest jednak sporo irytujących „chochlików”, które uprzykrzają życie użytkownikom. Najwięcej problemów pojawia się w obrębie systemu info-rozrywki, który potrafi działać wolno, przycinać się lub działać z opóźnieniem. Zdarza się, że system zawiesi się i jedynie restart auta (z wyjściem, zamknięciem drzwi etc.) jest w stanie przywrócić go do życia. Będąc w trasie może to irytować. Poza tym pojawiają się drobne problemy z elektroniką, np. z oświetleniem ambientowym, klimatyzacją, podświetleniem otoczenia auta (światła pod lusterkami). Ważne, aby oglądany egzemplarz miał zaktualizowany system. Warto również sprawdzić, czy konkretny egzemplarz nie kwalifikował się do jednej z kilku akcji serwisowych.

Seat Leon IV - ekran
System to chyba największa bolączka Seata Leona. W początkowych wersjach zawieszał się dość często. Po aktualizacjach sytuacja nieco się poprawiła.

Używany Seat Leon IV – gdzie jest numer VIN?

Numer VIN w Seacie Leonie IV znajduje się na wzmocnieniu bocznym prawym w pobliżu osadzenia prawego amortyzatora, jak również pod przednim słupkiem A z prawej stronie w okolicy zawiasów drzwi. Tabliczka z numerem VIN znajduje się również na obudowie deski rozdzielczej z lewej strony pod szybą czołową.

Seat Leon IV - VIN

Używany Seat Leon IV – sytuacja rynkowa, ceny

W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl umieszczonych było około 100 ogłoszeń dotyczących używanego Seata Leona IV. Przykładowo egzemplarz z 2021 roku w odmianie kombi (Sportstourer) z silnikiem 1.0 EcoTSI o mocy 110 KM z przebiegiem 30 000 kilometrów to koszt 80 000 złotych. Za około 100 000 złotych znajdziemy egzemplarz z tego samego rocznika, ale z silnikiem 1.5 TSI 130 KM i przebiegiem 22 000 kilometrów.

Używany Seat Leon IV – podsumowanie

Seat Leon IV to idealna propozycja dla tych, którzy muszą zainwestować w nieco większy samochód o rodzinnych aspiracjach, ale nie chcą rezygnować z ciekawej stylistyki czy sportowego charakteru. Nie trzeba kupować topowej odmiany Cupra, aby poczuć przyjemność z jazdy, a mnogość wersji i odmian pozwala dobrać wersję do własnych preferencji.

Polecamy inne nasze artykuły o używanych Seatach:

Używany Seat Leon III (2012-2020) – opinie użytkowników

Używany Seat Ibiza V (od 2017 r.) – opinie użytkowników

Seat Leon IV - bok

Seat Leon IV – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys. 436-464/179/144-145 cm
Rozstaw osi 268 cm
Pojemność bagażnika htb 380-1301 l, kmb 620-1600 l
Seat Leon IV – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki)
Silnik 1.0 EcoTSI 1.0 EcoTSI 1.5 eTSI (mHEV) 2.0 TSI 2.0 TDI 2.0 TDI 1.4 e-HYBRID
Pojemność 999 cm³ 999 cm³ 1498 cm³ 1984 cm³ 1968 cm3 1968 cm3 1395 cm3
Paliwo benz., turbo benz., turbo benz., turbo benz., turbo turbodiesel turbodiesel benz., turbo + elektr.
Maks. moc 90 KM 110 KM 150 KM 190 KM 115 KM 150 KM 204 KM
Maks. moment 175 Nm 200 Nm 250 Nm 320 Nm 300 Nm 360 Nm 350 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,7 s 10,9 s 8,4 s 7,4 s 10,5 s 9,1 s 7,5 s
Prędkość maks. 183 km/h 197 km/h 221 km/h 231 km/h 200 km/h 217 km/h 220 km/h
Śr. zużycie paliwa/zasięg 5,7 l/100 km 5,6 l/100 km 6,2 l/100 km 6,9 l/100 km 4,6 l/100 km 4,6 l/100 km 1,3 l/100 km

Używany Seat Leon IV – galeria

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji