PoradyPoradyPojazd historyczny i zabytkowy to nie to samo. Czym się różnią?

Pojazd historyczny i zabytkowy to nie to samo. Czym się różnią?

Pojazdy historyczne często błędnie utożsamiane są z zabytkowymi. Jaka jest różnica między tymi dwoma typami pojazdów? Jakie auto jest zabytkiem, a jakie pojazdem historycznym?

W polskim prawie figurują dwa określenia wiekowych pojazdów: nie tylko samochodów, ale też m.in. motocykli, motorowerów i ciągników rolniczych. Wyprodukowany dawno temu pojazd może aspirować do grona pojazdów zabytkowych, jak i pojazdów historycznych. Teoretycznie są to pojęcia bardzo do siebie zbliżone i często ze sobą mylone, albo wręcz wrzucane „do jednego worka”, jakoby pojazd historyczny oznaczał dokładnie to samo co pojazd zabytkowy. W praktyce jest zupełnie inaczej i obydwa terminy rządzą się swoimi prawami, choć mają trochę ze sobą wspólnego. Czym się wobec tego różni pojazd zabytkowy od pojazdu historycznego?

Pojazd zabytkowy. Ile lat musi mieć? Inne wymogi

Definicje pojazdu zabytkowego i historycznego znajdziemy w dwóch ustawach. W Prawie o ruchu drogowym przytoczono, czym jest pojazd zabytkowy. Wg tego dokumentu jest to pojazd, który na podstawie odrębnych przepisów został wpisany do rejestru zabytków lub znajduje się w wojewódzkiej ewidencji zabytków, a także pojazd wpisany do inwentarza muzealiów, zgodnie z odrębnymi przepisami. Aby zakwalifikować pojazd jako zabytek:

  1. Musi on mieć minimum 30 lat (w niektórych województwach jest to 35 lub nawet 40 lat);
  2. Jego produkcja zakończyła się minimum 15 lat temu (dla niektórych województw: 20 lat temu);
  3. Musi posiadać minimum 75% oryginalnych części.

Na zabytek można też zarejestrować młodszy samochód lub z rozmaitymi przeróbkami. Muszą jednak spełnić przynajmniej jeden z poniższych warunków:

  • wyprodukowano go w niewielkiej liczbie egzemplarzy;
  • wyróżnia się ciekawymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi;
  • dokumentuje istotne etapy rozwoju motoryzacji;
  • jeździła nim ważna osoba;
  • jest związany z ważnym faktem historycznym;
  • brał udział w ważnymi wydarzeniu sportowym;
  • został odtworzony lub odrestaurowany w zgodzie z wówczas dostępną technologią;
  • wchodzi w skład zarejestrowanej kolekcji muzealnej.
Pojazd zabytkowy
Niektóre Wojewódzkie Urzędy Ochrony Zabytków zdecydowały się podnieść minimalny wiek pojazdów zabytkowych do 35 lat (np. w woj. mazowieckim) lub 40 lat (np. w woj. lubuskim).

Pojazd historyczny. Ile lat? Kiedy pojazd staje się pojazdem historycznym?

Natomiast Ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych definiuje pojazd historyczny jako pojazd mechaniczny będący:

a) pojazdem zabytkowym w rozumieniu przepisów ustawy – Prawo o ruchu drogowym,
b) pojazdem mającym co najmniej 40 lat,
c) pojazdem mającym co najmniej 25 lat i który został uznany przez rzeczoznawcę samochodowego za pojazd unikatowy lub mający szczególne znaczenie dla udokumentowania historii motoryzacji.

Tu warto zwrócić uwagę, że pojazd historyczny musi spełnić jeden z trzech wymogów narzucanych przez ustawę. Wobec tego automatycznie stają się nimi pojazdy w wieku powyżej 40 lat (lub 25 lat pod warunkiem wspomnianego sklasyfikowania go przez rzeczoznawcę, po spełnieniu specjalnych warunków), jak i pojazdy zabytkowe (tj. na żółtych tablicach rejestracyjnych). Oznacza to, że każdy pojazd zabytkowy w istocie jest pojazdem historycznym (spełnia jeden z warunków), ale nie każdy pojazd historyczny jest pojazdem zabytkowym (mogą nimi zostać także samochody/motocykle/inne pojazdy nie posiadające żółtych tablic rejestracyjnych).

Pojazd historyczny
Żółte tablice nie są warunkiem koniecznym do zakwalifikowania pojazdu jako historyczny. Mogą być nimi też pojazdy na standardowych tablicach, ale minimum 40-letnie (lub 25-letnie w szczególnych przypadkach).

OC krótkoterminowe (pojazd zabytkowy, pojazd historyczny)

Samochody (lub inne pojazdy) zabytkowe i historyczne łączy jeszcze jedna cecha, o której z reguły nie zdają sobie sprawę właściciele tych drugich pojazdów. Właścicielom „zabytków” i pojazdów historycznych przysługuje prawo do wykupienia krótkoterminowego ubezpieczenia OC (minimum 30 dni) na okres w roku, gdy pojazd jest faktycznie użytkowany (np. na miesiące letnie, gdy panuje ładna pogoda, sprzyjająca przejażdżkom klasykiem). Z korzystania z przywileju braku konieczności zachowywania ciągłości OC nie można jednak przesadzać: zawsze trzeba wykupić ubezpieczenie, gdy pojazd wyjeżdża na drogi. Biorąc pod uwagę atrakcyjne oferty wielu firm ubezpieczeniowych dla wiekowych pojazdów, krótkoterminowe OC nie zawsze musi być opcją najkorzystniejszą finansowo.

Polecamy również:

Żółte tablice rejestracyjne. Jakie auto można zarejestrować na zabytek?

Przegląd pojazdu zabytkowego. Terminy, ceny, kary za brak przeglądu

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji