Mały silnik, duże zaskoczenie – Skoda Octavia 1.0 TSI naprawdę „daje radę”. Test bazowej, 115-konnej odmiany napędowej z przekładnią DSG.
Podstawowym źródłem napędu pierwszych dwóch generacji Octavii były wolnossące, 4-cylindrowe silniki benzynowe o pojemności 1,4 litra (60-80 KM) – wytrwały w produkcji przez ponad 15 lat. Wraz z „trójką” nadeszła era turbo – najpierw bazowa odmiana posiłkowała się 4-cylindrową jednostką 1.2 TSI (86 KM), a po liftingu jej miejsce zajął wariant 1.0 TSI o mocy 115 KM – z 3 zamiast 4 cylindrów. Niemały liftback (4,67 m długości) kontra zaledwie litrowy „silniczek” – to budzi obawy potencjalnych nabywców. A jak jest w praktyce?
Nie ma się czego bać
W praktyce jest… zaskakująco dobrze. 3-cylindrowa konstrukcja ujawnia się głównie przy uruchamianiu zimnego silnika – da się wtedy wyczuć subtelne wibracje. Poza tym kultura pracy niemal nie odbiega od wersji 4-cylindrowych. Na niższych obrotach jednostka ma mocno stłumiony dźwięk, a na wyższych brzmi… nawet przyjemnie. I nadal nieprzesadnie głośno – wypada odczuwalnie lepiej niż np. pod maską Fabii.
Co istotne, Octavia 1.0 TSI ma satysfakcjonujące osiągi – zwłaszcza jak na bazową wersję. Nie jest szczególnie temperamentna, ale w żadnym wypadku nie jest też niemrawa. Do 100 km/h rozpędza się w niewiele ponad 10 s i z dwiema osobami na pokładzie nie brakuje jej „tchu” ani przy wyprzedzaniu w trasie, ani nawet podczas jazdy autostradowej. Podstawowa Octavia zaskakuje też niewygórowanym apetytem na paliwo: dynamiczna podróż autostradą daje wynik poniżej 8,5 l na każde 100 km, a spokojna pozwala „zejść” do 7,7 l/100 km. W korkach spalanie oscyluje wokół 8 l, zaś na trasie wynosi nieco ponad 5 l/100 km.
Z silnikiem dobrze dogaduje się opcjonalna, 7-stopniowa dwusprzęgłowa skrzynia DSG. W miarę żwawo reaguje na kickdown, gładko zmienia biegi i nie rzutuje ani na temperament silnika, ani na jego zużycie paliwa. Wymaga jednak słonej dopłaty (8000 zł) – jeśli więc ktoś nie jeździ głównie po mieście, lepiej pozostać przy seryjnej przekładni manualnej, która ma 6 przełożeń (wcześniejsze bazowe Octavie miały tylko 5 biegów) i przyjemnie działający drążek.
Bez szaleństw
Podwozie Octavii zestrojono z naciskiem na bezpieczeństwo – bez angażowania kierowcy. Skoda nie zaskakuje nieprzewidywalnymi reakcjami, jednak podczas szybkiej jazdy brakuje jej większego skupienia i precyzyjniejszego układu kierowniczego – nadwozie nieco „przelewa się” w zakrętach i przy silnym bocznym wietrze. Zawieszenie nieźle tłumi dziury, ale pracuje dość głośno.
Ze swoim przepastnym, funkcjonalnym wnętrzem i ogromnym bagażnikiem, wygodnymi fotelami oraz ergonomiczną deską rozdzielczą Skoda sprawdzi się zarówno jako samochód rodzinny, jak i narzędzie pracy. Na uwagę zasługują dopracowane multimedia – ich ekran ma wysoki kontrast obrazu i reaguje na dotyk jak porządne smartfony, a nawigację można wzbogacić o funkcję online (w tym informacje o korkach).
Skoda tradycyjnie oferuje listę niedrogich opcji i korzystne pakiety, ale doposażenie Octavii w kilka dodatków, w tym komplet systemów wspomagających, winduje jej cenę do ponad 100 tys. zł. Na pocieszenie: rywale wcale nie są tańsi.
Skoda Octavia 1.0 TSI DSG – PODSUMOWANIE TESTU
Silnik 1.0 TSI pod maską Octavii okazuje się zaskakująco sprawny i oszczędny. Trzeba tylko porzucić stereotypy.
Skoda Octavia 1.0 TSI DSG – plusy i minusy
+ Przestronność i funkcjonalność, ergonomia, żwawy i oszczędny napęd, niezły komfort;
– Postukujące zawieszenie, przeciętna stabilność, po doposażeniu – wysoka cena.
Skoda Octavia 1.0 TSI DSG – dane techniczne
Silnik | benzynowy, turbo |
Pojemność skokowa | 999 cm³ |
Układ cylindrów/zawory | R3/12 |
Moc maksymalna | 115 KM/5000 |
Maks. moment obrotowy | 200 Nm/2000 |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | aut./7-biegowa |
Długość/szerokość/wysokość | 467/181/146 cm |
Rozstaw osi | 269 cm |
Średnica zawracania | 10,6 m |
Masa/ładowność | 1193/625 kg |
Pojemność bagażnika | 590/1580 l |
Poj. zbiornika paliwa | 50 l (Pb 95) |
Opony | 225/45 R17 |
Osiągi, zużycie paliwa (dane producenta) | |
Prędkość maksymalna | 205 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,1 s |
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie; l/100 km) | 5,7/4,3/4,8 |
Zasięg | 1040 km |
Skoda Octavia 1.0 TSI DSG – dane testowe
Przyspieszenie 0-50/0-100 km/h | 3,9/10,2 s |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne/ciepłe) | 41,9/42,0 m |
Poziom hałasu przy 50/100 km/h | 59,4/64,8 dB |
Rzeczywista prędkość przy wskazaniu 100 km/h | 96 km/h |
Liczba obrotów kierownicą | 2,7 |
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie; l/100 km) | 8,2/5,4/6,8 |
Rzeczywisty zasięg | 730 km |
Przy około 350000 km psuje się skrzynia biegów i alternator.